Inlägg från: Hermioney |Visa alla inlägg
  • Hermioney

    Språk genom appar, erfarenheter?

    Wench85 skrev 2018-04-04 14:07:55 följande:

    Hej!

    Jag läste franska i högstadiet och ett år i gymnasiet (steg 4 om jag minns rätt) och fick VG. Idag känns det som att jag inte kan ett ord. Visst, jag kan säga hej och räkna till 20 men det är nästan så att jag inte skulle våga använda det. Minns med skräck hur jag för tio år sedan på resa till frankrike hade laddat för att på franska säga typ "hej, jag heter xx och jag har bokat rum här" till ett bed and breafast, och kvinnan (naturligtvis) svarade på franska och jag förstod inget. :P

    Men samtidigt känns det så himla synd att jag förlorat det lilla jag kunde. O, 2 månader ska jag och min partner åka på en weekend till Paris och jag skulle vilja våga utbyta några ord med kypare och liknande. (minst våga säga hej, tack och "ursäkta men talar ni engelska" på franska). 

    Jag undrar därför om det är någon som har erfarnheter av att lära sig och/eller fräscha upp språk genom någon språkapp? Företrädelsevis gratis, men jag kanske kan betala några tior om det är riktigt bra. 

    Har du testat? Vilken app? Kunde du något av språket innan? Hur gick det?

    Massa tack!

     


    De flesta appar är värdelösa. Gamla skolböcker och språkkurser på cd är bättre.

    Men vårt bibliotek hade ett test en gång. Den är den enda appen som faktiskt ger något. Den finns i två varianter. En som kostar och en som heter "for libraries" den är gratis om man går via sitt bibliotek.

    Denna har jag:

  • Hermioney

    Sen är språk färskvara. Du måste underhålla språken.

    Du kan titta på filmer, tv-progtam via internet. Lyssna på radio. Läsa dagstidningar på internet.

  • Hermioney
    linani skrev 2018-04-11 15:11:34 följande:

    Hur tänker du här? Skolböcker ger ingen hjälp med hur språket ska uttalas. På en CD hör du språket, visst, men du får ingen feedback på ditt eget uttal. Dessutom förlorar du möjligheten att se språket skrivet vilket försvårar inlärningen. 

    Till TS: jag har använt Duolingo för att öva på tyska (kunde ingen alls från början, men har ganska lätt för att lära mig språk). 

    Tycker det är en bra, lättanvänd och rolig app. Övningarna är en blandning av att läsa, lyssna och själv prata (lite konstig känsla först att högt prata tyska med sin telefon, men man vänjer sig).

    Du kommer självklart inte att bli flytande på språket genom en app, men du lär dig enklare fraser och ord. För dina behov är det absolut användbart. 


    Den enda som kan ge dig feedback är en människa. Inte någon app.

    Gamla skolböcker har något som tydligen är okänt för dig. Det som kallas fonetiska alfabetet. Vi som gick språkkurser i skolan fick lära oss det. Hur förlorar man möjlighet att se ett språk skrivet när det är skrivet?
Svar på tråden Språk genom appar, erfarenheter?