• Anonym (Overweight)

    Folk som köper godis för flera hundra...

    Varför gör ni det? Godis är inget kroppen behöver överhuvudtaget, själv får mina barn varsitt kinderägg på lördagar. Men jag har sett många som köper flera kilon och lagt massa hundralappar på godis och läsk. Återigen varför? Fetman är större än nånsin, både för barn och vuxna. Ser överviktiga barn och vuxna mer eller mindre överallt nu för tiden. Det är oroväckande, riktigt oroväckande...

  • Svar på tråden Folk som köper godis för flera hundra...
  • Tow2Mater
    hammarhajen skrev 2018-06-15 21:40:38 följande:
    Fast när samhället får betala väldigt höga summor i form av sjukvårdskostnader och sjukskrivningar, då har väl också "samhället" (dvs vi människor) rätt att tycka till om saken?

    Hälsoproblem till följd av övervikt och/eller dålig kosthållning är ju ett allt större problem...
    Ska vi dra det dit kan vi ju tala om begränsningar i antalet barn man "får" foda; då det leder till stressrelaterade sjukdomar och sjukskrivningar, for att inte tala om alla kostsamma fl-ledigheter och barnbidrag och bostadsbidrag och underhållsbidrag och subventionerade forskoleplatser och listan tar aldrig slut på samhällets kostnader relaterat till flera barn...
  • Jonisbabonis16

    Spelar absolut ingen roll vad det är man käkar. Så länge kaloriintaget är mindre än kaloriuttaget bör det inte vara något problem. Själv har jag aldrig käkat godis då det endast innehåller socker. Jag håller mig till min sockerfria läsk och nötter.

  • Elle N
    Anonym (T-sprit) skrev 2018-06-15 21:46:02 följande:

    dem och de* ska det vara såklart...


    Fast ingen jag har hunnit läsa har tagit fel på de och dem. En eller ett par har använt dom i stället för de och dem. Är man osäker och det är ett forum som familjeliv tycker jag att dom är helt ok. Då slipper jag se elanvändningen av dem, som börjar bli epidemisk. Är man osäker och det inte är någon formell text... använd hellre dom än gör fel
  • Anonym (Ludde)

    I Dagens samhälle så vet man inte bättre.

    Vart jag än tittar så springer folk runt med sina energi drycker och ser fåniga ut.

    Allt sitter i huvudet och när ni äter godis så bevisar det att ni har bristande intelligens.

    En intelligent person äter inte skräp utan vet att det är skräp och ska kastas haha.

    Lär er hur hjärnan fungerar att godis är farligt då det triggar olika områden i hjärnan och skickar ut signaler att skiten ni stoppar i er tilltalar er på olika sätt.

    Socker får man konsentrations svårigheter av, är det vad ni vill ge era barn, varför tror ni att diagnoserna adhd och add har ökat?

    Om man har fått ett sockerberende så måste det beroendet bytas ut mot ett annat beroende och det kan vara allt från sex, alkohol, våld m.m detta finns hjälp att kunna tygla och förstå signalerna men alla förstår inte att dom har ett beroende eller hur man blir av med det.

    Socker kan dämpa allt från ångest, depression m.m men det fungerar inte i längden att trigga igång hjärnan med socker och tillfredsställa känslorna man får av att äta det där söta goda som man mår så bra av att äta.

    Om folk bara viste vad socker ställer till med så skulle socker vara förbjudet.

    Varför tror ni socker säljs, jo för att det tillfredsställer era hjärnor på ett skönt sätt, och piggar upp så fint när ni är trötta, ta en läsk och ni vaknar till för ni känner er så trötta.

    Varför tror ni energi drycker säljs så mycket av idag jämfört med förr, jo för att samhället har blivit mer stressat och folk behöver piggas upp för att orka med all stress.

    Detta får vi alla vara med och betala när ni söker vård senare i livet.

    Gör oss alla en tjänst och sluta med socker.

    Tack!

  • hammarhajen
    Tow2Mater skrev 2018-06-15 21:56:53 följande:
    Ska vi dra det dit kan vi ju tala om begränsningar i antalet barn man "får" foda; då det leder till stressrelaterade sjukdomar och sjukskrivningar, for att inte tala om alla kostsamma fl-ledigheter och barnbidrag och bostadsbidrag och underhållsbidrag och subventionerade forskoleplatser och listan tar aldrig slut på samhällets kostnader relaterat till flera barn...
    Märklig jämförelse. Ett samhälle behöver medborgare, men inte ohälsa.

    Ett barn kostar, men "betalar tillbaka" när det blir vuxet och bidrar till samhället iform av dels utfört arbete, dels skatteintäkter.

