• Anonym (Jag)

    Jag får inget jobb och ekonomin börja krisa nu?

    Hejsan. Jag skulle verkligen uppskatta tips och råd.. Jag är 20 år och har ett jobb med lön som kan betala hyra, mat och alla utgifter men jag har nästan ingenting kvar när allt är betalt. Jag hinner knappt spara, försöker också bli klar med körkortet men ekonomiskt sätt så går det inte så bra. Försöker spara för att spara och spara till en resa, möbler ja allt möjligt men det går bara inte ihop! Mitt jobb har inte någon höjdarlön och jag har givetvis sökt nya jobb men problemet där är att jag inte får något jobb. Känns som att alla andra har så lätt för att skaffa nya jobb men för mig går det inte alls bra och vad det nu beror på vet jag inte? Jag vet inte vad jag ska göra. Känner mig så nedstämd då jag inte kommer någon vart och framtiden känns inte alls ljus. Har en lön på 12-14000 och hyran är ganska hög som jag och min kille delar på. Vad ska jag på riktigt göra? Nu börjar mitt mående gå utöver mitt liv och relationer!

  • Svar på tråden Jag får inget jobb och ekonomin börja krisa nu?
  • Anonym (maja)
    Anonym (Klara sig på mindre) skrev 2018-03-16 18:55:29 följande:

    Menar du då att du har 4000:- kvar till fickpengar/nöjespengar när allt är betalt? I så fall är det väl ingen större fara? Det är ändå 1000:-/vecka i bara nöjespengar och det är rätt mycket kan jag tycka.

    Hade jag varit du så hade jag satt undan 2000:- av dom varje månad och roat mig för en 500:ing i veckan istället.

    Nu är man ju iof olika men jag förstår inte riktigt vad man köper för att göra av med så mycket pengar på ?onödigt? och tycker att det är lite? Själv brukar jag ha ca 1500-2000:-/mån i nöjespengar och klarar mig lätt på det. Så allt är ju vad man jämför med och är van vid. Det jag vill få sagt är att det går att klara sig på mindre utan problem bara man prioriterar om lite :)


    Ja det är bra för ts att spara men tror också hon har goda möjligheter att få upp sin lön. Tjänar hon bara 12 000 på sitt nuvarande jobb så kommer ju nästan vilket annat jobb som helst att ge henne ett ordentligt lönelyft.
  • Anonym (bra)
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-16 12:46:11 följande:
    Mitt gymkort kostar 350 det är mitt största intresse så jag vill verkligen inte säga upp det. Mitt abonemang går på 300 så det kanske skulle gå att få billigare. Mat kostnaden skulle jag nog absolut kunna gå ner på, tror jag måste bli bättre på att hålla koll på utgifterna då det lätt blir små köp här och där. Billigare boende har vi funderat på men det är jätte svårt att få en lägenhet här.
    Jag betalar bara ca 100 kr per månad med vimla. Dessutom får man det 10 kr billigare per månad per person man värvar, så det går att komma ner i gratis abonnemang.
  • Anonym (Alina)

    Nu vet jag inte vart du jobbar men sök nytt jobb?

    Sök inom handel - Ica/Coop exempelvis, där du kan jobba helger och röda dagar. Ob ger lite mer om man är sugen på att jobba.

    Finns många som söker personliga assistenter. Jag har jobbat som det och stormtrivdes. Jag hade ingen utbildning i om det utan familjen som ansökte tyckte personligheten vägde mer och intresse självklart. Jobbade där i över två år. Allt från dagar, kvällar, helger, röda dagar samt vakna nätter. Gillade mest att jobba vakna nätter. Pengarna var jättebra.

    Lokalvårdare, barnskötare är också tjänster som också söks.

  • Anonym (:()
    Anonym (maja) skrev 2018-03-16 14:13:14 följande:

    Det är högkonjunktur och lätt att hitta jobb. I alla fall i en storstad. Gör en analys om varför du inte hittar nytt jobb. Har du dåliga referenser? Oattraktivt yttre? Otrevlig personlighet? Dåligt skriven cv/personligt brev? Blyg och blir nervös och presterar dåligt på intervjuer? Det är faktorer som går att förbättra.


