• Thessiss

    Bebisen växer inte enligt tul

    Hej.

    Gjorde ett tillväxtultraljud för 2 veckor sedan som visade -18%.

    Gjorde ett nytt idag där det visade -23%

    Är normalt flöde i navelsträng och normal mängd fostervatten.

    Någon som varit med om detta och vad händer nu?

    Är idag i v 37+1

    Enda jag fick veta inne på ultraljudet var att ett nytt tul är inbokat om 2 v igen

  • Svar på tråden Bebisen växer inte enligt tul
  • Thessiss

    Har inte fått prata med läkaren än om resultatet från tillväxtultraljudet.

    Får se vad hon tycker eftersom siffrorna visade sämre nu mot för 2 v sedan.

  • Gina43

    Hej TS,

    Förstår att du är stressad. Jag har själv varit i liknande sits. Hade BM/läkare oroat sig eller varit osäkra hade du kommit på uppföljning igen inom 1 vecka, inte 2 veckor? Att de gav dig återbesökstid om 2 veckor skulle kunna vara positivt? Hoppas att det går bra för dig och bebisen.

  • Thessiss

    Men det är bara ultraljudsmottagningen som har valt att kalla mig om 2 v igen för i deras system så görs bara tillväxtultraljud med 2 v mellanrum

    Har inte fått någon uppföljning av resultatet från min läkare på spec mvc än.

  • Musetti

    På mig upptäckte de att bebisen inte växte som hon skulle när jag just gått in i tredje trimestern, pga dåligt flöde i en ven i navelsträngen. Jag blev sjukskriven pga detta 10 veckor före beräknad bf och behövde göra cgt-scanning varannan dag för att kolla att allt var ok. Två gånger i veckan kom en bm hem till mig och en gång i veckan på sjukhus då det även gjordes ul. (Jag bor utomlands ska kanske tilläggas). Väldigt stressigt hela situationen!

    Bebisens tillväxt tog aldrig fart och det diskuterades igångsättning flera gånger men de ansåg varje gång att hon hade det bäst i magen. På bf -1 visade scannen att bebisen mådde dåligt när jag fick värkar, som hade börjat natten innan, och jag blev skickad till sjukhus och inlagt bums. Dagen efter föds dottern 48,5 cm lång och 2,81 kg tung. Lite liten men i utmärkt skick.

  • Musetti

    Kan lägga till att hon är 6 månader nu och växer som bara den, över normalkurva redan så att tillväxten är hämmad i magen behöver inte betyda att barnet förblir litet.

  • mikaela2

    Min son växte inte heller i magen, var nere på -33%, var på väg att bli igångsatt flera gånger men dom väntade så länge som möjligt. 38+4 sattes jag tillslut igång och ut kom en frisk liten pojk på 2314 g :) flödet i navelsträngen var ganska dåligt i slutet av graviditeten. Men dom säger att jag antagligen får små barn helt enkelt. Behöver inte vara något fel..

    väntar mitt andra barn nu som också verkar bli lite mindre (inte lika liten dock) och blir igångsatt om 1,5 vecka :)

    Förstår din oro, verkligen! Men det behöver inte vara något konstigt <3 skönt med nytt ul snart!

  • Thessiss

    Men jag har ju fått ett barn som vägde 3850g och den förra vägde 2800g i v 37. Den graviditeten kan ev ha varit en tvillinggraviditet fast jag förlorade ena tidigt

    Därför är jag lite fundersam på varför just denna bebisen är så liten nu i v 37?

  • Thessiss
    Thessiss skrev 2018-04-21 22:59:50 följande:

    Men jag har ju fått ett barn som vägde 3850g och den förra vägde 2800g i v 37. Den graviditeten kan ev ha varit en tvillinggraviditet fast jag förlorade ena tidigt då jag fick starka magsmärtor i v 13 och stor blödning

    Därför är jag lite fundersam på varför just denna bebisen är så liten nu i v 37?


  • mikaela2

    Hm förstår att tankarna går. Men viktigaste är ju iaf att det finns fostervatten och flödet är bra.

    För mig är det ju tvärtom, liten bebis förra gången och denna graviditet mer normal ( ca 7% mindre denna gång ) har inte riktigt fått någon förklaring varför sonen var så liten (flödet blev dåligt sent i grav, växte dåligt innan dess också)

    När skulle du träffa bm nästa gång? Annars ring på måndag och prata av dig lite <3

  • Thessiss

    Har pratat med min bm och hon tyckte jag skulle prata med de på spec mvc då jag har varit mycket hos de.

