• Sannive

    GTA vs. 6åringar

    Hej allesammans.

    Det är ju ganska uppenbart att man som förälder inte låter sitt 6åriga barn göra sådant som är barnförbjudet som exempelvis rökning, dricka alkohol eller gå på nattklubbar, mn låter nog inte heller sitt barn se på barnförbjuden film.

    Jag tror att vi alla kan hålla med om detta.

    Hur kan det då komma sig att det finns de föräldrar som tillåter sina barn spela GTA?!
    För er som inte vet vad detta är, så är det ett mycket våldsamt dataspel som har en åldersgräns satt till 18 år.
    Spelet innehåller mycket våld, vapen, prostituerade kvinnor, kvinnoförtryck, mord och ett väldigt hårt språk. 

    Är det bara jag som tycker detta verkar helt sjukt!?

    I denna förskoleklass där jag arbetar finns det ett antal barn som spelar detta spel och få i personalgruppen verkar ens veta vad det är för spel. Jag tog fram information och delade med mig av bland mina kollegor och förslog att vi nog borde ta upp detta med föräldrarna men fick då höra att "Väck inte den björn som sover".

    VA FAN?! 

    Vad tycker ni föräldrar här undrar jag? Hur skulle ni reagera? 

  • Svar på tråden GTA vs. 6åringar
  • Loghter
    slirren skrev 2018-02-07 16:02:08 följande:
    Precis. Jag tar med min 6-åring till en skjutbana där vi skjuter AK4 på verklighetstrogna dockor av olika slag. Sedan brukar vi låtsas att de bara blev skadade och springer runt och sticker bajonetter i dem för att avsluta det hela.

    Men det är bara på skoj och vi skadar ingen vilket 6-åringen är helt införstådd med. Tror jag i alla fall.
    Du och din sex åring är jättevälkomna att följa med oss nån gång och skjuta lite med riktiga vapen på skjutbanan, kan garantera dig att riktiga vapen är nåt helt annat än en spelkontroll ,vår 8 åring gjorde det en gång han vill inte peta på ett vapen efter det

    Barn och många vuxna som skjuter på riktigt tycker faktiskt det är riktigt jäkla obehagligt ,dom flesta gör det bara en gång ,våran pojke trotts allt övning han har fått att döda i tvspelens värld blev chockad av vapnets enorma kraft och rekyl så pass mycket att han började gråta. Sen dess vill han bara skjuta i tv spelet =P bra livs läxa farsan lärde mig samma sak när jag började skjuta i tidig ålder  
  • Anonym (GTA)
    ja men va fan skrev 2018-02-07 16:07:57 följande:
    Ok, lättare att låta dem få sin vilja igenom med andra ord.
    Var skrev jag att ungar alltid ska få sin vilja igenom?
    Diskuterades det inte GTA här? 
    För mig är det ingen strid att ta. Enkelt. 
  • Loghter
    Anonym (Vim) skrev 2018-02-07 16:13:25 följande:
    Ja, du vet väl att för bara en generation sedan, före några lät småbarn skjuta folk i huvudet med skickliga animationer så var varenda unge omöjlig! Bäst mådde de som fick se på thrillers, splatters och skräck innan nattning :D The logic!
    Får jag fråga dig en sak, inget elakt men lider du av schizofreni? Du verkar ha väldigt svårt att skilja mellan verkligheten och fantasi
  • Anonym (GTA)
    Loghter skrev 2018-02-07 16:11:19 följande:
    Ja , speciellt med tanke på att detta ämne är väl debatterat och ända sen den första svartvita skräckfilmen har man velat beskylla allt annat när folk gör hemska saker i stället för att personen i sig

    Som jag sa alla forskningsresultat visar att barn knappt påverkas av TV-spel, men i stället för att ta tag i uppfostran och faktiskt se sina egna fel är det väl lättare och bekvämare att kunna utpeka spelen som orsaken till allt ont 
    Håller med i varje ord.