    Ohälsa som skulle kunna undvikas för ju inte med sig något gott, eller betalar tillbaka på något sätt.
  • hammarhajen
    Anonym (Man gör som man vill..,) skrev 2018-06-15 21:46:18 följande:
    Hur vet du att många inte förstår? Jag tror inte det finns någon som inte vet konsekvenserna av att äta mycket socker. Men vi väljer att fatta våra egna personliga val å ta risker utefter vad vi värderar i livet..

    Jag kan tex inre för mitt liv förstå varför man väljer att köra motorcykel när riskerna för att skadas i trafiken är så stora, å följderna ofta väldigt allvarliga, å tom ofta leder till döden när man väl krockar... ändå finns det massor med människor som kör motorcykel ofta, vilken galenskap.... Jag vet att de vet, men de väljer att prioritera sitt mitorcykelkörande ändå, det är värt alla risker uppenbarligen...

    Samma sak för dem som köper mycket godis, massor med godis. Godis är gott, visst det är onyttigt till och med osunt men vi väljer att fokusera på det trevliga, goda istället på farorna...
    Om man ska jämföra med motorcykelåkande kan man ju tänka att motorcyklister ändå ska följa trafikregler, bära skyddsutrustning, anpassa farten efter förutsättningar och så vidare.

    Det kan väl jämföras med att äta godis, men med måtta och på ett klokt sätt. 

    Det hälsosammaste är väl att låta bli både motorcyklar och godis. Men vill man åka motorcykel ändå så skyddar man sig. Och vill man äta godis äter man med måtta. 
  • Anonym (Gottegrisen)

    Jag och sambon ska baka idag och köpa godis, chips och öl. Sen ska vi trycka i oss allt ikväll och NJUTA så in i helvete! Gud vad jag älskar att äta, njuta och leva fullt ut. Man lever ju bara en gång. ;)

  • hammarhajen
    Anonym (mao) skrev 2018-06-15 21:48:49 följande:
    Nej det tycker jag verkligen inte. Att man betalar skatt ger verkligen inte någon rätt att diktera i andras liv.
    Om du tycker att det är att "diktera i andras liv" att önska att folk åt mindre skräp så tycker vi nog olika. 

    Och i en demokrati har ju faktiskt alla röstberättigade rätt att tycka till. Beslut som rör hälsofrågor som t.ex. fri skolmat, rökförbud på allmän plats, fri sjukvård för barn, skolidrott och så vidare kommer ju från folkvalda politiker, det vill säga oss väljare. Man KAN ju göra läsk och godis dubbelt så dyrt med hjälp av skatter, till exempel. Det har man faktiskt all rätt i världen att både motionera om och tycka. 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Overweight) skrev 2018-06-15 16:17:40 följande:

    Varför gör ni det? Godis är inget kroppen behöver överhuvudtaget, själv får mina barn varsitt kinderägg på lördagar. Men jag har sett många som köper flera kilon och lagt massa hundralappar på godis och läsk. Återigen varför? Fetman är större än nånsin, både för barn och vuxna. Ser överviktiga barn och vuxna mer eller mindre överallt nu för tiden. Det är oroväckande, riktigt oroväckande...


    Man kanske köper till många, till en fest osv? Det vet väl inte du när du står där i mataffären och spanar i de andras kundvagnar.
    Vi är en familj på 7 stycken (och får jag säga, köper inte så väldigt mycket godis) men i förhållande till vad en familj på 3-4 stycken köper, så ser det förstås mer ut i vår vagn. 
  • Nonym
    Anonym (Overweight) skrev 2018-06-15 16:17:40 följande:

    Varför gör ni det? Godis är inget kroppen behöver överhuvudtaget, själv får mina barn varsitt kinderägg på lördagar. Men jag har sett många som köper flera kilon och lagt massa hundralappar på godis och läsk. Återigen varför? Fetman är större än nånsin, både för barn och vuxna. Ser överviktiga barn och vuxna mer eller mindre överallt nu för tiden. Det är oroväckande, riktigt oroväckande...


    För att vi är 6 personer hemma (iaf varannan lördag) som ska äta av det där godiset och de där chipsen och dricka den där läsken.. och eftersom att barnen bara får på just lördagar så kan de väl iaf få så de känner sig nöjda (kan jag tycka)..

    Stackars barn som bara får varsitt kinderägg på en lördag.. du kanske skulle se till att köpa lite bättre godis till dem iaf? om man är så mån som du låtsas vara så skulle man inte röra vit choklad ens med tång!!
Svar på tråden Folk som köper godis för flera hundra...