• Anonym (TS)

    Grannen under - lättstörd?

    Vi bor i ett flerfamiljshus som vi hyr. I huset är det två lägenheter, och vi bor på ovanvåningen. Grannparet bor alltså under oss.

    Vi har en dotter på två år, och en son på ett.

    Huset är ett trähus. Renoverades på 90-talet, men är över 100 år gammalt.

    Under oss bor alltså ett par. Kvinnan arbetar dagtid på något IT-företag, mannen pluggar till sjuksköterska. Så han har ju lite olika tider då han är hemma, beroende på hur många föreläsningar han har, praktik osv. Båda är strax under 30.

    Vi har en helt ok relation till grannarna. Grillar ihop då och då. Jag har tagit hand om deras hund ibland när det har krockar för paret med jobb och praktik. Så det är ingen osämja mellan oss.

    Där är lite bakgrund

    Nu till problemet. Vi har alltså en ettåring och en tvååring. Helt normala barn. Sover 19:30-07:30. Det är färdiglekt kring 17, då äter barnen middag - sedan blir det bad, pyjamas, tandborstning och en stunds teletubbies innan säng typ. Vi är alltid ute minst 1 timme om dagen (förrutom när tvååringens astma är som värst om det är kallt ute. Hon hostar då tills hon spyr). Så det är som inte någon extremt lång tid under dygnet som barnen verkligen har möjlighet att störa så att säga. Men det är ju barn. Gråter ibland. Ramlar ibland, särskilt den yngre som just lärt sig gå. De övar på att bygga torn med klossar (på matta, det rivs ju ner ibland emellanåt). Bobbycar och bollar används givetvis bara utomhus.

    Lite så ser det ut.

    Men varje dag håller grannmannen på att ringa och smsa och be mig försöka få barnen att vara tystare. Idag störde det för mycket när ettåringen kröp från hallen till vardagsrummet. Krypljudet alltså. Han tyckte att jag skulle sätta henne i matstolen så det inte skulle låta. Det var vid 14-tiden.

    Såna typer av saker stör sig alltså grannen på nästan dagligen... Jag har plockat bort nästan alla barnens leksaker nu, och BVC klagar på att tvååringen inte kan bygga torn. Men han får ju liksom aldrig öva... Jag vet inte. Är det orimligt av grannarna att förvänta sig att vi ska vara knäpptysta?

    Jag kontaktade hyresvärden och förklarade. Undrade om det gick att isolera bättre. Värden menar på att grannarna måste stå ut med att vi för helt normala ljud här, särskilt eftersom det enbart är dagtid. Så han tog ett snack med grannmannen, men grannen fortsätter alltså att höra av sig jämt.

    Jag törs knappt låta barnen leka med sin nya julklapp (Duplo) för då kommer väl grannen klaga som vanligt.

  • Svar på tråden Grannen under - lättstörd?
  • Freijah
    Anonym (TS) skrev 2018-02-10 21:32:32 följande:

    Fast jag är ju inte döv själv... Jag fattar att det inte är skoj att bo ovanför en småbarnsfamilj, men det är ju inte så att vi låter barnen vara högljudda... Jag gör inget annat än att förmanar hela dagarna. Nog låter det när barnen ramlar, men det går ju inte att undvika när barn lär sig att gå eller nyss har lärt sig att gå. Tjocka mattor har vi i samtliga rum, och varenda leksak som kan tänkas låta för mycket tillåter jag bara på mattor. Bobbycar och bollar används enbart utomhus. Springer gör inte dottern här inne. När hon låter för mycket punktmarkerar jag varje gång... Men alltså, barn gråter, tappar grejer, ramlar och kryper. Det är extremt stressande att HELA dagarna dämpa dämpa dämpa dämpa och oroa sig för att varan ivägen. Få sms för att ettåringen tappade en sked i golvet vid lunchen. Få sms för att tvååringen leker för högt med traktorn. Få sms för att dottern får ett utbrott när jag beslagtar traktorn. Få sms för att ettåringen under tiden har dimpat ner på rumpan när hon ställde sig upp. Få sms för att tvååringen tappade boken hon skulle komma med till mig. Jag känner mig stressad hela dagarna pga alla sms och telefonsamtal.


    Sådär ska du ju fan inte ha det!

    Du och barnen måste kunna leva i er lägenhet utan att gå och konstant oroa dig för nästa sms!

    Säg till han att han får tagga ner och att du hädanefter kommer låta barnen vara barn i deras eget hem och att han får fakiskt skaffa hörlurar eller något.

    Fortsätter smsen så anmäl honom för trakaserrier.
  • Anonym (Blockera)
    Steg ett. Blockera hans nummer. Då får du inte hans sms. 

    Så. När du har lugnat ner dig lite så ber du er hyresvärd komma och medla mellan er, alternativt hyresgästföreningen.

