• hipsterpappan

    Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?

    Enligt en undersökning så kräver vissa föräldrar att deras döttrar ska ha slöjan på hela tiden på förskolorna och kräver ibland t.om även bildbevis på det. Det står helt i konflikt med förskolornas uppdrag att främja jämlikhet och allas lika värde så vems krav ska dom tillmötesgå? 
    aftonbladet.se/debatt/a/VRMJg3/nej-forskolor-for-aldrig-tvinga-barn-att-ha-sloja

  • Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?
  • Nimzay
    kaffe skrev 2018-06-07 09:46:17 följande:
    Vi tar det ett varv till. Dopet är ett exempel på att även vi kristna ger våra barn en religionstillhörighet dom inte själva valt. Inget annat. Inte var det INNEBÄR att ge sitt barn en religion eller vilken religion som är värst. Det var ett svar till någon som skrev att muslimer är hemska som tvingar in sina barn i en religion dom inte själva valt. Genom att döpa barnet i svenska kyrkan gör vi exakt samma sak, ger dom en religionstillhörighet dom inte valt. Att sen föräldrarna inte är troende utan mest ser det som ett sätt att håva in dyra presenter och lägga upp fina bilder på instagram spelar ingen roll. Den som döper sitt barn i svenska kyrkan gör sitt barn kristet.

    Om du ändå inte förstår googla ordet religionstillhörighet.

    Sluta sen att skriva vilka åsikter du tror jag har. Du är helt ute och cyklar i din analys.
    Jag är inte ute och cyklar utan jag inser vilket budskap det är som kommer fram med det du skriver utan att du vare sig är medveten om det eller vill det. Med andra ord inser du helt enkelt inte vad du förmedlar. Men tänker man konsekvent begriper man det.

    Så jag menade inte att det där var åsikter du hade - utan att det du skriver visar på att det skulle kunna vara så att muslimer är värre människor än kristna, utan att det egentligen är din avsikt.

    Och du, jag vet vad ordet religionstillhörighet betyder, har du seriöst inte mer att komma med än att jag ska slå upp ord?

    För övrigt så kanske den personen som skrev att muslimer var hemska som tvingade in barnen i en religion menade att de muslimer som uppfostrar sina barn som muslimer och samtidigt faktiskt tolkar det som att det enligt religionen är okej att sexualisera och förtrycka småflickor, och inte att muslimer som för sin del inte tolkar Islam på det sättet var hemska. 

    Snälla sluta nu babbla på om normalfuntade muslimer och kristna - det är inte dessa det handlar om här, det handlar om sjuka religiösa individer med en småflickeförtryckande tolkning av sin tro.
  • AndreaBD
    Pripps Vichy skrev 2018-06-06 23:19:06 följande:
    Men oj då typiskt Familjeliv med folk som försvarar Islams religiösa tvång och påstår att det är frivilligt samtidigt som det i vanlig ordning talas om hur hemsk och indoktrinerande kristendomen är. Det är just pga sådana som resonerar som du som SD bara växer.
    kaffe skrev 2018-06-06 19:52:17 följande:
    Så enkelt är det ju inte heller! Dels så är sammanhanget med SD tveksamt, men dessutom så finns det gott om kvinnor som säger att de har slöja frivilligt. Det är alltså inget löst påstående utan det är verkligen så. Sedan kan man förstås diskutera om de bara gör det för att de är hjärntvättade. Men det är ändå inte så enkelt då, om de själva "vill". Du kan inte befria någon som inte vill bli befriad. Och då är det iofs väldigt viktigt att just inte påverka små barn ytterliga. Men det var just inte där ni var i diskussionen, även om det är huvudgrejen.
  • kaffe
    Nimzay skrev 2018-06-07 10:01:46 följande:

    Jag är inte ute och cyklar utan jag inser vilket budskap det är som kommer fram med det du skriver utan att du vare sig är medveten om det eller vill det. Med andra ord inser du helt enkelt inte vad du förmedlar. Men tänker man konsekvent begriper man det.

    Så jag menade inte att det där var åsikter du hade - utan att det du skriver visar på att det skulle kunna vara så att muslimer är värre människor än kristna, utan att det egentligen är din avsikt.

    Och du, jag vet vad ordet religionstillhörighet betyder, har du seriöst inte mer att komma med än att jag ska slå upp ord?

    För övrigt så kanske den personen som skrev att muslimer var hemska som tvingade in barnen i en religion menade att de muslimer som uppfostrar sina barn som muslimer och samtidigt faktiskt tolkar det som att det enligt religionen är okej att sexualisera och förtrycka småflickor, och inte att muslimer som för sin del inte tolkar Islam på det sättet var hemska. 

    Snälla sluta nu babbla på om normalfuntade muslimer och kristna - det är inte dessa det handlar om här, det handlar om sjuka religiösa individer med en småflickeförtryckande tolkning av sin tro.


