• Anonym (.)

    Kan soc omhänderta barn pga dålig ekonomi?

    Kan soc sätta LVU på ett barn bara för att mamman är ensamstående har dålig ekonomi och endast lever på socbidrag och aldrig jobbat ? Är jätte rädd att soc ska ta mitt barn pga min usla ekonomi

  • Svar på tråden Kan soc omhänderta barn pga dålig ekonomi?
  • Anonym (Oroa dig inte)

    Så länge som ditt barn är helt, rent mätt och får sina behov tillgodosedda så här du inget att oroa dig för.

    Normen för en ensamstående vuxen är nog de 3000 kr du pratar om (riksnorm 3030 kr). Utöver det så får man med ett spädbarn 2090 kr. Utöver det får du också ett bidrag för gemensamma hushållskostnader för 2 personer om 1080 kr. Från detta ska avräknas eventuellt inkomster som exempelvis barnbidrag.

    Har du kostnader för boende så kan du söka pengar till det också.

  • Anonym (Skatteslav)
    Anonym (Oroa dig inte) skrev 2018-03-05 15:30:46 följande:

    Så länge som ditt barn är helt, rent mätt och får sina behov tillgodosedda så här du inget att oroa dig för.

    Normen för en ensamstående vuxen är nog de 3000 kr du pratar om (riksnorm 3030 kr). Utöver det så får man med ett spädbarn 2090 kr. Utöver det får du också ett bidrag för gemensamma hushållskostnader för 2 personer om 1080 kr. Från detta ska avräknas eventuellt inkomster som exempelvis barnbidrag.

    Har du kostnader för boende så kan du söka pengar till det också.


    Sånt här gör ju att man glöder av iver när man jobbar häcken av sig för att betala skatt till... ja, vad ska man säga.
  • Anonym (Oroa dig inte)
    Anonym (Skatteslav) skrev 2018-03-05 15:50:59 följande:

    Sånt här gör ju att man glöder av iver när man jobbar häcken av sig för att betala skatt till... ja, vad ska man säga.


    Det står dig fritt att flytta till ett land utan våra skyddsnät, jag är tvärtom glad att man från samhällets sig vill att alla människor ska ha tak över huvudet, kunna äta sig mätta och klä på sina barn. Skaffa dig ett jobb du trivs med så ska du se att det inte river så förbaskat i röven när du ska betala skatt.

    TS är en ung kvinna som antagligen hamnat lite snett i livet, jag känner flera såna som fått barn innan de skaffade utbildning och jobb, de allra flesta av dem har det gått bra för senare. Om de däremot hade blivit av med sina barn eller tvingats till abort på grund av ekonomin så hade nog få av dem velat ge tillbaka till samhället. Jag hoppas att du har samma inställning den det du själv blir sjuk eller gammal, avsäg dig då rätten till hjälp för att inte belasta någon stackars löneslav...
  • Anonym (Oroa dig inte)
    Anonym (Oroa dig inte) skrev 2018-03-05 15:30:46 följande:

    Så länge som ditt barn är helt, rent mätt och får sina behov tillgodosedda så här du inget att oroa dig för.

    Normen för en ensamstående vuxen är nog de 3000 kr du pratar om (riksnorm 3030 kr). Utöver det så får man med ett spädbarn 2090 kr. Utöver det får du också ett bidrag för gemensamma hushållskostnader för 2 personer om 1080 kr. Från detta ska avräknas eventuellt inkomster som exempelvis barnbidrag.

    Har du kostnader för boende så kan du söka pengar till det också.


    Inser att lite text fallit bort. När barnet fötts kommer du kunna få föräldrapenning, troligtvis på lägsta nivå, men socialen kommer fylla upp till norm om det behövs. Du behöver ta ut föräldrapenning på heltid och också söka eventuella bidrag du har rätt till, såsom bostadsbidrag och underhåll för att vara berättigad försörjningsstöd. Ta kontakt med din handläggare så förklarar den närmare hur allt funkar.
  • Anonym (.)
    Anonym (Oroa dig inte) skrev 2018-03-05 16:01:52 följande:

    Inser att lite text fallit bort. När barnet fötts kommer du kunna få föräldrapenning, troligtvis på lägsta nivå, men socialen kommer fylla upp till norm om det behövs. Du behöver ta ut föräldrapenning på heltid och också söka eventuella bidrag du har rätt till, såsom bostadsbidrag och underhåll för att vara berättigad försörjningsstöd. Ta kontakt med din handläggare så förklarar den närmare hur allt funkar.


