• Anonym (Anonym)

    Lämna sambo och skaffa barn själv?

    Går och tänker på om jag ska lämna min sambo och skaffa barn ensam, då han inte vill ha barn med mig. Det har funnits en liten chans att han ändrar sig men efter 2 års barnlängtan är hoppet borta. Han har barn sen tidigare och känner sig klar med den biten, och så har han en nöjd känsla över våran familj med mig och barnen som kommer jättebra överens.

    Jag känner ju såklart att nånting saknas i våran familj. Jag vill också uppleva en graviditet och småbarnsår osv. med min sambo. Han tycker att hans barn är våra barn, men så känner ju inte jag även om jag älskar dom. Dom har en mamma som jag inte har nå intresse att konkurrera ut och ta hennes plats, som fått varit med från dom föddes.

    Nu har jag börjat kolla upp om att skaffa barn själv. Resultatet av de blir väl att sambon har ett val av att stanna eller lämna, har inte tagit upp det med honom då jag inte riktigt är beredd på att ta konsekvenserna. Jag skulle klara av att skaffa barn själv i praktiken, men känslomässigt? Jag kommer ju sakna min sambo och barnen, i mina fantasier om att skaffa barn är ju dom där.

    Hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Lämna sambo och skaffa barn själv?
  • Anonym (Inte)

    Jag rekommenderar dig inte att göra det men jag hade gjort det. Så ego är jag.

  • Anonym (Hej)

    Nu är det så att jag har barn och vet vad det innebär, dock har jag aldrig haft en extrem barnlängtan. Men ni som har det, du ts! Jag hade aldrig stannat kvar. Jag hade hittat mig en annan och skaffat barn. Idag så undrar jag ens hur jag inte kunde ha en barnlängtan när det är fanimej det bästa som har hänt i mitt liv och en anledning som får mig och se klart och med längtan inför framtiden och få se henne växa upp. Var nu inte dum och gå miste om denna välsignelse. Vem vet , som en annan skrev, tänk ifall han lämnar dig inom några år och det kanske är för sent...

  • Anonym (Biobonus)
    Aliona skrev 2018-06-19 21:03:31 följande:

    Fast att tillfredsställa sin älskade är ingen bra anledning till att skaffa barn. Barnet förtjänar en pappa som vill vara pappa. Det är inte egoistiskt att säga nej till barn om man känner att man inte vill eller klarar av att ha fler.


    Anonym (m) skrev 2018-06-19 21:14:10 följande:

    Som sagt, man skaffar inte barn för att tillfredsställa sin partner, då är man korkad. 

    TS kan skaffa vad hon vill ha, det har hennes kille gjort.


    Även om jag vidhåller att det är egoistiskt av mannen så betyder det inte att jag anser att det är bästa förutsättningarna för att få barn. Mitt råd till TS skulle vara att lämna, annars är risken stor att hennes bitterhet växer sig så stor att förhållandet ändå tar slut - kanske när det är för sent för henne att få barn överhuvudtaget.
  • Anonym (M 2)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-19 07:32:35 följande:
    Nej känner också att det inte är et val att välja bort barn, är redan bitter så jag kan inte ens tänka mig hur det är om några år..
    Elakt av honom att låta dig tro att du ska bli gravid och låter åren gå.

    Du kommer bara bli bittrare och bittrare.

    Nej, detta kan du inte kompromissa om!!!

    Hur gammal är du?
  • Aliona
    HD2017dis skrev 2018-06-19 19:18:13 följande:

    Är aldrig okej "inseminera sig själv". Det är ett nytt liv som ska skapas och det skapas genom att två individer samtycker och tar hand om det nya livet. Inte ska det nya livet bara ha en förälder från start, en förälder som inte ens lyckats attrahera motsatt part.


    Ja det är ju en fin tanke, men tyvärr ser verkligheten inte ut så. Barn blir till genom engångsligg på fyllan, våldtäkter, kondomer som spricker, kvinnor som ljuger om att de tar p-piller, och par som först kan tänka sig barn och sen drar pappan. Ytterligare familjer hamnar i vårdnadskonflikter med barnen i mitten. Att då tänka sig att en kvinna som är ensamstående och kan ta ansvar för ett barn inte skulle få skaffa barn själv under säkra och kontrollerade former är bara misstikta engagemanget.
  • Anonym (ultimatum)

    Ställ ett ultimatum. Just barn är inget man kan kompromissa om. Man kan inte skaffa ett halvt barn liksom.... Och du kommer troligen ångra dig resten av livet om du avstår barn pga honom.


    Vänta inte. För just den enskilda kvinnan vet man inte riktigt när det blir svårare att bli gravid. För en del sjunker fertiliteten rätt mycket redan efter 30. Nu skriver du inte hur gammal du är men.....vänta inte. 

