• Jilka

    IVF Maj 2018, vill ni följas åt?

    Hej!

    Vad roligt att denna tråd skapades. Jag försöker bli gravid som ensamstående och har försökt med 7 inseminationen (började i oktober 2016). Denna månad ska jag (äntligen!) genomgå IVF-behandling. Är på sprutdag 3 med Gonal F och ska på UL på måndag. Är riktigt nervös för resultatet av äggplocket. Man har inte hittat nåt "fel" på mig, så säkert oroar jag mig i onödan. Men jag har haft en massa mindre motgångar hittills i min process, så det känns lite som att det säkert kommer komma flera - överstimulering eller dålig äggkvalité eller något annat. 

    Jag har inte heller märkt av hormonerna nämnvärt. Lite dålig aptit på kvällen, men vet inte om det har ett samband. Har ju tagit Gonal F inför inseminationen också, men då var det ju endast hälften av mängden jag tar nu. Har hört att Luthinus ska vara rätt obehagligt dock. 

    Var är landet är ni? Har ni fått vänta länge på behandling? 

  • Jilka

    Hej igen! 
    Jobbigt att oroa sig för för få ägg. Jag behöver just nu göra motsatsen. På mitt UL idag såg de 15 ägg, vilket gjorde att de var oroliga för överstimulering. Så jag ska tillbaka på onsdag för blodprov och nytt UL, men det finns en risk att jag måste vänta till näst-nästa cykel innan insättning. Problemet är att de ju har sommarstängt, så det finns en risk att insättning i så fall inte sker förrän i augusti... :( Jag håller tummarna för onsdag dock. Håller också tummarna för att dina ägg ska öka i antal!

    När ska du på första UL Liten elak och Intelligent? 

  • Jilka
    Lewaize skrev 2018-05-01 09:48:53 följande:
    Vi ska också tillbaka på onsdag! Bästa skulle ju vara om du kunde dela med dig av dina förmånga ägg till mig så slipper vi båda att oroa oss xD

    Önskar att det går vägen för er så att det inte behöver bli uppehåll under sommaren! Har hört så olika om vad folk tycker om sommarstängningen under IVF. Jag hör nog till dem som tycker att det borde vara öppet hela sommaren.
    Ja, det låter som en bra deal :) Teleporterar över några då :) 

    Jag läste nu om någon här på FL som hade insättning redan cykeln efter, så jag håller tummarna för det annars. Men vi får väl se vad de säger imorgon. Känner fortfarande inte mer än att jag är kissnödig ofta, och kanske en lätt ömhet.

    Jag är så kluven. Eller, egentligen tycker jag verkligen att de borde ha öppet såklart. Jag har varit väldigt frustrerad på vården för att jag haft otur. Remisser har försvunnit, remissvar har försvunnit, en operation av en polyp misslyckades o.s.v. Samtidigt är jag så tacksam för att jag ens får hjälp - och gratis dessutom. Bara några månader innan jag skickade in självremissen fanns inte denna möjligheten för ensamstående. Jag gick privat ett tag, men IVF är så himla dyrt så även om jag kanske har råd men ett eller två försök så känns det värt att gå via offentliga vården i Sverige först. Och då har jag som svårare att klaga... Men egentligen är det ju jättekonstigt att allt ska stå på paus för så många i två sommarmånader...

    Lycka till imorgon nu :) 
  • Jilka

    Liten uppdatering: 

    Idag var jag först på morgonen en vända på RMC och lämnade blodprov. Kom tillbaka två timmar senare, och då konstaterade de att på dessa två dagar sedan jag var här sist så har mina ägg ökat i antal från 15-27 st. Hon sade också att blodprovet visade att jag var överstimulerad. Hon började prata om coating och att jag skulle gå utan hormoner, men att det var lite läskigt för att det skulle kunna leda till att inga ägg klarade sig - men hoppet var att bara de små skulle "skrumpna" och min östrogennivå minska. Men det lät inte sannolikt med en insättning i denna cykel. 

