• Anonym (Jag)

    Vems är chokladbiten?

    Jag skulle ha en dricka ur en sån där automat vid tåget.

    Står en framför mig som blir sur då hens chokladbit fastnar på vägen ner. Hen går därifrån.

    Min dricka slog ner chokladbiten på vägen ner.

    Ser mig om och hen verkar ha gått, så tar med mig den.

    Strax därefter kommer hen tillbaka och säger att den är hens.

    Vad säger ni om detta fantastiska i-landsproblem? Vems är den?

  • Svar på tråden Vems är chokladbiten?
  • John22
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-18 11:47:44 följande:
    Är det mitt ansvar?
    Jösses, hoppas någon resonerar likadant när du tappar din plånbok full med pengar utan att märka. "Det är väl inte mitt ansvar".

    Fy fan vilken vidrig attityd. Och du gjorde ju inte bara allt för att inte hjälpa, utan stal dessutom personens egendom.
  • Anonym (Jag)
    John22 skrev 2018-03-18 12:31:38 följande:

    Jösses, hoppas någon resonerar likadant när du tappar din plånbok full med pengar utan att märka. "Det är väl inte mitt ansvar".

    Fy fan vilken vidrig attityd. Och du gjorde ju inte bara allt för att inte hjälpa, utan stal dessutom personens egendom.


    Det är fortfarande inte samma sak att tappa av misstag och att lämna med flit.
  • Anonym (Stolleprov)
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-18 12:57:20 följande:
    Det är fortfarande inte samma sak att tappa av misstag och att lämna med flit.
    Lämna med flit gör man om man ångrar sig. Om man kommer på att "Vänta nu, det här innehåller gluten, det kan ju inte jag äta!" - och så lämnar man medvetet chokladen till nästa person.

    Om något däremot händer som gör att man ofrivilligt förlorar den (man tappar den, glömmer den, den fastnar på vägen ner) - då har man INTE lämnat den med flit. 

    Då är det naturligtvis upphittarens ansvar att inom rimliga gränser försöka uppmärksamma ägaren på att man hittat/fått tag på hans godis. Det har inte blivit ditt bara för att han inte står kvar precis bredvid och håller tummarna.
  • HelaGotland
    John22 skrev 2018-03-18 12:31:38 följande:
    Jösses, hoppas någon resonerar likadant när du tappar din plånbok full med pengar utan att märka. "Det är väl inte mitt ansvar". Fy fan vilken vidrig attityd. Och du gjorde ju inte bara allt för att inte hjälpa, utan stal dessutom personens egendom.

    Kunde inte sagt det bättre själv. Karma, TS.
  • Anonym (godis)

    Ditt ansvar ÄR att göra dina val. Att hjälpa till - eller låta bli. 

    Resten av livet kommer innehålla en massa val, i stort som smått. Och det är du som väljer. Du har möjlighet att välja vem du vill vara i det här avseendet: en som hjälper eller en som låter bli. Ditt val.

    Du gör som du vill. Men att alla har rätt att göra som de vill betyder inte att det ÄR rätt att göra som man vill. Bara att man har rätten att välja. Mellan att göra det, och att inte göra det. 

    Vad ÄR rätt? Det är nog det som värderingar handlar om. Värderingar i livet. Vad är viktigt, och varför det.

  • Anonym (godis)

    *betyder inte att det är rätt att göra vad man vill.

  • Mella-Bella
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-16 17:34:52 följande:

    Hen lämnade ju den? Hen hade också kunnat köpa nåt som låg över och fått ner den men valde att gå iväg.

    Hade jag inte gjort det hade den ju varit kvar där inne.


    Du menr att det var tack vare din ansträngning som chokladbiten kom fram? Du får väl kräva ersättning för besväret då ifrån företaget som har automaten..."jag gjorde erat jobb att se till att varan kommer fram till kunden".

    Eller så ser du det som att en annan gång är det du som gynnas av att en medmänniska avvarar lite ansträngning för att det ska bli rätt.
  • John22
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-18 12:57:20 följande:
    Det är fortfarande inte samma sak att tappa av misstag och att lämna med flit.
    Naaaw, lilla tjuven försöker desperat rättfärdiga sin stöld. Hoppas att chokladbiten var värd det, för nu är du en liten tjuvaktig råtta.
  • Anonym (Jag)
    John22 skrev 2018-03-18 17:32:29 följande:

    Naaaw, lilla tjuven försöker desperat rättfärdiga sin stöld. Hoppas att chokladbiten var värd det, för nu är du en liten tjuvaktig råtta.


    Nejdå, jag är varken desperat eller en tjuv.
  • Anonym (tjyvpack)
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-18 18:38:04 följande:
    Nejdå, jag är varken desperat eller en tjuv.
    Så du betalade för chokladen?
  • HelaGotland
    Anonym (tjyvpack) skrev 2018-03-18 18:43:32 följande:
    Så du betalade för chokladen?

    TS kämpar på och vägrar se fel i sitt handlande.
  • EnAnonumius
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-18 18:34:51 följande:
    Det var mot slutet av perrongen han gick. Väldigt tydligt att det inte finns någon att fråga där.
    Och där kom just mer korkade och ointelligenta bortförklaringar..

