• Anonym (Torris)

    Ni kvinnor som haft NOLL sexlust men fått tillbaka?

    Hej på er!

    Är 32 år, kvinna, som inte haft sexlust senaste tja.. tio-femton åren. Har provat olika hälsokostprodukter, provat närhet och ömhet utan krav, provat att "pusha" mig för att se om det kan komma tillbska, men inget. Tror inte att jag är asexuell då jag var relativt kåt tonåring. Har även provat olika typer av preventinmedel och dessutom varit helt utan flera år för att ev kunna se effekt men noll.

    Har varit gift i fem år nu och vi ligger kanske 1 gg/varannan månad.. min man har inte heller jättehög drift och jag är väl egentligen inte rädd för att han vill separera pga detta (ännu) men jag VILL ju vara kåt och vill ju vilja knulla men det vill liksom inte i verkligheten.

    Är det nån som varit i samma sits och faktiskt lyckats med något för att få tillbaka sin lust? Funderar på om jag kan tjata mig till testosterongele av någon vänlig bm då jag hört bra om det men verkar bara ges till kvinnor i klimakteriet.

  • Svar på tråden Ni kvinnor som haft NOLL sexlust men fått tillbaka?
  • zdudmwml
    New Dawn skrev 2018-04-29 09:22:06 följande:
    Jag håller med dig att LUST föder lust, men tyvärr tolkar många det som att SEX skapar lust, men sex UTAN lust SÄNKER lusten.
    Jag tror många kvinnor måste vara mer noga med sin njutning och lust, och precis som du skriver, lära känna sin kropp. Det sker inte per automatik av att man har samlag.
    Absolut. Så är det, självklart.
    Väldigt bra att du poängterade det.

    Kvinnor borde schemalägga tid för sin egen njutning och lust.
  • New  Dawn
    Anonym (Exfrun) skrev 2018-04-29 09:24:47 följande:

    Det har du rätt i. Jag lade inte märke till att det var så lång tid. Beror väl lite på hur länge de varit tillsammans innan de gifte sig och hur det var i början.

    I min relation så var sexet väldigt bra i början, de första två åren iaf.


    Ja det har hon ju ännu inte svarat på, men hon skriver ju att hon haft sex med flera under denna "lustlösa" tid, och att det varit lika då. Tycker det låter som att din situation är av en annan karaktär.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (qwe)
    Anonym (Funderar) skrev 2018-04-29 09:16:14 följande:
    Kvinnor är också olika, men visst kan det vara så. Man är så sammansvetsad med barnen fysiskt genom graviditet och amning. Sedan är det svårt att separera sig från den bilden av sig själv. Att man är en mamma och här ligger mamma i sängen och.......Men det kan lossna längre fram när barnen är lite större !
    Jag har full förståelse för att mamman inte har lust och ork under småbarnsåren.

    (Som småbarnspappa tog jag fullt ansvar. Jag jobbade iofs heltid, men lämnade och hämtade på dagis, handlade och lagade mat. Efter att ha nattat barnen jobbade igen timmarna jag gick tidigare för att hämta på dagis, Körde disk- och tvättmaskin. Kom i säng långt efter midnatt. Gick upp för att byta lakan då ena barnet kissat på sig, samt tröstade andra barnet som hade haft obehaglig dröm. Sedan upp kl 6.30. Så det där med att "avlasta din fru så får du mer sex" som vissa pratatr om gav inget för mig.)

    Efter småbarnsåren började jag hoppas jag på sex igen. Men åren gick och gick, och det blev aldrig bättre. Vi pratade om det ett antal gånger, och vi var - uppfattade jag det som - överrens om att vara aktivare, avsätta tid osv. Men i praktiken blev det ingen bättring. Min fru hade väl lite dåligt samvete, och som jag skrivit tidigare, så ställde hon upp ibland - vilket var småtrist för mig, nedbrytande för henne. Jag slutade ta initiativ, och förra gången vi hade sex var 2013.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (qwe) skrev 2018-04-29 09:38:49 följande:

    Jag har full förståelse för att mamman inte har lust och ork under småbarnsåren.

    (Som småbarnspappa tog jag fullt ansvar. Jag jobbade iofs heltid, men lämnade och hämtade på dagis, handlade och lagade mat. Efter att ha nattat barnen jobbade igen timmarna jag gick tidigare för att hämta på dagis, Körde disk- och tvättmaskin. Kom i säng långt efter midnatt. Gick upp för att byta lakan då ena barnet kissat på sig, samt tröstade andra barnet som hade haft obehaglig dröm. Sedan upp kl 6.30. Så det där med att "avlasta din fru så får du mer sex" som vissa pratatr om gav inget för mig.)

