• Anonym (Panik!)

    Får inte utbetalning, hjälp!

    Har ansökt om försörjningsstöd, men får inte utbetalning pga " många är sjuka "...har inte kunnat betala hyran och är på väg att åka ut och maten är helt slut! Får svaret att jag skall återkomma på telefontid dagen efter bara men hur länge då? Barnen har fått maten, äter i skolan osv. Men nu finns 6:- och absolut noll? Och ska vi bli vräkta för att de är sjuka?

  • Svar på tråden Får inte utbetalning, hjälp!
  • Anonym (Suck)
    5mamma skrev 2018-03-14 19:56:55 följande:

    För det första har jag inte skrivit något om barnens pappa öht? Du gör dina beräkningar på antaganden.

    För det andra skulle inte din beräkning täcka min hyra.

    För det tredje är jag nyfiken på om du har barn och vad du har för fallskärm om det går åt skogen?

    Kanske kan ditt sätt förhindra att någon annan hamnar i min situation?


    Såg nu att du hade 5 barn ja= mer i bidrag som en annan skriver.

    Är väl medveten om att du inte sagt något om pappan, är pappan med i bilden men ni inte bor med varandra borde han ta barnen om han kan betala mat, mindre utgifter för dig. Bor ni med varandra, borde ni klara er på hans inkomst, med minimum går det.

    Är han inte med alls antar jag att du får underhåll, ytterligare bidrag då...

    Två barn och har valt att inte skaffa mer av just den anledningen, vill kunna försörja mina barn även om något händer. A-kassa första året, har sparat så just nu skulle vi kunna leva OK i 3-4 år om jag blir arbetslös eller så..
  • Anonym (---)
    Anonym (Suck) skrev 2018-03-14 21:19:46 följande:
    Såg nu att du hade 5 barn ja= mer i bidrag som en annan skriver.
    Är väl medveten om att du inte sagt något om pappan, är pappan med i bilden men ni inte bor med varandra borde han ta barnen om han kan betala mat, mindre utgifter för dig. Bor ni med varandra, borde ni klara er på hans inkomst, med minimum går det.
    Är han inte med alls antar jag att du får underhåll, ytterligare bidrag då...

    Två barn och har valt att inte skaffa mer av just den anledningen, vill kunna försörja mina barn även om något händer. A-kassa första året, har sparat så just nu skulle vi kunna leva OK i 3-4 år om jag blir arbetslös eller så..
    Det kan ju vara så att pappan har 0 kr i inkomst...
  • Anonym (F.d. Socialbidragstagare)
    5mamma skrev 2018-03-14 19:56:55 följande:

    För det första har jag inte skrivit något om barnens pappa öht? Du gör dina beräkningar på antaganden.

    För det andra skulle inte din beräkning täcka min hyra.

    För det tredje är jag nyfiken på om du har barn och vad du har för fallskärm om det går åt skogen?

    Kanske kan ditt sätt förhindra att någon annan hamnar i min situation?


    Vad jag älskar att du alltid lyckas behärska dig och ändå svara trevligt på otrevliga kommentarer

    Jag själv hade skrikigt
  • Anonym (anneli)
    5mamma skrev 2018-03-14 11:10:57 följande:

    Jag har 5 barn! Tror du ärligt att jag tänkte " va roligt det skall bli att svälta dem och säga nej till skridskor" när jag fick dem? Alltså tror du det egentligen? Jag kan förstår folk som jobbar och betalar massor i skatt och sedan kommer jag ( och andra med mig) och äter upp dem, att det svider i era ögon. Absolut, jag menar det!

    Men jag har också betalat skatt, jag har arbetat, jag är sjukskriven och försäkringskassan vägrar godkänna det, jag KAN inte jobba just nu! De ger mig förslag på arbeten som ligger 100 mil bort, de säger flytta. Visst...jag söker ett arbete jag inte kan genomföra och rycker upp 5 barn å flyttar...är det skäligt?

    Jag syr ihop mina byxor om och om igen, har 2 par där tyget är så tunt att det syns igenom. Jag har hål i mina tröjor och ingen vinterjacka. Jag klipper mig själv och äter bröd utan pålägg. Jag gnäller inte, vill inte ha sympati utan detta har jag gjort länge då jag haft en låg inkomst och prioriterat att ge barnen frukt och grönsaker varje dag, kunnat skicka med fika vid utflykter och uppmärksammat deras födelsedagar etc.