    Vill bara att bebisen ska komma nu så jag slipper den här graviditeten.

    Har bara jävlats de senaste veckorna känns de som :(

  • veganenipyjamas

    Nu är jag inte i samma situation som dig då mina barn förväntats vara normalviktiga, men för min son uppskattade de att han skulle väga ungefär som sin storasyster dvs 3,3 kg, men ut kom en lång kille som vägde 4,2 kg. Så i mitt fall tog de fel på nästan ett helt kilo.

  • Thessiss

    Jo jag har hört att för vissa visar det helt galet.

    Gjort tul med de andra 2 också och de har stämt båda gångerna.

    1:a då de trodde han skulle bli väldigt stor.

    Beräknad vikt 3600 och han vägde 3850

    2:a pga för tidiga värkar i v 32 redan så fick jag gå på tul 2 ggr. Sista Dan innan hon föddes i v37+3 så uppskattades vikten till 2700 och hon vägde prick 2800 så inte stor skillnad för mig :)

  • cosinus

    En av mina visade sig vara lite mindre i v 28 och sen efter det blev det täta TUL. I början var han nog bara på typ -15 men slutade på -33% i v 40.

    Inga problem med flödet.

    Han är 10 år idag och inga som helst fel, men ff rätt liten. 

    Syskonen har vägt 3100, 2715 och 3705. Han på 2715 växte bra i början men inte alls på slutet i princip, han tog sen ikapp första 3 månaderna i livet och är sen dess den som växt bäst av syskonen.

    De både tjejerna som vägde över 3 växte bra hela tiden.

  • Thessiss

    Jag är inte så orolig för bebisen sen när den är utanför magen.

    Är rädd att han mår dåligt i magen nu bara då siffrorna blir sämre.

    Dottern som vägde 2800 vid födseln som idag är 7 år är normal lång för sin ålder och nästan lite mot att vara överviktig. Hon har alltid legat normalt förutom de första månaderna efter hon föddes. Men från ca 6 mån ålder så här hon växt på stadigt :)

    Men ska göra ett nytt tul imorgon. Skulle egentligen göras nästa vecka men läkaren på spec mvc bokade in ett akut imorgon då de är lite oroliga då jag även har gbs infektion

  • cosinus
    Thessiss skrev 2018-04-25 15:25:31 följande:

    Jag är inte så orolig för bebisen sen när den är utanför magen.

    Är rädd att han mår dåligt i magen nu bara då siffrorna blir sämre.

    Dottern som vägde 2800 vid födseln som idag är 7 år är normal lång för sin ålder och nästan lite mot att vara överviktig. Hon har alltid legat normalt förutom de första månaderna efter hon föddes. Men från ca 6 mån ålder så här hon växt på stadigt :)

    Men ska göra ett nytt tul imorgon. Skulle egentligen göras nästa vecka men läkaren på spec mvc bokade in ett akut imorgon då de är lite oroliga då jag även har gbs infektion


    Kan även variera lite mellan läkare som mäter. Så var det en som mätte lite stort först och sen en som mätte lite mindre så kan skillnaden bli större än vad den eg är. 

    Vet att jag hade en som alltid fick mycket högre vikt än de andra, hon lyckades nästan få honom normalviktig i v 35. Sen såg det ju ut som han tappat massor till mätningen efter men då man hade hela kurvan framför sig förstod man ju vilken mätning som var den felaktiga.
  • Snuttis2

    Har inte samma erfarenhet men har fått barn där voro över vikt var en faktor.

    Mätningarna är aldrig hundra men de ger ofta en riktig indikation är min känsla. Vid min senaste graviditet växte min bebis hela tiden men låg under normal kurvorna. De hade svårt att mäta mig o fick alltid använda ultraljud . Jag mådde prima o han med så långt man kunde se. Sen runt v 35 -36 började han stå still och strax därefter fick jag indikation på havandeskaps förgiftning . Blev kontrollerad regelbundet o sedan igångsatt v 39+0. Ut kom en frisk kille dock liten på 2,770 kg. Troligtvis hade inte moderkakan fungerat ordentligt på slutet. Lite stödmatning första två veckorna o sedan fri amning. Från typ 4 månaden låg han över normal kurvan i vikt o längd.

  • Snuttis2

    Se till att du känner dig så trygg som du kan göra genom att be om samtal, information o kontroller. Personalen finns där färdig så känn inte att du är till besvär!

Svar på tråden Bebisen växer inte enligt tul