• Grande Rock

    Frukosttips för morgontrötta

    Jag behöver ändra mitt skeva förhållande till mat.
    Jag äter ytterst sällan frukost, käkar ganska lite till lunch och sedan vräker jag i mig när jag kommit hem från jobbet. Detta har resulterat i en ordentlig övervikt som nu måste åtgärdas.

    Mitt största problem på morgonen är att jag prioriterar kudden framför en bra start på dagen, snoozar tills det inte finns tid kvar för frukost.

    Det jag vill ha är tips på frukost som kan förberedas i förväg som enkelt kan huggas med och inmundigas på väg till bussen.
    Ett tag försökte jag ta med yogurt och müsli i en sån där fiffig frukostmugg för att sedan äta på jobbet. Men mina arbetsdagar är så pass oregelbundna att den titt som tätt stod kvar oäten på skrivbordet.


    Att tro är att inte veta
  • Svar på tråden Frukosttips för morgontrötta
  • Aniiee
    Rymdmoln skrev 2018-01-05 23:28:16 följande:
    Absolut, jag har infryst i portionspåsar. Men tycker ändå det känns skitjobbigt att köra igång mixern varje morgon (ljuskänslig), så det var det jag menade med att vi är alla olika med vad som är jobbigt eller inte :)
    Ja de, biten (ljud direkt på morgonen) är ett problem, förstås. Jag är inte heller så glad i det =/
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Steven01
    Aniiee skrev 2018-01-05 23:18:39 följande:
    Skitsnack. Om genvägar hade varit problemet så hade varenda kock varit överviktig....... Du med. För du köper väl mjölken och mjölet, förmodar jag.
    Vad är det som är skitsnack? Du vill gå ner i vikt men vill inte göra jobbet = Genvägsmentalitet
  • Grande Rock
    Steven01 skrev 2018-01-06 09:31:43 följande:
    Vad är det som är skitsnack? Du vill gå ner i vikt men vill inte göra jobbet = Genvägsmentalitet
    Vilket jobb är det jag inte vill göra?
    Jag är beredd att tillreda frukost
    Jag är beredd att äta frukost
    Att göra jobbet i förväg är väl inte detsamma som att inte vilja göra det?

    Det jag ville ha tips om var frukostalternativ som jag kan tillreda kvällen innan äta samtidigt som jag transporterar mig till jobbet
    Att tro är att inte veta
  • Aniiee
    Steven01 skrev 2018-01-06 09:31:43 följande:
    Vad är det som är skitsnack? Du vill gå ner i vikt men vill inte göra jobbet = Genvägsmentalitet
    Men det TS är ute efter är inte att slippa jobbet, utan att hitta ett sätt att jobba som funkar för henne. Att käka frokost som tar mellan 0 och 3 minuter att göra på morgonen (för att man har gjort det mesta av jobbet dagen innan eller något) är en genväg, ja, men det är inte en UNDANFLYKT, som jag skulle kalla det du är ute efter.

    Genvägar i köket är skitbra att ha. Räddar tid och ork till annat, bland annat mer och bättre planering, strategier och val kring viktnedgång.

    Så genvägar = ingen viktnedgång & inget jobb för viktnedgång = skitsnack.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee

    BTW, TS, tips:

    blessthismessplease (blog) har ett väldigt bra recept på granola bars. Ett grundrecept och tips på 8 smaksättningar. Kolla in det =)


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Rymdmoln

    En annan grej som är gott att göra ibland är att steka ägg (typ vispa och gör som en omelett) och steka dom tunt så att det blir som en wrap. Sen kan man fylla den med lite vad som helst, typ räkröra, kyckling och curryröra, ost och skinka med sallad... men det kanske blir lite för mastigt om man inte är en frukostmänniska kom jag på hehe

  • modsey

    Snabva nuttiga frukostar hos oss kan att göra en pannkakssmet med havregryn i kvällen innan sedan steker jag två stycken på morgonen medan jag dricker kaffet. Eller stek dem kvällen innan o värm.

    Kokt ägg med lite kaviar, går bra att äta på stående fot

    Smoothis. Gör en stor kanna och har i kylen så räcker den tre dagar. Ha i havregryn i så mättar den bra.

  • Mandel

    Kokar ett ägg samtidigt som jag ger katterna mat och nytt vatten, packar jobbväskan med matlådan, tar på mig skärp i byxorna, smycken osv.
    Stoppar ned ägget i väskan och käkar det sedan på jobbet runt 8.30.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Ggrodan

    Ett glas mjölk är min frukost när aptiten är på noll. Det är näringsrik dryck och du får lätt ner ett stort glas / två små.

