• Anonym (Orolig)

    Vräkt pga patologiskt samlande?

    Mitt första inlägg här på familjeliv och ett mycket känsligt ämne, iaf för mig.

    Jag har problem med att slänga saker, alla saker. Till och med sopor.

    Saker kommer in i lägenheten nästan varje dag men inget kommer ut. Jag vet själv hur sjukt det är och jag har sådan ångest över hur det ser ut och hag kan inte lave i skiten längre, och nu till det värsta; Jag är höggravid.

    Allt började med att min barndomsvän/sambo gick bort i November och två veckor efter fick jag reda på att jag var gravid. Jag gick in i en deppression och slutade ta habd om mig själv och mutt hem, slutade umgås med min familj och vänner. Jag kan inte skylla allt på deppressionen för jag hade problem innan men inte allt något i näheten vad jag har nu.

    Jag skäms något så fruktansvärt och har ångest konstant

    och vet inte vart jag ska börja. Det är så svårt när man har ont i ryggen och fötterna och måste ner på knän o städa och röjja men jag kan inte rå för det.

    Lägenhetshuset har problem med ohyra och anticimex skall komma nästa vecka för att gå igenom alla lägenheter, och jag vet att det är pga min lägenhet. Så jag har några frågor om någon har til och lust att svara.

    1. Kan jag bli vräkt? Om ja, kan jag bli återbetalnings skyldig för sanering/renovering?

    2. Jag går i terapi för detta och skall börja kbt på torsdag. Tips på hur ni gör för att hålla efter ert hem?

    3. Vart ska jag börja?

    Just nu känner jag att jag vill vara slänga allt och börja om, MEN det är de som är svårt. Att slänga saker. Korkar till mjölkpaket, plastpåsar, mikromat kartonger, räkningar, tidningar, sådant som är sopor. Jag mår dåligt av att slänga det trots att jag vet att det är just sopor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-29 09:52
    Ursäkta för stavfel, läste inte igenom innan jag postade.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-29 10:41
    Med hur kort varsel kan de kasta ut mig? Om jag blir vräkt, har hag nån tid på mig att återgärda problemet eller är det vara att ta mitt pick och pack o dra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-01 19:08
    Har med hjälp av min syster gått igenom två rum från golv till tak, blir mer i helgen ich hoppas vi tar de sista 3 rummen i helgen och nästa vecka. Tack för peppningarna!

  • Svar på tråden Vräkt pga patologiskt samlande?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Fortsatt sa!) skrev 2018-05-31 09:18:50 följande:

    Mycket bra jobbat! Fortsatt sa. Och tro mig, du gar inte miste om nagonting. Har sjalv problem med att slanga saker och allt verkar "bra att ha till nagot" och sa sparar man det. Min man ar tvartom och skanker bort precis allt han tycker att vi inte behover. Symaskinen skanktes till valgorenhet eftersom jag inte rort den pa 5 ar. Far vi en praktisk ergonomisk ryggsack i present fran jobb sa ges den direkt till nagon annan i slakten som kan tankas behova en ryggsack, eftersom "vi redan har".


    Ja, jag ska göra mitt bästa med 1 in 1 ut grejen. Pratade massor igår om saker och mål jag ska sätta. Hon hade flera tips på hur jag kunde göra och de bästa vore om jag hade en ?kontrollant? som kan hälsa på var 14e dag, och min syster har lovat att hon skulle komma förbi på fika då har jag ÄNNU en orsak till att hålla det fint. Idag kör vi 100% igen och lördag blir det vilodag, mina fötter värker så och lilla blåbäret är ingen större fan av stressen..
  • Anonym (Anais)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-01 08:32:24 följande:

    Ja, jag ska göra mitt bästa med 1 in 1 ut grejen. Pratade massor igår om saker och mål jag ska sätta. Hon hade flera tips på hur jag kunde göra och de bästa vore om jag hade en ?kontrollant? som kan hälsa på var 14e dag, och min syster har lovat att hon skulle komma förbi på fika då har jag ÄNNU en orsak till att hålla det fint. Idag kör vi 100% igen och lördag blir det vilodag, mina fötter värker så och lilla blåbäret är ingen större fan av stressen..