  • Anonym (Susanna)

    Hej!
    Jag kan känna lite att det beror på hur gammal du är. Jag har själv haft de tankarna innan min sambo bestämde sig (efter att ha funderat i 9 år). Om min sambo hade kommit fram till att han inte ville försöka få barn så hade jag lämnat honom och skaffat ett barn själv i Danmark. Jag var i 35-årsålder. 

    Om jag hade varit bara 30, så hade jag lämnat och försökt bli intresserad av någon ny man, istället för att göra det själv. Jag hade letat efter en ny man i ca 4-5 år, innan jag försökte med barn på egen hand. 

    Det är så mycket enklare att vara två om barn. Man förstår inte innan hur mycket det tär på en att ha ett barn. Minsta lilla bekymmer som barnet har går direkt in i själen och förgiftar en. Jag är så tacksam att min man ändrade sig och att jag har honom att dela barnen med. Det är en trygghet också med tanke på vem som tar hand om barnet om jag själv får cancer och dör (känner flera i min ålder just nu som behandlas för bröstcancer). Sedan finns också risken att barnet inte föds friskt. Barnet kan ha svårigheter som är tunga för en ensamstående att ta själv. 

    Jag hade gjort det själv, men jag är glad att vi blev två om det. Men jag vet ju också att alla män inte är som min. Man man är en lika engagerad förälder som jag och det är väl därför det också är en sådan trygghet att vi är två. Det finns ju män som inte tar något ansvar för sina barn och då är det ju samma sak som att vara ensamstående. Men det finns ju många bra män och man kan ha tur. 

  • Anonym (Följ hjärtat)
    Anonym (Susanna) skrev 2018-06-20 06:23:36 följande:

    Hej!

    Jag kan känna lite att det beror på hur gammal du är. Jag har själv haft de tankarna innan min sambo bestämde sig (efter att ha funderat i 9 år). Om min sambo hade kommit fram till att han inte ville försöka få barn så hade jag lämnat honom och skaffat ett barn själv i Danmark. Jag var i 35-årsålder. 

    Om jag hade varit bara 30, så hade jag lämnat och försökt bli intresserad av någon ny man, istället för att göra det själv. Jag hade letat efter en ny man i ca 4-5 år, innan jag försökte med barn på egen hand. 

    Det är så mycket enklare att vara två om barn. Man förstår inte innan hur mycket det tär på en att ha ett barn. Minsta lilla bekymmer som barnet har går direkt in i själen och förgiftar en. Jag är så tacksam att min man ändrade sig och att jag har honom att dela barnen med. Det är en trygghet också med tanke på vem som tar hand om barnet om jag själv får cancer och dör (känner flera i min ålder just nu som behandlas för bröstcancer). Sedan finns också risken att barnet inte föds friskt. Barnet kan ha svårigheter som är tunga för en ensamstående att ta själv. 

    Jag hade gjort det själv, men jag är glad att vi blev två om det. Men jag vet ju också att alla män inte är som min. Man man är en lika engagerad förälder som jag och det är väl därför det också är en sådan trygghet att vi är två. Det finns ju män som inte tar något ansvar för sina barn och då är det ju samma sak som att vara ensamstående. Men det finns ju många bra män och man kan ha tur. 


    Exakt. Att skaffa barn själv är verkligen den absolut sista lösningen känner jag. Om man verkligen inte hinner hitta nån som vill samma. Har barn på deltid, alltså avlastning halva tiden, och det är inte lätt alla gånger. Jag förstår inte hur ensamstående orkar! Msn får ju isf vara beredd på att bara leva för barnet/barnen medan de är små, nåt annat utrymme finns inte.
  • Anonym (Följ hjärtat)
    Anonym (m) skrev 2018-06-19 19:12:41 följande:

    Du vet inte ett dugg om hur han sagt det eller vad han har sagt till TS, eller om han har försökt förhala det. Står  ingenting i TS om det.

    Han har inget ansvar för TS barnlängtan. 


    Nej det kan man ju inte veta exakt. Men han har ansvar i att var sjukt tydlig och rak, från dag 1, att det aldrig kan bli några barn.
  • Anonym (Märkligt resonemang)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-06-19 15:45:51 följande:
    De har just haft sex; han har fått orgasm men inte hon. Han känner sig färdig med liggandet och vill sluta, men hon vill gärna få det som han fått. Båda vill få sin vilja igenom. Vem är egoistisk?
    Men jösses, rätt krystad liknelse. Men vi kör väl på den linjen då:

    Mannen i förhållandet vill ha sex. Kvinnan vill inte ha det (just då). Är hon egoistisk som inte har sex eftersom hans längtan är så stor? Är han felfri och oegoistisk som tycker att hon kan ställa upp eftersom hans längtan är så stor?
Svar på tråden Lämna sambo och skaffa barn själv?