    FÅr man föräldra penning när man aldrig jobbat?
  • Anonym (.)
    Anonym (Malmöit) skrev 2018-03-05 15:25:31 följande:

    Varför skulle de göra det? Finns hur många Socialbidragstagare som helst med massor av barn. Titta bara på min hemstad Malmö. Staten måste gå in och ge pengar för det räcker inte till alla Socialbidragstagare. Var skulle Mallö Stad göra av alla deras barn? Det säger ju sig självt att de inte tar barn på grund av dålig ekonomi.


    finns inte pappan med i bilden då och jobbar?
  • Anonym (.)
    Anonym (Skatteslav) skrev 2018-03-05 15:50:59 följande:

    Sånt här gör ju att man glöder av iver när man jobbar häcken av sig för att betala skatt till... ja, vad ska man säga.


    Alla har inte lätt att få jobb....
  • Anonym (.)
    Anonym (Oroa dig inte) skrev 2018-03-05 15:58:21 följande:

    Det står dig fritt att flytta till ett land utan våra skyddsnät, jag är tvärtom glad att man från samhällets sig vill att alla människor ska ha tak över huvudet, kunna äta sig mätta och klä på sina barn. Skaffa dig ett jobb du trivs med så ska du se att det inte river så förbaskat i röven när du ska betala skatt.

    TS är en ung kvinna som antagligen hamnat lite snett i livet, jag känner flera såna som fått barn innan de skaffade utbildning och jobb, de allra flesta av dem har det gått bra för senare. Om de däremot hade blivit av med sina barn eller tvingats till abort på grund av ekonomin så hade nog få av dem velat ge tillbaka till samhället. Jag hoppas att du har samma inställning den det du själv blir sjuk eller gammal, avsäg dig då rätten till hjälp för att inte belasta någon stackars löneslav...


    Det va klokt sagt . Alla har rätt till mat och tak över huvudet oavsett om man är fattig eller rik
  • Anonym (Omsorgssvikt)

    Nej, dålig ekonomi i sig är inte ett skäl att omhänderta barnen. Socialbidragsnomen är satt som den är för att den antas motsvara den levnadsnivå som är den lägsta acceptabla för dig och dina barn ur samhällets synvinkel. Man kan inte omhänderta barnen för att du har skulder och kanske inte kan betala dina räkningar.

    Däremot kan man omhänderta barnen om det föreligger omsorgsvikt. Får de lagom mycket, näringsriktig mat? Ser du till att de tvättar sig? Ser du till att de kommer utvilade till skolan? Borstar de tänderna? osv. Du kan googla på ordet omsorgssvikt så ser du ungefär vad en socialsekreterare tänker när det gäller vilka behov som ska uppfyllas för barnen.

    När man har lite pengar kan det ibland vara svårt att prioritera rätt och se till att barnen får sina behov tillfredsställda. Jag känner inte alls dig, men skulle det vara så att du prioriterar att använda pengarna till eget drickande och festande, dyr personlig utrustning osv. och pengarna sedan inte räcker till att tillfredsställa dina barns behov, t.ex. att de får gå till skolan utan en varm vinterjacka eller mössa och vantar. Då skulle det kunna leda till i förlängningen att barnen omhändertas, men det behöver handla om att dina barn far illa på ett betydande sätt, under lång tid och att du inte förstår och är villig att rätta till problemen.

    Om soc. skulle ta kontakt med dig är det viktigt att du visar att du är villig att samarbeta med dem och rätta till de eventuella problem som kan finnas. Gör gärna upp en checklista tillsammans på problem som de tycker behöver rättas till.

    Ställ gärna frågan till soc.: Vad kan ni göra för att förbättra min situation? De är ju så att säga skyldiga att hjälpa dig med barnens bästa för ögonen.

