• Anonym (rk)

    Tjejen vill inte flytta ihop innan jag tjänar mer

    Min tjej vill inte flytta ihop om jag inte börjar tjäna lika mycket som henne. Hon vill att jag skaffar ett annat jobb eller fixar högre inkomst på något sätt innan hon ens kan tänka sig flytta ihop, gifta sig, familj osv. Hon sa dock att hon älskar mig och fortfarande vill vara tillsammans men som särbos. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Jag vill flytta ihop, gifta mig och bilda familj i framtiden och funderar på om jag borde lämna henne med tanke på att jag nog aldrig kommer tjäna samma som henne. Skulle nog behöva plugga en utbildning på universitetet och det är inte min grej. Finns det några högavlönade jobb som inte kräver massa utbildning och inte innebär en evighet av att "jobba sig upp"? Eller borde jag bara göra slut?

  • Svar på tråden Tjejen vill inte flytta ihop innan jag tjänar mer
  • Inisario

    Och från man till man, saga. Kärlek är en bra sak, men skulle jag träffa på någon kvinna (som jag tack och lov aldrig gjort) som absolut inte har några andra ambitioner i livet än att nöja sig med det hon har, skulle jag också börja fundera om det är rätt val livet ut. Jag jobbar inte på frälsningsarmén, menar målet med mitt liv är inte att försörja min partner när vi inte ens flyttat ihop. Jag skulle alltid försörja min fru och mina barn, skulle det behövas efter många år, men knappast någon eventuell sambo i närmare framtid.

    Är jag ett materialistiskt svin? Kanske det.

  • Anonym (Kanske)
    Inisario skrev 2018-02-23 19:35:55 följande:

    Och från man till man, saga. Kärlek är en bra sak, men skulle jag träffa på någon kvinna (som jag tack och lov aldrig gjort) som absolut inte har några andra ambitioner i livet än att nöja sig med det hon har, skulle jag också börja fundera om det är rätt val livet ut. Jag jobbar inte på frälsningsarmén, menar målet med mitt liv är inte att försörja min partner när vi inte ens flyttat ihop. Jag skulle alltid försörja min fru och mina barn, skulle det behövas efter många år, men knappast någon eventuell sambo i närmare framtid.

    Är jag ett materialistiskt svin? Kanske det.


    Du är ju lika som flickvännen i denna tråd! Hon vägrar ju att försörja TS. Hahaha...
  • Inisario
    Tecum skrev 2018-02-23 19:35:20 följande:
    Jo kärleken är problematiken, plus att tjejen är pengakåt. Tillsammans tjänar de mer är tillräckligt för att ha ett bra liv men hon vill ha mer. Om det bara handlade om kärlek skulle hon nöja sig med lönerna då de räcker. Nu ställer hon krav som i praktiken innebär att hon nedvärderar sin sambo. Jag tror inte på det förhållandet.
    Som jag sa i några tidigare inlägg här,  gör jag det inte heller, men av helt andra skäl än du.
  • Inisario
    Anonym (Kanske) skrev 2018-02-23 19:38:40 följande:
    Du är ju lika som flickvännen i denna tråd! Hon vägrar ju att försörja TS. Hahaha...
    Kanske det. Frågan är, varför skulle jag "försörja" någon vuxen, frisk person öht?
  • Anonym (H)

    TS vill ha en hög lön utan att behöva kämpa sig igenom en utbildning eller att jobba hårt. Kan ingen hjälpa honom?

  • Tecum
    Anonym (H) skrev 2018-02-23 20:12:18 följande:
    TS vill ha en hög lön utan att behöva kämpa sig igenom en utbildning eller att jobba hårt. Kan ingen hjälpa honom?
    Fel, TS` tjej vill att han ska ha en hög lön, det är viss skillnad...
  • Inisario
    Tecum skrev 2018-02-23 21:04:42 följande:
    Fel, TS` tjej vill att han ska ha en hög lön, det är viss skillnad...
    Nej, ts flickvän vill att han ska röra arslet för att komma igång. Alltid bra att ha någon uppfattning, men

    vet du, hur det ser ut i realiteten, när någon som tjänar 21 000 spänn före skatt blir arbetslös i flera månader resp långtidsjukskriven? Då hamnar personen på ca. 6300 kr. 