    Efter småbarnsåren började jag hoppas jag på sex igen. Men åren gick och gick, och det blev aldrig bättre. Vi pratade om det ett antal gånger, och vi var - uppfattade jag det som - överrens om att vara aktivare, avsätta tid osv. Men i praktiken blev det ingen bättring. Min fru hade väl lite dåligt samvete, och som jag skrivit tidigare, så ställde hon upp ibland - vilket var småtrist för mig, nedbrytande för henne. Jag slutade ta initiativ, och förra gången vi hade sex var 2013.


    Vad tråkigt. Du har nog gjort vad du kunnat och har inga orimliga förväntningar. Jag tror att problemet kan vara kognitivt som jag beskrev innan, eller bero på preventivmedel eller depression. Har hon gått upp mycket i vikt och är missnöjd. Hon borde berätta själv vad hon tänker kring detta. Varför tar det emot ?

    Hon borde söka hjälp. Kanske börja på VC och ta prover eller kontakta gynekolog eller fråga där var hon ska vända sig. Men om man inte har lust kanske man inte känner att det är ett problem. Fast det låter så håglöst likgiltigt när man läser det du skriver om henne.

    Ja fick tillbaka min lust för att jag bestämde mig. Och det var verkligen inget avancerat. Jag låg med honom när han ville och kollade lite bilder och sånt. En kort stund - sånt sen skäms jag lite. Men jag har vaknat i alla fall - och han vet inget om detta. Jag löste det själv.

    Men i grunden älskar jag min man, vilket underlättar.
  • New  Dawn
    Anonym (qwe) skrev 2018-04-29 09:38:49 följande:

    Jag har full förståelse för att mamman inte har lust och ork under småbarnsåren.

    (Som småbarnspappa tog jag fullt ansvar. Jag jobbade iofs heltid, men lämnade och hämtade på dagis, handlade och lagade mat. Efter att ha nattat barnen jobbade igen timmarna jag gick tidigare för att hämta på dagis, Körde disk- och tvättmaskin. Kom i säng långt efter midnatt. Gick upp för att byta lakan då ena barnet kissat på sig, samt tröstade andra barnet som hade haft obehaglig dröm. Sedan upp kl 6.30. Så det där med att "avlasta din fru så får du mer sex" som vissa pratatr om gav inget för mig.)

    Efter småbarnsåren började jag hoppas jag på sex igen. Men åren gick och gick, och det blev aldrig bättre. Vi pratade om det ett antal gånger, och vi var - uppfattade jag det som - överrens om att vara aktivare, avsätta tid osv. Men i praktiken blev det ingen bättring. Min fru hade väl lite dåligt samvete, och som jag skrivit tidigare, så ställde hon upp ibland - vilket var småtrist för mig, nedbrytande för henne. Jag slutade ta initiativ, och förra gången vi hade sex var 2013.


    Okej, som vanligt då. Du som man gör allt i hemmet och du har gjorde "allt" för att få igång sexlivet. Så är det i princip alltid när män beskriver sina relationer.

    Då undrar jag hur i hela världen kan man vilja vara tillsammans med någon som bryr sig så lite om både hemmet relationen och sexlivet??!

    Hur är det med kärleken? Känner du dig älskad? Känner hon sig älskad?

    Vem vet, hon kanske är otrogen och får sex på annat håll och ät nöjd som det är. Lever kvar av ekonomiska, praktiska själv, samt för barnen. Hur står det till med troheten för din del?

    Hur ser erat sexliv ut? Vad njuter din fru som mest av? Vad har hon för känslor inför erat sexliv?

    Hur ser eran ickesexuella närhet, och mentala närhet, ut?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (qwe)
    New Dawn skrev 2018-04-29 11:19:00 följande:
    Okej, som vanligt då. Du som man gör allt i hemmet och du har gjorde "allt" för att få igång sexlivet. Så är det i princip alltid när män beskriver sina relationer.

    Då undrar jag hur i hela världen kan man vilja vara tillsammans med någon som bryr sig så lite om både hemmet relationen och sexlivet??!

    Hur är det med kärleken? Känner du dig älskad? Känner hon sig älskad?

    Vem vet, hon kanske är otrogen och får sex på annat håll och ät nöjd som det är. Lever kvar av ekonomiska, praktiska själv, samt för barnen. Hur står det till med troheten för din del?

    Hur ser erat sexliv ut? Vad njuter din fru som mest av? Vad har hon för känslor inför erat sexliv?

    Hur ser eran ickesexuella närhet, och mentala närhet, ut?
    Det är kanske så att det är sådana män som behöver skriva av sig? De andra kanske lämnat/varit otrogna, eller inte är skrivkunniga?

    För den delen så tar även min fru fullt ansvar både för barn och hem. Med fullt ansvar menade jag inte att det var jag som tog allt ansvar själv, utan att jag tog min del av ansvaret (och lite till, eftersom jag orkade det bättre än hon).