    Kämpa på ts!!! Är riktigt imponerad av din kämpaglöd. Allt blir säkert lättare när du kan motivera dig för lilla blåbäret snarare än för dig själv (även om du såklart ska göra det också!) Fortsätt kriga för eran framtid! Bra med lite vila också... kram!
  • EmberEyes

    Vad bra du är TS! Fortsätt kämpa!
    Och du, när denna pärsen är över, kontakta vården/psyk för att få hjälp. De kan hjälpa dig ansöka om boendestöd, det låter som du kan behöva det i kombination med terapi.

  • Anonym (Lily)

    Så skönt att du kommit igång att städa! Låter ju underbart! Fortsätt så! Tror verkligen att det kommer gå bra för både dig och blåbäret!

  • Anonym (Orolig)
    EmberEyes skrev 2018-06-01 10:58:01 följande:

    Vad bra du är TS! Fortsätt kämpa!

    Och du, när denna pärsen är över, kontakta vården/psyk för att få hjälp. De kan hjälpa dig ansöka om boendestöd, det låter som du kan behöva det i kombination med terapi.


    Jag har gått i terapi sen i November och började med kbt i torsdags just för mitt samlande, och jag tror att med terapi, stöd från min syster och sen när blåbäret ploppar ut så kommer allt lösa sig. Men det är just nu som det är kämpigt, jag har satt mig i denna situation ich jag vet att jag har problem och behöver hjälp, det är just det att ?ta tag i de? som är jobbigt.
  • EmberEyes
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-01 18:08:27 följande:
    Jag har gått i terapi sen i November och började med kbt i torsdags just för mitt samlande, och jag tror att med terapi, stöd från min syster och sen när blåbäret ploppar ut så kommer allt lösa sig. Men det är just nu som det är kämpigt, jag har satt mig i denna situation ich jag vet att jag har problem och behöver hjälp, det är just det att ?ta tag i de? som är jobbigt.
    Det är precis den biten som boendestödet är till för. Googla det, fundera över det. Boendestödet (om det klickar) är en fantastisk resurs!
  • Anonym (Orolig)
    EmberEyes skrev 2018-06-01 18:35:04 följande:

    Det är precis den biten som boendestödet är till för. Googla det, fundera över det. Boendestödet (om det klickar) är en fantastisk resurs!


    Jo jag vet vad det är men jag anser att jag inte behöver den typen av hjälp eller att jag är handikappas på det sättet, eller om man ens kan kalla diagnosen ett handikapp. Jag har min familj som stöttar mig om jag behöver, men tusen tack för tipset, det är en fantastisk resurs.
  • Anonym (Soc.)

    Ja du kan bli vräkt.

    Och förlora ditt barn.

    Städa och släng. Du har nått vägs ände där inga andra alternativ finns.

  • EmberEyes
    Anonym (Soc.) skrev 2018-06-01 18:59:23 följande:

    Ja du kan bli vräkt.

    Och förlora ditt barn.

    Städa och släng. Du har nått vägs ände där inga andra alternativ finns.


    Har du läst tråden?
  • Anonym (Orolig)
    v i r r a skrev 2018-06-07 20:31:15 följande:

    Har inte skrivit tidigare men följt tråden Hur går det TS? Hoppas allt gått bra!


    Kan glatt meddela att vi har blivit klara! Vi blev klara igår förmiddag och efter det har vi skurat varje centimeter av lägenheten samt fått en soffa av grannen som skulle slänga en. När vi hade gjort rent överallt insåg vi att skinnsoffan luktade och ville inte riskera något så slängde den på tippen. Just nu sitter jag i solen med en kopp te och kan inte sluta le, det är över.