    Jag har även lagt undan en mindre summa varje månad för att ha i nödfall. Vet inte hur jag skulle gjort annorlunda för att ha rätt att ha barn?


    Trodde inte att man fortfarande körde med det där "flytta"-argumentet till sjuka/arbetslösa. Det är ju bostadsbrist över hela landet nu och värre blir det. Kommunerna är skyldiga att ordna fram bostäder till nyanlända och redan där kör det ihop sig rejält på många platser. Finns det bostäder så finns inga jobb. Liksom det där jobbet "100 mil bort" kan väl ngn som BOR där ta? Enklare för alla parter och hen blir säkert jätteglad att få jobb.
  • 5mamma

    Jag skrev att den beräkningen "suck" la fram inte skulle täcka min hyra vad jag har i bidrag är mindre än existensminimum, annars hade jag inte fått godkänt försörjningsstöd vad jag förstått.

    Nej, varför skall jag skrika och bli arg? Det är klart åsikter går isär och hade alla haft samma tänk och idéer hade vi fortfarande suttit och gjort upp eld med pinnar och kliat varann i huvudet!

    Jag skrev ju här för mina lösningar var slut, och hade inte blivit hjälpt av att alla sa att det var synd om mig.

    Att folk förstår är dock skönt och får det att kännas som att man inte står ensam i ett svart hål, och att folk lägger fram åsikter gör att man får energi ett tag till

    Lägg till folk som kommer med fakta som jag inte visste, så jag kan agera. Perfekt blandning på ett forum.

  • Glinda från Oz
    Anonym (---) skrev 2018-03-14 21:48:41 följande:

    Det kan ju vara så att pappan har 0 kr i inkomst...


    Isåfall får ts pengar från FK, om det inte är så att de bor ihop förstås och söker försörjningsstöd tillsammans.
  • Anonym (poo)

    Skkitsnack. Soc betalar ut även om det är sjukdom mm bara de fått in papperna i tid. Men de har 5 dagar på sig att gå igenom handlingarna så den tiden måste alla vänta.

  • Anonym (Om det blir kris)

    Trådstartaren - Om det krisar ordentligt någon mer gång så har jag hört att man kan gå till kyrkan och fråga om matkasse/blöjpaket, man behöver inte vara medlem i kyrkan för att kunna få hjälp om man är i akut kris, och inte har något alls hemma och inga pengar.

    Men hoppas det löser sig nu när du fått beviljat socialbidrag.

  • 5mamma

    Poo - jag antar att du arbetar på socialkontoret i min kommun? Isåfall vore det bra om ni jobbade lite på er interna kommunikation och kanske ville informera oss ansökande så vi vet vad som gäller. Det blir lättare att försöka planera vår ekonomi då är förövrigt väldigt tacksam för möjligheten att betala vår hyra denna månad!

    ( jag ansökte för över 2 veckor sedan och har fått info när jag ringt receptionen att de är sena pga sjukdom, men hon kanske bara skojade det vet inte jag)

    Här ger kyrkan inte pengar/mat. De har gjort tidigare men fick sluta. Så man kan få kaffe/macka, prata och hämta kläder hos dem

    Har iaf fått utbetalning och betalat hyran!

  • Anonym (Skrattretande)
    Anonym (soc sekr) skrev 2018-03-14 20:18:29 följande:

    Du har hittills haft 8.240 kr i barnbidrag och säkert några tusen i bostadsbidrag och det täcker inte din hyra? Dessutom borde du ha minst 7.865kr i underhållsstöd för dina 5 barn. Hyran kan väl knappast vara högre än det? Även om du nu inte skulle ha något underhåll så borde din hyra inte överstiga barnbidrag och bostadsbidrag?


