• RDNZL

    Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...

    Hej,
    I höstas registrerade jag mig på en datingsite. Insåg tämligen snabbt att det inte var speciellt seriöst. Försökte då avsluta mitt medlemskap, men det gick inte. Enda sättet att avsluta, var via fax, och det nummer som angavs fungerade inte! Efter att ha försökt några gånger gav jag upp. I samma veva gick mitt kreditkort ut, så jag tänkte att då dras det ju inga pengar.
    Efter ett tag kom det påminnelser via mail att jag inte betalat. Försökte svara på dessa mail, men det gick inte. Efter några månader började jag få mail från inkasso i Tyskland; Fairmont GmbH. Där stod att de representerade företaget i fråga. Det kom hela tiden nya mail med inkassokrav-varje gång var datumet för inbetalning framflyttat. Sökte på nätet efter firman, och fann att det var tämligen ökänt för liknande indrivningar. Efter ett par månader fick jag mail från en advokatfirma i Tyskland; Auer Witte Thiel. De sades också representera företaget i fråga. En sökning på nätet gav ungefär samma resultat som föregående. En amerikansk advokat som svarar på frågor, hade kontrollerat och inte hittat någon sådan advokatfirma i Tyskland. Han rådde också den som skickat frågan att inte bry sig om mailet. Han sade att en "riktig" advokatfirma inte skickar mail i sådana ärenden.
    Jag har inte heller brytt mig om mailen, men häromdagen fick jag ett brev från advokatfirman. En påminnelse om min skuld och hot om domstolsförhandlingar! Språket var udda för att vara ett juridiskt dokument, bl.a tycker de att jag ska "sluta sticka huvudet i sanden"... Det medföljde även ett papper som jag skulle skicka till dem, där jag skriver på att jag är skyldig pengar, och hur jag ämnar betala!
     Tilläggas skall, att jag sen en vecka tillbaka får mail från den ursprungliga datingsiten. Där står att jag har möjlighet att åter få åtkomst till min sida. Jag skulle då bara behöva betala en tredjedel av vad jag sägs vara skyldig!
    Har någon annan erfarenhet av detta, och är det nåt jag behöver oroa mig för...?
  • Svar på tråden Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...
  • Moogal

    Jag har fått både brev och flera mail. Funderar fortfarande på om jag ska polisanmäla eller inte. Vet inte riktigt vilken kategori det skulle hamna under dock.

  • AndreaBD
    Steinberger58 skrev 2018-04-22 10:35:21 följande:

    Förresten, sluta sticka huvudet i sanden, hör auf den Kopf in den Sand zu stecken, menar att du inte kommer undvika deras krav.

    Jag vet inte vilken amerikansk företag inte kunde hitta denna advokatbyrån, men jag kan berätta om för dig att:

    Auer, Wilke und Thiel Rechtsanwälte

    Bayerstr. 27 80335 München (Ludwigsvorstadt-Isarvorstadt)Bayern


    (089) 59989760


    (089) 5503871

    existerar.


    Och den formuleringen är inte alls ovanligt i tyska officiella brev. Jag har sett det förut i seriösa betalningspåminnelser. 
  • aless

    Hej, jag har råkat ut för exakt samma sak som du.
    Hur har det gått för dig?? Gav de upp?

  • Mathias123

    Har själv drabbats av det där företaget Paidwings upprepade krav. Nåt som indikerar att de är oseriösa och befinner sig  gränsen till det olagliga, är deras ton,  Tex nämnde de för mig att jag ska tänka mig för innan man gör en polisanmälan då detta kan drabba ens familj och bekantskaps krets, Vilket företag  gör så?? Snarare påminner det om hot. De hoppas att man ska skämmas och därför helt enkelt betalar. De samarbetar högst troligt med dejtingföretagen. och tar sedan dubbla kostnaden för att driva in pengarna. Otäcka människor.