    Anticimex kommer i eftermiddag vid 15.00 så jag kan småplocka lite tills dess. Detta är en underbar nystart för mig och blåbäret, och tacka alla snälla människor för tips och peppningar!! ????
  • Iowhannah
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-08 10:33:22 följande:

    Kan glatt meddela att vi har blivit klara! Vi blev klara igår förmiddag och efter det har vi skurat varje centimeter av lägenheten samt fått en soffa av grannen som skulle slänga en. När vi hade gjort rent överallt insåg vi att skinnsoffan luktade och ville inte riskera något så slängde den på tippen. Just nu sitter jag i solen med en kopp te och kan inte sluta le, det är över.

    Anticimex kommer i eftermiddag vid 15.00 så jag kan småplocka lite tills dess. Detta är en underbar nystart för mig och blåbäret, och tacka alla snälla människor för tips och peppningar!! ????


    Vad härligt att läsa! Sjukt bra jobbat!
  • Anonym (KonMari-fan)

    Fantastiskt! Bra jobbat!

    Om du vill rensa ännu mer och få ännu bättre ordning så rekomenderar jag starkt böckerna av Mari Kondo! Hon är en japansk rensa-expert.

  • Anonym (Anais)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-08 10:33:22 följande:

    Kan glatt meddela att vi har blivit klara! Vi blev klara igår förmiddag och efter det har vi skurat varje centimeter av lägenheten samt fått en soffa av grannen som skulle slänga en. När vi hade gjort rent överallt insåg vi att skinnsoffan luktade och ville inte riskera något så slängde den på tippen. Just nu sitter jag i solen med en kopp te och kan inte sluta le, det är över.

    Anticimex kommer i eftermiddag vid 15.00 så jag kan småplocka lite tills dess. Detta är en underbar nystart för mig och blåbäret, och tacka alla snälla människor för tips och peppningar!! ????


    Ååååh, TS, vad glad jag blir!! Har tänkt på dig så och undrat hur det gått. Sjukt bra jobbar av både dig och din syster - vad underbart att ha en sån syster som ställer upp så. Du ska vara så stolt! Njut du av din kopp te och känn att verkligen gjort det kunnat för att ditt blåbär ska få en bra start med en mamma som tar tag i sitt liv <3
  • v i r r a
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-08 10:33:22 följande:

    Kan glatt meddela att vi har blivit klara! Vi blev klara igår förmiddag och efter det har vi skurat varje centimeter av lägenheten samt fått en soffa av grannen som skulle slänga en. När vi hade gjort rent överallt insåg vi att skinnsoffan luktade och ville inte riskera något så slängde den på tippen. Just nu sitter jag i solen med en kopp te och kan inte sluta le, det är över.

    Anticimex kommer i eftermiddag vid 15.00 så jag kan småplocka lite tills dess. Detta är en underbar nystart för mig och blåbäret, och tacka alla snälla människor för tips och peppningar!! ????


    Men WOW! Vilken helomvändning Galet bra jobbat!
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Lily) skrev 2018-06-01 11:38:24 följande:
    Så skönt att du kommit igång att städa! Låter ju underbart! Fortsätt så! Tror verkligen att det kommer gå bra för både dig och blåbäret!
    Verkligen toppen.
  • Anonym (Orolig)

    Fick reda på igår att ohyran inte kom ifrån mig som jg först trodde, tack och lov, men att det är flera skatbon i undertaket på vinden som det har börjat i. Jag bor på 5:e våningen och två lägenheter under hade problem med ohyra så trodde verkligen att det var jag! Jag hjälpte säkert till men det var så skönt att höra att det kom från vinden. Så inte nog med att jag har ett nytt och fräsht hem, ohyran i huset berodde inte på mig :)

  • Iowhannah
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-09 16:27:21 följande:

    Fick reda på igår att ohyran inte kom ifrån mig som jg först trodde, tack och lov, men att det är flera skatbon i undertaket på vinden som det har börjat i. Jag bor på 5:e våningen och två lägenheter under hade problem med ohyra så trodde verkligen att det var jag! Jag hjälpte säkert till men det var så skönt att höra att det kom från vinden. Så inte nog med att jag har ett nytt och fräsht hem, ohyran i huset berodde inte på mig :)