    Jag brukade köpa blommor, boka restaurang och barnvakt, köpte sexiga underkläder, förslog (snäll) porrfilm, försökte få till helg på herrgård etc. Men hennes svar var oftast att sådant är för par som har problem, inte för oss som har det bra. Men nu är vi ett par som inte har det så bra, och jag vet inte vad jag ska göra,

    Jag älskar min fru, har alltid gjort det. Men när det gäller sexlivet så är jag uppgiven. Jag har faktiskt ingen aning om vad hon njuter mest av. Det var så länge sedan vi hade sex "på riktigt"... Vad hon har för känslor inför vårt sexliv? Hon kan ju inte tycka om det, eftersom hon aldrig vill. Jag tror inte att hon tagit intiativ till sex mer än ett tiotal gånger sedan första barnet föddes. Förra gången hon gjorde det var 2013. Jag har på olika sätt försökt säkert tusen gånger, men det blev mer och mer sällan. Nu har jag gett upp.

    Det blev för deprimerande för mig att om och om igen försöka få till sex och alltid bli avvisad. Dessutom ville jag ju inte att min fru ska få dåligt samvete för att hon tvingades neka mig.

    PS. Jag är inte otrogen, har aldrig varit och kommer troligen aldrig vara. Fast i min fantasi drömmer jag någon gång ibland om sex med andra, men oftast om sex med min fru. (Efter alla avvisningar har jag ju totalt tappat allt självförtroende, så sex känns mest skrämmande för mig. Jag vågar ju knappt ens fantisera om sex med någon annan, för att jag vill inte bli avfärdad som oduglig i fantasin,)
  • New  Dawn
    Anonym (qwe) skrev 2018-04-29 11:57:42 följande:

    Det är kanske så att det är sådana män som behöver skriva av sig? De andra kanske lämnat/varit otrogna, eller inte är skrivkunniga?

    För den delen så tar även min fru fullt ansvar både för barn och hem. Med fullt ansvar menade jag inte att det var jag som tog allt ansvar själv, utan att jag tog min del av ansvaret (och lite till, eftersom jag orkade det bättre än hon).

    Jag brukade köpa blommor, boka restaurang och barnvakt, köpte sexiga underkläder, förslog (snäll) porrfilm, försökte få till helg på herrgård etc. Men hennes svar var oftast att sådant är för par som har problem, inte för oss som har det bra. Men nu är vi ett par som inte har det så bra, och jag vet inte vad jag ska göra,

    Jag älskar min fru, har alltid gjort det. Men när det gäller sexlivet så är jag uppgiven. Jag har faktiskt ingen aning om vad hon njuter mest av. Det var så länge sedan vi hade sex "på riktigt"... Vad hon har för känslor inför vårt sexliv? Hon kan ju inte tycka om det, eftersom hon aldrig vill. Jag tror inte att hon tagit intiativ till sex mer än ett tiotal gånger sedan första barnet föddes. Förra gången hon gjorde det var 2013. Jag har på olika sätt försökt säkert tusen gånger, men det blev mer och mer sällan. Nu har jag gett upp.

    Det blev för deprimerande för mig att om och om igen försöka få till sex och alltid bli avvisad. Dessutom ville jag ju inte att min fru ska få dåligt samvete för att hon tvingades neka mig.

    PS. Jag är inte otrogen, har aldrig varit och kommer troligen aldrig vara. Fast i min fantasi drömmer jag någon gång ibland om sex med andra, men oftast om sex med min fru. (Efter alla avvisningar har jag ju totalt tappat allt självförtroende, så sex känns mest skrämmande för mig. Jag vågar ju knappt ens fantisera om sex med någon annan, för att jag vill inte bli avfärdad som oduglig i fantasin,)


    Jag haft kontakt med flera män som beskriver situationen som du. Sanningen bakom brukar dock variera... Ibland är inte ens mannen så väldigt intresserad av kvinnan, utan är regelbundet otrogen. Obs det gäller inte alla.

    På ditt sätt att beskriva det lät det som om du gjorde nästan allt i hemmet.

    Om du inte vet vad din kvinna njuter av antar jag det är svårt att få till ett fungerande sexliv.

    Jag kan inte läsa att något av dina försök handlar om att prata om hennes känslor inför sex och inför er relation.

    Visst är det trevligt med blommor och restaurangbesök och bra för relationen, men om sexlivet inte funkar kan det nog kännas jobbigt att åka iväg till en herrgård. Hon förstår väl syftet.