    Nu gör du det igen. Försöker förklara vad någon annan menar.

    Så vad är det för budskap du anser jag förmedlar?

    Och vad betyder nbsp??
  • Tom Araya
    kaffe skrev 2018-06-07 09:46:17 följande:
    Vi tar det ett varv till. Dopet är ett exempel på att även vi kristna ger våra barn en religionstillhörighet dom inte själva valt. Inget annat. Inte var det INNEBÄR att ge sitt barn en religion eller vilken religion som är värst. Det var ett svar till någon som skrev att muslimer är hemska som tvingar in sina barn i en religion dom inte själva valt. Genom att döpa barnet i svenska kyrkan gör vi exakt samma sak, ger dom en religionstillhörighet dom inte valt. Att sen föräldrarna inte är troende utan mest ser det som ett sätt att håva in dyra presenter och lägga upp fina bilder på instagram spelar ingen roll. Den som döper sitt barn i svenska kyrkan gör sitt barn kristet.

    Om du ändå inte förstår googla ordet religionstillhörighet.

    Sluta sen att skriva vilka åsikter du tror jag har. Du är helt ute och cyklar i din analys.
    Muslimer och judar är det dock från födseln med judiska/muslimska föräldrar.
    Vi svenskar kan välja bort både kyrkans dop och konfirmation.
  • Tom Araya
    Nimzay skrev 2018-06-07 10:01:46 följande:
    Jag är inte ute och cyklar utan jag inser vilket budskap det är som kommer fram med det du skriver utan att du vare sig är medveten om det eller vill det. Med andra ord inser du helt enkelt inte vad du förmedlar. Men tänker man konsekvent begriper man det.

    Så jag menade inte att det där var åsikter du hade - utan att det du skriver visar på att det skulle kunna vara så att muslimer är värre människor än kristna, utan att det egentligen är din avsikt.

    Och du, jag vet vad ordet religionstillhörighet betyder, har du seriöst inte mer att komma med än att jag ska slå upp ord?

    För övrigt så kanske den personen som skrev att muslimer var hemska som tvingade in barnen i en religion menade att de muslimer som uppfostrar sina barn som muslimer och samtidigt faktiskt tolkar det som att det enligt religionen är okej att sexualisera och förtrycka småflickor, och inte att muslimer som för sin del inte tolkar Islam på det sättet var hemska. 

    Snälla sluta nu babbla på om normalfuntade muslimer och kristna - det är inte dessa det handlar om här, det handlar om sjuka religiösa individer med en småflickeförtryckande tolkning av sin tro.
    Jag vill påpeka att en tolkning av den islamiska tron och dess påbud som vi västerlänningar uppfattar som mycket konservativ är mycket vanlig i många länder i mellanöstern och Afrika där Islam har en stark ställning i samhället.
  • Nimzay
    kaffe skrev 2018-06-07 10:35:34 följande:
    Nu gör du det igen. Försöker förklara vad någon annan menar.

    Så vad är det för budskap du anser jag förmedlar?

    Och vad betyder nbsp??
    Jag förklarar inte vad någon annan MENAR, utan vad för slutsatser man skulle kunna dra av att läsa det du skriver, alltså slutsatser som du inte avsiktligt menat att du skulle hjälpa folk att dra.

    Vad jag tror att dina texter skulle kunna förmedla har jag redan skrivit.

    Jag försökte skriva på ett sätt så att man tydligt skulle kunna läsa, men uppenbarligen gick det inte hem.
  • Nimzay
    Tom Araya skrev 2018-06-07 10:40:28 följande:
    Jag vill påpeka att en tolkning av den islamiska tron och dess påbud som vi västerlänningar uppfattar som mycket konservativ är mycket vanlig i många länder i mellanöstern och Afrika där Islam har en stark ställning i samhället.
    Så är det säkert. ^^
  • Nimzay
    Nimzay skrev 2018-06-07 10:41:17 följande:
    Jag förklarar inte vad någon annan MENAR, utan vad för slutsatser man skulle kunna dra av att läsa det du skriver, alltså slutsatser som du inte avsiktligt menat att du skulle hjälpa folk att dra.
    *Samt att jag gav ett förslag på vad en person skulle kunna ha menat.
  • John22

    Tvingas? Det verkligen skrämmande är just det faktum att detta inte alls är något som de tvingas till, utan något de gör helt frivilligt.

  • kaffe
    Tom Araya skrev 2018-06-07 10:35:54 följande:
    Muslimer och judar är det dock från födseln med judiska/muslimska föräldrar.
    Vi svenskar kan välja bort både kyrkans dop och konfirmation.
    Ja just det, så är det.  
    Dopet kan man iofs inte välja bort förrän det är dags för konfirmation om man nu skulle vilja avsäga sej det...
Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?