• Rumpelstiltskins

    5-åring kräver att få veta hur barn blir till.

    Hur gör man?

    Har en vetgirig 5-åring som snart fyller 6 år. Han vill lära sig allt om allt och svaren måste vara logiska annars spricker han av nyfikenhet. 

    Nu har han snörat in sig på det här med barn och hur barn blir till. Han vet att bebisen ligger i magen men funderar på hur i hela friden bebisen hamnar där. Jag vet inte hur mycket jag kan berätta och förklara för honom?

    Jag försökte med den klassiska "När två människor älskar varandra väldigt mycket". Det gick ju inte kan jag säga för han kontrade med "Det blir ju inte en bebis i magen bara för att man älskar någon" och "Då hade ju du haft bebisar i magen hela tiden för pappa älskar dig". 

    Avleda går inte, han kräver svar och jag vill ge honom svar. Men vad och hur mycket ska han få veta? Och hur pratar man om det?

    Jag kan inte minnas att mina föräldrar berättade detta för mig utan det var något jag lärde mig med tiden men jag minns inte när. 

  • Svar på tråden 5-åring kräver att få veta hur barn blir till.
  • Anonym (mor)

    Självklart så anpassar man sin info utöver vad barnet kan förstå? TS beskriver att hennes femåring vill veta hur barn blir till! När min ena dotter EN gång kom med den frågan så avledde jag henne genom att prata om annat. Fegt? Kanske! MEN aldrig kom frågan upp igen och idag så lever hon ihop med en superfin kille. Lillasyster undrade aldrig och hon har en superfin kille också och vi kan prata om hur de har det ihop IDAG när hon är vuxen. Inte intimt som i sängen men nära ändå. Så nära en mamma kan komma utan att det blir incestuöst och äckligt.

  • Anonym (mor)
    Anonym (MG) skrev 2018-02-17 14:57:27 följande:
    När jag var barn fanns inte ordet snippa, minns inte ens vilka ord man använde.
    Jag fick heller ingen information hemifrån om hur barn blir till utan det var min kompis Jalle som berättade. Sen frågade jag min mamma om det var sant... och hon sa att jo, så var det.

    Mina barn frågade aldrig såvitt jag minns. 
    Eller hur! Man behöver inte som förälder trassla in sig i en massa "snopp och snippa". Jag tror att de barn som har "härligt frigjorda" föräldrar som invigt barnet i masturbation och varjehanda är de som sitter i väntrummen på psyk-mottagningarna runt om i landet. Äcklade och chockade som vore de barn till Kerstin Thorvall....
  • modsey
    Anonym (mor) skrev 2018-02-17 15:11:09 följande:

    Eller hur! Man behöver inte som förälder trassla in sig i en massa "snopp och snippa". Jag tror att de barn som har "härligt frigjorda" föräldrar som invigt barnet i masturbation och varjehanda är de som sitter i väntrummen på psyk-mottagningarna runt om i landet. Äcklade och chockade som vore de barn till Kerstin Thorvall....


    Tralllalla trollallala
  • Anonym (mor)
    modsey skrev 2018-02-17 15:13:45 följande:
    Tralllalla trollallala
    Så illa är det alltså att om en person 60+ tycker ngt på FL så är vederbörande automatiskt ett "troll"? Nä det är nog bara du "modsey" som  är en smula trångsynt. (ursäkta och böjer mig ödmjukast)
  • modsey
    Anonym (mor) skrev 2018-02-17 15:22:49 följande:

    Så illa är det alltså att om en person 60+ tycker ngt på FL så är vederbörande automatiskt ett "troll"? Nä det är nog bara du "modsey" som  är en smula trångsynt. (ursäkta och böjer mig ödmjukast)


    Troll? Nä det har jag verkligen inte skrivit! Din tolkning
  • Anonym (mor)
    modsey skrev 2018-02-17 15:24:10 följande:
    Troll? Nä det har jag verkligen inte skrivit! Din tolkning
    Så "Trallala trollala" är en liten visa du utbrast i plötsligt och osökt? Men du och jag gullet ska inte diskutera vidare för min erfarenhet är att när jag hamnar i enskilda diskussioner så slutar det med att jag blir avstängd. KRAAAM på dig "modsey".
  • modsey
    Anonym (mor) skrev 2018-02-17 15:32:07 följande:

    Så "Trallala trollala" är en liten visa du utbrast i plötsligt och osökt? Men du och jag gullet ska inte diskutera vidare för min erfarenhet är att när jag hamnar i enskilda diskussioner så slutar det med att jag blir avstängd. KRAAAM på dig "modsey".


