• Anonym (Vadgöra)

    Klarar inte av min hund

    Nu måste jag få skriva av mig.

    Vad ska jag göra då jag inte klarar av min hund?? Jag hatar mig själv för de saker jag gör mot min hund, t.ex. tar i henne och drar ut henne på trappan. Jag klarar inte av att inte bli arg på henne. Hon drar mig till vansinne flera dagar i veckan. Jag fattar att hon inte kan lita på mig då jag gör såna saker. JAG VILL INTE SÄLJA HENNE men vet inte vad jag ska göra...

    Jag kan ha varit ut med henne eller lekt eller gjort hjärngympa och gjort allt rätt en vanlig dag. ( inte för mycket så att hon skulle vart överstimulerad). Sedan sätter jag mig ner för att kanske se tv t.ex. och då blir hon ändå galen. Biter i fotöljen jag sitter i, nafsar i mina ben/armar och tar med lite skinn så att det ska göra så in i helvetes ont i mig. Ropar jag/skriker AJ som alla säger så blir hon än mer galen, säger jag åt henne så blir hon mer galen, allt jag gör i den situationen gör henne mer galen. Jag har suttit och stortjutit i uppgivenhet i denna fotölj med mina fötter uppdragna intill mig som ett litet barn för att hon biter mig.

    Finns det någon där ute som inte dömer mig för att jag blir arg på min hund utan som kan hjälpa mig istället??

    Hon gör fler saker som är *fel* mer än detta, men det är detta beteende som gör mig mest irriterad/ledsen/arg/uppgiven/funderar på om jag är rätt ägare för henne :( Hon är bara 4 månader och ja, vi går hundkurs.

  • Svar på tråden Klarar inte av min hund
  • kenopeno

    Jag förstår så väl din frustration. En valp är alltid tålamodskrävande till tusen. Det du upplever med henne, är fullständigt normalt för en 4-månaders valp.

    En valp i den åldern kan verka helt vild och fullständigt korkad, när dessa vilda stunderna visar sig.

    Men var bara lugn i vetskapen, att detta kommer förändras och lugna ner sig. En dag kommer du titta på din hund, när hon blivit vuxnare, och se en helt annan hund och bara ha minnen kvar av ?de galna stunderna?

    Så försök att vila i den vetskapen, när dessa stunder visar sig.

    En underbar sak med dessa små vildingar är, att de visar oss vad vi behöver jobba med, hos oss själva. Försök fokusera på det. Vänd blicken inåt och säg till dig själv:

    ?Denna lilla valp har visat mig att jag behöver träna mitt tålamod? Vilken gåva att få en spegel och vän, som ärligt visar mig det.

    Vad kan jag göra för att förbättra mitt tålamod??

    Detta arbete kommer göra att du vänder ditt fokus till att göra något positivt, istället för att du enbart fokuserar allt på henne och hur jobbig hon är. Och det kommer stärka din självkänsla med. Och det kommer förstärka ert band till varandra.

    Till exempel:

    Hon får bus o glädjefnatt när du sätter dig ner. Biter hon dig i tår o fötter, lyft upp dem under dig så hon inte kommer åt.

    Ha en trasa i din hand och håll den så hon kan bita i den, om hon försöker komma åt dig eller bita i stolen.

    Och andas lugnt. Fråga dig själv, ?hur känner jag mig just nu?? ?Är det verkligen så illa när hon blir lite valpgalen just nu?? ?Kan jag bara sitta här och ta det lugnt, och se denna stund som mitt tillfälle att träna och känna på mitt tålamod??

    ?Och om jag trots det känner att tålamodet är på väg att gå förlorat, vad kan jag göra då? Lämna rummet, stänga dörren och ge mig själv tid att hitta tålamodet igen kanske?

    ?Och börjar hon skälla och gnälla, för att jag stängt dörren en stund, så kan jag ju sätta på mig hörlurar och lyssna på en bra låt...allt för att hjälpa mig själv att hitta balans och tålamod igen?

    Jag lovar dig att det inte kommer ta lång tid för dig, att göra stora framsteg med ditt tålamod. Och då slipper du känna skuldkänslor för att du lät din frustration gå ut över valpen. Samtidigt så kommer detta ge dig och din valp, en jättefin grund och kontakt inför framtiden. :)

    Nästan alla valpar har dessa perioder. Det tillhör den åldern och är helt normalt. Att träna bort detta när hon enbart är 4 månader, är att ställa för höga krav....på dig. Och leder enbart till ökad stress och förlorat tålamod. Så bara ta det lugnt och fokusera på den gåvan hon faktiskt ger och visar dig just nu. Och lägg ditt fokus på att arbeta med det, så ska du få se vilka stora vinster du och din lilla valp kommer få. :)

    Och fortsätt ni er kundkurs och träning med lydnaden. Försök se denna som en rolig aktivitet som ni har tillsammans. En rolig aktivitet, i vilken du inte sätter för höga krav på dig själv eller henne.

    Detta arbete, som jag beskrivit för dig häröver, kommer leda till att du kommer få många lyckliga år tillsammans med din fyrbenta vän.

    Vilket jag önskar er :)

  • Anonym (Vadgöra)
    kenopeno skrev 2018-04-11 23:25:42 följande:

    Jag förstår så väl din frustration. En valp är alltid tålamodskrävande till tusen. Det du upplever med henne, är fullständigt normalt för en 4-månaders valp.

    En valp i den åldern kan verka helt vild och fullständigt korkad, när dessa vilda stunderna visar sig.

    Men var bara lugn i vetskapen, att detta kommer förändras och lugna ner sig. En dag kommer du titta på din hund, när hon blivit vuxnare, och se en helt annan hund och bara ha minnen kvar av ?de galna stunderna?

    Så försök att vila i den vetskapen, när dessa stunder visar sig.

    En underbar sak med dessa små vildingar är, att de visar oss vad vi behöver jobba med, hos oss själva. Försök fokusera på det. Vänd blicken inåt och säg till dig själv:

    ?Denna lilla valp har visat mig att jag behöver träna mitt tålamod? Vilken gåva att få en spegel och vän, som ärligt visar mig det.

    Vad kan jag göra för att förbättra mitt tålamod??

    Detta arbete kommer göra att du vänder ditt fokus till att göra något positivt, istället för att du enbart fokuserar allt på henne och hur jobbig hon är. Och det kommer stärka din självkänsla med. Och det kommer förstärka ert band till varandra.

    Till exempel:

    Hon får bus o glädjefnatt när du sätter dig ner. Biter hon dig i tår o fötter, lyft upp dem under dig så hon inte kommer åt.

    Ha en trasa i din hand och håll den så hon kan bita i den, om hon försöker komma åt dig eller bita i stolen.

    Och andas lugnt. Fråga dig själv, ?hur känner jag mig just nu?? ?Är det verkligen så illa när hon blir lite valpgalen just nu?? ?Kan jag bara sitta här och ta det lugnt, och se denna stund som mitt tillfälle att träna och känna på mitt tålamod??

    ?Och om jag trots det känner att tålamodet är på väg att gå förlorat, vad kan jag göra då? Lämna rummet, stänga dörren och ge mig själv tid att hitta tålamodet igen kanske?

    ?Och börjar hon skälla och gnälla, för att jag stängt dörren en stund, så kan jag ju sätta på mig hörlurar och lyssna på en bra låt...allt för att hjälpa mig själv att hitta balans och tålamod igen?

    Jag lovar dig att det inte kommer ta lång tid för dig, att göra stora framsteg med ditt tålamod. Och då slipper du känna skuldkänslor för att du lät din frustration gå ut över valpen. Samtidigt så kommer detta ge dig och din valp, en jättefin grund och kontakt inför framtiden. :)

    Nästan alla valpar har dessa perioder. Det tillhör den åldern och är helt normalt. Att träna bort detta när hon enbart är 4 månader, är att ställa för höga krav....på dig. Och leder enbart till ökad stress och förlorat tålamod. Så bara ta det lugnt och fokusera på den gåvan hon faktiskt ger och visar dig just nu. Och lägg ditt fokus på att arbeta med det, så ska du få se vilka stora vinster du och din lilla valp kommer få. :)

    Och fortsätt ni er kundkurs och träning med lydnaden. Försök se denna som en rolig aktivitet som ni har tillsammans. En rolig aktivitet, i vilken du inte sätter för höga krav på dig själv eller henne.

    Detta arbete, som jag beskrivit för dig häröver, kommer leda till att du kommer få många lyckliga år tillsammans med din fyrbenta vän.

    Vilket jag önskar er :)


    Tack för ditt fina svar, känner mig redan lite starkare bara av att läsa! Nästa gång det händer ska jag försöka ta det lugnare. För det har liksom blivit till att jag tänt till DIREKT hon gjort sitt första nafs, för att jag vetat att nu blir det dethär igen. Jag blir ledsen av att jag varit så arg mot henne och tagit i henne, men jag kan ju bara bli bättre? Kanske vi ändå kan bygga på en fin kontakt ifall jag slutar nu. Tack för att du pushar mig istället för att anklaga mig!

    Vill berätta att sist detta hände och jag tillslut bara grät då lämnade jag hunden och stängde in mig i sovrummet och vips, 1 minut gick och hunden hade lagt sig och vilat vid dörren. Vad tror du det betyder? Varför lugnade hon ner sig först då jag lämnat henne? Känns som hon hatade en och då jag försvann så tyckte hon det var Nice, typ... eller vad tror du?
  • Anonym (o)

    Lämna hunden till någon som klarar av hund.
    Snart kommer den att ställa till det även för andra. Då blir det inte roligt, de komemr bli arga.

  • kenopeno

    Det vackra med hundar är deras egenskap att gå vidare. Så det finns inga tvivel alls, om att du kan börja om nu. Om du verkligen tar tag i dig själv nu och arbetar med det här hos dig själv, så kommer er kontakt och vänskap börja vända meddetsamma.

    Angående att hon lade sig o vilade direkt när du lämnade rummet, har absolut inget att göra med att hon tycker illa om dig. Det vore att ge henne mänskliga egenskaper. Egenskaper hundar inte har.

    Hon var helt enkelt klar med valpbuset för den gången.

    Angående din reaktion vid det tillfället:

    Låt inte din frustration nå dessa höjder nästa gång, så att du gråter av frustration, ilska och förtvivlan. Nästa gång, stoppa dig själv, redan när du får minsta tecken av en bomb som börjar ticka där inuti. Stoppa det direkt, genom att prova tekniker som får bomben att sluta öka i styrka i stället. Så arbeta med att fokusera på hur du känner. För då kommer du snart lägga märke till när frustrationsnivån börjar öka. Och då ger du dig själv chansen att förändra det hos dig själv.

    Och jobba med att se och acceptera hennes beteende som normalt för en fyra månaders valp. Helt normalt.

    De ?galna? valpstunderna kommer finnas där ett tag till. Men allt eftersom hon växer upp, kommer de avta och ske mer o mer sällan. Och just under en sådan stund, så är det jättesvårt att nå dem och få dem att sluta. Därav växer din frustration i de tillfällena.

    Då är det bättre att du, när hon får en sådan stund, säger:

    ?Here We go again? och lyfter upp dina fötter och greppar trasan så hon biter i den istället för i dig och väntar tills hon lugnat sig igen.

    En annan sak som jag alltid levt efter, då det kommer till valpar, är att mina händer är ett verktyg till att skapa kontakt och tillit med min valp. De får aldrig bli ett verktyg att användas vid ilska och frustration. Därför är det så viktigt att du jobbar med ditt tålamod och inte låter den tickande bomben nå sådana nivåer att du tappar kontrollen på dig själv. Och det gör du genom att lägga märke till redan när den börjar ticka, långt innan din frustration tar över helt.

    Så istället för att ha fokus på varför hon gör si och så, vad hon känner, om hon tycker illa om dig osv, (som vid tillfället när hon lade sig ner utanför din dörr) , så fokuserar du på dina känslor, dina reaktioner och hur du kan förändra dig själv i just den här situationen.

    Men skulle du komma till insikt att det är övermäktigt för dig och att du inte klarar förändra det här hos dig själv just nu, så är det bästa för både henne och dig, att hon kanske får en ny familj. Se inte för strängt på dig själv, om du skulle nå en sådan punkt.

    För det är inte lätt att ha en valp på 4 månader.

    Berätta gärna hur det går för dig under din resa att utveckla ditt tålamod. :)

    Vad är det för rasblandning på din vovve?

    Lycka lycka till!!!! :)

  • Anonym (Ännu en med en vilde)
    Anonym (Vadgöra) skrev 2018-04-12 07:08:51 följande:
    Tack för ditt fina svar, känner mig redan lite starkare bara av att läsa! Nästa gång det händer ska jag försöka ta det lugnare. För det har liksom blivit till att jag tänt till DIREKT hon gjort sitt första nafs, för att jag vetat att nu blir det dethär igen. Jag blir ledsen av att jag varit så arg mot henne och tagit i henne, men jag kan ju bara bli bättre? Kanske vi ändå kan bygga på en fin kontakt ifall jag slutar nu. Tack för att du pushar mig istället för att anklaga mig!

    Vill berätta att sist detta hände och jag tillslut bara grät då lämnade jag hunden och stängde in mig i sovrummet och vips, 1 minut gick och hunden hade lagt sig och vilat vid dörren. Vad tror du det betyder? Varför lugnade hon ner sig först då jag lämnat henne? Känns som hon hatade en och då jag försvann så tyckte hon det var Nice, typ... eller vad tror du?

    Nej valpen hatar inte dig och tycker att det är skönt att du går. När du försvinner ur sikte så kopplar valpen troligen av för att det inte finns något skojigare att göra. Så gjorde min vilde som idag precis fyllt ett år.  Jag upptäckte av en slump att om jag satt mig i ett annat rum med en kompostgrind mellan så kunde han koppla av enklare men samtidigt känna sig trygg då jag var inom synhåll. Nu har han äntligen lugnat ner sig betydligt på hemmaplan. men tonåren/slyngelåldern är inte direkt en dans på rosor det heller utan innebär bara nya utmaningar. 

    Kan det möjligen vara så att din valp är överstimulerad? Min hund är en överenergisk liten sak (jag märker stor skillnad jämfört med mina förgående hundar) och jag har fullt sjå att hitta på aktiviteter, och att träna att gå förbi hundar utan att leka med dem.

    Stressa inte upp dig med att valpen skulle vara uttråkad. Det är troligen tvärtom. När min hund blev överstimulerad blev han odräglig och ofta slutade det i total valpfnatt där han sprang i rasande fart i cirklar tills han föll ihop utmattad.


    Försök med enkel mental träning på hemmaplan som t.ex något valpen gillar i en mjölkkartong (som man klipper bort plasten på) eller en toarulle. Det är ungefär den nivå din valp borde ligga på nu. Kanske lite enkel sökträning av godis i lägenheten. Utomhus mest att bara gå mycket korta promenader och sitta och titta på omgivningen.. Miljöträning är otroligt effektivt men  

  • Anonym (Ännu en med en vilde)
    Anonym (Ännu en med en vilde) skrev 2018-04-12 12:37:49 följande:

    Nej valpen hatar inte dig och tycker att det är skönt att du går. När du försvinner ur sikte så kopplar valpen troligen av för att det inte finns något skojigare att göra. Så gjorde min vilde som idag precis fyllt ett år.  Jag upptäckte av en slump att om jag satt mig i ett annat rum med en kompostgrind mellan så kunde han koppla av enklare men samtidigt känna sig trygg då jag var inom synhåll. Nu har han äntligen lugnat ner sig betydligt på hemmaplan. men tonåren/slyngelåldern är inte direkt en dans på rosor det heller utan innebär bara nya utmaningar. 

    Kan det möjligen vara så att din valp är överstimulerad? Min hund är en överenergisk liten sak (jag märker stor skillnad jämfört med mina förgående hundar) och jag har fullt sjå att hitta på aktiviteter, och att träna att gå förbi hundar utan att leka med dem.

    Stressa inte upp dig med att valpen skulle vara uttråkad. Det är troligen tvärtom. När min hund blev överstimulerad blev han odräglig och ofta slutade det i total valpfnatt där han sprang i rasande fart i cirklar tills han föll ihop utmattad.


    Försök med enkel mental träning på hemmaplan som t.ex något valpen gillar i en mjölkkartong (som man klipper bort plasten på) eller en toarulle. Det är ungefär den nivå din valp borde ligga på nu. Kanske lite enkel sökträning av godis i lägenheten. Utomhus mest att bara gå mycket korta promenader och sitta och titta på omgivningen.. Miljöträning är otroligt effektivt men  


    Råkade skicka iväg utan att skriva färdigt slutet :)

    Miljöträning är otroligt effektivt men undvik långa promenader och använd dig av kollektivtrafiken eller bil om du har det. När min hund var valp sov han  nästan hela dagen efter man varit på utflykt i stan, och han blev supertrött av att åka bil dit.
  • LFF
    Anonym (Ännu en med en vilde) skrev 2018-04-12 12:37:49 följande:

    Nej valpen hatar inte dig och tycker att det är skönt att du går. När du försvinner ur sikte så kopplar valpen troligen av för att det inte finns något skojigare att göra. Så gjorde min vilde som idag precis fyllt ett år.  Jag upptäckte av en slump att om jag satt mig i ett annat rum med en kompostgrind mellan så kunde han koppla av enklare men samtidigt känna sig trygg då jag var inom synhåll. Nu har han äntligen lugnat ner sig betydligt på hemmaplan. men tonåren/slyngelåldern är inte direkt en dans på rosor det heller utan innebär bara nya utmaningar. 

    Kan det möjligen vara så att din valp är överstimulerad? Min hund är en överenergisk liten sak (jag märker stor skillnad jämfört med mina förgående hundar) och jag har fullt sjå att hitta på aktiviteter, och att träna att gå förbi hundar utan att leka med dem.

    Stressa inte upp dig med att valpen skulle vara uttråkad. Det är troligen tvärtom. När min hund blev överstimulerad blev han odräglig och ofta slutade det i total valpfnatt där han sprang i rasande fart i cirklar tills han föll ihop utmattad.


    Försök med enkel mental träning på hemmaplan som t.ex något valpen gillar i en mjölkkartong (som man klipper bort plasten på) eller en toarulle. Det är ungefär den nivå din valp borde ligga på nu. Kanske lite enkel sökträning av godis i lägenheten. Utomhus mest att bara gå mycket korta promenader och sitta och titta på omgivningen.. Miljöträning är otroligt effektivt men  


    Problemet med aktiva valpsingar är ju att de är alldeles för med på noterna att hitta på roliga saker och därmed extremt lätta att överaktivera.

    Ett av de viktigaste tipsen vi fick av en annan JRT-ägare när vi skaffade vår valp var just "Lär hunden att det inte behöver ske saker hela tiden", att passivitetsträna. Att få upp hunden till aktivitet är liksom inget problem, att få den att slappna av däremot är ett helsike!

    Men, jag har hellre en aktiv hund som jag måste lära att ta det lugnt än en alltför lugn hund som måste jobbas igång för att något ska hända!
  • Jemp
    Anonym (Vadgöra) skrev 2018-04-11 14:48:46 följande:

    Passivitetsträning ska jag läsa mig in mer på


    Vad har du förändrat de senaste veckorna, sen din förra tråd? Där fick du ju massa både bra och dåliga tips.

    Ta hjälp med hunden eller omplacera. Ja, mycket lär bli bättre när hunden blir vuxen om den får växa upp på ett bra sätta men nuvarande situation är inte bra varken för dig eller hunden.
  • Anonym (Ännu en med en vilde)
    LFF skrev 2018-04-12 12:41:52 följande:
    Problemet med aktiva valpsingar är ju att de är alldeles för med på noterna att hitta på roliga saker och därmed extremt lätta att överaktivera.

    Ett av de viktigaste tipsen vi fick av en annan JRT-ägare när vi skaffade vår valp var just "Lär hunden att det inte behöver ske saker hela tiden", att passivitetsträna. Att få upp hunden till aktivitet är liksom inget problem, att få den att slappna av däremot är ett helsike!

    Men, jag har hellre en aktiv hund som jag måste lära att ta det lugnt än en alltför lugn hund som måste jobbas igång för att något ska hända!

    Ja precis!


    För mig är det första hunden jag måste passivitetsträna mer än stimulera och aktivera. :) Min hund avskydde redan från början att ta det lugnt. Om man stannar för länge på ett ställe tryter tålamodet väldigt snabbt och han blir skällig och frustrerad , men det går sakta  framåt jämfört mot valpstadiet och förhoppningsvis så blir han lite lugnare vid 2-3 års åldern som de flesta andra hundar.  Hemma har han lyckats bli betydligt lugnare, men jag borde ha tagit itu mer med passivitetsträning tidigare snarare än att lägga mesta tiden på aktiviteter och mental stimulans. 


    Vår tränare på lydnadskursen tyckte att han skulle vänta med agility och gå på en lugnare träning som sök eller någon ytterligare lydnadskurs för att han är så pass överaktiv. 

     Till TS det blir bättre även om det tar tid. Vissa dagar är värre än andra, men försök att stimulera lagom mycket och hjälp din valp att vila och vara passiv. En del valpar har mycket  svårt att komma till ro och koppla av.  Min blev något lugnare för stunden av att få riva och slita i kartonger för att komma åt godisar. Man kan även gömma kartongen /pappersrullen för ytterligare svårighet.

    Mycket städa blir det dock, min hund river allt i små molekyler ;)

  • Anonym (Låg energi)

    Tror du ska satsa mycket på lågenergi träning så som tex passivitet

    Vissa valpar/hundar behöver man träna av och på

    Milene wallin har mycket vettigt att komma med, kanske någon du kunde kontaktat.

    En sak till kanske har du en hund som inte klarar av kamplek? Vår förra kunde aldrig det utan gick upp i varv och blev väldigt hårdhänt.

  • Anonym (Tänk på hunden)
    Jemp skrev 2018-04-12 12:56:08 följande:
    Vad har du förändrat de senaste veckorna, sen din förra tråd? Där fick du ju massa både bra och dåliga tips.

    Ta hjälp med hunden eller omplacera. Ja, mycket lär bli bättre när hunden blir vuxen om den får växa upp på ett bra sätta men nuvarande situation är inte bra varken för dig eller hunden.
    Håller med! Arbeta med din hund eller omplacera den istället för att starta ett antal trådar på FL.
Svar på tråden Klarar inte av min hund