    Man kan ju inte göra jättemycket åt att man är oattraktiv. Själv klär jag mig top notch, klipper och färgar hår fint, sminkar mig fint men har ju ändå fula drag.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Klara sig på mindre) skrev 2018-03-16 18:55:29 följande:

    Menar du då att du har 4000:- kvar till fickpengar/nöjespengar när allt är betalt? I så fall är det väl ingen större fara? Det är ändå 1000:-/vecka i bara nöjespengar och det är rätt mycket kan jag tycka.

    Hade jag varit du så hade jag satt undan 2000:- av dom varje månad och roat mig för en 500:ing i veckan istället.

    Nu är man ju iof olika men jag förstår inte riktigt vad man köper för att göra av med så mycket pengar på ?onödigt? och tycker att det är lite? Själv brukar jag ha ca 1500-2000:-/mån i nöjespengar och klarar mig lätt på det. Så allt är ju vad man jämför med och är van vid. Det jag vill få sagt är att det går att klara sig på mindre utan problem bara man prioriterar om lite :)


    Ja det blir lätt onödiga utgifter :) Någon sak här och där och så vips har dett gått en tusen lapp.. Jag har alltid varit duktig på att slösa pengar men har fått tänka om rejält de senaste åren. Menar du att roa sig förr 500kr varje vecka i månaden?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Alina) skrev 2018-03-16 21:24:58 följande:

    Nu vet jag inte vart du jobbar men sök nytt jobb?

    Sök inom handel - Ica/Coop exempelvis, där du kan jobba helger och röda dagar. Ob ger lite mer om man är sugen på att jobba.

    Finns många som söker personliga assistenter. Jag har jobbat som det och stormtrivdes. Jag hade ingen utbildning i om det utan familjen som ansökte tyckte personligheten vägde mer och intresse självklart. Jobbade där i över två år. Allt från dagar, kvällar, helger, röda dagar samt vakna nätter. Gillade mest att jobba vakna nätter. Pengarna var jättebra.

    Lokalvårdare, barnskötare är också tjänster som också söks.


    Jag förstår vad du menar, jag jobbar inom resturang, är knappt någon ob. Jag hade jätte gärna velat jobba på Coop eller Ica men jag har som sagt sökt dit men inte fått något tyvärr.
  • Anonym (Klara sig på mindre)
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-16 22:48:59 följande:

    Ja det blir lätt onödiga utgifter :) Någon sak här och där och så vips har dett gått en tusen lapp.. Jag har alltid varit duktig på att slösa pengar men har fått tänka om rejält de senaste åren. Menar du att roa sig förr 500kr varje vecka i månaden?


    Ok. Ja det blir ju många bäckar små :) Jag tänker att 2000:-/mån ger ca 500:- utslaget per vecka att roa sig för/köpa kläder/gå och fika mm Det borde man ändå kunna klara sig på. Säg en fika på stan tex för 100:- Även om du skulle fika 10 ggr på en månad så kostar det då 1000:-, då har du ändå 1000:- kvar till annat. Kläder behöver man väl inte köpa varje månad tex Inte smink, smycken mm heller. Ändå så räcker det ju till nån liten grej varje mån och då skulle du ändå kunna spara 24000:-/år
  • Anonym (Klara)
    Anonym (maja) skrev 2018-03-16 14:13:14 följande:

    Det är högkonjunktur och lätt att hitta jobb. I alla fall i en storstad. Gör en analys om varför du inte hittar nytt jobb. Har du dåliga referenser? Oattraktivt yttre? Otrevlig personlighet? Dåligt skriven cv/personligt brev? Blyg och blir nervös och presterar dåligt på intervjuer? Det är faktorer som går att förbättra.


    Ursäkta men jag tror att det där med högkonjunktur och att det ''finns så många jobb'' som många pratar om är nonsens. Möjligtvis om man har nån attraktiv utbildning. Men pratar vi mer ''vanliga jobb'' som folk ofta söker så går det alltid väldigt många sökande per jobb, det har nästan varenda arbetsgivare gett som motivering till mig när jag sökt något (och jag har ''bara'' gymnasieutbildning samt pluggar på uni). Sen ska vi inte glömma våra ca 100000 nytillkomna medborgare, oftast unga, som ska in på arbetsmarknaden. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (bra) skrev 2018-03-16 21:11:18 följande:

    Jag betalar bara ca 100 kr per månad med vimla. Dessutom får man det 10 kr billigare per månad per person man värvar, så det går att komma ner i gratis abonnemang.