    Drickyoghurt är också okej.

    Men vill du tugga på något föreslår jag att koka ägg kvällen innan.

    Min frukost nu:

    Köp en baguette, med valfritt tillbehör, gör i ordning plasta in, sen på morgonen äter du den hemma, på väg till jobbet eller på jobbet när hungern kommer eller kanske precis innan du börjar jobba. Magen vänjer sig efter ett tag att du vill ha mackan.

    Juice / Yoghurt är också lätta att få ner till mackan om du inte gillar att koka te / kaffe.

    Äter du gröt är havregryn med vatten in i mikron ett simpelt alternativ.

    // En som hatar frukost

  • tobbe01

    Varför ska man äta på morgonen om man inte är hungrig? Om folk bara åt när de VERKLIGEN var hungriga så skulle vi inte vara så feta som vi är. (inte jag dock för jag har andra intressen än mat)

  • Inteutanproblem

    TS du är inte överviktigt på grund utav att du hoppar över frukost, du är överviktig för att du äter för mycket/äter fel sorts mat för din kropp... Ofta stavas boven snabba kolhydrater, socker och mängder med fet mat. Sådan mat som har ett högt kaloriinehåll men sällan mättar bra eller innehåller näring, vitaminer och mineraler.

    Har själv sysslat med IF, intermittent fasting, vilket betyder att du fastar större delen utav dygnets timmar och endast har några få timmar per dag som så kallat "ätfönster". Att skippa frukosten helt är norm om man kör IF - inte fasen går man upp i vikt för det! Däremot påverkar VAD du stoppar i dig totalt under dagen(veckovis) din vikt, ditt blodsocker, din energinivå och ditt allmänna välbefinnande.

    Det finns inga snabblösningar på ett sådant problem som du har, du vet inte vad du ska äta, hur mycket och du har framförallt noll koll på hur mycket du äter idag och om detta är bra för dig eller inte. Det är det som är problemet, inte att du skippar frukosten. Jag har själv gått igenom hela den här processen och resan, mitt syfte var inte att gå ner i vikt (det blev en bonus) utan att verkligen skaffa mig kunskap och koll så jag kunde hjälpa min kropp samt psyke till att må bättre. Periodvis är det omöjligt för mig att äta frukost då jag saknar aptit, men det är ok, man måste inte äta det - särskilt inte om man själv märker av att man är vaken, alert och inte hungrig fram tills det är dags för lunch eller när nu ens första mål mat för dagen är planerad. TS, kolla upp och sätt dig in i vad IF är för något, sedan kan jag starkt rekommendera dig till att logga allt du äter nu under ca 2 veckors tid i en kaloriräknings app (exempelvis mygitnesspal). Troligtvis kommer du bli shockad av hur mycket du sätter i dig, samt bli shockad över hur mycket kalorier en del tämligen små tingestar innehåller. Jag vet att jag blev! Under dom här 2 veckorna läser du då på om IF, kanske kan det vara något för dig? Men även att du sätter dig in i vad makronutrienter är för någonting - underlättar enormt att ha lite koll på det om du ämnar göra ett försök att ändra din kost till en bättre, mer balanserad och näringsrik sådan. Att enbart räkna kalorier hjälper inte ett skit och leder inte till någon riktig livsstilsförändring.

    Det tog mig hela våren, sommaren och halva hösten att fixa till min egen förändring. Mår mycket bättre, är starkare och piggare, samt mindre vikt och ett midjemått på 67cm. Nu behövs inga appar eller liknande längre - för jag har lärt om och lärt mig hur man äter rätt. Finns inga genvägar och man måste faktiskt inte äta frukost.

    Lycka till TS

  • nattuw
    Grande Rock skrev 2018-01-05 19:59:54 följande:

    Mitt största problem på morgonen är att jag prioriterar kudden framför en bra start på dagen, snoozar tills det inte finns tid kvar för frukost.


    Prova en mörk chokladkaka. De är iallafall inte sämre än majoriteten av frukostflingorna. Välj den sort som har minst socker. Vill du vara extra nyttig så tar du även en bit hårdbröd för att få i dig mer fibrer.
  • Anonym2721

    En tallrik med rågfras och mjölk slänger man i sig på 2 minuter. Rågfras är i princip de nyttigaste "flingorna" du kan hitta i hyllan (inte att förväxlas med havrefras som inte är lika nyttiga), personligen tycker jag de är jättegoda.