    Jadu undrar varför.....
  • AndreaBD
    Anonym (mor) skrev 2018-02-17 14:02:30 följande:
    Med all respekt. Visst kan livet vara knepigt och det finns absolut inget som är svart eller vitt. MEN mina döttrar kommer till mig med allt ÄVEN fast de vet att jag blir jätteorolig! Mamma finns där liksom i vått och torrt. Pappa absolut......men för döttrar så är det mamma främst...........
    Berättade du allt för din mamma? Jag tycker det är självklart att man bara pratar om såna saker som man vet att det "går" att prata om med den personen. De allra flesta människor pratar inte ens med sin mamma om sex, om mamman inte har det minsta problem med det. Det finns en tabu där, ifrån barnens sida mest.
    Och om man däremot VET att mamma inte vill prata om sex - att ta upp det då? Kanske en tonåring som absolut vill jävlas. Annars inte!

    Det som jag tycker är problematiskt, för andra, är om du säger du skulle ha anmält skolan eller förskolan. Om det finns något sätt hur man överhuvudtaget skulle kunna anmäla sånt, och jag är ganska säker på att man inte kan. Men det som skulle hända är ju att lärarna inte längre svarar på frågor, vilket inte bara drabba det barnet, utan även alla andra barn. Det blir ju så med annat tjafs från föräldrar också. Någon tycker att det är på nåt sätt farligt att åka på utflykt? Då får alla barn stanna i skolan. Någon säger att filmen som läraren har visat inte var enligt regler (dvs. från fel källa, vi pratar inte åldersgräns eller olämplig film), då får barnen titta på tråkigare film igen.

    Citat från litteratur för lärarprogrammet:

    "Att samtala med barn kring deras sexualitet är kanske något som inte ska ligga på förskolan utan mer föräldrarna så att de själva får avgöra hur mycket de själva får avgöra hur mycket deras barn ska få tillgång till det här språket. Vi tycker ändå att det är viktigt att lärare svarar sanningsenligt på barns frågor och inte lämna över frågan till föräldrarna. "

    www.diva-portal.se/smash/get/diva2:621970/FULLTEXT01.pdf
  • Rikard
    Anonym (mor) skrev 2018-02-17 13:15:00 följande:
    Jo så kan det ju vara.  MEN nu när döttrarna är vuxna så kan jag fråga dem om sådant. Ibland är det kris i deras förhållanden som livet är! och då undrar jag om det är samlivet i sängen som spökar och än är beskedet NEJ. Och då vet jag att det finns hopp.
    Man kan titta lite på vad du har skrivit här i tråden.
    Du har svårt att förstå skillnaden mellan att berätta för barn hur barn blir till och att instruera barn hur man onanerar.
    Du uppfattar det som incestöst att berätta hur barn blir till.
    Du verkar övertygad om att barn som har fått veta hur barn blir till drabbas av psykiska problem.
    Du tycker att det är sunt när ett barn tycker att det är "äckligt" att få veta hur barn blir till. 

    För en utomstående framstår du inte som den mest lyhörda människokännaren. 
  • AndreaBD
    Rikard skrev 2018-02-17 16:14:05 följande:
    Man kan titta lite på vad du har skrivit här i tråden.
    Du har svårt att förstå skillnaden mellan att berätta för barn hur barn blir till och att instruera barn hur man onanerar.
    Du uppfattar det som incestöst att berätta hur barn blir till.
    Du verkar övertygad om att barn som har fått veta hur barn blir till drabbas av psykiska problem.
    Du tycker att det är sunt när ett barn tycker att det är "äckligt" att få veta hur barn blir till. 

