Inlägg från: Nimzay |Visa alla inlägg
  • Nimzay
    Physalis skrev 2018-06-04 14:51:28 följande:

    Om personen i övrigt är vettig och en skicklig pedagog och så kan jag inte riktigt bry mig.

    En man med tjocka ögonbryn, långt hår och skägg kan vara lika täckt men inte många skulle reagera på det.

    Vad ska man ens göra åt det om man inte gillar det?


    Skojar du??
  • Nimzay
    Djurvän03 skrev 2018-06-04 15:07:16 följande:
    Jag skulle byta förskola omgående!
    Jag också antagligen, självklart är väl det allra viktigaste att personen är en bra pedagog, men samtidigt ser ju personer med dessa klädesplagg knappt ens mänskliga ut och skulle nog inte kännas så lockande att lämna över sitt barn att tas om hand av någon som knappt ser mänsklig ut och som man knappt kan se vem är.
  • Nimzay
    Physalis skrev 2018-06-04 19:34:49 följande:
    Nej.
    Så du jämför alltså en person med långt hår, skägg och tjocka ögonbryn med någon som går omkring och ser ut som ett vandrande skynke eller säck eller som ser ut som att den klätt ut sig till nån slags skynke?
  • Nimzay
    Nimzay skrev 2018-06-05 05:50:31 följande:
    Så du jämför alltså en person med långt hår, skägg och tjocka ögonbryn med någon som går omkring och ser ut som ett vandrande skynke eller säck eller som ser ut som att den klätt ut sig till nån slags skynke?
    *klätt ut sig till nån slags SPÖKE skulle det va SpökeSpökeSpöke
  • Nimzay
    Anonym (Julia) skrev 2018-06-04 20:12:37 följande:
    Knappt mänskliga ut?? Är du seriös? Verkar inte telefonförsäljaren du kan prata med men inte se ansiktet på omänsklig för dig? Behöver du se en persons hela ansikte för att du ska se människovärdet i henne?
    Nej, hundra procent mänsklig är inte en telefonförsäljare för mig som jag bara hört i en lur - i alla fall inte lika mänsklig som en människa som jag sett och träffat. Och om jag hade barn skulle jag förmodligen aldrig kunna tänka mig att lämna dem till någon jag endast talats vid med i telefon, så den jämförelsen är enligt mig i själva verket totalt ovidkommande när det handlar om förskolepersonal.

    För övrigt har jag inte pratat om människovärde utan om vilka jag skulle kunna tänka mig att lämna över ansvaret för mina barns välmående till.
  • Nimzay
    Physalis skrev 2018-06-05 08:21:07 följande:
    Läser man läroplanen så står det ingenting som stärker ditt påstående, tvärtom. Förskolans uppdrag är att inte diskriminera, lära barn om olikheter osv osv.
    Vilket skulle förmedlas på ett utmärkt sätt med kvinnodiskriminerande klädsel...Solig
  • Nimzay
    Anonym (A) skrev 2018-06-09 15:53:34 följande:
    Tänk ur ett barns perspektiv. Det syns ju knappt något av personen. Små barn är ännu mer beroende av mimik och nyanser i sinnesstämning för kommunikation. Åå förskola i Sverige borde det vara självklart att personalen visar sitt ansikte!
    Exakt!! Jag pratar ju såklart om vilka som kan anses lämpliga att passa ens barn, inte om vilka jag skulle kunna tänka mig att bli bästa vän med.
  • Nimzay
    BossHoss skrev 2018-06-13 15:35:10 följande:

    Så länge inget täcker ansiktet så får de ha på sig hatt eller mössa eller va de vill. Men mitt barn kommer aldrig lämnas till någon som döljer sitt ansikte för mig.


    Håller med; hattar, mössor, sjalar som visar ansikte osv är ju fan lagom - det ser man ju helt normal och mänsklig ut med, men ska man gå omkring helt täckt och alltså även täcka ansiktet, då blir det för mycket för att passa andras barn på en förskola liksom...
  • Nimzay
    Skölden89 skrev 2018-07-08 09:55:38 följande:

    Alltså, jag har inga problem med det, folk får göra som de vill. Att ansiktet döljs är ingen så stor sak.


    Alltså jo man går omkring som en vandrande tygsak eller typ ett spöke Spöke
  • Nimzay
    FörstaFrun skrev 2018-07-08 13:07:52 följande:

    Jag tycker inte att ansiktet ska döljas, men allt annat går ju bra.  


    Tycker att folk låter så negativa här inne... Det är inte en kvinnoförnedrande klädsel, jag själv hade gärna burit en sådan OM det inte var så starkt kopplat till islam (jag är katolik). Jag vill inte alls få blickar av män som bedömer mitt utseende så fort jag stiger ut genom dörren, varför vill ni det för??  


    Tolkar det iaf som en kvinnoförnedrande klädsel när kvinnor i princip går omkring fängslade i en säck av tyg och inte ens får visa ansiktet, tolkar det nästan som de knappt får finnas till men kanske bara är jag som upplever det så. För övrigt finns det ju en massa olika varianter av täckande kläder som man kan ha om man inte vill klä sig utmanande, man behöver ju liksom inte klä sig i linne och kortkort bara för att man är emot niqab och burka.
Svar på tråden Okej med burka och niqab på förskolan?