    Lite roligt att kalla någon för golddigger om de flesta här skulle reagera likadana om ts skulle vara kvinna. 

    Som sagt. Alla enligt förmågan. Känner ts för att han är nöjd. Helt okej. Hon känner nog också att hon är nöjd.
    Ni matchar varandra inte. Det bara är så. Inte någon anledning att förolämpa någon. 
  • Tecum
    Inisario skrev 2018-02-23 21:51:46 följande:
    Nej, ts flickvän vill att han ska röra arslet för att komma igång. Alltid bra att ha någon uppfattning, men

    vet du, hur det ser ut i realiteten, när någon som tjänar 21 000 spänn före skatt blir arbetslös i flera månader resp långtidsjukskriven? Då hamnar personen på ca. 6300 kr. 

    Lite roligt att kalla någon för golddigger om de flesta här skulle reagera likadana om ts skulle vara kvinna. 

    Som sagt. Alla enligt förmågan. Känner ts för att han är nöjd. Helt okej. Hon känner nog också att hon är nöjd.
    Ni matchar varandra inte. Det bara är så. Inte någon anledning att förolämpa någon. 
    Men poängen är att tjejen tjänar så bra att hon kan kompensera upp detta många gånger om. Om de bildar familj är de ett team och de ekonomiska förutsättningarna ska ses i det perspektivet. Om hon blir sjuk får hon ut ganska mycket ändå och det är osannolikt att bägge blir långtidssjuka samtidigt.
    Sen kan mannen ta huvuddelen av föräldraledighet och vab, då tjänar familjen på det. Hur många familjer är det inte där löneskillnaden är ungefär densamma, fast mannen tjänar mest? Det går bra utan gnäll...
  • Inisario
    Tecum skrev 2018-02-23 22:04:36 följande:
    Men poängen är att tjejen tjänar så bra att hon kan kompensera upp detta många gånger om. Om de bildar familj är de ett team och de ekonomiska förutsättningarna ska ses i det perspektivet. Om hon blir sjuk får hon ut ganska mycket ändå och det är osannolikt att bägge blir långtidssjuka samtidigt.
    Sen kan mannen ta huvuddelen av föräldraledighet och vab, då tjänar familjen på det. Hur många familjer är det inte där löneskillnaden är ungefär densamma, fast mannen tjänar mest? Det går bra utan gnäll...
    Men kanske känner hon inte för att kompensera sitt resterande liv? Liksom inte någon man, resp väldigt få svenska män, skulle känna sig bekväma med att kompensera sina flickväns livsstil hela livet ut. Är hon elak enbart för hon resonerar likadant?
  • Anonym (H)
    Tecum skrev 2018-02-23 21:04:42 följande:

    Fel, TS` tjej vill att han ska ha en hög lön, det är viss skillnad...


    Läs trådstarten och TS övriga inlägg. Han ber tacksamt om tips om jobb som inte kräver utbildning och där man inte jobbar sig upp.

    Dessutom kallar du tjejen pengakåt när TS redan beskrivit hennes ståndpunkt om ekonomisk säkerhet. TS har också, vilket gått dig spårlöst förbi,, bett andra skribenter här på forumet att INTE ge henne egenskaper hon inte har. Det är oerhört fult av dig att raljera och kalla henne pengakåt.
  • Anonym (H)
    Tecum skrev 2018-02-23 22:04:36 följande:

    Men poängen är att tjejen tjänar så bra att hon kan kompensera upp detta många gånger om. Om de bildar familj är de ett team och de ekonomiska förutsättningarna ska ses i det perspektivet. Om hon blir sjuk får hon ut ganska mycket ändå och det är osannolikt att bägge blir långtidssjuka samtidigt.

    Sen kan mannen ta huvuddelen av föräldraledighet och vab, då tjänar familjen på det. Hur många familjer är det inte där löneskillnaden är ungefär densamma, fast mannen tjänar mest? Det går bra utan gnäll...


