• Anonym (Klara)

    Kvinnor, vilken del av benen rakar ni?

    Hej! Jag började fundera på det här för någon dag sedan, då jag aldrig orkar raka ovanför knäna, hur andra egentligen gör.

    Så, till er som rakar era ben (även om det bara är vid speciella tillfällen), hur rakar ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinnor, vilken del av benen rakar ni?
  • Anonym (S)
    LFF skrev 2018-06-18 11:31:29 följande:

    Rakar upp till knäna då de hårstråna är mörkare efter flera år av rakning. På låren är hårstråna ljusa och syns knappt (precis som på armarna). Är rödhårig, därav ljusa hårstrån. Hade jag lyssnat på mamma för snart 40 år sedan och inte börjat raka mig så hade jag inte behövt göra det på smalbenen heller.

    *attans, mamma hade rätt då också*


    Det är en myt, du skulle haft mörkare/grövre hår på smalbenen även om du inte rakat :) Rakningen påverkar inte hårsäckarna och hårväxten, den enda skillnaden skulle i så fall vara att det känns grövre eftersom det är rakt avskuret och att det inte "slits" och bleks.
    Jag har nog samma typ av hår som dig. Är lite rödlätt och har ljust "fjun" på låren men lite grövre hår på smalbenen. Jag har perioder då jag inte rakar benen alls, bara smalbenen och när jag rakar hela. Det gör ingen skillnad alls för hur hårväxten på benen ser ut :)
  • sextiotalist

    Rakar endast underbenen och det på sommaren, jag har nästan inget hår alls ovanför knäna, men under knäna som en man.
    Jag började när jag insåg att jag aldrig skulle få de där fina bleka håren på underbenen som mina kompisar hade, så tog jag bort den rejäla hårväxten istället (och fick samtidigt en sportslig chans att få färg även på underbenen :) )

  • Anonym (Hååår)

    Jag rakar hela benen. Har mörkt hår på baksida lår och låter jag håret växa nedanför knäna så är det också ganska mörkt. 

  • LFF
    Anonym (S) skrev 2018-06-18 11:40:33 följande:
    Det är en myt, du skulle haft mörkare/grövre hår på smalbenen även om du inte rakat :) Rakningen påverkar inte hårsäckarna och hårväxten, den enda skillnaden skulle i så fall vara att det känns grövre eftersom det är rakt avskuret och att det inte "slits" och bleks.
    Jag har nog samma typ av hår som dig. Är lite rödlätt och har ljust "fjun" på låren men lite grövre hår på smalbenen. Jag har perioder då jag inte rakar benen alls, bara smalbenen och när jag rakar hela. Det gör ingen skillnad alls för hur hårväxten på benen ser ut :)
    Jag hade extremt mjuka, ljusa, tunna hårstrån på smalbenen innan jag började raka mig. Började förhållandevis sent också så eventuella pubertetsförändringar skulle redan ha kommit. Jag rakar sällan benen på vinterhalvåret, det är liksom meningslöst eftersom man ändå aldrig är barbent då.

    Håret på låren (och armarna) är så tunna och ljusa att det knappt syns, möjligen att de "glittrar" lite i solen.

    En vän som är blond har mörkare hår på benen och armarna än vad jag har.
  • Anonym (:-P)
    Anonym (-) skrev 2018-06-17 21:19:44 följande:

    Jag känner några tjejer som inte har mer än ljusa fjun även på smalbenen. Där kan vi snacka vinstlott!

    Jag är en sån.... har bara lite lätta fjun egentligen på benen... Jag rakar ibland för det är en skön känsla när det är helt rent....Men ingen ser om jag rakar eller inte! Man känner det inte ens tydligt, det är jag som känner det på benet om jag rakat genom att strumpbyxor glider direkt mot huden på ett annat sätt :-P 


    Rakar mig lite olika... men kanske 2-5 gånger om året på benen... 

