Inlägg från: Foozy |Visa alla inlägg
  • Foozy

    Katt ensam hemma

    Hej allihopa. Jag vet att det finns många inlägg gällande detta men jag kände ett behov av att få era åsikter just om min situation.

    Jag är 22 år gammal och jobbar kväll. Dvs 15-23. Men lägger man till rese tid är jag borta mellan 13-00.

    Jag vet att detta är lite väl lång tid och att vissa kommer säga att det är okej och andra inte. Men vill ändå höra era åsikter. Jag är uppväxt med djur och älskar sällskapet. Jag föredrar hundar men eftersom jag inte kan med gott samvete lämna en hund hemma ensam så länge så riktar jag mig mot katt då jag "vet/hört" att dem är mycket mer självständiga.

    Jag anser dock mig själv vara en bra person och vill därför vara säker att det inte är FEL att lämna en katt hemma så många timmar på vardagarna. Jag vill verkligen ha ett husdjur då jag är uppväxt med dem och känner att sällskapet hjälper när man är ensam hemma.

    Om jag bestämmer mig att gå för detta så blir det en ragdoll ifall det spelar någon roll.

    I värsta fall får jag kolla om hon/han kan stanna hos min farmor på vardagarna. Hör gärna av er om åsikter eller tips!

  • Svar på tråden Katt ensam hemma
  • Foozy
    Waje skrev 2018-05-29 02:11:41 följande:

    Hej! 

    Min åsikt är att det är absolut fel! Säkert tråkigt att höra eftersom du gärna vill ha djur, men utifrån din situation tänker jag såhär, du är borta pga arbete ca 13-00, därefter måste du sova och även om katter gärna sover mycket och säkert gärna sover med dig är de också flockdjur och sällskapsdjur. Du kommer alltså inte ha mycket vaken tid att underhålla och faktiskt sällskapa din katt. Dessutom, detta är dock bara ett antagande men du är kanske inte hemma varje lediga minut och då försvinner lite mer tid. Hundar behöver dig bland annat mer eftersom de Behöver dig för att gå ut, katter kan du släppa ut ensamma så jo på så sätt är de mer självständiga och katter behöver inte din ständiga bekräftelse på samma sätt för att uppfostras men de behöver fortfarande sällskap och närhet, de behöver lekas med och kelas med, borstas och bli älskade. 

    Precis som du själv skriver, vissa kommer tycka att det är okej och vissa inte men som du också skriver anser du dig vara en bra person och om du tänker efter, skulle en bra person lämna ett djur ensamt ca 3 fjärdedelar av dygnet ensamt bara för att man inte känner för att vara ensam själv ett par timmar?


    TIPS: Om du har en farmor eller annan familjemedlem som kan tänka sig att ha husdjur så erbjud dig att betala för att kostnader men låt djuret bo där vare sig det är katt eller hund och hälsa på så mycket du kan och umgås med ditt djur där. Hundar kan jag inte jättemycket om, men att flytta en katt mellan två hem 2-3 gånger i veckan är ingen bra idé i alla fall. 


     


    Det var ett sista alternative (mormor/familje medlem), men inte säker om dem kommer gå med på det eftersom det påverkar deras liv mer än det skulle påverka mitt. Försöker hitta lösningar. Jag förstår inte hur det är meningen att man ska ha djur när man har heltids jobb, vilket jag antar nästan alla människor har i mestadel av livet. 


     


    Katten skulle aldrig bli ensam om jag åker bort då min mor bor i närheten på en gård med många djur där jag tror katten hade trivts. Jag går upp 9 på morgonen så jag har ju cirka 4 timmar innan jobbet att leka, dock självklart ibland mindre än andra dagar. 


     


    När jag kommer hem har jag 2-3 timmar innan jag lägger mig, så om jag summerar det så blir det väl runt 7 timmar ledigt för katten varje dag. 

    Det är som sagt enda besväret dom timmarna jag måste jobba. Däremot så kommer jag börja studera om något år eller två igen, vilket kommer passa katten bra, men förr eller senare kommer jag få heltids jobb igen och måste veta att det kommer funka. 


    Jag har läst runt väldigt mycket och en hel del folk säger att det är okej, men om man är osäker så kan det hjälpa katten ifall man skaffar en extra katt så den har en kompis? Vad tycker du om det alternativet? Mat, vatten, leksaker, låda för kissa och bajsa. Vill verkligen få detta att funka. 

    Bästa lösningen jag har... Två katter som får växa upp med varandra!


     


    Kommer kämpa hårt för att hitta en lösning för detta, vill gärna höra ditt/era åsikter igen!

