• lillainna

    Skellefteå eller sunderbyn - var är de bäst att föda?

    Hej!

    Bor i Piteå och har 55dagar kvar till Bf, ska föda i sunderbyn men har hört av släkt och vänner att det kanske är bättre att åka till Skellefteå för att föda.

    Någon som vet för och nackdelar?

    Fick höra att sunderbyn låter en gå över tiden med nästan 3 veckor och Skellefteå har 14 dagar över.

    Är lite rädd för att få över så länge för vi misstänker att bebis kan landa på ca 4 kg vid födsel, för både jag och sambon var stora när vi föddes.

  • Svar på tråden Skellefteå eller sunderbyn - var är de bäst att föda?
  • dagg88

    Personligen hade jag valt s-byn av den medicinska tryggheten. Vad som är bäst är ju egentligen omöjligt att svara på, det beror ju på förlossningen.

    Har du ett stort Sf mått då du misstänker stort barn?

  • lillainna

    Nej egentligen inte, han följer kurvan bra, men på ultrat och ett privat ultra som vi var på för att då veta kön så har båda sagt att bebis blir nog stor när han kommer ut.

    Endast därför jag vart osäker pluss när jag hörde att man får gå längre över tiden innan igångsättning i s-byn.

  • lillainna

    Hon som gjorde ultrat senast för att bestämma kön här i

    Januari, sa att hon starkt misstänkte att han skulle ligga på 4 kg vid födsel.

  • Redthunder

    Sunderbyn har oxå 14 dagar övertid innan igångsättning. Är själv gravid i v41+0, alltså 8 dagar över för mig. Kommer sättas igång 28/3 om inget händer innan dess.

  • lillainna

    Okej!

    Fick nämligen höra av min mamma att hennes arbetskollega hade fått barn nyligen, och s-byn hade låtit henne gå 20 dagar över tiden, så bebisen hade vägt 4,7kg när den föddes.

  • Pr0nographic

    Det där mer övertid låter också dessutom lite shady. Jag blev erbjuden igångsättning i vecka 35 pga av konstant smärta/sömnproblem.

  • halfbaked

    Aldrig fött i Sunderbyn men i Skellefteå. Gillar att det är litet, känns lugnt och inte stressigt. Fick EDA snabbt osv. Samma personal på bb och förlossningen. Men har bara sthlm att jämföra med.

  • Pr0nographic

    Jag har fött på sunderbyn.

    Jag blev erbjuden igångsättning redan i v35 pga bäckensmärtor och sömnproblem. Låter sjukt konstigt att dom sagt såna saker..

    Varför inte bara föda i Piteå?

  • lillainna

    Okej!

    Nä för hon jag hörde om som jag fick höra om som gått över tiden med nästan 3 veckor, hon fick nämligen göra det med båda barnen och det är nått år mellan barnen.

    Går inte att föda i Piteå, finns inget BB utan är sunderbyn som man hänvisas till.

  • Pr0nographic
    lillainna skrev 2018-03-25 11:58:11 följande:

    Okej!

    Nä för hon jag hörde om som jag fick höra om som gått över tiden med nästan 3 veckor, hon fick nämligen göra det med båda barnen och det är nått år mellan barnen.

    Går inte att föda i Piteå, finns inget BB utan är sunderbyn som man hänvisas till.


    Va? Vad vad sjukt. Bor i Älvsbyn och min BM sa att jag skulle hänvisas till Piteå. Får kolla in det där närmre :o
  • lillainna
    Pr0nographic skrev 2018-03-25 12:03:29 följande:

    Va? Vad vad sjukt. Bor i Älvsbyn och min BM sa att jag skulle hänvisas till Piteå. Får kolla in det där närmre :o


    Vad konstigt!

    Mim bm här i Piteå hänvisade till BB i sunderbyn.

    Fick även nummer dit och skulle kontakta dom om något händer under helgen eller kväll/nattetid.
  • Pr0nographic
    lillainna skrev 2018-03-25 15:42:19 följande:

    Vad konstigt!

    Mim bm här i Piteå hänvisade till BB i sunderbyn.

    Fick även nummer dit och skulle kontakta dom om något händer under helgen eller kväll/nattetid.


    Ja hon måste ha varit virrig. Ska ringa henne i morgon och kolla. Jag ska på UL den 10de i Piteå. Det gör dom väl där?
  • lillainna
    Pr0nographic skrev 2018-03-25 15:53:50 följande:

    Ja hon måste ha varit virrig. Ska ringa henne i morgon och kolla. Jag ska på UL den 10de i Piteå. Det gör dom väl där?


    Kan var en bra idé!

    Jodå, UL gör dom här i Piteå. :)
  • Meriall

    Jag födde i Sunderbyn och tyckte inte om förlossningen där, stressigt och inte så bra. BB däremot var jättebra. Men jag hade nog valt Skellefteå om jag hade de valen och skulle göra om det.

    Fött i Örebro också och det var mkt bättre där än i sunderbyn.

Svar på tråden Skellefteå eller sunderbyn - var är de bäst att föda?