    Finns fast pris telenor 99 kr i 31 dagar till kontankort..fast man får bara en halv gb surf då.. :)
  • MarkrWa

    Att mab är orolig är försterligt. När jag träffade min fru för snart 20 år sedan hade jag ett sossbidrag på 3200 kr.

    En tag jobbade jag och min fru full tid på ett privat företag. Vi fick ut 1800 kr resp 2500 kr. per månad. Soc täckte upp för resten. En gång per månad unnade vi oss en hamburgare. Nu är lönerna bättre. Vi är 70-80 talister som har gjort flera bra steg villakarriären i goda tider. Ibland kan vi båda titta tillbaka och säga. "Jag valde inte dig för pengarna i alla fall"

    Om inte det är romantiskt så vet jag inte vad romantik är. Det klår det mesta på film. Hoppas jag kan inspirera er att hålla handen. Det blir väldigt sexigt om 15 år. Hela eran situation är något sexig

  • Anonym (Pi.)
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-16 14:08:02 följande:

    Det låter som en väldigt bra idé. Tyvärr är det som att allt tar slut på en gång, ja mina favorit byxor gick sönder och mina skor är dåliga för mina knän, måste köpa nytt.

    Bor inte i en sån stor stad och jag har ingen cykel så cykla kan jag inte göra. Busskortet använder jag varje dag. Räknade ut vad jag bör ha kvar och det landade på ca 4000 vilket är ganska mycket men då ska jag leva på dom där 4000 kronerna tills nästa lön kommer och det blir ganska snävt om man vill kunna köpa nödvändiga saker, kanske gå ut och ha kul någon gång osv.. Jag ska definitivt börja med det där sparandet du beskrev. Hur som så tycker jag att det är jätte tråkigt att behöva leva såhär till skillnad från min kille som har en väldigt bra lön. Han kan spara mycket och tvekar inte alls när det gäller att boka en resa medan jag absolut inte kan.


    4 000 kr är mycket! Jag unnar mig 3 000 i fickpengar varje månad, räcker alldeles utmärkt.
  • Anonym (Man)

    Skön snubbe du är ihop med som tjänar mycket mer än dig men låter dig ta utgifter för mat och heminredning. När han sugit ut dig kanske han lämnar med sin ihopsparade summa och drar vidare till nån annan som kan betala åt honom.

    Kanske något överdrivet, men får lite såna vibbar.

  • Anonym (Fritjoff Filmflukt)

    Utgifter är inget man får dumpat på sig. Har du barn och lägenhet så är det klart att ska betala den själv.( I den mån man kan ta utgiften, klart att man ibland eller ofta måste be modern om pengar ändå) Hur hade du gjort som ensam mamma? Hade du förväntat dig att någon annan ska betala ditt uppehälle Sen bör du själv stå för alla kostnder av barnet om du nu väljer att vara 100 procent av tiden med ditt barn. Jag tar alla kostnader jag kan i vårt hem. Tror någon att jag har lyxen att låta mamman tå för utgifter att mitt barn? Så om hon shoppar bort sin fulla lön så kan jag säga till grabben min att pappa trodde mamma har pengar!

    Det fungerr inte så. Har man en unge och full lön och umgs påheltid får man ta 100 procent v alla utgifter. Tro mig det finns gott om kvinnor som sagt att de sk flytta till egen lägenhet och ta barnen med sig. Då går det bra att ta alla utgifter.Det är samma sak när man är gift.

  • Anonym (Klara sig på mindre)
    Anonym (Fritjoff Filmflukt) skrev 2018-03-18 21:53:30 följande:

    Utgifter är inget man får dumpat på sig. Har du barn och lägenhet så är det klart att ska betala den själv.( I den mån man kan ta utgiften, klart att man ibland eller ofta måste be modern om pengar ändå) Hur hade du gjort som ensam mamma? Hade du förväntat dig att någon annan ska betala ditt uppehälle Sen bör du själv stå för alla kostnder av barnet om du nu väljer att vara 100 procent av tiden med ditt barn. Jag tar alla kostnader jag kan i vårt hem. Tror någon att jag har lyxen att låta mamman tå för utgifter att mitt barn? Så om hon shoppar bort sin fulla lön så kan jag säga till grabben min att pappa trodde mamma har pengar!