    Själv smet jag in och såg Exorcisten på bio när den var ny. Barnförbjuden var det också och jag var elva år.  Tror inte jag fick några men av det.
    På den tiden fanns inga datorer, inte ens video. Så man fick försöka smita in på de barnförbjudna filmerna.
  • Loghter
    Anonym (GTA) skrev 2018-02-07 16:20:10 följande:
    Var skrev jag att ungar alltid ska få sin vilja igenom?
    Diskuterades det inte GTA här? 
    För mig är det ingen strid att ta. Enkelt. 
    Tycker det är väldigt konstigt ,trots att tv spel motståndarna påstår att tv spel lär barnen att mörda så är ungarna ganska värdelösa när det kommer till riktiga vapen, dom början oftast gråta och vill inte röra ett vapen mer =P

    Tv spel lär inte barn nånting sånt och efter dom har fått känna på ett vapen på riktigt, så förstår dom den enorma kraften bakom allvaret och resepaketen man måste ha för dessa kraftfulla ting
  • Anonym (Vim)
    Loghter skrev 2018-02-07 16:21:43 följande:

    Får jag fråga dig en sak, inget elakt men lider du av schizofreni? Du verkar ha väldigt svårt att skilja mellan verkligheten och fantasi


    Ändå jag förstår att det är vänligt menar eftersom du verkar vara en så mysig och eftertänksam person, skulle aldrig tro nåt sånt om dig. Svaret är i alla fall nej. Vet du ens vad det är?
  • Loghter
    Anonym (GTA) skrev 2018-02-07 16:24:14 följande:
    Håller med i varje ord.

    Själv smet jag in och såg Exorcisten på bio när den var ny. Barnförbjuden var det också och jag var elva år.  Tror inte jag fick några men av det.
    På den tiden fanns inga datorer, inte ens video. Så man fick försöka smita in på de barnförbjudna filmerna.
    Spelade Doom när jag var 8 morsan var helt rabiat så farsan tog med mig ut och skött =P ville inte skjuta igen fören jag blev 14

    Så gör vi på landet med barn som tror vapen är lek eller nåt kul, dom lär sig skillnaden och dom kommer få en livs läxa och en chock när rekylen biter tillbaka, det är en enorm skillnad och man känner inte den kraften i ett Spel 

    Suck storstadsbor är konstiga och deras ideer är underliga ,vi kör mer med praktisk uppfostran
  • Anonym (GTA)
    Loghter skrev 2018-02-07 16:26:34 följande:
    Tycker det är väldigt konstigt ,trots att tv spel motståndarna påstår att tv spel lär barnen att mörda så är ungarna ganska värdelösa när det kommer till riktiga vapen, dom början oftast gråta och vill inte röra ett vapen mer =P

    Tv spel lär inte barn nånting sånt och efter dom har fått känna på ett vapen på riktigt, så förstår dom den enorma kraften bakom allvaret och resepaketen man måste ha för dessa kraftfulla ting
    Ja, jag betvivlar inte att det stämmer.
    Själv har jag aldrig hållit i ett laddat vapen ens, bortsett från luftvapen och SoftAir-guns.
    Vad sönerna gjort har jag ingen aning om, de är vuxna numera båda två. Fullt fungerande med jobb och allt. Trots att de spelat dessa "förödande" spel och sett skräckisar som jag inte ens vågat kika på med ena ögat!  Demon
  • Loghter
    Anonym (Vim) skrev 2018-02-07 16:27:48 följande:
    Ändå jag förstår att det är vänligt menar eftersom du verkar vara en så mysig och eftertänksam person, skulle aldrig tro nåt sånt om dig. Svaret är i alla fall nej. Vet du ens vad det är?
    Absolut frugan är psykolog och diagnosexpert och undrade då du verkar ha uppenbara problem mellan verkligheten och fantasi

    Sen har jag läst psykologi 2 år på högskolan innan jag bestämde mig för att ta över farsans företag  ,ville bli barnpsykolog så är ganska kunnig i ämnet

    Vad är din utbildning?
  • Anonym (Vim)
    Loghter skrev 2018-02-07 16:31:58 följande:

    Spelade Doom när jag var 8 morsan var helt rabiat så farsan tog med mig ut och skött =P ville inte skjuta igen fören jag blev 14

    Så gör vi på landet med barn som tror vapen är lek eller nåt kul, dom lär sig skillnaden och dom kommer få en livs läxa och en chock när rekylen biter tillbaka, det är en enorm skillnad och man känner inte den kraften i ett Spel 

    Suck storstadsbor är konstiga och deras ideer är underliga ,vi kör mer med praktisk uppfostran


    Joag kommer från en by med 15 invånare och 15 mil till närmsta stad. Riktig storstadsbo ;) Vapen (jaktvapen) fanns i de flesta hus i byarna omkring men... snälla påminn hur detta skulle ha att göra med våldsspel? Jag kan inte se fördelarna med dem.
  • ja men va fan
    Loghter skrev 2018-02-07 16:31:58 följande:

    Spelade Doom när jag var 8 morsan var helt rabiat så farsan tog med mig ut och skött =P ville inte skjuta igen fören jag blev 14

    Så gör vi på landet med barn som tror vapen är lek eller nåt kul, dom lär sig skillnaden och dom kommer få en livs läxa och en chock när rekylen biter tillbaka, det är en enorm skillnad och man känner inte den kraften i ett Spel 

    Suck storstadsbor är konstiga och deras ideer är underliga ,vi kör mer med praktisk uppfostran


    Ok, horhus och knarkarkvart nästa praktisering
  • Anonym (Vim)

    Och du har läst två år på en utbildning som är fem år? Det betyder att vi har ingefär samma teoretiska kunskap där. Men eftersom jag också har psykologer i min nära krets så vet jag att de i första hand bara är människor - olika. Är detta en tävling i umgängeskretsar nu också?

  • oreali
    Anonym (Vim) skrev 2018-02-07 16:59:38 följande:

    Och du har läst två år på en utbildning som är fem år? Det betyder att vi har ingefär samma teoretiska kunskap där. Men eftersom jag också har psykologer i min nära krets så vet jag att de i första hand bara är människor - olika. Är detta en tävling i umgängeskretsar nu också?


    Du förstår inte ens att man inte kan starta en mening med "och" =P

    Nej du har inge vänner som är psykologer, du är ett wt och dina vänner är wt om man vill köpa hembränt är du säkert en expert .Men när det kommer till hur barn reagera på våldsamma tv spel så räknas inte din åsikt 
  • oreali
    Loghter skrev 2018-02-07 16:36:43 följande:
    Absolut frugan är psykolog och diagnosexpert och undrade då du verkar ha uppenbara problem mellan verkligheten och fantasi

    Sen har jag läst psykologi 2 år på högskolan innan jag bestämde mig för att ta över farsans företag  ,ville bli barnpsykolog så är ganska kunnig i ämnet

    Vad är din utbildning?
    Så här är det jämnt på FL

    Småbarns mammor och annat WT tror dom vet mer än experter,lustigt 
  • Anonym (Vim)
    oreali skrev 2018-02-07 22:28:03 följande:

    Du förstår inte ens att man inte kan starta en mening med "och" =P

    Nej du har inge vänner som är psykologer, du är ett wt och dina vänner är wt om man vill köpa hembränt är du säkert en expert .Men när det kommer till hur barn reagera på våldsamma tv spel så räknas inte din åsikt 


    Jag tycker synd om de som inte håller med dig i verkliga livet. Du är i sanning en obehaglig person.
  • Anonym (Hållkäfteniidot)
    Anonym (Vim) skrev 2018-02-08 07:04:58 följande:
    Jag tycker synd om de som inte håller med dig i verkliga livet. Du är i sanning en obehaglig person.
    Hahaha hysteriska småbarnsmammor är så roliga

    WÄÄÄÄ WÄÄÄÄ det är obehagligt när nån inte tycker som mig snyft snyft idiot
Svar på tråden GTA vs. 6åringar