    När skall du inse att folk inte köper dina självrättfärdigande för just stölden?

    När skall du inse att du är en tjyv? Du frågade ju vems chokladen är och ALLA i denna tråden säger att det är den som betalad chokladen som är just ägaren till den. Ändå vägra du att ta till dig det och kommer med den ena duma bortförklaringen efter den andra.
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-18 18:38:04 följande:
    Nejdå, jag är varken desperat eller en tjuv.
    Jo du är en tjyv. Det är du son vägra att inse detta. Du försöker bara desperat greppa efter hhalmstråna med dina "förklaringar" i desperation att försöka rättfärdiga din handling.



    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Jag)

    Hur kan det vara ointelligent att konstatera att hen INTE gick för att hämta nån när det var det jag besvarade?

  • Mella-Bella
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-19 05:08:26 följande:

    Hur kan det vara ointelligent att konstatera att hen INTE gick för att hämta nån när det var det jag besvarade?


    Det är det såklart inte du besvarade ju vad som skrevs.
  • Anonym (Al)
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-17 12:27:25 följande:

    Nej hen muttrade och gick åt ett håll där hen inte kunde se automaten, var väldigt tydligt att han gett upp.

    Hen kom ifatt mig först när jag gått därifrån, när jag precis skulle på tåget.


    Du skulle nekat till att du hade den eller slickat på den.
  • John22
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-18 18:38:04 följande:
    Nejdå, jag är varken desperat eller en tjuv.
    Jo, du tog något som inte var ditt, vilket gör dig till en tjuv. Du startar sedan en tråd på FL för att få ryggdunkningar och medhåll, för innerst inne vet du att du är en liten tjuv - alltså är du även desperat.

    Som sagt, hoppas chokladbiten var god, för du stal den från en annan människa.
  • EnAnonumius
    Anonym (Jag) skrev 2018-03-19 05:08:26 följande:
    Hur kan det vara ointelligent att konstatera att hen INTE gick för att hämta nån när det var det jag besvarade?
    Okey, du fattar inte.
    Nej det ointelligenta ligger inte i att du "konstaterar" att hen gick bort.

    Du hela tiden kommer med NYA (bort) förklaringar om vad som hände när du inte får de svaret du förväntade dig.
    Du försöker hela tiden komma med förklaringar (som ingen köper i tråden) för att rättfärdiga din direkta stöld.

    Du försöker dessutom dissa adekvata och relevanta jämförelser med som folk gjort i denna tråden för att påvisa att du faktiskt stal. Du anser ju inte att det går att jämföra en stöld av en bunt pengar med en stöld av chokladbit.
    Det är just det det går.

    Om någon går i från en plånbok med 1000kr i, så kan ju den som stal plånboken komma med just EXAKT samma förklaringar som du gör här med chokladbiten. D.v.s Hen lämnade ju plånboken och verkade inte komma tillbaka, då kunde ju jag lika gärna ta 1000-lappen".

    Eller ditt hem.
    Om du lämnar hemmet och verkar inte komma tillbaka så kan ju en inbrottstjuv köra med din taktik, ja men hen  verkade ju inte komma tillbaka så då kunde ju jag lika gärna ta hemmet och bo där i stället.

    Det du verkar ha svårt att ta till dig är att du försöker sno en annans egendom. Det handlar inte om VAD man stjäl, det handlar om "ATT man själ" och det spelar ingen roll om stöldgodset är en chokladbit eller pengar eller ett hem.
    Att stjäla är fel oavsett.  Du valde att stjäla i stället för att vara ärlig "att titta sig om kring" är inte samma sak som att ha "gjort vad man kunnat".

    Hade du varit en bra och ärlig människa så hade du gått efter hen och knackat på hens axel och berättat att chokladbiten ramlade ned samtidig med din dricka. Vem vet personen kanske hade sagt att du kunde behålla chokladbiten rent av som tack för att du visade en sjysst handling mot hen.

    Det gör inte du utan du startar en tråd på familjeliv, och du får många svar och många fördömer din HANDLING och säger, med all rätta, att du begår en stöld. Du kommer med nya svar om vad som "hände" och folk återkommer igen trots dina "nya förklaringar", att du fortfarande gjorde fel.  Du visar på stor ofäörmåga att ta till dig att du gjorde fel. Det är just där det ointelligenta ligger.

    P,.S
    Nej jag säger INTE att du är ointelligent. Även intelligenta personer kan göra ointelligenta handlingar. Svartenbrandt är ett starkt exempel på detta. En man med mycket högt IQ, som ändå begick ointelligenta handlingar och hade en tvivelaktig karriär som kassaskåpssprängare.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    John22 skrev 2018-03-19 10:38:23 följande:
    Jo, du tog något som inte var ditt, vilket gör dig till en tjuv. Du startar sedan en tråd på FL för att få ryggdunkningar och medhåll, för innerst inne vet du att du är en liten tjuv - alltså är du även desperat.

    Som sagt, hoppas chokladbiten var god, för du stal den från en annan människa.
    Jag hoppas att karma biter TS mycket hårt i arslet.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vems är chokladbiten?