    Det fungerr inte så. Har man en unge och full lön och umgs påheltid får man ta 100 procent v alla utgifter. Tro mig det finns gott om kvinnor som sagt att de sk flytta till egen lägenhet och ta barnen med sig. Då går det bra att ta alla utgifter.Det är samma sak när man är gift.


    I fel tråd och snurrar? ;)
  • Glinda från Oz
    LFF skrev 2018-03-16 12:58:47 följande:

    Se över maten. Det där låter väldigt dyrt med 2000kr på mat bara för dig.


    Hon ligger 130 kronor över det konsumentverkets kalkyl, jag tycker inte det är så farligt.
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2018-03-19 12:49:42 följande:
    Hon ligger 130 kronor över det konsumentverkets kalkyl, jag tycker inte det är så farligt.
    Det må så vara. JAG tycker att det är dyrt ändå för en person och bara mat. Och det går att dra ner på den kostnaden med lite planering utan att dra in på kvalitet.
  • Anonym (Jag)

    [quote=78563211][quote-nick]Anonym (Fritjoff Filmflukt) skrev 2018-03-18 21:53:30 följande:[/quote-nick]Utgifter är inget man får dumpat på sig. Har du barn och lägenhet så är det klart att ska betala den själv.( I den mån man kan ta utgiften, klart att man ibland eller ofta måste be modern om pengar ändå) Hur hade du gjort som ensam mamma? Hade du förväntat dig att någon annan ska betala ditt uppehälle Sen bör du själv stå för alla kostnder av barnet om du nu väljer att vara 100 procent av tiden med ditt barn. Jag tar alla kostnader jag kan i vårt hem. Tror någon att jag har lyxen att låta mamman tå för utgifter att mitt barn? Så om hon shoppar bort sin fulla lön så kan jag säga till grabben min att pappa trodde mamma har pengar!

    Det fungerr inte så. Har man en unge och full lön och umgs påheltid får man ta 100 procent v alla utgifter. Tro mig det finns gott om kvinnor som sagt att de sk flytta till egen lägenhet och ta barnen med sig. Då går det bra att ta alla utgifter.Det är samma sak när man är gift.[/

    Nu förstår jag inte? Jag har inga barn och befinner mig inte alls i den sitsen. Jag hade aldrig i mitt liv skaffat barn om jag inte hade en stabil ekonomi.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Man) skrev 2018-03-18 04:49:35 följande:

    Skön snubbe du är ihop med som tjänar mycket mer än dig men låter dig ta utgifter för mat och heminredning. När han sugit ut dig kanske han lämnar med sin ihopsparade summa och drar vidare till nån annan som kan betala åt honom.

    Kanske något överdrivet, men får lite såna vibbar.


    Det kan man tycka. Jag har också tänkte någon liknade tanke men riktigt så är det inte.
  • Anonym (F)

    Utbildning är gratis i Sverige, förutom alla kostnader såsom boende, litteratur och transportmedel, men ändå är det gratis.

    Annars är det bara att knacka på hos alla företag, presentera och ge dem ditt cv, då visar du framfötterna och är garanterad ett jobb. Ett jobb är inget man får, det är något man tar.

  • Anonym (Jag)
    LFF skrev 2018-03-19 12:59:57 följande:

    Det må så vara. JAG tycker att det är dyrt ändå för en person och bara mat. Och det går att dra ner på den kostnaden med lite planering utan att dra in på kvalitet.


    Vi storhandlar för ungefär 500-800 tre gånger i månaden. 2000 var ett ungefär men det blir många andra små mat köp typ 300 och 200 här och där så de slutar på ganska mycket. Ganska ofta händer det att min kille ber mig köpa något och så glöms den utgiften bort. Jag ber han nästan ALDRIG att åka och köpa något.. Tror att jag måste bli lite hårdare där.
Svar på tråden Jag får inget jobb och ekonomin börja krisa nu?