  • Foozy

    Hur länge gamla anser ni att dem ska vara innan dem klassificeras som vuxna eller inte kattunge längre? Ett år?

    Och Gizmo som frågar varför jag vill ha djur fastän "Du inte är hemma". Jag vet inte vad du gör med ditt liv men samhället är uppbyggt på att folk ska jobba. Heldagar är 8 timmar, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang förutom att jag har en lite längre rese tid som håller mig borta.

    Jag får kanske kolla med släkting om dem kan tänkas ta hand om dem på vardagar. Men då riskerar jag att katten växer upp med dem och trivs mer med dem än mig. Känns inte riktigt som min katt då.

    Vad sägs om att jag tittar på att hitta en kattvakt som kan titta till katterna en gång om dagen? Jag är med dem tills 13:00 innan jag åker till jobbet och en kattvakt kan komma och titta till dem en timma eller så runt 17 eller 19? Då har dem lite mer mänsklig kontakt? Jag tycker att cirka 7 timmar fritid på en dag är mer än vad många andra har. Speciellt med faktor till heltidsjobb och gym om man tar hand om sig själv.

    Jag ser inte hur någon vuxen människa ska ha tid att ha katt om man inte får ha heltidsjobb.

    Tack igen för era svar. Jag tänker inte ge upp så enkelt men jag uppskattar era svar! På ett eller annat sätt ska jag försöka lösa detta utan att riskera kattens välmående.

  • Foozy
    millow skrev 2018-05-29 13:26:53 följande:

    Jag hoppas verkligen att du inte skaffar katt om du är borta så mycket från hemmet. Även om det är lagligt så är det inte snällt mot katten.

    Kanske att du skulle kunna vara jourhem åt nån skygg stackare som är avlivningshotad? Du kan ju alltid höra med katthem eller andra såna organisationer.


    Vill gärna höra hur du gör med katt. Är du hemma varje timma? Nästan alla kattexperter jag löst angående detta har sagt att dem klarar sig enkelt 6 timmar MEN att dem rekommenderar 4 timmar på en kattunge. Dem nämnde att om dem har en kattkompis så klarar dem sig ensamma längre.

    Känns inte som du svarar på mina frågor. Hur förväntar du dig att en person som jobbar heltid ska ha tid med katt? Haft massvis med vänner och släktingar som jobbar 8 timmar och katten växer upp fint. Enda är att dem inte ska vara så ensamma när dem är kattungar.

    Men jag ser inte hur om jag har en katt vakt som kommer under halva min arbetsdag skulle vara så dåligt för katterna. Vet inte hur mycket fritid du förväntar dig att man har med heltids jobb men 5-7 timmar tycker jag är gott och väl för ett husdjur.

    Uppskattar igen erat svar. Även om det inte är det jag söker!
  • Foozy
    millow skrev 2018-05-29 14:13:10 följande:

    Vi är aldrig borta hemifrån så länge.

    Nu har jag inga katter utan en hund, och hon är hemma ett par timmar själv några gånger per månad. Dessutom brukar jag passa min mammas katter om dagarna. Bara för att de inte dör av att vara själva hela dagarna så mår de inte bra av att behandlas så. Du kan ju gott och väl skaffa en katt och helt eller delvis strunta i att ge den ett bra liv som möjligt. Folk gör ju det hela tiden. Personligen så tycker jag att det är egoistiskt och fel.

    Jag förväntar mig inte att människor som inte har tid att ta hand om djur skaffar sig djur? Det är därför jag inte tycker att du borde skaffa katt. Vad är det som är så svårt att förstå med det?

    Om du nu lyckas skaffa en kattvakt som kommer dit och är där varje dag i 4-5h så visst, men hur rimligt är det att det håller i längden?

    Du kommer ju såklart bara att lyssna till dem som säger det du vill höra och sen göra som du vill. Det är ju katten som blir lidande av din egoism, men det verkar inte göra dig nåt.


    Jag tror du har en väldigt personlig syn på hur katter klarar sig själva. Finns ingen som kan något om katter som säger att man ska behöva en kattvakt i 4-5 timmar. Det är absurt. Jag har läst runt på många ställen och en katt klarar sig en enkelt en hel arbetsdag själv. Speciellt med en extra katt polare.