    För en utomstående framstår du inte som den mest lyhörda människokännaren. 
    Men hon tycker INTE att det vore incestöst att de vuxna barnen nu ska berätta för henne ifall att de har problem med sin sexualitet. DET vore lite incestöst. Vuxna pratar inte med sina föräldrar om sexproblem. Föräldrar däremot bör förklara sånt för sina (små) barn.
  • Anonym (Original Gangster OG)

    Han frågr helatiden mycket låter det som okej det är att säga som det är.... mamma och pappa älskar varandra jäääääätte mycket och då vill man ha barn så då ligger man i sängen nakna och pappa stoppar snoppen in i mammas snippa och för snoppen fram och tillbaka inne i mammas snippa ända tills det känns riktigt riktigt bra/skönt i pappas snopp eller bara känns riktigt riktigt bra/skönt i snoppen, när det känns riktigt riktigt skönt isnoppen då simmar det små små små bebisfrön från pappas snopp in i mammas snippa och inne i snippan vidare till mammas mage där blir det ett barn som är där 9 mån, sen efter 9mån kommer barnet ut genom mammas snippa där bebisfröna for in därifrån kommer bebisen oçkså ut :)

  • Pope Joan II
    Anonym (Original Gangster OG) skrev 2018-08-29 22:20:37 följande:

    Han frågr helatiden mycket låter det som okej det är att säga som det är.... mamma och pappa älskar varandra jäääääätte mycket och då vill man ha barn så då ligger man i sängen nakna och pappa stoppar snoppen in i mammas snippa och för snoppen fram och tillbaka inne i mammas snippa ända tills det känns riktigt riktigt bra/skönt i pappas snopp eller bara känns riktigt riktigt bra/skönt i snoppen, när det känns riktigt riktigt skönt isnoppen då simmar det små små små bebisfrön från pappas snopp in i mammas snippa och inne i snippan vidare till mammas mage där blir det ett barn som är där 9 mån, sen efter 9mån kommer barnet ut genom mammas snippa där bebisfröna for in därifrån kommer bebisen oçkså ut :)


    Nej, det där är naturligtvis inte alls okej att säga. Allt är fel med det där. Idiotiskt påhitt.
  • Hejgrej

    Personligen anser jag att man berättar som det är, kanske förenklar saker och ting så mycket som möjligt. Men att inte hitta på en massa trams och vita lögner som enkelt händer. 


    www.PysslaBoxen.se - Månatlig prenumerationsbox för barn och familjer.
  • 180823

    Hur gör man slrev du högst upp om man skulle förklara det för en vuxen skulle man säga: jaa du "lille" Jan, man är naken så stoppar man penisen in i slidan och för den in och ut fram och tillbaka inne i slidan ända tills det känns jätte skönt i snoppen så sprutar det sädesvätska ur penisen in till slidan som då går vidare till flickans "mage" där den befurtar ett ägg och så blir det ett barn

  • Anonym (Original Gangster OG)
    Pope Joan II skrev 2018-08-29 22:43:44 följande:

    Nej, det där är naturligtvis inte alls okej att säga. Allt är fel med det där. Idiotiskt påhitt.


    Joo no nu i efterhand så låter det nog lite knasigt idiotiskt påhitt håller med :) tack att du sade åt mig
  • legomum

    Gå till bokaffären och köp (alt biblioteket) en bok om kroppen. Finns ju mycket mer att lära än just om hur det blir gjort. Lungor, blod, hjärta, hjärnan och hur det blir bajs brukar vara intressant det med. Gör ingen stor grej av det hela, att det blir barn och nyfikenheten om kroppen är ett mysterium som måste lösas.

    Uppmuntra till nyfikenheten och ge honom kunskapen.

    (Du kan ju alltid se hur barnfaktaboken tar upp detta och antingen anpassa vad du säger till hur det blir bekvämt för dig. För att ge alla detaljer är bara onödigt för en så liten)

Svar på tråden 5-åring kräver att få veta hur barn blir till.