    Tecum skrev 2018-02-23 22:04:36 följande:

    Men poängen är att tjejen tjänar så bra att hon kan kompensera upp detta många gånger om. Om de bildar familj är de ett team och de ekonomiska förutsättningarna ska ses i det perspektivet. Om hon blir sjuk får hon ut ganska mycket ändå och det är osannolikt att bägge blir långtidssjuka samtidigt.

    Sen kan mannen ta huvuddelen av föräldraledighet och vab, då tjänar familjen på det. Hur många familjer är det inte där löneskillnaden är ungefär densamma, fast mannen tjänar mest? Det går bra utan gnäll...


    Dumheter! Varför ska hon välja en man där familjen knappt har råd att låte henne vara föräldraledig? Vad är det för jämlikhet? Eller tänk om hon vill vara hemmamamma ii flera år när barnen är små? Den dörren är redan stängd.

    De tjänar strav över 60? tillsammans på två heltider. Det är genomsnittet eller något mindre av två heltidslöner tillsammans så lägg ner att hon tjänar så mycket att det blir en massa över om hon t ex blir långvarigt sjuk. Dessutom blir effekten att de får mindre netto än om de tjänat 30? var, vilket är under medel. Under medel är inte mycket. Det är under medel. Det är inte ?bra? inkomster. Bor de dessutom i en storstad är deras ekonomiska förutsättningar ännu sämre.
  • Anonym (saga)
    Anonym (FEL!) skrev 2018-02-23 11:44:12 följande:
    Du borde nog slå upp ordet gold digger. Det är nämligen en tjej utan pengar som bara är ute efter att sol-och-våra rika män. Det är ju inte vad den här tråden avhandlar. Det du skriver kan vara intressant, men har ingenting med den här tråden att göra.
    Golddiggers kommer i alla former! Och de ger kvinnor dåligt rykte!
  • Anonym (saga)
    Inisario skrev 2018-02-23 19:25:21 följande:
    Återigen en som inte läst hela tråden. Vad är det för golddigger som tjänar 3 gånger mer än ts? Vad är det för status som hon kräver av honom?

    Förstår att det här är en tråd för alla misslyckade män som håller på med alla andra misslyckade män som håller på med att de inte får någon kvinna för att alla kvinnor är golddigger.

    Slog er aldrig tanken, att det verkligen kan ställa till med problem i en relation med en låginkomsttagare? Kvitter sig om man eller kvinna. 

    Tänk dig föräldraledighet, tänk dig långtidssjukdom, tänk dig ålderspension, tänk dig...............

    Inte ens ts berättar att hon inte älskar honom. Så kärleken är knappast problematiken här. 
    Jo, jag har läst tråden och golddiggers kan komma i många former! Hon är av den sorten som skulle skämmas för en "regular Joe" inför sina väninnor och kollegor. En sån som bara ser till yta och status. Hon vill ha en accessoar som ytterligare visar hur lyckad hon är. En man eller en kvinna är inte misslyckad för att de inte tjänar "bra" eller har en flashig karriär. Ett riktigt förhållande ska inte handla om ekonomi eller yta och man tar hand om varandra. Hon älskar honom uppenbarligen INTE.

    Och ja, jag är kvinna!
  • Tecum
    Inisario skrev 2018-02-23 22:21:26 följande:
    Men kanske känner hon inte för att kompensera sitt resterande liv? Liksom inte någon man, resp väldigt få svenska män, skulle känna sig bekväma med att kompensera sina flickväns livsstil hela livet ut. Är hon elak enbart för hon resonerar likadant?
    Naturligtvis är det som du skriver, hon känner inte för att vara den som drar det tyngsta ekonomiska lasset. Det är viktigare för henne än kärleken till mannen. Det är inte elakt att inte älska någon tillräckligt, hon kör bara på förnuft istf känsla. Det är i många fall klokt. Men det visar vad hon prioriterar.