    Jag gick därifrån rätt deppig. På eftermiddagen ringde dock läkaren och sa att en ny analys av blodprovet (eller den "riktiga" analysen eller nåt, förstod inte helt), hade visat att det inte var så farligt som de trodde. Därför skulle jag ta en spruta Suprefact, och ha äggplock på fredag. Om inte hormonnivåerna går upp lät en insättning inte orimlig, så mitt hopp lever om att inte behöva vänta till i höst :) Dock skulle jag komma tillbaka och få nålar till sprutan, och fick därmed återvända till RMC för tredje gången idag. Tur man jobbar nära. 

    Så nu har jag tagit Suprefacten. Den ska stimulera mindre än Ovitrellen som får ligga kvar i kylskåpet och förhoppningsvis aldrig användas! Men än är det många steg kvar. Har också fått för mig att det är större chans för dåliga ägg när äggblåsorna mognar så fort, så vi får väl se vad som händer. 

    Hur har det gått för er andra? 

  • Jilka
    Lewaize skrev 2018-05-01 09:48:53 följande:
    Vi ska också tillbaka på onsdag! Bästa skulle ju vara om du kunde dela med dig av dina förmånga ägg till mig så slipper vi båda att oroa oss xD

    Önskar att det går vägen för er så att det inte behöver bli uppehåll under sommaren! Har hört så olika om vad folk tycker om sommarstängningen under IVF. Jag hör nog till dem som tycker att det borde vara öppet hela sommaren.
    Hur gick det för er idag?
  • Jilka
    Inalina skrev 2018-05-02 12:27:53 följande:

    Hej! Jag hoppar gärna in här och hoppas att detta blir en tråd med många positiva resultat :)
    Vi kommer köra igång vårt andra IVF försök vid nästa mens (slutet på maj) Första försöket slutade med att endast 1 embryo klarade sig till dag 3 och det blev inget plus på stickan tyvärr och alltså inga till frysen.

    Har ingen förklaring till vår barnlöshet förutom att en äggledare är lite tilltäppt hos mig, jag är 34 och min man 32, har försökt med alla husmorskurer som finns (hostmedicin, rosenrot, royal jelly, you name it...) aldrig sett ett plus i hela mitt liv och har försökt aktivt i 3 år.
    Kommer köra korta protokollet, och vi gör vår IVF i Prag. Kram till er!


    Välkommen :) Spännande med Prag. Var bor ni? Gjorde ni förra IVF-en i Prag också? Hur länge behövde ni vara där? 

    Det är ett sånt mysterium med graviditeter. Jag kan inte fatta hur folk lyckas bli gravida på one night stands och sånt. Vid den förra IVF-en, fick du ut fler äggblåsor men det bara ledde till ett befruktat embryo, eller skapades inte fler äggblåsor? Hoppas ni får några till frysen denna gång, men att ni inte behöver använda dem! 
  • Jilka
    Jilka skrev 2018-05-02 21:23:48 följande:

    Liten uppdatering: 

    Idag var jag först på morgonen en vända på RMC och lämnade blodprov. Kom tillbaka två timmar senare, och då konstaterade de att på dessa två dagar sedan jag var här sist så har mina ägg ökat i antal från 15-27 st. Hon sade också att blodprovet visade att jag var överstimulerad. Hon började prata om coating och att jag skulle gå utan hormoner, men att det var lite läskigt för att det skulle kunna leda till att inga ägg klarade sig - men hoppet var att bara de små skulle "skrumpna" och min östrogennivå minska. Men det lät inte sannolikt med en insättning i denna cykel. 

    Jag gick därifrån rätt deppig. På eftermiddagen ringde dock läkaren och sa att en ny analys av blodprovet (eller den "riktiga" analysen eller nåt, förstod inte helt), hade visat att det inte var så farligt som de trodde. Därför skulle jag ta en spruta Suprefact, och ha äggplock på fredag. Om inte hormonnivåerna går upp lät en insättning inte orimlig, så mitt hopp lever om att inte behöva vänta till i höst :) Dock skulle jag komma tillbaka och få nålar till sprutan, och fick därmed återvända till RMC för tredje gången idag. Tur man jobbar nära. 