  • andgustav

    Hej på er!
    Jag försökte säga upp avtalet på upphetsad.com och enligt dom skulle man maila supporten. Mailade supporten, spärrade kreditkorten och sedan var cirkusen med påminnelser och inkasso. Deras inkasso företag skickade ett krav men sade att inkommer jag med en polisanmälan så skulle de skriva av ärendet. Jag polisanmälde dom mailade iväg kopian till dom. Nu fortsätter det strömma in betalningspåminnelser från upphetsad.com de vidarebefodrar jag till dom, deras inkasso och polisen i Schweiz. Nu kommer jag inte lägga mer energi på dom.Demon 

  • Mathias123

    Tufft av dig att göra polisanmälan. Oftast gör inte människor det. Dessa företag och skojare räknar med att man betalar, helt enkelt. Jag ska spärra mitt kort nu då jag ser att det görs uttag på 449 kronor varje månad. Enligt svensk lag så ska de påminna " kunden" om man vill förlänga ev prenumeration på deras tjänst, men det har jag inte gjort. Dock- har man missat det " finstilta " får man dessvärre betala.  Men, dessa skojare försvårar för kunden, man tror man gjort en medlemsregistering, och istället visar det sig att det är fråga om abonnemang på minst tre månader, typ. Jag tror det är bäst att utmana dem, säga att man bestrider fakturan, och att ärendet får gå till svenska kronofogdemyndigheten istället. Då tror jag de backar om de försökt lura en. De är lite otäcka med sin stil och ton, faktiskt. Uppträder hotfullt och osnyggt. Jag tror de tjänar en del pengar på att måhända en del naiva personer ( som jag själv) anmäler sig och bokar ett medlemskap som, dels, kunden inte är helt införstådd med vilka regler som gäller,  dels, även pga rent lurendrejeri där kunden luras att tro att man ingått ett längre prenumerationsavtal som inte på något sätt informerats om i början. Bäst att vänta på att svensk kronofogde eller myndighet tar kontakt med en, å ta ärendet därifrån. Dessa skumma företag på nätet är smågangster, snarare.

  • Bageera77

    Hej 

    En vän till mig var utsatt för något liknade, för jag känner igen namnet på den där sk advokat byrån auer witte thiel. Han berättade att när han skulle betala ett sådant där inkasso, så kunde han inte då banken hade spärrat swift nr eller iban nr då det nr hade varit inblandad in någon form av bedrägeri härva och blivit Polis anmält. Han fick fler o fler inkasso brev via mail. Så efter ett tag så började han söka runt på nätet och stötte på en artikel om att Norska konsument verket höll på att undersöka dateyard och auer witte theil. Så kan mailade Norska Konsumentverket, de i sin tur hänvisade honom till Konsument Europa. Där kom han i kontakt med en konsument jurist som berättade hur han skulle skriva i mailet, men även ta med urklipp från tidigare mail konversation med dateyard supporten. Han skickade iväg mailet och i mailet till alla parter som var involverade så lag han till så de såg att en synlig kopia även gick till juristen hos Konsument Europa. Efter det så slutade partnerna skick inkassovia mail, det blev helt tyst! Juristen sa att dyker det upp något så tar vi det där ifrån, men efter ett år av tystnad så stängde han ner sitt mailkonto.
    Så rådet till er här är att kontakta Konsument Europa. Har ni material som kan hjälpa juristen så gör det, min vän tyckte hela skiten var pinsam men juristen var väldigt professionell enligt honom.
    Hoppas det hjälper er här, banditer som dessa borde inte få bedriva verksamhet i Tyskland, förstår verkligen inte varför Tyska staten inte stoppa skojare som dessa?

  • BaraJag5546
    MrChrister skrev 2019-10-30 19:41:59 följande:

    Nu hade de en betydligt hårdare framtoning här...