  • tobbe01
    Inteutanproblem skrev 2018-01-07 20:19:41 följande:

    TS du är inte överviktigt på grund utav att du hoppar över frukost, du är överviktig för att du äter för mycket/äter fel sorts mat för din kropp... Ofta stavas boven snabba kolhydrater, socker och mängder med fet mat. Sådan mat som har ett högt kaloriinehåll men sällan mättar bra eller innehåller näring, vitaminer och mineraler.

    Har själv sysslat med IF, intermittent fasting, vilket betyder att du fastar större delen utav dygnets timmar och endast har några få timmar per dag som så kallat "ätfönster". Att skippa frukosten helt är norm om man kör IF - inte fasen går man upp i vikt för det! Däremot påverkar VAD du stoppar i dig totalt under dagen(veckovis) din vikt, ditt blodsocker, din energinivå och ditt allmänna välbefinnande.

    Det finns inga snabblösningar på ett sådant problem som du har, du vet inte vad du ska äta, hur mycket och du har framförallt noll koll på hur mycket du äter idag och om detta är bra för dig eller inte. Det är det som är problemet, inte att du skippar frukosten. Jag har själv gått igenom hela den här processen och resan, mitt syfte var inte att gå ner i vikt (det blev en bonus) utan att verkligen skaffa mig kunskap och koll så jag kunde hjälpa min kropp samt psyke till att må bättre. Periodvis är det omöjligt för mig att äta frukost då jag saknar aptit, men det är ok, man måste inte äta det - särskilt inte om man själv märker av att man är vaken, alert och inte hungrig fram tills det är dags för lunch eller när nu ens första mål mat för dagen är planerad. TS, kolla upp och sätt dig in i vad IF är för något, sedan kan jag starkt rekommendera dig till att logga allt du äter nu under ca 2 veckors tid i en kaloriräknings app (exempelvis mygitnesspal). Troligtvis kommer du bli shockad av hur mycket du sätter i dig, samt bli shockad över hur mycket kalorier en del tämligen små tingestar innehåller. Jag vet att jag blev! Under dom här 2 veckorna läser du då på om IF, kanske kan det vara något för dig? Men även att du sätter dig in i vad makronutrienter är för någonting - underlättar enormt att ha lite koll på det om du ämnar göra ett försök att ändra din kost till en bättre, mer balanserad och näringsrik sådan. Att enbart räkna kalorier hjälper inte ett skit och leder inte till någon riktig livsstilsförändring.

    Det tog mig hela våren, sommaren och halva hösten att fixa till min egen förändring. Mår mycket bättre, är starkare och piggare, samt mindre vikt och ett midjemått på 67cm. Nu behövs inga appar eller liknande längre - för jag har lärt om och lärt mig hur man äter rätt. Finns inga genvägar och man måste faktiskt inte äta frukost.

    Lycka till TS


    Tror jättemycket på IF. Kör med den själv trots att jag är normalviktig.
  • Inteutanproblem
    tobbe01 skrev 2018-01-08 05:56:24 följande:

    Tror jättemycket på IF. Kör med den själv trots att jag är normalviktig.


    Ja det är ett trevligt förhållningssätt till mat och är en rätt smidig livsstil. Lite trixigt i början att fysiskt vänja sig vid storleken på portionerna. Men det är framförallt skönt att känna att nej man måste inte alls det äta frukost, eller äta flera flera gånger om dagen för att ha energi och ork. Det funkar helt utmärkt att äta 2 stora mål och eventuellt 1 litet mellanmål då på hela dagen, det räcker så. Alla funkar förståss inte lika dant, vissa mår bättre av IF och andra behöver äta frukost, lunch, middag och 3 mellanmål jämnt utspritt under dagen för att må bra. Personligen blir jag slö i huvudet och uppblåst i magen av det sistnämnda :p
  • fredsduvan
    modsey skrev 2018-01-07 14:10:45 följande:

    Snabva nuttiga frukostar hos oss kan att göra en pannkakssmet med havregryn i kvällen innan sedan steker jag två stycken på morgonen medan jag dricker kaffet. Eller stek dem kvällen innan o värm.

    Kokt ägg med lite kaviar, går bra att äta på stående fot

    Smoothis. Gör en stor kanna och har i kylen så räcker den tre dagar. Ha i havregryn i så mättar den bra.


    det lät gott och nyttigt kan du ge recept på pannkakssmet med havregryn? :)
    ALL KÄRLEK
Svar på tråden Frukosttips för morgontrötta