    Så nu har jag tagit Suprefacten. Den ska stimulera mindre än Ovitrellen som får ligga kvar i kylskåpet och förhoppningsvis aldrig användas! Men än är det många steg kvar. Har också fått för mig att det är större chans för dåliga ägg när äggblåsorna mognar så fort, så vi får väl se vad som händer. 

    Hur har det gått för er andra? 


    Nu läser jag överallt att Suprefacten pajar slemhinnan och att man därför sällan gör ET. Men när de ringde sa de uttryckligen att de gjorde så här för att kunna göra en ET om inte mina hormonvärden går upp ytterligare. Hoppas de har koll och att det går så bra att det faktiskt finns någonting att ev. sätta in i en ET...
  • Jilka
    Lewaize skrev 2018-05-02 23:28:24 följande:
    Jag tror fan att teleporteringen lyckades! Nu hade jag 6 mogna ägg och kanske till och med något mer på väg! Fin slemhinna också så det låter lovande :) äggplock blir 4/5 så ska ta Ovitrell sprutan alldeles strax.

    Ibland blir man mörkrädd på vården asså. Men det är en annan diskussion! Vi håller tummarna för dig att du kommer kunna sätta in snart :)
    Ja! Spännande :D Då plockas vi på samma dag. Lycka till till oss imorgon. Är du nervös? Jag är inte nervös för själva plocket, men väldigt nervös inför resultatet på lördag. 
  • Jilka
    Inalina skrev 2018-05-03 08:47:52 följande:
    Tack snälla:) Vi bor i Schweiz, så här är det inte tal om att göra ngn IVF med tanke på kostnader, så vi kikade rätt snabbt på Polen och Tjeckien och det verkar som att de är ganska långt framme med olika 'hjälpmedel' vid IVF, exempelvis Embryo Glue, man sövs vid äggplock osv.

    Har upplevt dem väldigt professionella också. Man behöver vara där från äggplock till insättning, men min man behöver ju bara vara där på dagen för äggplock egentligen.Ja vi gjorde den förra i Prag också, hade 8 äggblåsor som endast var 4 ägg :( och 2 embryo klarade sig till dag 2 men bara ett till dag 3 för isättning. Hoppas på bättre lycka denna gången, känns skönt att man vet hur allt fungerar nu!
    Är detta ditt första försök? Jag läste att du var på väg att bli överstimulerad? Hoppas det löser sig för dig och att de får ut bra ägg så några får vara eskimåer ett tag :) (om ni vill ha fler barn!) KramSolig
    Då förstår jag varför det är Prag ni är i :) Det verkar så olika det där med hur många ägg som mognar. Har läst om folk som haft få ägg flera ivf-er för att sedan få många helt plötsligt.

    Det är mitt första IVF-försök. Har försökt med 7 inseminationer också, i Sverige och Köpenhamn. Men allt har dragit ut på tiden, som det väl gör, så dessa 7 inseminationen har tagit 1,5 år att göra (p.g.a polyp, borttappade remisser, borttappade remissvar, misslyckad operation, cysta, sen mens, julstängt och sedan påskstängt :) ) Är ju egentligen inte så lång tid, men många (mindre) motgångar på den tiden. 

    Håller nu tummar för oss alla!
  • Jilka
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-03 15:32:46 följande:

    Första ultraljudet under stimuleringen idag plus östrogenblodprov. Cirka 10 äggblåsor kunde de se, är det OK? Största var 13 mm.


    Jag ska höja dosen Gonal-F från 150 till 200 under tre dagar och så nytt ultraljud på söndag. 


    Nu börjar jag bli nervös. :-/


    Jag har för mig att jag läst någonstans att de tycker mellan 8-12 är perfekt. Fast jag tror att källan är Familjeliv, hehe, så kanske inte det mest trovärdiga man kan hitta. 10 låter ju bra i så fall iallafall =) 
Svar på tråden IVF Maj 2018, vill ni följas åt?