• Kawthar

    Böneutrop!

    Anonym (Bismillah) skrev 2018-04-04 01:11:06 följande:

    Nej, det finns inget hinder i kristendomen för att gifta sig med vem man vill. Svenska kyrkan viger t o m homosexuella, vilket är haram enligt din tro (och GT). Vi vigdes i en kyrka och reglerna är tydliga med att det räcker att den ena parten är kristen och medlem i svenska kyrkan.


    2 Korinthierbrevet 6:14-10:18 Nya Levande Bibeln (SVL)

    Kompromissa inte med otroende

    14 Börja inte samarbeta med dem som inte älskar Herren, för vad har Guds folk gemensamt med syndens människor? Hur kan ljuset ha samband med mörkret?

    15 Och vad har Kristus och djävulen gemensamt? Och hur kan en kristen ha gemenskap med någon som inte tror?

    16 Och vad har Guds tempel med avgudarna att göra? Ni är Guds tempel, den levande Gudens hus, och Gud har sagt om er: Jag ska bo i dem och vandra bland dem, och jag ska vara deras Gud, och de ska vara mitt folk.

    17 Det är därför som Herren har sagt: Lämna dem, skilj er ifrån dem. Rör inte det som är orent. Då ska jag ta emot er

    18 och vara en Far för er, och ni ska vara mina söner och döttrar.

    Denna text gör det förbjudet att gifta sig med någon som är icke-kristen enligt kristna. Men ok, du är ju för homosexuellas rätt att gifta sig i kyrkan och går alltså emot bibeln på flera punkter så då förstår jag. Du plockar ut och klistrar in lite som du vill. Vad skiljer dig från någon som inte är troende? Vad gör dig kristen när du använder religionen som ett smörgåsbord? Hur kan du kalla dig kristen när du inte följer bibeln?

    3 Moseboken 18:22 Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.

    Romarbrevet 1:26-27 Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.

    1 Korinthierbrevet 6:9-10 Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare ? ingen sådan får ärva Guds rike.

    1 Timotheosbrevet 1:10-11 (Lagen är till)för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran. Så är det enligt det evangelium om härligheten hos den salige Guden som jag har fått mig anförtrott
  • Kawthar
    Anonym (Bismillah) skrev 2018-04-04 01:13:48 följande:

    Muslimerna själva hävdar detta, för att få koranens tillkomst till att bli ett mirakel. Tror du inte på det, ja det är helt upp till dig.


    Koranen är ett mirakel i sig
  • Kawthar
    Anonym (självklart) skrev 2018-04-04 04:41:23 följande:

    Du förstår precis vad jag menar men vill inte låtsas om det för det ligger inte i ditt intresse att diskutera den verkliga frågan.

    Det effektivaste sättet att driva en agenda för att förändra ett samhälle är att bryta ned förändringen i små, små bitar och försöka få varje bit att bedömas som en ren teknikalitet som egentligen inte spelar någon större roll.

    Nej då, separata badtider och inga manliga badvakter och skynken framför fönsterna handlar inte alls om att vår religion kräver att kvinnorna kontrolleras av sina män. Det finns svenska kvinnor som säkert också vill bada med bara kvinnor.

    Nej då, att införa halalmat skulle inte ha med vad "profeten" kräver men det skulle vara en inkluderande mat så kommunen slipper servera två olika rätter.

    Nej då, att vi vill giftas och skiljas och ärva enligt "allahs" ord är bara för att folk ska känna sig vana med systemet. Visst, det går emot svensk lag och så men tänk på att integrationen blir lättare om vi kan få leva på vårt sätt som vi vill, utan stress att tvingas in i Sverige. Och samma gäller våra skolor förresten.

    Nej då, böneutrop har inget alls med att visa att det är islam som dominerar området utan är bara en ... ja, en grej liksom. Och förresten låter det inte mer än fågelkvitter. Och ingen har klagat. Och vi loooovar att det bara ska vara en gång i veckan. Promise! Det är väl inga problem att godkänna?

    Din argumentation är de konservativa muslimernas argumentation. 


    Den verkliga frågan är en fråga om decibel! Politikerna godkände förfrågan och det ligger nu på polisens bord som ska avgöra om ljudet är ett störningsmoment för allmänningen.

    FAKTA:

    1. Vi har böneutrop idag

    2.vi har haft böneutrop sedan flera år tillbaka

    3.Ingen har lämnat in klagomål

    4.beviljandet kommer med hänvisning till när och hur det ska ske

    5. Det gäller nu som då, 2-3 min på fredagarna

    6. Det stör inte allmänningen

    7. Ljudnivån är på samma decibel som ett vanligt samtal mellan två personer

    8. Huspriserna har skjutits till höjden efter böneutropets början

    9. Det byggs förfullt i kommunen så efterfrågan är stor
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-04-04 06:53:47 följande:

    Nej, inte endast att kalla till bön. Vi har visat dig detta tidigare.