  • Anonym (Skatteslav)
    Anonym (Oroa dig inte) skrev 2018-03-05 15:58:21 följande:
    Det står dig fritt att flytta till ett land utan våra skyddsnät, jag är tvärtom glad att man från samhällets sig vill att alla människor ska ha tak över huvudet, kunna äta sig mätta och klä på sina barn. Skaffa dig ett jobb du trivs med så ska du se att det inte river så förbaskat i röven när du ska betala skatt.

    TS är en ung kvinna som antagligen hamnat lite snett i livet, jag känner flera såna som fått barn innan de skaffade utbildning och jobb, de allra flesta av dem har det gått bra för senare. Om de däremot hade blivit av med sina barn eller tvingats till abort på grund av ekonomin så hade nog få av dem velat ge tillbaka till samhället. Jag hoppas att du har samma inställning den det du själv blir sjuk eller gammal, avsäg dig då rätten till hjälp för att inte belasta någon stackars löneslav...
    Tack, men jag trivs alldeles utmärkt på mitt jobb så något byte är inte aktuellt.
    Finns mycket som är sju resor värre som skattepengar går till men det är en annan historia.

    Jag tycker bara att det är jäkligt ansvarslöst att skaffa barn och räkna med att socialen ska stå för fiolerna.
  • Anonym (Oroa dig inte)
    Anonym (Skatteslav) skrev 2018-03-05 16:22:08 följande:

    Tack, men jag trivs alldeles utmärkt på mitt jobb så något byte är inte aktuellt.

    Finns mycket som är sju resor värre som skattepengar går till men det är en annan historia.

    Jag tycker bara att det är jäkligt ansvarslöst att skaffa barn och räkna med att socialen ska stå för fiolerna.


    Det är helt fritt att tycka, jag hade också hellre sett att TS hade bättre förutsättningar men det beslutet är TS att ta. Tvångsaborter är som tur är inget vi i Sverige ägnar oss åt.
  • Anonym (Oroa dig inte)
    Anonym (.) skrev 2018-03-05 16:08:54 följande:

    FÅr man föräldra penning när man aldrig jobbat?


    Ja, men alla dagar är lika mycket värda om man inte har någon Sjukpenningsgrundande inkomst sen tidigare.

    Om man tar ut heltid med lägsta nivå får man ut lite drygt 4000 kr efter skatt, med barnbidraget och eventuellt underhåll har du då ungefär 6500 kr i egna pengar att röra dig med.
  • Anonym (nää)

    Nej dom kommer inte ta ditt barn för att du har dålig ekonomi.


    Bara du ser till pengarna som kommer in till barnet går till det barnet behöver. Alltså min brors flickvän var väldigt slösaktig med sina pengar som hon fick från soc, även när barnet kom så var hon likadan, men deras dotter blev inte tagen av soc för det. Så länge barnet inte är vanvårdat så tar dom inga barn. 


     

  • Anonym (Skatteslav)
    Anonym (Oroa dig inte) skrev 2018-03-05 16:28:41 följande:
    Det är helt fritt att tycka, jag hade också hellre sett att TS hade bättre förutsättningar men det beslutet är TS att ta. Tvångsaborter är som tur är inget vi i Sverige ägnar oss åt.
    Är inte heller för tvångsaborter men däremot för sunt förnuft.
  • Anonym (någon)
    Anonym (.) skrev 2018-03-05 14:57:32 följande:

    Kan soc sätta LVU på ett barn bara för att mamman är ensamstående har dålig ekonomi och endast lever på socbidrag och aldrig jobbat ? Är jätte rädd att soc ska ta mitt barn pga min usla ekonomi


    troligt vis inte, socialtjänten är en förlängning av mamman och gör vanligt vis allt för att hjälpa henne med ekonomin. 

    Hade det handlat om en pappa så kan det räcka med fel frisyr för att han ska förlora sitt barn.
  • Anonym (Njae...)

    Det kan de och det gör de ofta. Fast inte med ekonomiska skäl som grund, utan man hittar på massa skit och skickar föräldrarna till ett "utredningshem" som fantiserar ihop brister som soc kan falla tillbaka på.

    /f.d. soc

Svar på tråden Kan soc omhänderta barn pga dålig ekonomi?