    Är det fortfarande inte okej så får hyresvärden flytta på antingen er (föga troligt, ni verkar ha en rejäl fördel här) eller dem under. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Blockera) skrev 2018-02-10 23:41:45 följande:
    Steg ett. Blockera hans nummer. Då får du inte hans sms. 

    Så. När du har lugnat ner dig lite så ber du er hyresvärd komma och medla mellan er, alternativt hyresgästföreningen.

    Är det fortfarande inte okej så får hyresvärden flytta på antingen er (föga troligt, ni verkar ha en rejäl fördel här) eller dem under. 
    Håller med
  • Anonym (vera)
    Anonym i Småland skrev 2018-02-10 21:23:26 följande:

    LÅT BARNEN LEKA!!! ?Problemet? som egentligen inte är ett problem är grannens och inte ditt. Din granne äger helt och fullt problemet själv. Om grannen fortsätter sms:a dej får du spela ?dum? och säga att du inte fått några meddelanden.

    Vanliga ljud från barn får man tåla när man bor i lght annars får man flytta till tex eget hus. Dom kan ju leta upp en hyresvärd som inte hyr ut till barnfamiljer om dom lyckas hitta nån????Tror inte det hör till vanligheterna nämligen. Så än en gång LÅT DINA BARN LEKA precis så som barn gör. Leken är en viktig del i barns utveckling och viktigt att den inte hämmas av någon överkänslig idiot till granne


    Det går inte att ljuga om att man inte fått sms om personen som skickat har inlagt en bekräftelse att det gått fram. Då gör man sig bara dum.
    Alla har inte möjlighet att flytta till eget hus heller men det kanske du inte har kapacitet att förstå?

    Man är inte idiot för att man vill ha tyst och lugnt i sitt hem, oavsett vem man bor granne med.
  • Anonym (Skola)

    Sätt 2 åringen på dagis så kan denne bygga klossar och väsnas där.

  • Anonym (Fakta)

    Informera grannen om att det är han som stör. Han har ingen som helst rättighet att höra av sig för minsta ljud från er lägenhet. Han skulle kanske må bättre om han sätter sig på ett bibliotek och pluggar.

  • Anonym (Fakta)
    Anonym (vera) skrev 2018-02-11 14:32:27 följande:

    Det går inte att ljuga om att man inte fått sms om personen som skickat har inlagt en bekräftelse att det gått fram. Då gör man sig bara dum.

    Alla har inte möjlighet att flytta till eget hus heller men det kanske du inte har kapacitet att förstå?

    Man är inte idiot för att man vill ha tyst och lugnt i sitt hem, oavsett vem man bor granne med.


    Ts granne har inte rätten att trakassera Ts med ständiga sms när barnen låter. Även om grannen Vill ha tyst och lugnt i sin lägenhet så har Ts och hennes familj rätt att både leka, gråta, ramla, skratta och allt som de nu gör.
  • Anonym (Fakta)
    Anonym (Skola) skrev 2018-02-11 14:39:33 följande:

    Sätt 2 åringen på dagis så kan denne bygga klossar och väsnas där.


    Va? Ts vill ha sina barn hemma så grannen får acceptera att det låter ifrån deras lägenhet.
  • Anonym (vera)
    Anonym (Fakta) skrev 2018-02-11 14:45:26 följande:
    Ts granne har inte rätten att trakassera Ts med ständiga sms när barnen låter. Även om grannen Vill ha tyst och lugnt i sin lägenhet så har Ts och hennes familj rätt att både leka, gråta, ramla, skratta och allt som de nu gör.
    Jo, rätt till det har de säkert. Det förnekar jag inte.
    Dock skadar det inte med grannsämja.
    Det kan slå hårt tillbaka om man ignorerar sina grannar för att man har "rätt".

    Dock verkar inte ts vara en sån som hävdar sin rätt utan gör allt hon kan för grannsämjan.

    Du vet, om du gör dig till ovän med din granne så kanske hen passar på att festa loss rejält varje fredag och lördag, fram till 22. För att de har "rätt" till det.
  • Anonym (Fakta)
    Anonym (vera) skrev 2018-02-11 14:49:32 följande:

    Jo, rätt till det har de säkert. Det förnekar jag inte.

    Dock skadar det inte med grannsämja.

    Det kan slå hårt tillbaka om man ignorerar sina grannar för att man har "rätt".

    Dock verkar inte ts vara en sån som hävdar sin rätt utan gör allt hon kan för grannsämjan.

    Du vet, om du gör dig till ovän med din granne så kanske hen passar på att festa loss rejält varje fredag och lördag, fram till 22. För att de har "rätt" till det.


    Dina lösningar är vansinniga. Ts familj kan inte sluta leva för att anpassa sig till grannen. Och vet du inte att man aldrig har rätt att störa med högljudda fester? Inte ens före kl. 22.
Svar på tråden Grannen under - lättstörd?