  • Anonym (:-P)
    LFF skrev 2018-06-18 11:31:29 följande:

    Rakar upp till knäna då de hårstråna är mörkare efter flera år av rakning. På låren är hårstråna ljusa och syns knappt (precis som på armarna). Är rödhårig, därav ljusa hårstrån. Hade jag lyssnat på mamma för snart 40 år sedan och inte börjat raka mig så hade jag inte behövt göra det på smalbenen heller.

    *attans, mamma hade rätt då också*


    Nej... det är faktiskt inte så... Däremot så kan kostförändringar, hormonförändringar osv ändra hårväxten. Men att raka ändrar absolut INGET....... Det är bevisat. 
  • LFF
    Anonym (:-P) skrev 2018-06-18 14:32:18 följande:
    Nej... det är faktiskt inte så... Däremot så kan kostförändringar, hormonförändringar osv ändra hårväxten. Men att raka ändrar absolut INGET....... Det är bevisat. 
    Se svar i inlägg 25 om hur det var innan jag började raka mig.
  • Anonym (:-P)
    LFF skrev 2018-06-18 15:34:54 följande:
    Se svar i inlägg 25 om hur det var innan jag började raka mig.
    Jaha och ändrar inte faktum att även om du uppfattar det som om det ändrats för att du rakar dig så är det fysiskt omöjligt..... Du har hormonförändringar under hela livet. Du ändrar kost osv... Det är det som är orsaken, det kan inte förändras av att du rakar även om du uppfattar det som det! 
  • Anonym (alt 4)

    Alternativ 4 - upp till kanske fem cm under knät. Har aldrig brytt mig om att raka låren. Jag har ganska tätt med hår och inte allt för korta strån heller, men de är jätteljusa och mjuka så jag ser inte poängen. Har likadant på armarna med, men bryr mig inte om att raka där heller.

  • Anonym (alt 4)

    Skulle vilja vara som min mamma. Hon har inte ett hårstrå annat än på huvudet, underlivet och under armarna. När hon opererade sig och ombads raka kroppen och hon sa att det inte behövdes så var sköterskorna skeptiska, men de undersökte henne med fascination och såg att mamma haft rätt. Inte ett enda minimalt litet strå.

  • Nimzay

    Ibland bara upp till knäna typ (ibland ännu mindre långt upp än så - ugh lät konstigt att säga så men vet inte hur jag säga hehe), och ibland även över knäna och vidare upp på låren, typ ända upp till rumpan. Är alltså olika, beror lite på vad för kläder jag ska ha på mig.

  • Anonym (starkare)
    LFF skrev 2018-06-18 11:29:35 följande:
    Vad har det med rakning av benen att göra?
    Klart det har. Det är ju fittan som förenar benen...
  • fluu

    Om jag rakar benen, vilket jag inte alltid gör, så rakar jag till strax under knät. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Jo)
    fluu skrev 2018-06-19 08:57:04 följande:
    Om jag rakar benen, vilket jag inte alltid gör, så rakar jag till strax under knät. 
    Samma här.
  • EnAnonumius
    Anonym (starkare) skrev 2018-06-19 08:54:27 följande:
    Klart det har. Det är ju fittan som förenar benen...
    Nej fittan förenar inte benen, bara för att fittan sitter "mellan benan". Du kan ta bort fittan på en kvinna och bene sitter kvar intakt där det skall i höften.

    Är det mer påstående du skall komma med som bevisar att du inte kan ett skit om kroppens anatomiska uppbyggnad?

     

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (H)

    Hårstråna på mina smalben är mörkare och ser grövre ut än håret på mina lår. Där är håret ett mjukt och ljust fjun som man inte ens ser och knappt känner. Därför rakar jag bara till strax ovanför knäskålarna. Någon gång ibland kan jag dock raka upp till halva låret bara för att, haha. Men då blir det slarvigt gjort.

Svar på tråden Kvinnor, vilken del av benen rakar ni?