    Får en vecka på mig att betala annars blir det domstol säger de, har iofs struntat fullständigt i alla mail de skickat. Funderar om det är dags att bestrida eller om jag ska fortsätta strunta i dem, det känns ju sjukt orimligt med ett domstolsföreläggande för 118 euro.


    Vore fortfarande sweet att få höra från någon från 2018 hur de gjorde för att bli av med dessa osköna tyskar.


    Hur gick det för dig? Sitter i samma sits nu och undrar om jag ska besvara dom på något sätt eller bara låta det va. Överallt när jag sökt runt har alla sagt att det bara är till att ignorera dessa mail (inte bara svenskar, utan folk från andra länder samt advokater som fått frågan). Det är precis vad jag gjort fram tills nu, och har inte direkt känt någon större oro över det. Men nu när jag fått min "sista chans" att betala innan det blir domstol måste jag medge att jag är lite nervös... 


    Vad gjorde du vid denna punkt? Ignorerade du även detta mail? Håller med om att det känns väldigt orimligt att dra det till domstol för en ännu mindre summa än vad du hade (81.94 EUR)...

    Det som fortfarande ger mig lugn är att alla mail från dom är copy paste, har sett exakt samma mail jag fått från andra som råkat ut för detta.


    Tack på förhand

  • RyanCooper

    Har själv varit korkad nog att råka ut för detta på en likande sida men som ägs/är kopplad till paidwings. Dumt nog betalade jag i skräck när första kravet kom för några dagar sedan. Har gjort en del efterforskning efter det och i deras användarvillkor står följande:


    § 13 Ångerrätt
    Du har rätt att inom fjorton dagar återkalla avtalet utan att ange några skäl.

    Ångerfristen är fjorton dagar från och med den dag då avtalet ingicks.

    För att utöva din ångerrätt måste du informera oss (Paidwings AG, Alte Steinhauserstrasse 1, 6330 Cham, Switzerland, fax: +41 (0) 41 5087019, e-post: support@datingcustomercare.com) om ditt beslut att återkalla avtalet genom ett entydigt meddelade (till exempel ett brev som skickas med vanlig post, fax eller e-post).

    För att ångerfristen ska anses ha iakttagits räcker det att du skickar iväg meddelandet om att du utövar ångerrätten innan ångerfristen har gått ut.

    Då det ännu inte har gått 14 dagar har jag skickat iväg ett meddelande till deras supportmejl där jag förtydligar att jag utövar min ångerrätt. Inväntar svar. Genom att det står i användarvillkoren att det räcker med att jag skickar iväg meddelandet  tyder jag det som att jag inte nödvändigtvis måste få ett svar för att jag ska ha utövat min ångerrätt.

    Vidare står det:

    Följderna av att ångerrätten utövas
    Om du ångrar att du ingått det här avtalet och återkallar det, måste vi återbetala alla betalningar som vi har fått av dig, inklusive leveranskostnaderna (med undantag för de extra kostnader som uppstått på grund av att du har valt ett annat leveranssätt än den ekonomiskt mest fördelaktiga standardleverans som vi erbjuder), omedelbart och senast inom fjorton dagar från den dag då vi mottagit meddelandet om att du återkallar det här avtalet.

    Med det sagt känner jag mig inte helt övertygad om att jag kommer få ett svar pga. företagets rykte, men med tanke på att jag tagit dessa åtgärder tänker jag inte under några omständigheter betala ytterligare summor vare det är inkassokrav eller annat. Om de börjar bråka kommer använda ovan och mitt mejl som bevis. Kan inte se hur det skulle hålla som krav i högre instans för övrigt pga. detta.

    För övrigt är inte deras betalningsmetoder förenliga med svensk lag, det finns absolut ingen info om betalningsvillkor efter att man tryckt på köp knappen och lämnat sidan.
  • RyanCooper

    återkoppla gärna

    Och om ni läser det här och precis har gjort det här fatala misstaget uppmuntrar jag er verkligen att göra som ovan.

Svar på tråden Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...