• Anonym (Ts)

    Vårdnad vid LVU

    Om ett barn har LVU, är det fortfarande föräldrarna som har vårdnaden och måste skriva på en del papper? Eller?

  • Svar på tråden Vårdnad vid LVU
  • Anonym (Ts)

    Ja det var det jag tänkte på, om de vägrar skriva på papper. Jag tänker att många är arga på socialen och vill motarbeta, bara för att. Får de då bestämma att ett barn exempelvis inte får följa med på en resa, ett läger etc för att de inte vill det/inte skriver på?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Yes) skrev 2018-02-20 11:57:12 följande:

    Ja men passansökan till exempel beslutar föräldrarna/vårdnadshavare om och det är såklart helt rätt.

    Föräldrarna ska fortfarande känna att det är deras barn eftersom barn ska jobbas hem (i de allra flesta fall ÄVEN om familjehemmen motarbetar detta så gott de kan).

    Därav kan föräldrar anse att en resa inte är bra för deras barn och då bör (ett bra) familjehem respektera detta.

    Ofta kan sånt lösas genom att barnet bor i sitt riktiga hem medan familjehemmet reser.


    Fast det där förstår väl vem som helst att det inte stämmer? Om barnet har Lvu kan ju barnet inte bara få vara hemma medan familjehemmet är på semester.
  • Anonym (Ts)
    Inisario skrev 2018-02-20 13:59:37 följande:
    Beror nog på om vi pratar öppen eller sluten vård. 
    LVU innebär ju att det inte är frivillig vård.
  • Anonym (Ts)

    Det gällde bara vårdnad vid LVU. Barn med problematiska/olämpliga föräldrar.

  • Anonym (Ts)

    Inget specifikt därför tog jag upp exempel. En resa tillsammans eller ett läger barnet vill åka på, som kräver att en förälder skriver på. Men det vill inte föräldern.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Måste) skrev 2018-02-21 15:59:33 följande:
    Varför blev det då lvu på deras dotter?
    Det kan ju ingen av oss veta.
Svar på tråden Vårdnad vid LVU