• Anonym (AX)

    Jag behöver råd

    Min blivande fru och jag lärde känna varandra i mitten av 90-talet. Vi bodde i olika länder, men lyckades hålla ihop vårt förhållande på distans och 2003 gifte vi oss. En kväll då vi var litet berusade frågade min fru om jag varit trogen hela tiden innan vi gifte oss. Jag medgav att jag hade haft några affärer vid sidan av och då berättade hon om tre affärer som hon hade haft. Jag hade faktiskt lite naivt trott hela tiden att hon varit helt trogen, så det kom som en otrevlig överraskning. Konstigt nog var det bara jag som blev ledsen/arg av det hela och min fru som bad om förlåtelse. Trots att vi båda ?syndat?. Men min fru har inte samma anlag för svartsjuka. Allra konstigast var ändå att jag samtidigt kunde känna något slags sexigt pirr i kroppen och ville höra mer om hennes affärer. Hon berättade en del, men ville helst inte gå in på för mycket detaljer och sedan den kvällen har hon vägrat att prata mer om det..


    Det var särskilt en historia som intresserade mig, att hon hade haft sex med en amerikansk politiker på studiebesök i hennes hemland och som hon tolkat för. Han var tio år äldre och världsvan, så han visste hur han skulle förföra en ung student med en fin avskedspresent, en lyxig middag och en hel del alkohol. Väl uppe på hans hotellrum hade han satt in stöten med hjälp av champagne och mer smooth talk. Alltsedan hon berättade om det hade jag tänkt på den händelsen och undrat vem det var. Hur såg han ut, hur kunde hon falla för honom som var så mycket äldre, vad hände mer exakt i detalj?  


     Igår letade jag i mina gamla fotoalbum efter ett kort och till min förvåning hittade jag då ett s.k. visitkortsalbum och i det albumet fanns ett visitkort från en amerikansk politiker med adressen till hans kontor och, handskrivet, hans privata adress samt telefonnummer. Jag kollade upp honom på nätet och fann snabbt att han har blivit en ganska känd amerikansk lobbyist som ofta är med i TV, har arbetat för USA:s regering och fina universitet samt politiska s.k. think tanks. På nätet kunde jag också hitta en artikel skriven av honom som handlade om parlamentsvalet i min frus hemland det året då hon sa att det ska ha skett, så jag är helt säker på att jag har hittat honom nu. Han bor numera i Washington med sin fru som faktiskt liknar min fru och som också har gjort en bra politisk karrär i USA. Jag kunde se på nätet att de arbetade på samma politiska institut det året då han besökte min frus hemland, så kanske var han otrogen mot sin fru då.  


     Nu funderar jag, ska jag 1) kontakta honom och be att få alla detaljer jag undrat över och få veta om min fru blev förförd eller om hon var mer aktiv än hon berättat för mig. Om han inte vill berätta kan jag hota med att berätta för hans fru. Eller 2) kontakta hans fru och berätta för henne för att på så sätt ge igen med ränta. Eller 3) låta honom vara och dö nyfiken. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Jag behöver råd
  • annabellelee

    Herregud. Hon hade sex med honom en gång för 10 år sedan innan ni var gifta och nu vill du ta kontakt med honom? Sök samtalskontakt, för detta är inte sunt. Alternativ 3 är det enda alternativet. Och sluta älta! Du var ju lika illa själv!

  • Anonym (AX)

    För att förtydliga så handlar det om att jag från början inte alls var svartsjuk. Trots att vi levde i olika länder oroade jag mig aldrig. Jag förutsatte på den tiden att kvinnor med fast partner bara var otrogna om de förälskade sig i någon annan. Så om jag oroade mig då var det snarare för att hon skulle träffa någon annan och göra slut, inte att hon skulle vara otrogen. Mina egna snedsteg på den tiden såg jag (ofeministiskt) annorlunda. Det var bara lust, inte kärlek, så jag var aldrig känslomässigt otrogen. För övrigt har jag inte varit otrogen sedan vi flyttade ihop, det hände bara då när vi bodde långt ifrån varandra.


    Därför blev jag väldigt förvånad och sårad när jag fick höra att hon varit otrogen. Tyvärr utlöste det då en form av svartsjuka som fortfarande poppar upp ibland än i denna dag, det krävs inte mycket för att sätta igång det. Jag gillar exempelvis inte när min fru åker iväg på tjänsteresa eller är på konferens och övernattar på hotell. Oron finns där och beror på såret jag fick då för länge sedan.


