Inlägg från: Susannas |Visa alla inlägg
  • Susannas

    Vilken kategori av namn?

    Om ni var tvungna att ge alla era barn namn från en av följande kategorier, vilken skulle ni då välja? Namnen som står där är bara exempel, det finns ju nämligen hur många namn som helst som skulle passa in i kategorierna.

    Vanliga / Populära
    Elsa, Julia, Sara
    Karl, Gustaf, Erik

    Vanliga / Opopulära
    Katarina, Ulrika, Margareta
    Anders, Per, Magnus

    Ovanliga / Populära
    Hedda, Hilma, Hedvig
    Frans, Hjalmar, Elis

    Ovanliga / Opopulära
    Augusta, Beda, Justina
    Bernhard, Ferdinand, Sigfrid

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken kategori av namn?
  • Susannas
    BossHoss skrev 2018-06-18 11:46:40 följande:

    kategori 3

    För jag gillar fornodiska och gamla namn och de ingick i den kattegorin bland exemplen


    Strunta i namnen, det var bara exempel, det finns ju hur många namn som passar in i kategorierna som helst!

    Förresten vilket av namnen i kategori 3 är fornnordiska?
  • Susannas
    BossHoss skrev 2018-06-18 12:15:26 följande:
    Ahh

    jag väljer inte namn alls efter kattegori isåfall, utan vad jag anser va fint.

    Men nu gillar jag gamla namn och namn med fornodisk klang

    Hilda - Fornodiskt
    Hedda - Germanskt, men klang av fornodiskt, stridsmö (heddan tex)
    Hjalmar - Gammalt nordiskt namn
    Jag har svårt att tänka mig att föräldrar inte väljer namn inom en kategori - när du hör namnen "Magnus, Ulrika, Hilma och Elis" tänker du då "två föräldra och två barn" eller tänker du "fyra syskon födda på 2010-talet"?

    Självklart är det viktigt att man finner namn estetiskt tilltalande men jag har aldrig träffat några föräldrar som har gett sina barn namnen "Elsa och Per". Det är självklart att ens smak av barnnamn faller in i en viss kategori. kategorierna jag nämnde är en av många kategorier. andra kategorier är till exempel långa/korta-namn, traditionella/moderna-namn, hårda/mjuka-namn, internationella/svenska-namn, osv

    Det äldsta belägget för Hilma i Sverige är daterat år 1815

    Fornnordiska talades fram till slutet av vikingatiden, alltså kan ett namn endast anses fornnordiskt om det fanns belägg för det innan vikingatiden tog slut. Det äldsta belägget för Hjalmar var i Island under 1400-talet, alltså är det ett medeltida isländskt namn och inte ett fornnordiskt namn. De enda fornnordiska namnen jag nämnde är Karl och Erik
  • Susannas
    fluu skrev 2018-06-18 13:04:28 följande:

    Jag gillar alla namn du räknar upp. För mig är det inte viktigt med trender eller ovanlighetsgrad. Men jag tänker också i namnkategorier, men då ofta i urspr. Jag gillar nordiska och germanska namn.


    Tycker du verkligen att det är oviktigt? Tycker du inte att det minst sagt skulle låta konstigt med två syskon som hette "Rudolf och Elias"? Eller "Margareta och Alma"?

    Jag bryr mig inte riktigt om namnets språkliga ursprung, jag tycker att "Göran och Filip" låter fel som namnen på två bröder födda på 2010-talet fastän de båda har grekiskt ursprung

    Namnkombinationerna jag nämnde skulle säkert funka utan problem på två syskon runt förra sekelskiftet, men i dag tror jag nog att de flesta tycker att det låter en aningen konstigt
  • Susannas
    ninjamamman skrev 2018-06-18 17:36:56 följande:
    Såklart man kan. Tror du alla bryr sig om att namnen tvunget ska passa ihop? Många får barn under em. längre tid, vid helt olika tidpunkter i livet= olika smak av namn.
    Visst kan man det men jag tänker att folk nog tycker att kombinationen "Elsa och Alma" låter rimligare som namnen på två systrar än kombinationen "Elsa och Gertrud" - tycker inte du det?
  • Susannas
    fluu skrev 2018-06-18 19:17:59 följande:
    Nu sa jag inte att det var oviktigt och dessutom verkar vi definiera kategorier lite olika. Alma och Margareta låter ypperligt, det är namn som jag ofta stött på i samma syskonskara under släktforskning. Funkade de då så funar de nu eftersom att namn går i rätt jämna cykler.