    Och muslimer ska vara bokstavstroende. Annars är de inte muslimer ?på riktigt?. Koranen är tolkad och klar.


    BÖNEutrop är just en kallelse till bön.

    Du låter som en extremist, min religion är tydlig ? Och Vi har gjort er till ett mittens samfund (ummat wasat)? koranen 2:143

    Vi ska ha balans i tron och i vårt handlande. Inte gå ut i överdrifter och extremism

    Det är inte du eller jag eller någon annan som bestämmer vem som är muslim
  • Kawthar
    Anonym (Hmmm....) skrev 2018-04-04 09:57:51 följande:

    Ditt problem verkar vara att du inte förstått att kyrkan både reformerats och genomgått Upplysningstidens stålbad. Ytterst få, bokstavstroende, kristna bryr sig om det där du citerar. Jesus sa "älska din nästa som dig själv" och kärleksbudskapet är det som övertrumfar allt och som präster i Svenska Kyrkan följer.


    Ditt problem verkar vara att du inte talar för samtliga här. Det citerade var en fråga till någon som kallar sig kristen, så ha åtminstone respekten att låta personen ifråga svara på sin egna tolkning av den tro han säger sig följa.

    Kallar du dig kristen btw?
  • Kawthar
    Anonym (Hmmm....) skrev 2018-04-04 09:59:23 följande:

    Att ingen klagar kan bero på att de inte vågar klaga. Har du tänkt på det? Att huspriserna skjutit i höjden kan lika gärna bero på den skriande bostadsbristen.


    Varför skulle ingen våga lämna in en anonym anmälan? Du spårar ut igen....

    Jag tror att den beror på böneutropet, och att det byggs vidare beror på den höga efterfrågan där.
  • Kawthar
    Anonym (Hmmm....) skrev 2018-04-04 10:00:10 följande:

    Om det bara är kallelse till bön går det lika bra med klocka. Hur klarar man av att be 5 gånger om dagen annars?


    Jag har redan skrivit att adhan ( böneutropet) är ett vackert inslag för en muslim att höra vid fredagsbönen när vi går till moskén. Fredagen är som kristnas söndag, och precis som kyrkklockorna ringer in mässan så kallar adhan till bönen. Vi ber fem gånger om dagen och med hjälp av klockor och appar vet vi vilka tider som gäller.
  • Kawthar
    pyssel skrev 2018-04-04 10:06:59 följande:

    Skrämmande vilken fundamentalism du uppvisar. Det ständiga skanderandet visar bara på att en trasig själ som läser religion kan slukas av vilka sekteristiska inriktningar som helst, nu råkade det bli denna. Sorgligt att skåda, men också ett hot mot det sekulära samhället när både fördumningen och våldsbejakandet brer ut sig.


    Nu är ju dessa texter hämtade ut bibeln...
  • Kawthar
    Abegayle70 skrev 2018-04-04 10:34:14 följande:

    Vilken tur då att det inte står något om kvinnor som ligger med kvinnor


    I Romarbrevet 1:26-27 står det ganska klart och tydligt att det gäller kvinnor som ligger med kvinnor.
  • Kawthar
    Anonym (Hmmm....) skrev 2018-04-04 11:20:35 följande:

    Nej jag är inte kristen längre. Jag har varit kristen och känner många kristna, bland annat pingstvänner och jag säger att det är FÅ kristna som bryr sig om det du citerar. Det är ett faktum. Det står många konstigheter i Bibeln, särskilt i Gamla Testamentet, som skrevs innan Jesus och som Jesus gjorde upp med, och i Paulus brev, som alltså skrevs efter att Jesus dött på korset av en person som gjorde sin tolkning.


    Hej, går jag som kristen emot Guds ord om jag väljer att leva mitt liv med en muslim? Vi har båda valt att acceptera den andras tro.

    Tacksam för snabbt svar

    Jag är tillsammans med en muslim. Kan jag det? Jag är själv kristen. Jag undrar vad Jesus säger om det blir något giftermål mellan oss, eller ska jag göra slut nu???

    Vi ska leva i frid med alla människor så långt det är möjligt. Men om du har mött Jesus till frälsning så bäddar du för slitningar och konflikter om du gifter dig med en muslim. Bibeln säger: "Gå inte som omaka par i ok med dem som inte tror". (2 Kor. 6:14)

    Man ska inte söka en icke-kristen livskamrat. Att gifta sig med någon som har en helt annan lära är att göra det ännu svårare för sig.

    Läs mer: "Troende skall gifta sig med troende" - varför?

    Guds vilja är att vi ska söka gemenskap med andra levande kristna.

    Vi ska på alla sätt lägga vinn om att visa Gud att vi sätter Honom och Guds Ord först i våra liv och att vi älskar Gud.

