• Anonym (TS)

    Fy för elaka människor..

    Idag var jag och min dotter och handlade i Ica affären. Min dotter som är fem år ser en äldre man plocka lösgodis. Då säger hon högt: Man får inte äta godis idag. Vad svarade mannen? Inte något snällt tillbaka utan något förlöjligande svar att: Nähä men kasta mig i fängelse då haha...man hörde att det var ett spydigt tonläge och min dotter blev ledsen över det spydiga svaret. Undra om han använde försvarsmekanism tro? För min dotter har ju rätt, man ska inte äta godis på andra dagar än lördagar. Är så trött på elaka människor som saknar glimten i ögat, tack för mig..

  • Svar på tråden Fy för elaka människor..
  • Anonym (TS)
    Anonym (????) skrev 2018-06-18 15:55:52 följande:

    Men vadå din dotter har rätt? Hon bestämmer väl inte när andra äter godis och inte. 


    Det finns en anledning till att det heter lördagsgodis eller hur? Men jag har pratat med min dotter och sagt att när man är vuxen får man göra som man vill, dock får man inte bete sig illa.
  • Anonym (TS)
    Minimalen skrev 2018-06-18 15:51:51 följande:

    Nej din dotter var inte ironisk hon var bara oförskämd och uppkäftig. Med andra ord dåligt uppfostrad. Vad vill du att folk ska säga: "skit i det så lever du längre" eller bara "skit i det du ungjävel".


    Nej men man kan väl svara att man äter godis när man vill? Hur svårt ska det vara att säga en sådan replik. Måste man vara dryg till varje pris?
  • Anonym (lär)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-18 15:28:04 följande:

    Idag var jag och min dotter och handlade i Ica affären. Min dotter som är fem år ser en äldre man plocka lösgodis. Då säger hon högt: Man får inte äta godis idag. Vad svarade mannen? Inte något snällt tillbaka utan något förlöjligande svar att: Nähä men kasta mig i fängelse då haha...man hörde att det var ett spydigt tonläge och min dotter blev ledsen över det spydiga svaret. Undra om han använde försvarsmekanism tro? För min dotter har ju rätt, man ska inte äta godis på andra dagar än lördagar. Är så trött på elaka människor som saknar glimten i ögat, tack för mig..


    Du bär lära din dotter att inte kommentera vad andra gör och att inte påpeka för andra om sånt hon inte har med att göra. 

    Hon har inte alls rätt i att MAN inte får äta godis annat än på lördagar. 

    Jag skulle också kunna svara spydigt om ett barn tog sig friheten att kommentera mig och mina göranden. Du som förälder ansvarar för att lära ditt barn hyfsad social kompetens och däri ingår att inte säga som din dotter gjorde. Du borde bett mannen om ursäkt för att din dotter kommenterade honom. 
  • Anonym (????)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-18 15:58:06 följande:
    Det finns en anledning till att det heter lördagsgodis eller hur? Men jag har pratat med min dotter och sagt att när man är vuxen får man göra som man vill, dock får man inte bete sig illa.
    Fast det HETER inte lördagsgodis. Det heter godis. Det kan också vara torsdagsgodis, måndagsgodis osv. Du lägger bara en veckodag framför godis så "får" man äta godis vilken veckodag som helst. 
  • Anonym (lär)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-18 15:59:14 följande:
    Nej men man kan väl svara att man äter godis när man vill? Hur svårt ska det vara att säga en sådan replik. Måste man vara dryg till varje pris?
    Din dotter var ju dryg som kommenterade en främlings privata göranden. Nu är hon ett barn som inte förstår sånt, men du som vuxen måste ju fatta och lära din dotter hur hon ska bete sig bland folk.
  • Anonym (TS)
    Anonym (lär) skrev 2018-06-18 15:59:21 följande:

    Du bär lära din dotter att inte kommentera vad andra gör och att inte påpeka för andra om sånt hon inte har med att göra. 

    Hon har inte alls rätt i att MAN inte får äta godis annat än på lördagar. 

    Jag skulle också kunna svara spydigt om ett barn tog sig friheten att kommentera mig och mina göranden. Du som förälder ansvarar för att lära ditt barn hyfsad social kompetens och däri ingår att inte säga som din dotter gjorde. Du borde bett mannen om ursäkt för att din dotter kommenterade honom. 


    Exakt VAD vinner man på genom att vara otrevlig mot ett barn?
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2018-06-18 15:52:59 följande:

    Men alltså, jag känner av att samhället har blivit mindre och mindre tolerant mot barn. Han kunde svarat något i stil med att min dotter är duktig som äter godis på lördagar och att alla vuxna inte är lika duktiga som hon, med ett litet leende. Men idag har samhället blivit så kallt så man svarar istället med spydigheter och ironi. Mycket tråkigt tycker jag.


    Oj, då skulle du vuxit upp under 60-talet, hade en 5-åring tilltalat en vuxen på det sättet, då hade nog barnet fått en örfil eller en rejäl utskällning.

    På den tiden neg man för vuxna och sa tant eller farbror.
    Skulle nog säga att samhället aldrig varit så tolerant som det är nu, barn har aldrig fått ta så mycket plats som de tar nu
  • viseversa
    Anonym (TS) skrev 2018-06-18 15:52:59 följande:
    Men alltså, jag känner av att samhället har blivit mindre och mindre tolerant mot barn. Han kunde svarat något i stil med att min dotter är duktig som äter godis på lördagar och att alla vuxna inte är lika duktiga som hon, med ett litet leende. Men idag har samhället blivit så kallt så man svarar istället med spydigheter och ironi. Mycket tråkigt tycker jag.
    Men lägg ner. Jag har egna barn men orkar ändå inte vara 100% pedagogisk och förstående mot andras ointressanta ungar som tror dom har rätt att påpeka vad jag handlar. Hade sagt typ "skit i det du"
  • Anonym (lär)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-18 16:00:57 följande:
    Exakt VAD vinner man på genom att vara otrevlig mot ett barn?
    Ingenting mer än att man får utlopp för sin irritation över att en ouppfostrad unge kommenterar ens göranden. 

    Exakt VAD vinner din unge på att vara otrevlig och kommentera en vuxen persons godisätande?
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2018-06-18 16:01:22 följande:

    Oj, då skulle du vuxit upp under 60-talet, hade en 5-åring tilltalat en vuxen på det sättet, då hade nog barnet fått en örfil eller en rejäl utskällning.

    På den tiden neg man för vuxna och sa tant eller farbror.

    Skulle nog säga att samhället aldrig varit så tolerant som det är nu, barn har aldrig fått ta så mycket plats som de tar nu


    Vilken tur att det har ändrats så man ser barn som egna individer. Ofattbart att det är några länder som tillåter barnaga 2018.
Svar på tråden Fy för elaka människor..