• Thereisthat

    Vilka parti kommer du rösta på i Riksdagsvalet 2018?

    Frågan är mycket enkel: vilket parti kommer du att rösta på i riksdagsvalet 2018?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilka parti kommer du rösta på i Riksdagsvalet 2018?
  • Contador

    Nu vary


    Bröstlängtan skrev 2018-06-30 10:36:10 följande:

    Åldern har inget med politiken att göra! Om man inte är SD. Du tänker kanske precis som många andra, en gång sosse alltid sosse? Jag har aldrig röstat på socialdemokraterna!

    Jag har haft en och samma hjärtefråga hela livet. Det parti som bevisligen gör ett gott jobb i denna fråga får min röst. V har efter 20 års velande äntligen tagit tag i detta igen. Nu får de min röst igen.


    Nu vart jag lite nyfiken....vad är det fråga V tagit upp igen detta val ?
  • Bröstlängtan
    Contador skrev 2018-06-30 16:36:08 följande:

    Nu vary

    Nu vart jag lite nyfiken....vad är det fråga V tagit upp igen detta val ?


    Det är egentligen ingen fråga de lagt åt sidan och sedan tagit upp igen, men i år har de visat framfötterna igen.
  • Contador
    Bröstlängtan skrev 2018-06-30 17:51:51 följande:

    Det är egentligen ingen fråga de lagt åt sidan och sedan tagit upp igen, men i år har de visat framfötterna igen.


    Ingen aning vad V står för men hade hellre sett att man drog ned en gnutta bit på vård skola omsorg invandring och försvaret. Ca 300 miljarder typ. alltså ca 12 procent av alla skatter.( En liten skitsumma ) 88 procent får vara kvar. Sedan hade man kunnat införa en medborgarlön för alla. Det hade tyvärr inte blivit så många kr person Det skulle kunna betalas ut i klumpsumma vart 3 år. Ca 100 000 per person. På 9 år har du 300 000 kr plus ränta. På så sätt kam man garantera att alla åtminstone tre gånger per decennium kan köpa en bensinsnålbil och en hawaiiresa. Eller 2 resor per år.
  • misil
    Contador skrev 2018-06-30 02:04:14 följande:

    Läste en personlog analys från en statsvetare. Om hur en regering kan tänkas bildas efter valet.

    Det var rätt intressant. Ca 50 procent av svenska män "Kam tänka sig att rösta på Sd" Detta skulle leda till utfrysning från samtliga andra partier. Sen kom hypotesen. Om nästan alla dvs minst 75 procent av alla svenska män röstade på SD skulle det göra nån skillnad rent parlamentariskt? Ja i allra bästa fall men överlag är sannorlogheten minimal att ens det gör någon skillnad för att partierna har då bestämt sig för att frysa ut SD rakt över blockgränden oavsett. De kommer då rent tekniskt vara kvinnorna i sverige som genom en historisk marshallplan röstar ned männen. Vad som ev kan driva dem till sådana extrema handlingar kan konspirationsteoretikerna tvista om men det skulle vara en historisk kraftanstrngning för en sak som anses vara extremt viktig för svenska kvinnlor.


    SD ökar mest bland kvinnor och personer med invandrarbakgrund så statsvetarens analys är förlegad,låter som en analys från runt 2014.
  • Progressiv
    The Maniac skrev 2018-06-25 08:36:03 följande:

    Minns du vilka som drev hatet mot Tommy Salo?


    Jag är inte så våldsamt hockey-intresserad, så enlight me!

    Vet väl i stort sett bara att det är en finne som spelade i Frölunda (som jag tycker om, f.ö.).
  • Progressiv
    The Maniac skrev 2018-06-25 08:37:39 följande:

    Ska du inte fråga hur andra "vet" att vissa skribenter är SD'are?


    Det lyser i regel igenom efter en stund. Och är de inte det, så röstar de inte på något alls; men misstänker att det bara är något de säger, eftersom de låter som ett eko av SD-armén (som FDFMGA m.f. kallar dem).
  • Progressiv
    Bröstlängtan skrev 2018-06-30 00:52:25 följande:

    Jag röstar naturligtvis på Vänsterpartiet! Allt annat är absurt!


    Tycker du det främjar det demokratiska samtalet när du betecknar andras åsikter som *absurda*?
  • Progressiv
    Contador skrev 2018-06-30 02:04:14 följande:

    Läste en personlog analys från en statsvetare. Om hur en regering kan tänkas bildas efter valet.

    Det var rätt intressant. Ca 50 procent av svenska män "Kam tänka sig att rösta på Sd" Detta skulle leda till utfrysning från samtliga andra partier. Sen kom hypotesen. Om nästan alla dvs minst 75 procent av alla svenska män röstade på SD skulle det göra nån skillnad rent parlamentariskt? Ja i allra bästa fall men överlag är sannorlogheten minimal att ens det gör någon skillnad för att partierna har då bestämt sig för att frysa ut SD rakt över blockgränden oavsett. De kommer då rent tekniskt vara kvinnorna i sverige som genom en historisk marshallplan röstar ned männen. Vad som ev kan driva dem till sådana extrema handlingar kan konspirationsteoretikerna tvista om men det skulle vara en historisk kraftanstrngning för en sak som anses vara extremt viktig för svenska kvinnlor.


    Man kan ju fråga sig vad det var för filur till statsvetare, det där.

    Har för övrigt heller aldrig noterat att de icke SD-röstande männen skulle vara så försvinnande få.
  • Progressiv
    AnneSophia skrev 2018-06-30 09:03:35 följande:

    Tror ändå folk kommer bli förvånade hur mycket kvinnor som kommer rösta SD. Bland kvinnor med utländsk bakgrund är väl SD störst? Ingen aning hur det sett ut i mätningen där de fått 28% t ex nu senast. Kanske var mycket kvinnor då med men man har ju inte hört något från medierna om det (just därför kan kvinnor ökat mycket i SD).


    Kvinnor ökar snabbt i SD, det stämmer. Partiet har dock fortfarande den största snedfördelningen med avseende på kön (bara FI, som ju inte är ett riksdagsparti, är värre). Att SD är ett utpräglat mansparti är vedertagen fakta, t o m Åkesson har vidhållit detta.

    Bland invandrare överlag är de näst störst, S är sedan länge störst. Om detta även gäller de invandrade kvinnorna resonerar jag mig för dock, men misstänker ändå det.
  • Progressiv
    Bröstlängtan skrev 2018-06-30 10:36:10 följande:

    Åldern har inget med politiken att göra! Om man inte är SD. Du tänker kanske precis som många andra, en gång sosse alltid sosse? Jag har aldrig röstat på socialdemokraterna!

    Jag har haft en och samma hjärtefråga hela livet. Det parti som bevisligen gör ett gott jobb i denna fråga får min röst. V har efter 20 års velande äntligen tagit tag i detta igen. Nu får de min röst igen.


    Får man fråga vilken fråga det är?
Svar på tråden Vilka parti kommer du rösta på i Riksdagsvalet 2018?