    Så ni som säger att jag bara ska glömma det hela och gå vidare, ni menar ungefär att såret borde ha läkt nu och att om jag kontaktar amerikanen så skulle det bara riva upp såret igen. Min känsla är tvärtom att såret finns kvar och är öppet tills jag lyckas läka det och det faktum  att jag nu identifierat amerikanen gör redan att jag mår bättre. Förut var han en anonym man med ett utseende jag hittade på, men nu när jag vet hans namn och hans utseende (han har blivit lite lönnfet och ser sämre ut än jag tänkte mig), så känner jag en slags revansch och att jag har vänt ett underläge till överläge. Men ska jag utnyttja det, läker såret ännu mer om jag kontaktar honom eller hans fru, det är det jag undrar över. Det är kanske primitivt, men öga för öga och tand för tand kanske kan läka mitt sår bättre än det kristna förlåtelse-tänket.


    Dessutom är det så som jag skrev tidigare att jag gärna vill få fram fler detaljer om vad som verkligen skedde den kvällen och det vet jag att min fru inte vill hjälpa till med. Det i sig handlar dock kanske mer om den andra pirrande känslan jag fick den kvällen när hon berättade.        

  • Linux1003
    Anonym (AX) skrev 2018-02-15 14:43:55 följande:

    För att förtydliga så handlar det om att jag från början inte alls var svartsjuk. Trots att vi levde i olika länder oroade jag mig aldrig. Jag förutsatte på den tiden att kvinnor med fast partner bara var otrogna om de förälskade sig i någon annan. Så om jag oroade mig då var det snarare för att hon skulle träffa någon annan och göra slut, inte att hon skulle vara otrogen. Mina egna snedsteg på den tiden såg jag (ofeministiskt) annorlunda. Det var bara lust, inte kärlek, så jag var aldrig känslomässigt otrogen. För övrigt har jag inte varit otrogen sedan vi flyttade ihop, det hände bara då när vi bodde långt ifrån varandra.

    Därför blev jag väldigt förvånad och sårad när jag fick höra att hon varit otrogen. Tyvärr utlöste det då en form av svartsjuka som fortfarande poppar upp ibland än i denna dag, det krävs inte mycket för att sätta igång det. Jag gillar exempelvis inte när min fru åker iväg på tjänsteresa eller är på konferens och övernattar på hotell. Oron finns där och beror på såret jag fick då för länge sedan.

    Så ni som säger att jag bara ska glömma det hela och gå vidare, ni menar ungefär att såret borde ha läkt nu och att om jag kontaktar amerikanen så skulle det bara riva upp såret igen. Min känsla är tvärtom att såret finns kvar och är öppet tills jag lyckas läka det och det faktum  att jag nu identifierat amerikanen gör redan att jag mår bättre. Förut var han en anonym man med ett utseende jag hittade på, men nu när jag vet hans namn och hans utseende (han har blivit lite lönnfet och ser sämre ut än jag tänkte mig), så känner jag en slags revansch och att jag har vänt ett underläge till överläge. Men ska jag utnyttja det, läker såret ännu mer om jag kontaktar honom eller hans fru, det är det jag undrar över. Det är kanske primitivt, men öga för öga och tand för tand kanske kan läka mitt sår bättre än det kristna förlåtelse-tänket.

    Dessutom är det så som jag skrev tidigare att jag gärna vill få fram fler detaljer om vad som verkligen skedde den kvällen och det vet jag att min fru inte vill hjälpa till med. Det i sig handlar dock kanske mer om den andra pirrande känslan jag fick den kvällen när hon berättade.        


    Det finns ett grundläggande fel i ditt resonemang och det är ensidigheten och i synnerhet att du bagatelliserar din egen del i sin helhet. Mitt råd är att släpp det
  • Anonym (Vvv)

    Alternativ Ö)

    - Acceptera att det hände

    släpp det och ta vara på din nuvarande relation och lägg din tid på det istället för att jaga hunkar från fruns ungdom som om du går gymnasiet.

  • Anonym (AX)

    Han var ingen hunk, han var en amerikansk akademisk pin head, men såg säkert bra ut då. Nu ser han mer trött och sliten ut med liten kulmage. Han har säkert inte lika lätt att ragga unga studenter nu.

    Fast du läste nog inte mitt inlägg, jag har funderat mycket på det här, jag bryr mig inte det minsta om vad som hände innan hon träffade mig. Det här var något annat, inte ett tillfälligt snedsteg efter en blöt studentfest. Min blivande fru var hans guide/tolk när han samlade in data för sin artikel och hon valde att ha sex med honom efter 2-3 dagars arbete, det är annorlunda för mig och såret finns där.

    Kan inte ni som är eller har varit svartsjuka svara också. Börjar faktiskt tröttna på alla "glöm och gå vidare, älta inte". Det kan ni säga till Palmegruppen istället.   

  • Linux1003

    Jag tolkar din rubrik att du söker råd. Men söker du medhåll så är det väl bara buspå. Eller så gör du det rätta och pratar ut med din fru.

Svar på tråden Jag behöver råd