Inlägg från: Anonym (Vad är normalt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad är normalt?)

    Min mamma ville kontrollera mitt könshår

    Jag är närmare 30 år gammal och har ganska nyligen fått känslan att allt inte står riktigt rätt till med min mamma. Har försökt läsa lite och vad jag kan hitta så verkar hon uppvisa drag av narcissistisk- och/eller emotionellt instabil personlighetsstörning. Den här insikten har fått mig att fundera en del kring min barndom och saker som hände då. Eftersom man inte har så mycket att jämföra med som barn är det ibland svårt att veta vad som är normalt och inte, man vet ju inte hur det är i andra familjer. Jag minns t ex hur min mamma när jag var liten förbjöd mig att stänga dörren till mitt rum, hon ville ha koll på mig, och första gången jag fick stänga dörren om mig var när jag flyttade hemifrån. Jag fick inte heller låsa dörren till badrummet. När jag kom upp i tonåren ville min mamma kontrollera mitt könshår varje gång jag duschade för att se så jag inte rakade mig. Och när jag var 15 smygläste hon mina sms och fann på så vis ut att jag hade haft sex med en jämnårig kille, varpå jag var tvungen att be om ursäkt till killens föräldrar för att jag hade ?förfört deras son?. Sedan fick jag utegångsförbud i 3 månader och mobilen beslagtagen. När jag rymde hemifrån (vilket jag bara gjort en enda gång) och hon hittade mig så satte hon mig i bilen, låste dörrarna och parkerade bilen på järnvägsövergången med orden ?ska du hålla på så här kan vi lika gärna dö båda två?. Jag utvecklade så småningom en ätstörning som alla i min omgivning såg utom mina föräldrar. Det var mina lärare och min tränare som såg till att jag fick hjälp, min mamma vill än idag inte kännas vid detta. Vad tycker ni, är detta normalt?! Det här är bara en handfull av de saker som hände när jag var yngre, sedan jag blev vuxen har det eskalerat till en helt annan nivå men det är för mycket för att jag ska kunna skriva allt här.

    Vill tillägga att jag faktiskt alltid varit väldigt ordentlig och skötsam, har haft toppbetyg i skolan och aldrig festat eller hittat på hyss under tiden jag bodde hemma (inte sedan heller för den delen).

  • Svar på tråden Min mamma ville kontrollera mitt könshår
  • Anonym (Vad är normalt?)
    Anonym (Jag) skrev 2018-01-18 15:13:00 följande:

    Hon verkar rejält knepig. Förstår dock inte varför du misstänker emotionell beteendestörning då absolut inget tyder på det?!


    Tack för alla svar! Håller med om att inget av det som hände när jag var ung tyder på emotionellt instabil personlighetsstörning, det är mer de saker som hänt på senare tid som fått mig att fundera på den diagnosen, t ex att hon har stor separationsångest och att hon hotar med att ta livet av sig titt som tätt. Hon har också väldigt starka känslor som svänger fort, allt är svart eller vitt för henne. Hon kan bli extremt arg över ingenting och är oftast väldigt impulsiv. Men jag vet inte, jag har bara försökt läsa och hitta en förklaring till varför hon är som hon är så att jag kan förstå. Hon har ingen officiell diagnos eftersom hon vägrar gå till ?hjärnskrynklare? som hon kallar dem.
  • Anonym (Vad är normalt?)
    Anonym (Jag med) skrev 2018-01-18 14:59:59 följande:

    Nej inte normalt  (känner igen det från min egen mamma). Kontakten med henne borde absolut minimeras. Berätta gärna något om hur det eskalerat sen du blev vuxen?


    Trist att du också varit i samma situation! Vill du berätta mer om hur du hanterat det med din mamma? Jag tycker det är väldigt svårt att förhålla sig till henne för även om jag på ett sätt är arg på henne så tycker jag också synd om henne för hon är uppenbarligen inte frisk. Hon är också mästare på att ge mig skuldkänslor. Vår relation har blivit stadigt sämre i takt med att jag blivit mer självständig, hon har motsatt sig i princip alla beslut jag tagit i livet (allt från yrkesval till bostadsort, partner och tidpunkt att skaffa barn). Hon har på något sätt fått det till att allt handlar om henne, när jag flyttat till en annan stad har hon trott att jag gjort det för att jag inte bryr mig om henne, när jag berättade att vi skulle få vårt första barn började hon gråta och sa att jag var dum i huvudet som tyckte det var läge att skaffa barn (tidpunkten kunde inte varit bättre enligt min mening), hon var minsann inte redo att bli mormor, hon hotar att ta livet av sig om jag inte gör som hon vill, hon säger att barnbarnen måste visa att de bryr sig om henne annars kommer de inte få några presenter (de är 1 och 3 år gamla och hittills har de inte fått en enda present, varken på födelsedagar eller jul). Hon kan som sagt bli helt rosenrasande över ingenting, att prata med henne är som att gå på ett minfält... Men det har inte alltid varit såhär illa (tror jag), t ex självmordshoten har hon börjat med senaste 3 åren. Hon har dock aldrig skadat sig själv vad jag vet. Jag har försökt få henne att gå till läkare eller psykolog men hon blir bara kränkt och arg om man insinuerar att det skulle vara minsta fel på henne...
Svar på tråden Min mamma ville kontrollera mitt könshår