• JodiBabe

    En vit och sockerfri månad - följas åt? (START IDAG!)

    1 maj tänkte jag - skulle vara en bra dag att starta en vit månad på. I april blev det för mycket alkohol och tröstande (glass, chips, godis). Och alkoholen triggar godis-ätandet.

    Men så blev jag bjuden på två glas bubbel 1 maj. Och kunde inte säga nej till en aw i fredags och öl och vin i lördags. Och det triggade mitt snaskbehov osv osv. När jag ätit upp en hel förpackning Magnum igår och ätit massor av smördränkta popcorn, insåg jag att det får vara nog.

    Är trött på detta nu! 

    From idag kör jag en vit månad och även en sockerfri månad. I mitt fall ska jag undvika:
    - glass
    - godis
    - kakor, bullar, tårta etc.
    - läsk
    - chips

    (Skrev undvika, för att jag kommer tillåta mig att säga ja till desserter vid ett fåtal specifika tillfällen jag blir bjuden som jag redan idag känner till). 

    Nån som vill följa med på resan? Glad Jag kommer gå in här så ofta jag kan!

  • Svar på tråden En vit och sockerfri månad - följas åt? (START IDAG!)
  • JodiBabe
    Aniiee skrev 2018-05-10 23:48:44 följande:
    Bra val =)
    Ja, önskar att bli "en sån som tränar". :)

    Har du balans i ditt sockerintag?
  • Anonym (Max)
    JodiBabe skrev 2018-05-15 07:41:25 följande:

    Hej Max!!! Hoppas peppen inte kommer för sent, för det är just i helgerna jag tycker det är som svårast att hålla mig undan socker. 

    Skickar lite pepp: - du har ju redan uppnått massor med att lägga om kosten och känner söta smaker på ett annat sätt. Det är ju FANTASTISKT!! Där har du nog kommit mycket längre än andra.

    Har du sockersug veckorna igenom eller är det mer på helgerna? Iofs är det ju inte mindre pollen på helger, men tänkte om du som jag ändå blir mer sugen i helgerna.

    Pepsi max är bättre än godis, själv är det kaffe och hembakt bröd som det blir lite för mycket av. Antar att det är liknande substitut. Men kanske du kan införa lördags-snask? Och tex äta nån skiva äppelpaj på lördagarna eller lite lördagsgodis, så du har nåt att se fram emot? (och då dra ner på Pepsi max?)

    Mitt mål är nämligen att efter denna månad, försöka införa lördagsgodis.För mig är det inte realistiskt att hålla mig från sötsaker forever. (inte för att du sagt det men, bara berättar om mina planer)


    Tack för pepp! Det gick hyfsat i helgen, blev min pepsi och några glas vin till grillat men inget godis eller snacks iaf!

    Jag kan tyvärr inte ha godis på helgen och sockerfritt under veckorna. Så fort jag äter sött blir jag mer sugen på sött.. Jag gör undantag om det är kalas eller fest men det är verkligen undantag för annars går det överstyr.

    Men visst är det tuffare på helgerna. Min pojkvän äter glass, godis och fikabröd och det ser ju väldigt gott ut. .. Jag brukar stå emot utan problem, men i helgen var jag riktigt sugen på en glass ://
  • Anonym (Max)
    JodiBabe skrev 2018-05-15 07:43:21 följande:

    Allmän pepp till mig själv: har faktiskt gått ner lite i cm runt midjan redan!

    Och lyckades hålla mig till alkoholfritt, trots två större event i helgen!

    Men det slank in några chips, men verkligen inte många, mindre än en näve. Så är nöjd. 


    Bra gjort!
  • Duckan

    Helgen var inte så bra då det blev vin en masse, men inget snask.

    Inget dåligt av något slag igår. Hepp hepp!

    Nu är det inget kalasande för mig fram till maraton 2 juni. Kan göra något på figuren.

  • JodiBabe
    Anonym (Max) skrev 2018-05-15 07:58:40 följande:
    Tack för pepp! Det gick hyfsat i helgen, blev min pepsi och några glas vin till grillat men inget godis eller snacks iaf!

    Jag kan tyvärr inte ha godis på helgen och sockerfritt under veckorna. Så fort jag äter sött blir jag mer sugen på sött.. Jag gör undantag om det är kalas eller fest men det är verkligen undantag för annars går det överstyr.

    Men visst är det tuffare på helgerna. Min pojkvän äter glass, godis och fikabröd och det ser ju väldigt gott ut. .. Jag brukar stå emot utan problem, men i helgen var jag riktigt sugen på en glass ://
    Intressant att det är antingen eller för dig. Har funderat på vad gränsen mellan sockerberoende och bara "alltför förtjust i socker" ligger. 

