• vapern

    Läkemedelsverket förbjuder CBD-olja?

    Någon mer som är upprörd över Läkemedelsverkets beslut att läkemedelsklassa CBD-produkter? Har använt CBD-olja nu ett tag och fått fantastisk hjälp med både sömn och ångest, varför läkemedelsklassa något naturligt utan biverkningar? Vad anser ni?

  • Svar på tråden Läkemedelsverket förbjuder CBD-olja?
  • Anonym (Kendra)

    De cannabis prudukter som har varit godkända i Sverige ska inte ha något THC i sig. Alltså ingen rusnings effekt. Det Finns 2 i sverige som har fått godkänt att odla medicinsk cannabis oldar utan substansen THC. Alltså får de inte någon rusnings effekt av sin medicin ? det är där skillnaden mot medicin och drog ligger. Så nej ts är ingen pundare ????

  • vapern

    Nej, produkten jag använt innehåller ingen THC. Men det känns tråkigt när det fungerat så bra för mig och nu tas det ifrån mig tills vidare. Visst kan jag prova andra läkemedel mot ångesten osv, men det är det som är grejen - om man kan ta ett naturligt kosttillskott som fungerar vill jag inte ta syntetiskt framställda grejer, bara min preferens. Dessutom har jag redan provat många andra läkemedel som inte fungerat. Jag reagerar mest på att det är en helt naturlig produkt från hampa med ämnen som stöttar vår kropp, så ska vi inte ta och läkemedelsklassa blåbär, vitaminer eller aloe vera på samma gång då? Förstår bara inte logiken, känns som att allt bara handlar om pengar hos Läkemedelsverket.

  • Anonym (Kendra)
    vapern skrev 2018-04-12 09:21:37 följande:

    Nej, produkten jag använt innehåller ingen THC. Men det känns tråkigt när det fungerat så bra för mig och nu tas det ifrån mig tills vidare. Visst kan jag prova andra läkemedel mot ångesten osv, men det är det som är grejen - om man kan ta ett naturligt kosttillskott som fungerar vill jag inte ta syntetiskt framställda grejer, bara min preferens. Dessutom har jag redan provat många andra läkemedel som inte fungerat. Jag reagerar mest på att det är en helt naturlig produkt från hampa med ämnen som stöttar vår kropp, så ska vi inte ta och läkemedelsklassa blåbär, vitaminer eller aloe vera på samma gång då? Förstår bara inte logiken, känns som att allt bara handlar om pengar hos Läkemedelsverket.


    Klart det handlar om pengar. Dom kan inte ta patent på en växt.

    Sativex medicinen som finns på marknaden är ju kemiskt framställt därför det är godkänt. För det kan dom ju ta patent på
  • Anonym (Big Pharma)
    Anonym (Kendra) skrev 2018-04-12 09:36:18 följande:
    Klart det handlar om pengar. Dom kan inte ta patent på en växt.

    Sativex medicinen som finns på marknaden är ju kemiskt framställt därför det är godkänt. För det kan dom ju ta patent på
    Växtsubstanser är vanligen varierande i styrka, och hela syftet med regelverket kring läkemedel är att säkerställa att patienter får i sig en ren form och en kontrollerad och säker dos av det aktiva ämnet, det som ska påverka sjukdomen eller symptomen man har.

    Om man är villig att ta in den evidensbaserade kunskap som finns så såg summeringen av korttids- och långtidseffekter av marijuana ut som nedan år 2014, och därför behövs mer studier för att skilja ut irrelevanta faktorer (som att de som använder droger för rus ofta nog har psykiska och sociala problem från början) för att få fram vad som är en användbar dosering till patienter vid olika symptom och hur man minimerar långtidseffekten på hjärnan. 

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4827335/

    Effects of short-term use
    Impaired short-term memory, making it difficult to learn and to retain information
    Impaired motor coordination, interfering with driving skills and increasing the risk of injuries
    Altered judgment, increasing the risk of sexual behaviors that facilitate the transmission of sexually transmitted diseases
    In high doses, paranoia and psychosis
    Effects of long-term or heavy use
    Addiction (in about 9% of users overall, 17% of those who begin use in adolescence, and 25 to 50% of those who are daily users)*
    Altered brain development*
    Poor educational outcome, with increased likelihood of dropping out of school*
    Cognitive impairment, with lower IQ among those who were frequent users during adolescence*
    Diminished life satisfaction and achievement (determined on the basis of subjective and objective measures as compared with such ratings in the general population)*
    Symptoms of chronic bronchitis
    Increased risk of chronic psychosis disorders (including schizophrenia) in persons with a predisposition to such disorders
  • Anonym (Anna)
    vapern skrev 2018-04-11 14:28:06 följande:

    ?


    Jag hänger inte riktigt med här. I somras var jag på semester i Polen. I varenda affär hade de nåt olja eller kräm eller nåt som innehöll cannabis eller en del av det.

    Är det sånt du använder?

    Då är det väl bara att hoppa på Wizz air och köpa ett lager innan förbudet går igenom?
  • CarinaL26
    vapern skrev 2018-04-12 09:21:37 följande:

    Nej, produkten jag använt innehåller ingen THC. Men det känns tråkigt när det fungerat så bra för mig och nu tas det ifrån mig tills vidare. Visst kan jag prova andra läkemedel mot ångesten osv, men det är det som är grejen - om man kan ta ett naturligt kosttillskott som fungerar vill jag inte ta syntetiskt framställda grejer, bara min preferens. Dessutom har jag redan provat många andra läkemedel som inte fungerat. Jag reagerar mest på att det är en helt naturlig produkt från hampa med ämnen som stöttar vår kropp, så ska vi inte ta och läkemedelsklassa blåbär, vitaminer eller aloe vera på samma gång då? Förstår bara inte logiken, känns som att allt bara handlar om pengar hos Läkemedelsverket.


    Bara för att något ämne finns naturligt i växtriket betyder det inte att det är ofarligt och harmlöst.

    Läkemedelsverket tjänar inga pengar på mediciner, hur har du lyckats virra till det så?
  • RebeckaM

    Det kan nog ligga något i det där med att det kan vara lite för bra. Om man ser på fakta om CBD olja så är det mycket som pekar på att det här skulle kunna ersätta en hel del andra konventionella läkemedel. Det är ju inte direkt i de stora läkemedelsbolagens intresse. Men egentligen så borde det ju vara det. De har ju resurserna som krävs för att snabbt tjäna pengar på produkten.

    Fast samtidigt så är det bra att det inte är hur enkelt som helst att sälja den här typen av hälsoprodukter i Sverige. Det stoppar nog en hel del skräp som vi verkligen inte behöver. Just cbd olja är dock lite märkligt. Den har ju ingen drogande effekt.


    Rebecka är en erfaren webbskribent - artikelskribenten.se
  • Anonym (Anna)
    nielshermansen skrev 2018-07-06 02:25:49 följande:

    Jag har provat CBD-olja flera gånger och gjort många inköp från se.formulaswiss.com i Schweiz. Det är lätt att importera till Sverige och helt lagligt som de skickar från ett danskt lager.


    Vad hände då? Mådde du bättre? Läkte dina sår? Eller var det som vilken handkräm som helst?
  • Anonym (Big Pharma)
    RebeckaM skrev 2018-07-03 07:57:19 följande:

    Det kan nog ligga något i det där med att det kan vara lite för bra. Om man ser på fakta om CBD olja så är det mycket som pekar på att det här skulle kunna ersätta en hel del andra konventionella läkemedel. Det är ju inte direkt i de stora läkemedelsbolagens intresse. Men egentligen så borde det ju vara det. De har ju resurserna som krävs för att snabbt tjäna pengar på produkten.

    Fast samtidigt så är det bra att det inte är hur enkelt som helst att sälja den här typen av hälsoprodukter i Sverige. Det stoppar nog en hel del skräp som vi verkligen inte behöver. Just cbd olja är dock lite märkligt. Den har ju ingen drogande effekt.


    Det går ALDRIG att "snabbt" tjäna pengar på läkemedel, då vet man inte vad man talar om om man påstår det.

    Att bara byta ett smakämne i en redan godkänd tablett tar mellan 2-4 år och kostar helvete med pengar. Det är därför det inte finns sjutton olika smaker på hostmedicin t.ex., även om det kanske hade varit bra för barn, som kan vägra vissa smaker.

    Det kanske ni har märkt om ni har varit på ett Apotek någon gång, att vi inte kör med limited edition-smaker på läkemedel och sånt?

    Att få godkänt ett helt nytt läkemedel med alla tester och myndighetshandläggning osv tar 8-10 år beroende på vilka länder man går in i. 
  • CarinaL26
    RebeckaM skrev 2018-07-03 07:57:19 följande:

    Det kan nog ligga något i det där med att det kan vara lite för bra. Om man ser på fakta om CBD olja så är det mycket som pekar på att det här skulle kunna ersätta en hel del andra konventionella läkemedel. Det är ju inte direkt i de stora läkemedelsbolagens intresse. Men egentligen så borde det ju vara det. De har ju resurserna som krävs för att snabbt tjäna pengar på produkten.

    Fast samtidigt så är det bra att det inte är hur enkelt som helst att sälja den här typen av hälsoprodukter i Sverige. Det stoppar nog en hel del skräp som vi verkligen inte behöver. Just cbd olja är dock lite märkligt. Den har ju ingen drogande effekt.


    Det märks att du har fullständigt noll koll på läkemedelsindustrin. Youtube, eller vad du nu fått dina konspirationsteorier ifrån, är sällan bra källor. Dravel är bara förnamnet.
Svar på tråden Läkemedelsverket förbjuder CBD-olja?