• Anonym (Jämfe)

    Jämställdhet utan feminism

    Hur många känner Du som tror på jämställdhet men av någon anledning inte kallar sig feminist?

  • Svar på tråden Jämställdhet utan feminism
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Jämfe) skrev 2018-03-17 00:58:54 följande:

    Hur är det själv med den saken då?


    Jag går heller inte runt och ettikerar mig till vardags. Skulle jag få frågan om jag vore feminist (vilket jag ej tror har hänt irl) skulle jag svara ja.

    Men känns inte som att det viktiga är vilket ord man vill använda för att beskriva sin övertygelse. Jag har inte heller stött på människor irl som aktivt tar avstånd från begreppet men som engagerar sig i jämställdhetsfrågor. Jag skulle tro att väldigt många människor inte aktivt förhåller sig till det begreppet alls, det vill säga vare sig definieear sig som feminist eller tar avstånd från begreppet.
  • Anonym (Jämfe)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-03-17 03:54:08 följande:

    Jag går heller inte runt och ettikerar mig till vardags. Skulle jag få frågan om jag vore feminist (vilket jag ej tror har hänt irl) skulle jag svara ja.

    Men känns inte som att det viktiga är vilket ord man vill använda för att beskriva sin övertygelse. Jag har inte heller stött på människor irl som aktivt tar avstånd från begreppet men som engagerar sig i jämställdhetsfrågor. Jag skulle tro att väldigt många människor inte aktivt förhåller sig till det begreppet alls, det vill säga vare sig definieear sig som feminist eller tar avstånd från begreppet.


    Ja, där håller jag helt med dig.
  • Anonym (Fredrik)
    annabellelee skrev 2018-03-17 02:01:51 följande:

    Det stämmer tyvärr inte. Jag arbetar i skolan, där det finns ett jätteproblem bland unga. De vet vad man "ska" säga, men skrapa lite på ytan så har många usel syn på både kvinnor och jämställdhet.


    Mycket trevligt att höra. Eftersom det du anser är en usel kvinnosyn är bra kvinnosyn imo. Eller vad gör de menar du som är så hemskt?

    Kvinnor och män är olika och det är i sin ordning att detta får konsekvenser för hur män och kvinnor bemöter varandra.

    Däremot ska kvinnor och män ha samma rättigheter, vilket de inte har enligt svensk eller andra länders lagar. Detta pga att såväl feminismen samt konservatismen förespråkar mer rättigheter för kvinnor.
  • seoltang
    Anonym (Jämfe) skrev 2018-03-17 02:11:12 följande:
    Varför pratar ni så sällan om män?
    Varför pratar folk som kämpar för homosexuellas rättigheter så sällan om straighta?
    Varför pratar organisationer som hjälper hemlösa så sällan om folk som har bostad?
    Varför pratar handikappsorganisationer så sällan om icke-funktionshindrade?

    Varför stör det dig när kvinnor inte pratar om män? Varför blir du upprörd när kvinnor inte sätter män först?
    När män har det bra och lever i utopi, när kvinnor har hjälpt männen uppnå ett liv utan svårigheter, hemlöshet eller depression, får kvinnor börja hjälpa kvinnor. Kvinnor är uppfostrade till att sätta sig själva sist och ska hjälpa alla andra innan de kan börja tänka på sig själva. Feminism är det stora kosmiska bröstet där alla ska bli ammade.

  • Anonym (Jämfe)
    Anonym (Fredrik) skrev 2018-03-17 04:53:31 följande:

    Mycket trevligt att höra. Eftersom det du anser är en usel kvinnosyn är bra kvinnosyn imo. Eller vad gör de menar du som är så hemskt?

    Kvinnor och män är olika och det är i sin ordning att detta får konsekvenser för hur män och kvinnor bemöter varandra.

    Däremot ska kvinnor och män ha samma rättigheter, vilket de inte har enligt svensk eller andra länders lagar. Detta pga att såväl feminismen samt konservatismen förespråkar mer rättigheter för kvinnor.


    På vilket sätt förespråkar konservativa mer rättigheter för kvinnor?
  • Anonym (Jämfe)
    seoltang skrev 2018-03-18 14:01:53 följande:

    Varför pratar folk som kämpar för homosexuellas rättigheter så sällan om straighta?

    Varför pratar organisationer som hjälper hemlösa så sällan om folk som har bostad?

    Varför pratar handikappsorganisationer så sällan om icke-funktionshindrade?

    Varför stör det dig när kvinnor inte pratar om män? Varför blir du upprörd när kvinnor inte sätter män först?

    När män har det bra och lever i utopi, när kvinnor har hjälpt männen uppnå ett liv utan svårigheter, hemlöshet eller depression, då får kvinnor börja hjälpa kvinnor. Kvinnor är uppfostrade till att sätta sig själva sist och ska hjälpa alla andra innan de kan börja tänka på sig själva. Feminism är det stora kosmiska bröstet där alla ska bli ammade.


    Du verkar bitter?

    För övrigt är det du säger inte sant. Majoriteten hemlösa är män, inte kvinnor. Precis som majoriteten arbetslösa, missbrukare, våldsutsatta och självmordstagare. Men statistik kanske inte är din grej?
  • Aniiee

    *räcker upp en hand*

    Jag är för jämställdhet, mänskliga rättigheter, bla, bla, bla, bla, men jag är inte feminist.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Jämfe)
    Aniiee skrev 2018-03-20 01:56:02 följande:

    *räcker upp en hand*

    Jag är för jämställdhet, mänskliga rättigheter, bla, bla, bla, bla, men jag är inte feminist.


    Vad är din främsta kritik mot feminismen?
  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (Jämfe) skrev 2018-03-20 01:39:39 följande:

    På vilket sätt förespråkar konservativa mer rättigheter för kvinnor?


    Mer hjälpinsatser för kvinnor. De får gå före i kö baserat på sitt kön. Det förväntas inte heller att kvinnor ska delta i strid i akutsituationer mm mm.

    Inom konservatismen får mannen sköta sig själv utan hjälp från stat medan kvinnorna har lättare att få hjälp.
  • klyban

    Är för jämställdhet alla dagar i veckan, dock feminister har jag fått väldigt svårt för på de senare åren.
    Och då inte för alla normala feminister, utan för de radikala som inte den normala feministen vågar kritisera öppet(För rädsla?).


    Feminism är en av de mest ostrukturerade stora reformkrafter som finns, och någon självsanering kommer nog aldrig ske.
    Jag tror bara dessa radikala kommer ta mer plats, och få folk hata feminister som idag inte ens skulle tänka tanken.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Jämställdhet utan feminism