    Katterna ska ha tillsyn under dagen för mat, vatten, kattlåda. Jag tror inte du har em realistisk syn på vad som krävs för att ta hand om en katt. Självklart så ska inte kattungar vara själva så länge. Jag kommer få lösa något sätt så att dem får sällskap tills dem är äldre. Men att intyga att jag ska behöva en kattvakt på 4-5 timmar om dagen är det mest absurda jag hört. Här kan du läsa om några andra katt ägare (inte katt ungar, jag vet) och hur länge dem klarar sig.

    www.familjeliv.se/forum/thread/50286484-hur-lange-later-ni-som-langst-erera-katter-vara-ensamma/1
  • Foozy
    Kjell2 skrev 2018-05-29 14:47:48 följande:

    Andra är t ex två eller fler som gör att ensam timmarna för katten sällan blir långa. Eller så låter man katten vara ute. Eller så har man ett jobb där man inte har långa dagar fem dar i veckan.


    Menade att dem skulle komma när jag varit borta halva arbetsdagen in en timma ungefär. Katter klarar väl sig själva 5 timmar själva? Jag åker 13. Kattvakten kommer kanske 6 då? Där tills 7. Jag kommer hem 00. Speciellt om dem är två. Vet inte... känns lite som det är subjektivt då jag ser kattsidor dedikerade till katter som säger att dem klarar sig lätt så länge. Speciellt med någon som tittar till dem på dagen.
  • Foozy
    millow skrev 2018-05-29 15:03:58 följande:

    Varför ska jag läsa en annan FL-tråd om ämnet? Skulle anonyma kattägare på nätet vara nån slags experter på saken?

    Det handlar återigen inte om hur mycket en katt kan klara av, utan hur man bör behandla djur. Visst, du kan säkert skaffa en och komma undan med minsta möjliga ansträngning och skita i kattens livskvalitet. Vad är det som är så svårt att förstå?

    Men ja, vi vet alla att du bara vill att folk ska hålla med dig och det verkar inte som att nåt annat går in just nu. Tycker du ska mogna några år innan du skaffar några djur, om du nu genuint tycker om djur.


    Tråkigt att du tycker så. Men är inte här för att höra om du tycker jag är mogen eller inte. Tror inte mycket bra kan komma ut att diskutera saken men dig då du börjar bli lite passivt aggressiv, men här har man ett liknande scenario och som sagt så rekommenderas det att dem får någon som passar dem lite under dagen. Men jag ska söka vidare för alternativ.

    katter.nu/faq/ar-inte-hemma-sa-mycket-ska-jag-ha-en-eller-tva-katter/
  • Foozy
    Guldbarb skrev 2018-05-29 15:14:30 följande:

    Jag tror ärligtalat inte att du behöver ha någon som kollar till dom (förutsätter då 2 katter), i allafall inte om du kan vara ledig några veckor i början. Jag har 3 katter och uppfödning och har inte funderat över om katten kan vara själv under en arbetsdag (om man då inte jobbar på annan ort och katten ska vara själv något dygn per gång). Lade ut frågan på ett kattforum av nyfikenhet och än så länge är det ca 9 timmar folk har svarat att de lämnar sina katter själva.

    Dock anser jag att de bör vara inne speciellt när du inte är hemma.


    Absolut ska dem vara inne. Vill helst ha inne katter. Jag är nyanställd så ta 3 veckor ledigt är nog svårt. Vet att man inte ska försöka flytta dem för mycket men tror du det hade varit okej om dem varit hos ens mormor dom veckorna och kanske mig på helgerna och sedan ta hem.dem igen efter 3 veckor?

    Sedan kan jag som sagt försöka hitta en kattvakt i varje fall förstå året när dem är så unga?
  • Foozy
    Foozy skrev 2018-05-29 15:30:35 följande:

    Absolut ska dem vara inne. Vill helst ha inne katter. Jag är nyanställd så ta 3 veckor ledigt är nog svårt. Vet att man inte ska försöka flytta dem för mycket men tror du det hade varit okej om dem varit hos ens mormor dom veckorna och kanske mig på helgerna och sedan ta hem.dem igen efter 3 veckor?

    Sedan kan jag som sagt försöka hitta en kattvakt i varje fall förstå året när dem är så unga?


    Jag lutar mig att ha två katter efter allt tänkande. Plus en vän som kanske kan komma in mitten av min arbetsdag och passar och leker med dem en timma. Låter det acceptabelt?
  • Foozy
    Guldbarb skrev 2018-05-29 15:39:05 följande:

    Antingen kan du ju avvakta tills du kan ta någon vecka ledigt i annat fall tror jag det funkar smidigast om någon kommer förbi en stund i början. Att flytta dom kan gå men det kan också bli stressande, det är individuellt. Tar du två kullsyskon är de ju redan trygga med varandra så då slipper du att se till att de går ihop.