    När vi flyttade sist så var det som fanns att få tag på nybyggen, bara att se glad ut och betala 10700 kr för en tvåa. Gissningsvis behöver 6 personer åtminstone 3 sovrum, i vårt hus kostar en fyra 16 000 kr, och en femma strax över 18 0000 kr. Det finns ju såklart billigare lägenheter men att låta så chockad över att en fembarnsfamilj bor dyrare än 8000 kr är bara skrattretande. Det är dyrt att hyra bostad på många orter.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Skrattretande) skrev 2018-03-15 13:06:56 följande:
    När vi flyttade sist så var det som fanns att få tag på nybyggen, bara att se glad ut och betala 10700 kr för en tvåa. Gissningsvis behöver 6 personer åtminstone 3 sovrum, i vårt hus kostar en fyra 16 000 kr, och en femma strax över 18 0000 kr. Det finns ju såklart billigare lägenheter men att låta så chockad över att en fembarnsfamilj bor dyrare än 8000 kr är bara skrattretande. Det är dyrt att hyra bostad på många orter.
    Om det nu hade varit det jag skrev så ja, kanske vore det skrattretande men nu var det ju inte så. kanske bra att läsa ordentligt först innan man börjar raljera?

    Jag kan heller inte se var du fått det ifrån att jag var chockad? Det har jag väl knappast skrivit?

    De 8.000 var bara barnbidraget. Till det kommer flera tusen i bostadsbidrag och sannolikt många tusen i underhåll.
  • 5mamma

    För att klargöra och lyfta spekulationerna från min ekonomi till ett i fortsättningen allmänt samtalsämne istället, så har jag inget underhållsstöd.

    Hade jag betalat hyran med de pengarna jag fått i barnbidrag etc så hade maten tagit slut långt tidigare än såhär.

  • Anonym (Skrattretande)
    Anonym (soc sekr) skrev 2018-03-15 14:48:35 följande:

    Om det nu hade varit det jag skrev så ja, kanske vore det skrattretande men nu var det ju inte så. kanske bra att läsa ordentligt först innan man börjar raljera?

    Jag kan heller inte se var du fått det ifrån att jag var chockad? Det har jag väl knappast skrivit?

    De 8.000 var bara barnbidraget. Till det kommer flera tusen i bostadsbidrag och sannolikt många tusen i underhåll.


    Undrar just vem som raljerade?

    "Även om du nu inte skulle ha något underhåll så borde din hyra inte överstiga barnbidrag och bostadsbidrag?"

    TS skriver att bidragen inte täcker hyran, är det då så otroligt att TS faktiskt har koll på att det de facto är så att deras hyra överstiger det hon får i bidrag? Det är det inte eftersom stora hyreslägenheter i regel är dyra.

    Men kontakta du TS hyresvärd och förklara att "hyran inte borde överstiga barnbidrag och bostadsbidrag"...

    Nu gör de ju det och TS har berättat att de pengar som kommer in denna månad inte täckte hyran. Finns ingen anledning att misstro det.
  • 5mamma

    " sucks" uträkning skulle inte täckt min hyra, bidragen jag får skulle ganska precis göra det men då skulle vi inte ha mat öht.

    Jag väljer inte bort något underhåll då jag inte har rätt till något. Barnens pappa bor med oss. Jag har aldrig sagt att jag var ensamstående och har skrivit i jagform då jag utgår från mig själv när jag skriver.

    Och ja...han har faktiskt 0:- i inkomst. Han har ett fast heltidsarbete att gå tillbaka till så snart han kan dock.

    Som sagt, allt blir inte som man tänkt sig, ibland skiter sig allt på en gång.

  • Regndamen
    5mamma skrev 2018-03-15 16:00:46 följande:

    " sucks" uträkning skulle inte täckt min hyra, bidragen jag får skulle ganska precis göra det men då skulle vi inte ha mat öht.

    Jag väljer inte bort något underhåll då jag inte har rätt till något. Barnens pappa bor med oss. Jag har aldrig sagt att jag var ensamstående och har skrivit i jagform då jag utgår från mig själv när jag skriver.

    Och ja...han har faktiskt 0:- i inkomst. Han har ett fast heltidsarbete att gå tillbaka till så snart han kan dock.

    Som sagt, allt blir inte som man tänkt sig, ibland skiter sig allt på en gång.


    Kan han inte heller få sjukpenning?
  • 5mamma

    Han blev sjukskriven i olika omgångar med för kort mellanrum, så dagarna räknades ihop till en sjukperiod.

    Så nej han har varit utan ersättning över ett år. Överklagande ligger hos högre instans och även skadestånd är begärt.

Svar på tråden Får inte utbetalning, hjälp!