Inlägg från: poppe72 |Visa alla inlägg
  • poppe72

    Läsning

    Hej jag har en son som går i ettan och han har jobbigt med läsning.
    När vi gör läxa med honom så orkar han inte läsa många ord och han blandar och ger med orden. Läste lite igår och ord som Alva blev Livia och det händer ganska ofta. Han har också lätt för att hamna i sin "bubbla" i skolan och bara sitta och inte göra något utan att läraren får påminna honom hela tiden. Hamnade i en diskution med läraren i går då hon var ganska irriterad på mig för att han inte tränar så mycket hemma på läsning jag förklarade hur jag såg på det att han är väldigt trött och det blir mycket fel visst kan vi traggla ändå men frågan är om det hjälper honom. Läraren sa sen att han gick bakåt i läsningen sen vände hon på klacken och gick. vilket jag tycker var ett märkligt beteende på en skolgård full med barn.  Jag kan även tänka att om han går bakåt i läsningen så borde det ju vara något fel i skolan med. Jag ser mitt ansvar i detta och har inget emot läxor men just läsningen för min son vet jag inte om det hjälper.

    Jag har en annan son som har dyslexi (vilket är troligt att jag har med) och en annan son med ADHD/autism så det är inte omöjligt att han också har något kanske inte adhd men kanske add. Jag har pratat med spec lärare som skall göra en kartläggning på honom. Vad vill jag då med detta inlägg jo hur ser ni på det skall jag pressa honom att läsa fast han har svårt blir hans relation bättre med läsning då?  Kan ju vara så att han har svårt att konsentrera sig och då orkar han inte mer än skoldagen så är det med min son med adhd hans lärare säger nej till läxor för honom för att han skall orka med dagen i skolan. 

Svar på tråden Läsning