    Väldigt många svenska män har, och kommer även i framtiden att försörja sin flickvän/fru. De ser inte det som någon stor grej såvida inte flickvännen är väldigt slösaktig eller dyr i drift. Och vad jag förstår är inte TS den som gör av med pengar i onödan...
  • FDFMGA
    Anonym (rk) skrev 2018-02-19 21:20:04 följande:
    Min tjej vill inte flytta ihop om jag inte börjar tjäna lika mycket som henne. Hon vill att jag skaffar ett annat jobb eller fixar högre inkomst på något sätt innan hon ens kan tänka sig flytta ihop, gifta sig, familj osv. Hon sa dock att hon älskar mig och fortfarande vill vara tillsammans men som särbos. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Jag vill flytta ihop, gifta mig och bilda familj i framtiden och funderar på om jag borde lämna henne med tanke på att jag nog aldrig kommer tjäna samma som henne. Skulle nog behöva plugga en utbildning på universitetet och det är inte min grej. Finns det några högavlönade jobb som inte kräver massa utbildning och inte innebär en evighet av att "jobba sig upp"? Eller borde jag bara göra slut?
    Förmodligen har du redan fått det här tipset i tråden, men hursomhelst: När sophämtarna hos Reno i Stockholm strejkade för ett halvår sen så framkom det att flera av dem tjänade över 40.000 i månaden. Lönen är nog delvis prestationsbaserad men även medellönen ligger betydligt över 30.000 efter vad jag förstått.

    Ett jobb som väl inte kräver så mycket mer än körkort för lastbil och att man är snabb och effektiv.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (n)
    Anonym (saga) skrev 2018-02-24 04:45:42 följande:
    Jo, jag har läst tråden och golddiggers kan komma i många former! Hon är av den sorten som skulle skämmas för en "regular Joe" inför sina väninnor och kollegor. En sån som bara ser till yta och status. Hon vill ha en accessoar som ytterligare visar hur lyckad hon är. En man eller en kvinna är inte misslyckad för att de inte tjänar "bra" eller har en flashig karriär. Ett riktigt förhållande ska inte handla om ekonomi eller yta och man tar hand om varandra. Hon älskar honom uppenbarligen INTE.

    Och ja, jag är kvinna!
    OT Vi har alla sådant som är viktigt för oss. Jag har en partner som tjänar riktigt lite, och har inte valt något högbetalt yrke själv. Nu som 45+ kan jag, inte ångra mina val av livsstil kanske, men önska att jag varit mer medveten om vad de innebär på sikt.
    Det är möjligt att TS tjej är som du beskriver, eller så kan vi välja att tro på TS som säger att det inte handlar om status utan om en önskan om ekonomisk stabilitet och att inte vara ekomiskt begränsad, pga brister under hennes uppväxt.

    Jag har en kompis åt det ambitiösa hållet som haft problem i sin relation med en man som "nöjt sig" med deltidsjobb på lågbetalt jobb medan hon jobbat häcken av sig och försökt skapa sig både en yrkesmässigt plattform och en ekonomisk stabilitet. (Hon har samma bakgrund som TS tjej och har mardrömmar om socialbidragsberoende etc.) Den skillnaden har dock inte varit problemet för henne. Hon hade varit helt OK med om han skött det mesta hemma eller brunnit för någon konstnärlig verksamhet som finansierades med brödjobb. Grejen är att att han inte brinner för/tar huvudansvaret för vare sig barn och familj eller något annat, utan tycker det räcker här i livet att dra in en lön och lämna resten på partnern. Därtill tycker han de ska ta utlandssemestrar etc som bara är möjliga om hon jobbar häcken av sig. Statuskåt, på sätt och vis kanske. Det hade varit helt OK för henne att säga på jobbet att "vi har valt att NN tar huvudansvaret hemma"  men det är inte OK för henne att han "nöjer" sig med att lalla till jobbet och dra in lite pengar. Det behöver ju inte vara ett problem för en annan partner men är det för henne.
    Inget rätt/fel, bara dålig kombo.
Svar på tråden Tjejen vill inte flytta ihop innan jag tjänar mer