    Tack så himla mycket för din dedikation/nyfikenhet för att fråga andra åt mig. Dem ska absolut trivas vilket är min största prioritet. Som du sa så får jag fundera på att vänta ett år eftersom jag bara kan ta obetald semester när jag är nyanställd. Eller låta dem vara hos min mormor, men vill inte stressa dem när dem är så unga!
    Primulina skrev 2018-05-29 15:39:08 följande:

    Hej

    Jag har två katter och ett vanligt arbete med ca 30 min pendling till och från jobbet. Mina katter är själva från 0700-17:00 och det har aldrig varit något problem. De sover till största del när vi är hemma. En katt sover normalt 16h/dygn så de klara en normal arbetsdag plus en normal natt. 

    Första katten hade jag som ensamkatt i 1 år och det var jobbigt eftersom hon krävde mycket av mig som ägare den tid jag var hemma. Det var helt klart inte optimalt med en livlig ras som ensamkatt så jag skaffade en till. Det blev helt annorlunda och de aktiverar sig själva nu, så rekommenderar starkt två katter som får växa upp tillsammans. 

    De märks att de är understimulerade när man "bara" har kattvakt 2 ggr/ dag ca 2h åt gången. Då hittar de på hyss men man ser också att de myser mer med varandra efter en sån borta vistelse.

    Första katten skaffa jag under semestern så hon var jag hemma heltid med i 3 veckor sen funkade det att lämna. När andra katten kom jobbade jag delvis hemma under 2 månader för han va lite räddare av sig. Hittar du en bra uppfödare är katterna ofta lättanpassade och väl förberedda för flytt. Se till att du får stamtavla och att katten är vaccinerad, chippad och registrerad.  

    Så skaffa två små fina katter du, som kan berika din fritid. Tycker det har börjat vara lite mycket hets om att inte kunna ha vanliga jobb som djurägare. 


    Tack så mycket för din insyn. Jag har märkt att det finns ingen tydlig linje mellan vad man "borde" göra. Vissa tycker det är tortyr att lämna en katt en halv dag och verkar förvänta sig att man ska säga upp jobbet för att ha katt medan flesta andra säger att katter klarar sig väldigt bra flera timmar, i varje fall om dem har en kompis att leka med!

    Jag vet inte om det blir syskon då ragdoll rasen är rätt dyr. Hoppas på att köpa en ragdoll och en annan vanligare huskatt. Men om jag måste så köper jag syskon!

    Min magkänsla säger att det kommer funka fint, speciellt med någon som kan titta till dem halvvägs genom min arbetsdag!
  • Foozy

    Jag förstår (och förväntade mig) att det är många har olika åsikter om vad man bör och inte bör göra med katter. 

    Snälla håll diskussionen konstruktiv. Jag förstår att man kan störa sig på att någon tycker olikt sig själv. Jag gör inga beslut förrän jag känner mig säker i att kunna ta hand om katt ungarna. 

    Vare sig om jag skaffar någon gång snart eller nästa år så blir det två katter då jag fått tips utav många att det nästan är ett måste speciellt om man jobbar mycket. 

    Jag förstår och håller med att katterna inte ska få vara ensamma 11 timmar när dem är små. Jag tittar på många olika lösningar åt detta. Eftersom jag inte kan ta ledigt just nu på jobbet (nyanställd) så är en plan att ha katterna hos min mormor dem första veckorna och att jag kanske stannar där med dem (närmre jobbet). Då får dem mänsklig kontakt med mig innan och efter jobbet, och min pensionerade mormor som kan ta hand om dem medan jag jobbar. Sedan tänkte jag att hon kanske kan lämna dem någon timma om dagen (åka till affären etc) för att vänja dem vid att vara själva och sedan gradvis lämna dem längre genom veckorna så att dem vänjer sig med att vara ensamma och att det inte blir en chock när dem sedan flyttar hem till mig permanent.


    Jag förstår att det kanske inte är optimalt och jag hör gärna era tips angående detta scenario. Jag försöker hitta en human kompromiss som inte påverkar katterna för negativt! Flytt kanske stressar dem lite grann, vilket jag inte vill, men är det så illa att det inte är värt kompromissen? 

    Jag uppskattar än en gång all eran tid som ni lägger för att diskutera detta med mig även om jag förstår att inte alla håller med mitt beslut. 

    Vad har ni för tips/varningar om att flytta kattungar? Skriv gärna vad ni tycker scenariot och vad jag kanske kan/borde förbättra. 

    Ingenting är bestämt ännu, utan jag söker bara lösningar för att få detta att funka för dem! 

Svar på tråden Katt ensam hemma