• Anonym (undrar)

    Orosanmälan

    Är det någon som  orosanmält en familj för  att barnen  fryser och har för små  kläder? Vad blev resultatet från soc sida?Om ni jobbar på soc får ni gärna svara.

  • Svar på tråden Orosanmälan
  • Anonym (Jonsson)
    Anonym (Svea) skrev 2018-02-24 19:36:44 följande:
    Det ska inte vara möjligt enligt lag. Vilken kommun tillämpar information till anmälare?
    Anonym (Svea) skrev 2018-02-24 19:44:20 följande:
    Haha det var det dummaste jag har hört. Så vad kan soc informera anmälaren?

    Jo, det är möjligt enligt lag. Inte vad gäller privata anmälare men skolan t ex kan få återkoppling om de begär det och det de kan få veta är om anmälan gått vidare och utredning inletts
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (Svea) skrev 2018-02-24 19:36:44 följande:

    Det ska inte vara möjligt enligt lag. Vilken kommun tillämpar information till anmälare?


    Å jo det är möjligt enligt lag. Som anmälningspliktig anmälare får man reda på om utredning inletts eller ej. Ej som privatperson dock.
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Jonsson) skrev 2018-02-24 20:08:55 följande:

    Jo, det är möjligt enligt lag. Inte vad gäller privata anmälare men skolan t ex kan få återkoppling om de begär det och det de kan få veta är om anmälan gått vidare och utredning inletts


    Att en anmälan har resulterat i att en utredning har öppnats ja men inte VILKA åtgärder som har satts in eller vad en utredning får för resultat. Ts efterfrågade nog inte endast att få veta att en utredning inletts utan mer vilka eventuella insatser som gjorts för familjen.
  • Anonym (Fskl)
    Anonym (Svea) skrev 2018-02-24 21:32:47 följande:

    Att en anmälan har resulterat i att en utredning har öppnats ja men inte VILKA åtgärder som har satts in eller vad en utredning får för resultat. Ts efterfrågade nog inte endast att få veta att en utredning inletts utan mer vilka eventuella insatser som gjorts för familjen.


    Det är väl ganska intressant att veta om utredning inletts eller om det lagts ned. Det kanske var just det ts efterfrågade och ville ha svar på om sådant leder till utredning eller ej. Svaret var dock till dig som påstod att man inget får veta. Det behövdes klargöras bara. Något får man veta som anmälningspliktig.
  • Anonym (Jonsson)
    Anonym (Svea) skrev 2018-02-24 21:32:47 följande:
    Att en anmälan har resulterat i att en utredning har öppnats ja men inte VILKA åtgärder som har satts in eller vad en utredning får för resultat. Ts efterfrågade nog inte endast att få veta att en utredning inletts utan mer vilka eventuella insatser som gjorts för familjen.
    Ingen har påstår att man informerar om vilka  åtgärder som vidtagits heller. Det var nog du som läste lite slarvigt innan då du i inlägg 7 svarade att det inte var möjligt enligt lag på ett inlägg som skrev just att man kunde få reda på att utredning inletts.

    Lite senare skrattar du t o m och berättar hur dumt det är att man kan få uppföljning på anmälan. Uppföljning är just att få reda på om utredning inletts eller inte.

    Det var dina inlägg jag citerade och svarade på, inte TS. Du är lite snabb när du läser
  • Anonym (.)

    Skulle du orosanmäla dom så skulle du inte få veta vad som händer sen och inget skulle förmodligen hända heller.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Svea) skrev 2018-02-24 19:36:44 följande:

    Det ska inte vara möjligt enligt lag. Vilken kommun tillämpar information till anmälare?


    Så har det varit de senaste åren. Samtliga kommuner tillämpar detta eftersom det är lag. Gäller dock ej privatpersoner som anmäler.
  • Anonym (B)
    Anonym (Kommuninvånare) skrev 2018-02-24 19:44:18 följande:

    Tjänstemännen arbetar under sekretess. När du gör en anmälan informeras du väl om detta?


    Anonym (Svea) skrev 2018-02-24 19:44:20 följande:

    Haha det var det dummaste jag har hört. Så vad kan soc informera anmälaren?


    Så patetiskt när folk sitter och bestämt hävdar någonting som man uppenbart inte vet någonting om. Har ni själva gjort en anmälan i tjänsten? Jag gjorde en förra veckan och då kunde jag kryssa i en ruta om jag ville ha återkoppling angående om utredning inletts. Undanber mig kommentarer som bara är löjliga. Tack.
  • Anonym (Kommuninvånare)
    Anonym (B) skrev 2018-02-24 22:47:55 följande:

    Så patetiskt när folk sitter och bestämt hävdar någonting som man uppenbart inte vet någonting om. Har ni själva gjort en anmälan i tjänsten? Jag gjorde en förra veckan och då kunde jag kryssa i en ruta om jag ville ha återkoppling angående om utredning inletts. Undanber mig kommentarer som bara är löjliga. Tack.


    Någon sådan blankett har jag inte sett. Däremot uppfattade jag det som om ts fråga innefattade mer än "inleddes utredning eller ej".

    Nu fick du tillfälle att vara nedlåtande och otrevlig. Jag bjussar på den.
  • Frontline

    Är en orosanmälan befogad där du vet hur det är så ok kör på..

    Vi vart anmälda, en orosanmälan förra året och satan i helvete vad det gav oss problem..

    Allting vart nerlagt men socialen fortsätter med sitt, vi vart anmälda för våld i hemmet trots att det aldrig har förekommit varken mot min fru eller barnen..
    Nu tror jag och hoppas att dom har släppt det..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden Orosanmälan