    Det är lätt att överse med det mesta när man är nykär och ser allt i ett rosa skimmer. Man ger varandra stora löften. Men har ni funderat över hur det blir om ni får barn? Hur ska de uppfostras?

    Bibeln säger att enda vägen till Gud går genom tron på Jesus som Guds Son och att Han dog för våra synder. I islam har man uteslutit det som hela den kristna tron bygger på. Muslimer erkänner inte att Jesus är Guds Son och att Han dog på korset och att Han återuppstod. De anser honom bara vara profet.

    Detta är från en kristen sida. Gissar att du inte har ensam tolkningsföreträde i frågan.

    Matteus 5:17-20 Svenska Folkbibeln (SFB)

    Jesus och lagen

    17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. 18 Amen[a] säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav,[b] inte en prick[c] i lagen[d] förgå, förrän allt har skett. 19 Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket. 20 Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket.

    Lustigt att Jesus själv inte håller med dig i den frågan.
  • Kawthar
    pyssel skrev 2018-04-04 12:36:44 följande:

    Exakt. Och ditt skanderande är detsamma. Skrämmande.


    Ja exakt, jag följer inte bibeln. Texterna som va så avskyvärda står i bibeln ,du vet , skriften kristna säger sig hålla helig.
  • Kawthar
    KillBill skrev 2018-04-04 12:54:50 följande:

    Muslimska församlingar som inte driver frågan om böneutrop är lika mycket islamofober och högerextremister som judar för Israelisk-Palestinsk fred är antisemiter när de stödjer Ship to Gaza.


    Wow, bästa jag hört på länge!! Tummar upp på detta
  • Kawthar
    Anonym (Hmmm....) skrev 2018-04-04 22:05:04 följande:

    Endast BOKSTAVSTROENDE bryr sig om det där. Du fattar fortfarande inte att kristna i gemen inte alls tolkar bibeln bokstavligt.


    Långt fler kristna än BOKSTAVSTROENDE kristna anser att homosexualitet är en synd och homosexualitet är straffbart i vissa kristna länder

    Jag visade en svensk kristen sida som hävdar att kristna inte får gifta sig med icke-kristna baserat på bibelverserna. Så visst finns det kristna människor som tolkar texten så, även fast du som icke-kristen inte gör det.
  • Kawthar
    Anonym (Hmmm....) skrev 2018-04-04 22:09:21 följande:

    Du har noll koll på kristendomen. Ja, de tio budorden upphäver Jesus inte, men en massa annat. Bland annat hindrar han en hop människor från att stena en kvinna och han delar bröd med sådana som judarna ansåg var syndare.


    Läs versen en gång till, var står det att det endast syftar till de 10 budorden?
  • Kawthar
    Anonym (Gullan) skrev 2018-04-05 01:52:21 följande:

    Jag får rysningar i kroppen och det känns så fint när jag hör böneutropet, jag bryr mig inte så mycket vad det är som sägs -Gud är stor och allt det andra.

    Jag fick samma känsla av frid när barnen förr sjöng ?Den blomstertid nu kommer? i kyrkan vid skolavslutningen, då fick jag tårar i ögonen.

    Tycker att det är så synd att traditionen med skolavslutningen i kyrkan nästan försvunnit :(

    Jag personligen tycker att moskéerna ska få ha böneutrop från minareterna på fredagar, iallafall från de moskéer som ligger lite avskiljt. Det finns ju mindre moskéer som inte märks i tex fabriksområden och bostadsområden.

    Förbjud istället tiggande EU-migranter och Jehovas vittnen, dom stör mer än allt annat ;)


    Ja det är verkligen vackert!

    Jag hade aldrig skolavslutning i kyrkan som barn så den traditionen är främmande för mig. Men däremot berättade en väninna till mig att hennes barn hade detta och problemet som hon berättade var att prästen passade på att ha en predikan om kristen tro , vilket jag som muslim eller andra med annan tro inte tycker är ok. Vill jag att mina barn ska höra predikan kan jag ta dom till kyrkan privat, och anser inte att detta är något mina barn behöver ta del av på en skolavslutning.

    Jag tycker inte att vi ska förbjuda fattigdom, däremot ska det sättas mer press på dom länder där framförallt romer diskrimineras ,vilket borde vara väldigt enkelt då det handlar om länder inom EU.

    Har heller inget emot jv , främsningsarmen ,hare krishna eller andra religiösa grupperingar, och vill absolut inte förbjuda dom i det offentliga. Det är en ganska farlig väg att gå.
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-05-08 12:27:11 följande:

    Innebär det att det går att rösta bort Gud?

    Kanske rösta fram en bättre ledare?


    Rösta du vad du vill,Gud behöver inte din röst utan det är helt upp till dig, på domedagen får du se vad som var bäst för dig :)
Svar på tråden Böneutrop!