    Jag tror det är mycket bättre att tala i klarspråk och möta hennes känslor och ställa och kärleksfulla följdfrågor. Tex om hon säger att hon inte vill ha sex, fråga varför, hur hon känner. Fråga om det finns något du kan göra. Fråga typ "om du har lust någon gång, hur vill du att jag ska göra" . Fråga om hon skulle vilja få igång sin sexlust. Fråga om hon vill njuta på något annat sätt, genom smekningar, beröring, massage som INTE behöver leda till sex. Fråga också om er relation. Hur hon ser på den, och hur hon tycker ni ska gå vidare. Om hon säger att hon är nöjd som det är, berätta att du inte mår bra. Be henne bestämma hur ni ska gå vidare.

    Om ni inte haft sex på så länge misstänker jag dock att ni har för stora problem. Tex känslomässiga. Att hon tex inte har tillräckligt med känslor kvar för dig. Om ni ska få igång sexlivet igen kommer det att behövas förståelse och tålamod, samt mycket bättre kommunikation.

    En viktig fråga glömde du svara på, och det var hur det står till med ickesexuell närhet och mental närhet. (alltså pratar ni mest om praktisla saker och är artiga mot varandra, eller kan ni prata om mer känslosamma och djupa saker)
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Funderar)

    Glömde även skriva att man kan sova nakna ihop de flesta nätter. Tycker man om varandra i grunden - tror jag faktiskt att nattkläder är ivägen för lusten.Då kan en sånn enkel sak hjälpa till. Om ni barn hemma kan hon ha ett längre nattlinne men vsra troslös annnars.

    Sen tänker jag att du i vardagen kan pröva ge henne spontana varma kramar i förbifarten och en puss på kinden få och då.

    Det är rätt vanligt annars, tror jag, att män ger ganska lite ömhet - men sen plötsligt sent på kvällen/natten när hon typ vill sova eller sover - ja, då vill han ligga. Men inte hon för då är hon för trött.

  • Anonym (qwe)
    New Dawn skrev 2018-04-29 15:16:09 följande:
    Jag haft kontakt med flera män som beskriver situationen som du. Sanningen bakom brukar dock variera... Ibland är inte ens mannen så väldigt intresserad av kvinnan, utan är regelbundet otrogen. Obs det gäller inte alla.

    På ditt sätt att beskriva det lät det som om du gjorde nästan allt i hemmet.

    Om du inte vet vad din kvinna njuter av antar jag det är svårt att få till ett fungerande sexliv.

    Jag kan inte läsa att något av dina försök handlar om att prata om hennes känslor inför sex och inför er relation.

    Visst är det trevligt med blommor och restaurangbesök och bra för relationen, men om sexlivet inte funkar kan det nog kännas jobbigt att åka iväg till en herrgård. Hon förstår väl syftet.

    Jag tror det är mycket bättre att tala i klarspråk och möta hennes känslor och ställa och kärleksfulla följdfrågor. Tex om hon säger att hon inte vill ha sex, fråga varför, hur hon känner. Fråga om det finns något du kan göra. Fråga typ "om du har lust någon gång, hur vill du att jag ska göra" . Fråga om hon skulle vilja få igång sin sexlust. Fråga om hon vill njuta på något annat sätt, genom smekningar, beröring, massage som INTE behöver leda till sex. Fråga också om er relation. Hur hon ser på den, och hur hon tycker ni ska gå vidare. Om hon säger att hon är nöjd som det är, berätta att du inte mår bra. Be henne bestämma hur ni ska gå vidare.

    Om ni inte haft sex på så länge misstänker jag dock att ni har för stora problem. Tex känslomässiga. Att hon tex inte har tillräckligt med känslor kvar för dig. Om ni ska få igång sexlivet igen kommer det att behövas förståelse och tålamod, samt mycket bättre kommunikation.

    En viktig fråga glömde du svara på, och det var hur det står till med ickesexuell närhet och mental närhet. (alltså pratar ni mest om praktisla saker och är artiga mot varandra, eller kan ni prata om mer känslosamma och djupa saker)
    Tack för långt och engagerat svar!

    Bra frågor du ställer, som dock kräver lite funderande på innan jag kan komma med ärliga svar.
  • Curious2

    Vill inte låta gnällig.

    Men vilket tjat det är om att mannen ska göra så mycket för kvinnan.

    Man ska hjälpa till,uppvakta,ge kramar spontant.

    O man ska underlätta för kvinnan vid graviditeten och när barnen är små.

    Låter nästan som att det är mannens fel att kvinnan tappar sexlusten.

    Det ställs inga krav på kvinnorna.

    O när det är mannen som inte har nån sexlust så är det så synd om kvinnan,osv.

    Tycker att både män o kvinnor borde ta sej en tankeställare ibland, att i ett förhållande ingår sex.

Svar på tråden Ni kvinnor som haft NOLL sexlust men fått tillbaka?