    Visst på 1800-talet kunde man hitta syskonskaror där barnen hette "Alexander, Bengt och Leander" och "Maja, Inga och Hulda" men så ser det inte ut längre och det borde du ju förstå.

    Systrar som heter "Sofia, Lovisa och Emma" passar in i både 2018 och i 1898. Men däremot lär en syskonskara där barnen heter "Klara, Gunilla och Albertina" endast existera år 1898 och inte 2018.

    Visst, jag gillar namnet Leander, men skulle jag ge min son det namnet skulle hans bröder i framtiden inte heta Alexander och Bengt eftersom att det helt enkelt inte skulle passa. Det är troligare att de skulle få namn i still med Gottfrid och Reinhold.

  • Susannas
    fluu skrev 2018-06-19 06:44:04 följande:

    För övrigt så är Göran givetvis inte ett grekiskt namn utan en svensk form av ett grekiskt namn. Stor skillnad. Karl är dessutom gammatyskt och inte nordiskt.


    Nu blir jag bara förolämpad. Det är klart att jag läste vad du skrev. Men vem vet jag kanske inte tolkade det du skrev korrekt ty svenska är inte mitt modersmål.

    Namn är populära vid olika tidsperioder och bara för att två namn råkade vara populära under samma tidsperiod så betyder det inte att de passar lika bra ihop idag som de gjorde då.

    "Maria, Sara och Daniel" är namn som passar på en syskonskara född på 70-talet såväl som idag - "Malin, Jenny och Fredrik" är däremot tidstypiska 70-tals namn.

    "Ingrid, Kerstin och Nils" är namn som passar på en syskonskara född på 30-talet såväl som idag - "Inger, Ulla och Hans" är däremot tidstypiska 30-tals namn.

    Apropå namnet Karl så säger varje legitim källa som jag kan hitta att det är ett fornnordiskt namn, det förekom dessutom på runstenar från vikingatiden.

    källa: historiska museet och institutet för språk och folkminnen
  • Susannas
    fluu skrev 2018-06-19 06:44:04 följande:

    För övrigt så är Göran givetvis inte ett grekiskt namn utan en svensk form av ett grekiskt namn. Stor skillnad.


    Med den logiken är Filip inte grekiskt heller eftersom att Filippos är den grekiska formen.

    Samma sak gäller väl då också Helena, Margareta, Katarina, Barbro, Irene, Alexander, Stefan, Teodor, Peter och Kristoffer.

    Eftersom att de i Grekland använder sig av formerna Eleni, Margarita, Katerina, Varvara, Irini, Alexandros, Stefanos, Theodoros, Petros och Christoforos.

  • Susannas
    fluu skrev 2018-06-19 09:21:15 följande:
    Du upprepar samma saker, jag upprepar samma saker. Vi tycker uppenbarligen olika. 
    Jaha och jag som tolkade det som att du inte förstod vad jag försökte säga.
  • Susannas
    fluu skrev 2018-06-19 09:21:15 följande:
    Du behöver bara googla "Karl namn" eller "Karl name" så ser du tyskt, germanskt, german osv överallt. Även om namn sällan är begränsade till ett litet område såklart.
    Tror nog att historiska museet och institutet för språk och folkminnen vet bättre än olika okvalificerade googleresultat.
    fluu skrev 2018-06-19 09:24:54 följande:
    Absolut. Det är skillnad på former av namn. 
    Men hur ska man då kategorisera ett namn som Birgitta, är det inte ett irländskt namn längre? Bara för ett namn förändras lite när det sprider sig geografiskt har det ju fortfarande samma lingvistiska ursprung och etymologiska betydelse.
    fluu skrev 2018-06-19 09:26:17 följande:
    Tolka på, du.
    Detsamma.
  • Susannas
    fluu skrev 2018-06-19 06:44:04 följande:

    För övrigt så är Göran givetvis inte ett grekiskt namn utan en svensk form av ett grekiskt namn.