    Vad skönt! Måste kännas som en stor lättnad alltihop. Hoppas verkligen att du kan njuta av ditt hem nu :)
  • nnnnnnnn
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-09 16:27:21 följande:
    Fick reda på igår att ohyran inte kom ifrån mig som jg först trodde, tack och lov, men att det är flera skatbon i undertaket på vinden som det har börjat i. Jag bor på 5:e våningen och två lägenheter under hade problem med ohyra så trodde verkligen att det var jag! Jag hjälpte säkert till men det var så skönt att höra att det kom från vinden. Så inte nog med att jag har ett nytt och fräsht hem, ohyran i huset berodde inte på mig :)
    Vad härligt att det hela är löst!

    Nu gäller det bara att inte låta det gro igen.

    Det finns ett ganska bra system för att inte allt ska bli kaos:
    Om man plockar undan det mesta efter sig och sedan "snabbstädar" dvs dammsuger och plockar snabbt i alla rum utom ett rum + badrummet varje vecka. Detta sista rum + badrummet städar man noga dvs dammar, skakar mattor/filtar mm, torkar ytor som inte klarar sig med damning, moppar golvet + i badrummet byter man handdukar, töm papperskorg och putsar speglar.

    Så har man alltid 1 rum + badrummet som är rejält nystädat samt resten av boendet som är helt OK.

    Dessutom orkar man städa 1 rum/vecka + badrummet, det tar inte så lång tid när det är så begränsat och man dessutom håller ganska hög "lägstanivå" genom att plocka och dammsuga ofta.

    Om man inte har en speciell städdag så kan man tex göra såhär:
    * vecka 1:  Måndag storstäda badrummet, tisdag storstäda sovrummet, onsdag städa över resten
    * vecka 2: Tisdag storstäda badrummet, onsdag storstäda köket, torsdag städa över resten.
    * Vecka 3: Onsdag storstäda badrummet, torsdag storstäda vardagsrummet, fredag städa över resten.
    osv.

    Så räcker det med 15 - 45 min per dag och man har 5 dagar städfritt mellan varje vecka!
  • Iowhannah
    nnnnnnnn skrev 2018-06-09 18:08:50 följande:

    Vad härligt att det hela är löst!

    Nu gäller det bara att inte låta det gro igen.

    Det finns ett ganska bra system för att inte allt ska bli kaos:

    Om man plockar undan det mesta efter sig och sedan "snabbstädar" dvs dammsuger och plockar snabbt i alla rum utom ett rum + badrummet varje vecka. Detta sista rum + badrummet städar man noga dvs dammar, skakar mattor/filtar mm, torkar ytor som inte klarar sig med damning, moppar golvet + i badrummet byter man handdukar, töm papperskorg och putsar speglar.

    Så har man alltid 1 rum + badrummet som är rejält nystädat samt resten av boendet som är helt OK.

    Dessutom orkar man städa 1 rum/vecka + badrummet, det tar inte så lång tid när det är så begränsat och man dessutom håller ganska hög "lägstanivå" genom att plocka och dammsuga ofta.

    Om man inte har en speciell städdag så kan man tex göra såhär:

    * vecka 1:  Måndag storstäda badrummet, tisdag storstäda sovrummet, onsdag städa över resten

    * vecka 2: Tisdag storstäda badrummet, onsdag storstäda köket, torsdag städa över resten.

    * Vecka 3: Onsdag storstäda badrummet, torsdag storstäda vardagsrummet, fredag städa över resten.

    osv.

    Så räcker det med 15 - 45 min per dag och man har 5 dagar städfritt mellan varje vecka!


    Det där kan mycket väl vara det smartaste städtips jag någonsin läst!
Svar på tråden Vräkt pga patologiskt samlande?