    Jag har själv svårt för att bara ta en tårtbit när det bjuds. Är jag bjuden på middag hos nån jag känner bra äter jag mkt stora portioner och jättemycket efterrätt. Har svårt att äta balanserat när jag är bortbjuden, iaf när man förser sig själv med mat/efterrätt. Men har hela tiden varit övertygad om att man kan lära sig äta socker balanserat. Barn kan ju leva med lördagsgodis liksom.

    Går det att lära sig äta balanserat när det bjuds på gott? Hur gör man? Vad tror du? Livet kan ju inte bara vara självkontroll. När man ändrar en vana kanske, men sen borde man väl komma in i den nya vanan?
  • JodiBabe
    Duckan skrev 2018-05-15 08:50:01 följande:

    Helgen var inte så bra då det blev vin en masse, men inget snask.

    Inget dåligt av något slag igår. Hepp hepp!

    Nu är det inget kalasande för mig fram till maraton 2 juni. Kan göra något på figuren.


    Wow! Häftigt med Maraton! :D

    Hur upplever du att alkohol påverkar din träning? Jag vill typ bara äta tårta, chips, socker och fett och ligga och glo efter jag druckit. Även om jag druckit "normalt mycket".
  • JodiBabe

    En gång var jag i Italien och i baren, när man beställde prosecco, fick man automatiskt med lite chips. Det var en liten skål med några supergoda tunna chips (typ Lays) som var för två. Alla små petite italienare åt av detta inför middagen, men sen var det inte mer. De tog inte en stor påse OLW och åt upp allt. Tom engelsmän äter ur små chipspåsar. Så det borde ju kunna gå att bli som italienarna och äta allt, men inte så mycket. 

    Har funderat på hur mycket som är psykologiskt när det gäller matintag och snaskintag. Går det att lära sig äta allt men inte alltid och inte till enorma mängder?

    Min kompis sa: köp choklad om du är sugen, men ta bara tre bitar. Om du äter för mycket och av fel skäl (stress, ilska, uttråkelse), det är då socker blir ett problem.

  • Poppy75

    Inspirerande tråd. Jag har sakta börjat krypa upp i vikt och känner att det är dags att strama åt mina vanor. Jag är också en godisråtta och har svårt att tänka mig att ge upp godis helt. När jag behöver minska mitt sockerintag så brukar jag ha som regel att jag får köpa godis om jag blir jättesugen men inte för mer än 10 kr och inte varje dag. 
    För mig är det viktigt att se till att ha saker att göra. Det är när jag är uttråkad som jag småäter för mycket. 

  • Duckan
    Hur upplever du att alkohol påverkar din träning?

    Det påverkar inte mig så väldigt mycket egentligen då jag kan gå ut och springa även dagen efter, men det är väl sällan de bästa passen som blir gjorda då.
  • JodiBabe
    Poppy75 skrev 2018-05-16 09:03:14 följande:

    Inspirerande tråd. Jag har sakta börjat krypa upp i vikt och känner att det är dags att strama åt mina vanor. Jag är också en godisråtta och har svårt att tänka mig att ge upp godis helt. När jag behöver minska mitt sockerintag så brukar jag ha som regel att jag får köpa godis om jag blir jättesugen men inte för mer än 10 kr och inte varje dag. 
    För mig är det viktigt att se till att ha saker att göra. Det är när jag är uttråkad som jag småäter för mycket. 


    Bra idé det där med 10 kr! Och att du har en flexibel inställning till när. Jag har ju tänkt att försöka köra på lördagsgodis.

    Men har insett att så fort jag försöker införa en regel så vill jag bryta den och blir mer besatt. Samtidigt, utan regler snaskar jag gärna typ 3 dagar - fredag - lördag och söndag. Så måste på nåt sätt ha en riktlinje men vara flexibel.

    Lösningen för mig är också att ha saker att göra! Ju gladare jag är, och ju mer som händer, desto mindre snask! Glad

    Vad är ditt mål nu? Bara strama åt "i allmänhet"?
  • JodiBabe
    Duckan skrev 2018-05-16 09:33:07 följande:
    Hur upplever du att alkohol påverkar din träning?

    Det påverkar inte mig så väldigt mycket egentligen då jag kan gå ut och springa även dagen efter, men det är väl sällan de bästa passen som blir gjorda då.
    Soft, själv blir jag så himla seg av alkohol. 2 glas vin är lätt huvudvärk dagen efter... Skål
Svar på tråden En vit och sockerfri månad - följas åt? (START IDAG!)