• BellaKH

    NIPT - era erfarenheter?

    Hej

    Vi har bestämt oss för att göra NIPT. Jag vet att vi inte ligger i riskzonen, men eftersom man med ett blodprov kan få veta så mycket, så vill vi ändå göra det. Veta att det verkar vara som det ska.

    Jag skulle därför gärna vilja veta hur era erfarenheter är av NIPT, svarstid, resultat och om resultatet stämde osv?

    Försöker tänka positivt dessa veckor som är kvar innan det är dags, har fått tid om ca en månad.

    Tack så länge!

  • Svar på tråden NIPT - era erfarenheter?
  • FrökenFlower
    Frax skrev 2018-06-25 20:49:54 följande:

    Jag gjorde kubtest där uktraljudet gick perfekt. Näsben och nackspalt va fina. Sen pang gick ridån ner, hamnade i riskgrupp med 1:138. Mitt blodprov drog net med 1:22. Har gjort IVF vilket bm sa kan påverka. Tog blodprov direkt för nip. Imorgon är den en vecka sen och mår så dåligt av väntan! Är det dåligt ringer dem (livrädd för min mobil och få se ?dolt nr?) är det bra ska jag kunna se det online. Fruktansvärt är detta livet står still just nu :(


    Fick 1:97 på trisomi 21 och 1:90 på trisomi 13 och 18 på kuben förra veckan. Igår tog jag blodprov för nipt.

    Med facit i handen hade det nog varit bättre att ha lånat till att ta privat nipt i v 10 istället för all denna väntan.

    Finns det allvarliga avvikelser så kommer abort bli tidigast v 15 och ev senare nu pga all tid som gått åt att vänta.
  • BellaKH
    Anotherone skrev 2018-06-26 01:53:21 följande:

    Vi betalade för nipt privat då vi fick siffror på KUB som vi hade svårt att tolka.

    Resultatet tog ca 8 dagar om jag inte minns fel och jag fick hem dem som ett protokoll över de testet som gjorts och med vilken säkerhet man kunde veta att resultatet stämde.

    Så det var en procentsats för var och en av trisomierna och en för att barnet hade en korrekt uppsättning av könsceller.

    Vi kollade alltså bara att cellerna var ok men bockade inte i att vi ville veta könet.

    Allt såg bra ut och min son är ju drygt ett år gammal.


    Okej, vad skönt att höra att allt gått bra ändå! 

    Så man kan inte få sina resulat via datorn på något sätt, är det bara per post?
  • BellaKH
    FrökenFlower skrev 2018-06-26 08:41:49 följande:
    Fick 1:97 på trisomi 21 och 1:90 på trisomi 13 och 18 på kuben förra veckan. