• Johan111

    Försäkringskassan: Konstiga regler gällande sjukskrivning och föräldrapenning

    Postar här då jag försöker förstå vad det är för regler som gäller. De svar jag och min hustru fått från FKassan i ärendet verkar för oss konstiga, så jag hoppas kunna få mer förstående - kanske någon här på forumet har bra koll?

    Hoppas jag postar det här på rätt ställe. Det är i grunden en juridisk situation vi vill förstå bättre, men vi har även en hel del frågeställningar som rör vård och sjukskrivning.

    Bakgrund:

    Historien börjar i höstas då min hustru insjuknade i havandeskapsförgiftning och blev inlagt på sjukhus (oktober). Inte alltför långt därefter började hon även uppvisa psykiskt maniska tendenser (sedan tidigare diagnostiserad bipolär typ 1).
    Båda problemen tilltog, och i mitten/slutet av dec förlöstes vår dotter med akut kejsarsnitt (v31, och klart tillväxthämmad ovanpå detta, vikt < 1 kg). Direkt efter förlossning bröt hustrun samman helt och blev okontaktbar/psykos - inlagd på psykiatrisk avdelning. Under tiden hade div olika farmaka-behandlingar prövats + även ECT-behandling utan särskilt lyckade resultat. Arbete för min del nov och frammåt blev i princip en omöjlighet, då vi även skickades till ett sjukhus en bra bit bort (tydligen fullt norra sidan av Stockholm), för att inte tala om egen stress.

    Efter förlossningen spenderade jag större delen av min egen tid på sjukhusets neonatal-avdelning (avdelning för för tidigt födda barn). Tack och lov går det hittills bra för vår dotter (första barnet).

    Hustrun kunde efter ca 1 vecka börja prata delvis igen, och efter ytterligare tid började hon återfå normalt, dock klart begränsad social förmåga.

    Drygt 1 mån efter förlossning fick vi åka hem, med ytterligare 1 mån uppföljning av hemsjukvård. Tiden från förlossning till avslutad hemsjukvård (sammanlagt ca 2 mån) tog jag ut VAB medan hustrun fortfarande var heltidssjukskriven.

    Hustruns psykiater/läkare bedömde (förståeligt) att hustrun skulle vara heltidssjukskriven under perioden fram till avslutad hemsjukvård, och därefter ta ny ställning till läget. När det blev dags bedömdes av läkare hustruns normala förmåga (eller vad man nu ska kalla det) vara tillbaka på 50%. Vi beslutade då att jag skulle arbeta på deltid (50%), och stötta hustrun hemma övrig tid. Hon skulle vara sjukskriven 50% och föräldraledig 50%.

    Tyvärr har vi nu fått veta av FKassan att detta upplägg ej godtas, då vi enligt deras mening har visat att hustrun faktiskt klarar av att ta hand om vår dotter på heltid. Detta baseras på FKassans ställningstagande att hon tagit hand om vår dotter mer än 4h/dygn. Tydligen är det så (enligt FKassan, har pratat med både hennes handläggare och dennes chef) att kan man ta hand om barn minst 8h per dygn så har man full förmåga, oavsett övrig stöttning (ex mitt arbete eller om våra föräldrar hjälper till ofta hemma hos oss). Dygnets resterande 16h spelar ingen roll: Det är enbart om man klarar att ta hand om barn max 4h/dygn under tiden 06.00-20.00 som man kan sjukskrivas från föräldraledighet. Denna slutsats tog de efter att de krävt oss på ett dygnsschema för vem som tar hand om vår dotter, och där då upptäckte att även om jag tar > 50% av dygnet, så spelar det som sagt ingen roll pga ovan.

    Kan det verkligen vara rimligt hur FKassan tolkar reglerna/lagarna här? Någon som har koll?

    Hur ska man egentligen resonera, när läkaren säger att t.ex. jag behöver gå ner i arbetstid för att stötta hustrun hemma, men FKassan inte tycker det?

    Div förtydliganden av läget har skickats från läkare -> fkassan, men enligt dem spelar det nu längre inte någon roll då vi nu bevisat att hustrun tagit mer än 4h/dygn.

  • Svar på tråden Försäkringskassan: Konstiga regler gällande sjukskrivning och föräldrapenning
  • Anonym (Anonym)

    Jag förstår att er situation suger men det jag inte förstår är varför du skriver på FL? Inget som sägs här kommer att ändra på något för er del, du kommer inte att magiskt hitta info för att överklaga osv osv. FK:s ord är "lag", de har bevis för att din fru är frisk nog och sen är det nog med det.

    Läste du förresten i media härom dagen att medarbetarna på FK har en avslagskvot att uppfylla, och dessutom får de högre lön ju fler avslag de ger? Just saying....

  • Johan111

    Syftet med att skriva på FL är att höra om någon här kanske har insikt i hur FK tänker och tolkar för ärendet relevanta lagar. Kanske någon t.o.m. här har erfarenhet inom relevant juridiskt område för att förklara för oss det vi inte förstår.

    Det vore ju inte första gången som en handläggare på FK gör en tolkning som sedan visar sig inte hålla i rätten..

    Men åter till ämnet, vore väldigt bra om det fanns fler i liknande situationer (sjukskrivning+föräldraledighet) som kunde dela med er av era upplevelser och bemötanden. Då kan man åtminstone se om FKs betéende i detta fall sticker ut eller är konsekvent

    "Läste du förresten i media härom dagen att medarbetarna på FK har en avslagskvot att uppfylla, och dessutom får de högre lön ju fler avslag de ger? Just saying..."  - Hörde talas om något liknande, ja. Är ju rätt galet, räcker ju med ett tufft influensa-år så har man ju statistiskt sprungit över kvotan

  • SysterY

    Du har inte kunnat ta vabb så tidigt.

    Varför kan inte du ta föräldraledighet medans mamman är sjukskriven på heltid så att hon faktiskt får tid att tillfriskna?

  • Johan111

    VAB kan man visst ta när barnet direkt efter födsel varit allvarligt sjukt/född alldeles för tidigt/ligger på sjukhus. Det har FKassan redan gett oss OK på och pengarna är på kontot, så vet inte varför du protesterar mot det :S. Den tiden är förbi. Reglerna för detta kan du läsa mer om bl.a. här www.familjeliv.se/forum/thread/72027374-hur-ta-ut-dagarna-vid-prematur-fodsel-sjukskrivning-fp-dagar .

    Varför jag inte därefter kunnat vara föräldraledig? Det är ju det jag varit?.. Förstår inte riktigt din poäng här. Läkaren bedömde att hustruns förmåga var nedsatt 50%. Jag är därmed hemma/föräldraledig från arbetet 50% (men man behöver ju inte ta ut föräldrapenning första året). FKassan går dock emot läkarens bedömning och anser inte alls att hustrun har 50% nedsatt förmåga. 

  • Less is more

    Ni har verkligen haft en otroligt jobbig tid....det var många år sedan jag jobbade med sjukpenning.

    Spontant tänker jag att läkarens och ert upplägg med 50/50 verkar helt rimligt så som du beskriver det här. Din fru har varit väldigt sjuk och är skör (mitt antagande, läst mellan raderna).

    Men om jag inte minns fel handlar en del här om hur man är försäkrad.

    Tex att hon har en SGI grundat på heltidsjobb/eller deltidsjobb och utifrån det är man föräldraledig till någon del - 1/8 .... -....1/1 föräldraledig......men sjukskriven kan man vara 1/4....-....1/1. Det finns alltså fler grader på föräldrarpenningen än sjukpenningen. Det har således inte så mycket med att barnet är hos er och är ert ansvar dygnet runt.

    Så en del handlar alltså om vad hon är försäkrad på för SGI (arbetstid, lön).

    Det går inte att hantera ärenden på FL som du säkert förstår.

    Generellt är ju tröskeln rätt hög när det gäller nyfödda barn. Som förälder vårdar man dem i regel ändå trots att man själv kanske inte mår jättebra: - ger mat / ammar, byter blöjor, ser till att barnet får sova...och då är man föräldraledig /inte sjukskriven även om man mår lite dåligt.

    Det är ingen vanlig situation ni varit med om och varje ärende är unikt.

    Ni behöver läsa igenom motiveringen till beslutet.

    Mejla/ring handläggaren om något är oklart. Ni kan begära omprövning med era synpunkter. Om ni får avslag på det kan man överklaga. Läs beslutsbrevet.

    Som sagt, det är omöjligt att hantera sånt här på FL.

    ...för övrigt kan jag inte tänka mig att avslag är ett lönekriterie på FK. Om det är det - så måste det vara vissa chefer som gör fel så klart. Frågan är vilka resultat de mäter. Men det hör inte hit, rätt ska vara rätt ändå.

  • SysterY
    Johan111 skrev 2018-04-18 00:23:56 följande:

    VAB kan man visst ta när barnet direkt efter födsel varit allvarligt sjukt/född alldeles för tidigt/ligger på sjukhus. Det har FKassan redan gett oss OK på och pengarna är på kontot, så vet inte varför du protesterar mot det :S. Den tiden är förbi. Reglerna för detta kan du läsa mer om bl.a. här www.familjeliv.se/forum/thread/72027374-hur-ta-ut-dagarna-vid-prematur-fodsel-sjukskrivning-fp-dagar .

    Varför jag inte därefter kunnat vara föräldraledig? Det är ju det jag varit?.. Förstår inte riktigt din poäng här. Läkaren bedömde att hustruns förmåga var nedsatt 50%. Jag är därmed hemma/föräldraledig från arbetet 50% (men man behöver ju inte ta ut föräldrapenning första året). FKassan går dock emot läkarens bedömning och anser inte alls att hustrun har 50% nedsatt förmåga. 


    Man kan inte ta vab för ett barn som är yngre än 8 månader.

    Du hänvisar till en tråd på familjeliv.

    Min fråga var varför du inte var föräldraledigt på heltid.
  • Johan111
    Less is more skrev 2018-04-18 00:31:49 följande:

    Ni har verkligen haft en otroligt jobbig tid....det var många år sedan jag jobbade med sjukpenning.

    Spontant tänker jag att läkarens och ert upplägg med 50/50 verkar helt rimligt så som du beskriver det här. Din fru har varit väldigt sjuk och är skör (mitt antagande, läst mellan raderna).

    Men om jag inte minns fel handlar en del här om hur man är försäkrad.

    Tex att hon har en SGI grundat på heltidsjobb/eller deltidsjobb och utifrån det är man föräldraledig till någon del - 1/8 .... -....1/1 föräldraledig......men sjukskriven kan man vara 1/4....-....1/1. Det finns alltså fler grader på föräldrarpenningen än sjukpenningen. Det har således inte så mycket med att barnet är hos er och är ert ansvar dygnet runt.

    Så en del handlar alltså om vad hon är försäkrad på för SGI (arbetstid, lön).

    Det går inte att hantera ärenden på FL som du säkert förstår.

    Generellt är ju tröskeln rätt hög när det gäller nyfödda barn. Som förälder vårdar man dem i regel ändå trots att man själv kanske inte mår jättebra: - ger mat / ammar, byter blöjor, ser till att barnet får sova...och då är man föräldraledig /inte sjukskriven även om man mår lite dåligt.

    Det är ingen vanlig situation ni varit med om och varje ärende är unikt.

    Ni behöver läsa igenom motiveringen till beslutet.

    Mejla/ring handläggaren om något är oklart. Ni kan begära omprövning med era synpunkter. Om ni får avslag på det kan man överklaga. Läs beslutsbrevet.

    Som sagt, det är omöjligt att hantera sånt här på FL.

    ...för övrigt kan jag inte tänka mig att avslag är ett lönekriterie på FK. Om det är det - så måste det vara vissa chefer som gör fel så klart. Frågan är vilka resultat de mäter. Men det hör inte hit, rätt ska vara rätt ändå.


    Tack för att du tog dig tid att svara.

    Motiveringen vi har fått är att klarar man av att ta hand om barnet minst 4h/dygn så är det inte aktuellt med 50%ig sjukskrivning. Sålänge man tagit hand om barnet minst 4h någon gång mellan 06.00 och 20.00 alltså. Det är just denna slutsats jag ställer mig frågande till. Det låter som en något verklighetsfrämmande tolkning av någon lag - och det är just denna tolkning jag är intresserad av om någon vet mer om. För att ha chans i ev omprövning måste vi ju kunna hävda att denna lagtolkning som gjorts av FK är felaktig. Om det faktiskt är så att 4h/dygn är definitionsmässigt halvtids sjukskrivning från föräldraledighet i lagen så är det ju inte mkt att bråka om..

    FYI har hon en heltidsanställning med bra SGI, men har varit sjukskriven med sjukpenning från FK rätt länge på 50% redan innan graviditeten pga sin sjukdom.
  • Johan111
    SysterY skrev 2018-04-18 00:33:14 följande:
    Man kan inte ta vab för ett barn som är yngre än 8 månader.

    Du hänvisar till en tråd på familjeliv.

    Min fråga var varför du inte var föräldraledigt på heltid.
    Det kan man visst göra under vissa förutsättningar, t.ex. ett mkt för tidigt fött barn, se 4.1.1 i www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ab2fd218-b671-4505-beaa-8623432157df/vagledning-2001-06.pdf

    "Min fråga var varför du inte var föräldraledigt på heltid." - alltid lätt se tillbaka på situationen i efterhand och dra nya slutsatser. Visst är det sannolikt kanske så att FK hade beviljat vårt upplägg då, men det naturliga beslutet från min sida när hustrun var föräldraledig på 50% var att själv också bli föräldraledig på 50%. Jag hade ändå varit borta i nästan 5 månader, så det kändes rätt bra att komma tillbaka på deltid.
  • Less is more
    Johan111 skrev 2018-04-18 00:40:20 följande:

    Tack för att du tog dig tid att svara.

    Motiveringen vi har fått är att klarar man av att ta hand om barnet minst 4h/dygn så är det inte aktuellt med 50%ig sjukskrivning. Sålänge man tagit hand om barnet minst 4h någon gång mellan 06.00 och 20.00 alltså. Det är just denna slutsats jag ställer mig frågande till. Det låter som en något verklighetsfrämmande tolkning av någon lag - och det är just denna tolkning jag är intresserad av om någon vet mer om. För att ha chans i ev omprövning måste vi ju kunna hävda att denna lagtolkning som gjorts av FK är felaktig. Om det faktiskt är så att 4h/dygn är definitionsmässigt halvtids sjukskrivning från föräldraledighet i lagen så är det ju inte mkt att bråka om..

    FYI har hon en heltidsanställning med bra SGI, men har varit sjukskriven med sjukpenning från FK rätt länge på 50% redan innan graviditeten pga sin sjukdom.


    I beslutsbrevet står motivering och laghänvisning.

    Jag tänka mig att det finns en aktuell rättspraxis som gäller sjukpenning med kombinationen föräldrapenning.

    Lagtexter är ju ganska och innehåller inte hur man kan bedöma olika situstioner. Med tiden utvecklas rättspraxis utifrån överklagade ärenden/domar.

    Kontakta handläggaren och be hen förklara igen varför bedömningen blev som den blev.

    Men när du begär omprövning bör ditt fokus vara att ni tycker att beslutet är fel. Beskriv hur ni tänkt er planering med deltid sjukskrivning och deltid föräldraledighet. Och sen förklara lite kort varför din fru inte kan ta hand om barnet mer - men i övrigt hänvisa till de uppgifter som redan FK har.

    Det är sedans FKs uppgift att motivera beslutet så att man förstår med hänvisning till lag och praxis.
  • Johan111
    Less is more skrev 2018-04-18 07:54:25 följande:
    I beslutsbrevet står motivering och laghänvisning.

    Jag tänka mig att det finns en aktuell rättspraxis som gäller sjukpenning med kombinationen föräldrapenning.

    Lagtexter är ju ganska och innehåller inte hur man kan bedöma olika situstioner. Med tiden utvecklas rättspraxis utifrån överklagade ärenden/domar.

    Kontakta handläggaren och be hen förklara igen varför bedömningen blev som den blev.

    Men när du begär omprövning bör ditt fokus vara att ni tycker att beslutet är fel. Beskriv hur ni tänkt er planering med deltid sjukskrivning och deltid föräldraledighet. Och sen förklara lite kort varför din fru inte kan ta hand om barnet mer - men i övrigt hänvisa till de uppgifter som redan FK har.

    Det är sedans FKs uppgift att motivera beslutet så att man förstår med hänvisning till lag och praxis.
    Tack för svaret. Det börjar klarna lite.

    "Generellt är ju tröskeln rätt hög när det gäller nyfödda barn. Som förälder vårdar man dem i regel ändå trots att man själv kanske inte mår jättebra: - ger mat / ammar, byter blöjor, ser till att barnet får sova...och då är man föräldraledig /inte sjukskriven även om man mår lite dåligt.",

    - mkt bra info.

    "Lagtexter är ju ganska och innehåller inte hur man kan bedöma olika situstioner. Med tiden utvecklas rättspraxis utifrån överklagade ärenden/domar. "

    - Precis! Och det är det här jag skulle vilja stämma av mot oberoende källa - Vad rättspraxis är i fall liknande vårt.


    Ska även ringa handläggaren igen (försökt nu snart 10 ggr senaste dagarna utan att komma fram).

    Som lite grädde på moset hävdar FK att hustruns läkare behöver höra av sig inom x dagar för att ev kunna få ett annat beslut, men det blir ju rätt svårt när ingen på FKs sida svarar ;). (Vi har alltså ett preliminärt beslut som blir slutgiltigt beslutat om ingen ny info kommer in)
  • Less is more

    Det måste ju gå att lämna ett röstmeddelande på telefonsvararen.

    Annars ringer man till FK telefonikundtjänst och ber om handläggarens mejladress - och mejlar att man har synpunkter och vill bli kontaktad. Men man behöver inte skicka några känsliga uppgifter via mejl - bara att man vill bli kontaktad.

  • Johan111

    Joda visst har vi lämnat meddelande, kanske var lite onödig information för den här FL-tråden. Mest att man hamnar lite i kläm när FK sätter ett sista-datum och ens läkare inte klarar av att uppfylla det, antingen pga att läkaren inte får tag på FK-handläggaren i tid (ex inget svar), eller t.ex. att man inte kan få kontakt på x veckor medan FK sätter gränsen vid en viss dag. Man blir ju inte direkt hjälpt av att både FK och läkare gör sig svåra att nå. Undrar egentligen hur många andra som fått avslag på sina ansökningar bara av den anledningen.

  • Michael 310
    SysterY skrev 2018-04-18 00:02:44 följande:

    Du har inte kunnat ta vabb så tidigt.

    Varför kan inte du ta föräldraledighet medans mamman är sjukskriven på heltid så att hon faktiskt får tid att tillfriskna?


    Klart man kan ta vab även om barnen är under 8 månader. Minsta grabben slingrade sig ur vagnen när han var 6 mån sambon åkte till akuten och jag mötte dom där eftersom dom misstänkte skallfraktur. Gick utmärkt att ta vab för det.
Svar på tråden Försäkringskassan: Konstiga regler gällande sjukskrivning och föräldrapenning