    Jag skrev aldrig att Göran var ett grekiskt namn.

    Det jag skrev var:
    Susannas skrev 2018-06-18 17:45:21 följande:
    jag tycker att "Göran och Filip" låter fel som namnen på två bröder födda på 2010-talet fastän de båda har grekiskt ursprung

  • Susannas
    Bunny on speed skrev 2018-06-19 10:22:51 följande:
    Jag skulle säga att din indelning är helt fel. Barn idag heter Elsa men sällan Sara. Flera i grupp 1 hör snarare hemma i grupp 2, om du med den syftar på namn som tillhör fel generation. Ovanligt och populärt, det låter motsägelsefullt. Eller syftar du på att de är populära på barn men ovanliga sett till hela populationen?
    Här har du en länk med en lista över de 100 populäraste namnen i Sverige år 2017

    Sara låg på plats 30 och Elsa på plats 13 - de är båda två väldigt populära namn. Jag delade inte upp namn i generation men i hur vanliga/ovanliga och populära/opopulära de är. Det finns tusentals namn som personer bär runt omkring i Sverige, jag definierar "populär" som att namnet finns bland de 100 populäraste bland nyfödda

    När jag skriver vanlig menar jag namn som många heter, alltså namn som är vanliga generellt sett bland befolkningen.

    Och när jag skriver ovanlig menar jag namn som få heter, alltså namn som är ovanliga generellt sett bland befolkningen.
  • Susannas
    fluu skrev 2018-06-19 10:28:19 följande:
    Dock är Karl inte längre vanligt, precis som Erik som rasar ganska stadigt även om det fortfarande ligger i topp 100.
    Att något är vanligt och att något populärt är två olika saker. För mig är det det i alla fall. Enligt mig är ett namn vanligt om mer än 10000 heter det.

    Erik är det femte vanligaste namnet bland män i Sverige med 67738 bärare.
    Karl är det sjunde vanligaste namnet bland män i Sverige med 66381 bärare.

    Och för mig är ett namn populärt om det ligger på topp 100-listan oavsett om det har ökat eller minskat de senaste åren. Deras popularitet må falla men de är fortfarande bland de 100 populäraste namnen bland nyfödda.
  • Susannas
    Lenalein skrev 2018-06-19 13:28:03 följande:

    Tillhör kategori fyra

    Mitt favoritnamn har så länge jag kan minnas varit Elna och när jag fick mitt första barn fanns inget annat namn på tal. Men när vi då fick vårt andra ville vi ha något som passade med Elna, det vill säga; 1. ovanligt, 2. opopulärt, 3. traditionellt, 4. inte för långt, 5. ingen namnsdag

    Våra andra barn heter Agaton, Betty och Hilmer


    Vilka fina namn!
  • Susannas
    Kusin Krakel skrev 2018-06-23 15:54:59 följande:

    Hur kan ett namn vara ovanligt och populärt? Menar du namn som är på g att bli poppis men som ännu inte är där?

    Av just dessa namn gillar jag Frans och Augusta bäst, jag gillar inget av de andra namnen.


    Namnen som jag listade var bara förslag på namn som passar in i den kategorin, häng inte upp dig på dem. För mig är ett namn populärt om det ligger på topp 100-listan över de populäraste namnen bland nyfödda. Och för mig är ett namn vanligt om mer än 10000 heter det.

    Vanliga / Populära = Namn som mer än 10000 heter och som finns på topp 100-listan.

    Vanliga / Opopulära = Namn som mer än 10000 heter men som nästan inga föräldrar numera ger till sina barn.

    Ovanliga / Populära = Namn som färre en 10000 heter men som ligger på topp 100-listan.

    Ovanliga / Opopulära = Namn som färre en 10000 heter och som nästan inga föräldrar numera ger till sina barn.
Svar på tråden Vilken kategori av namn?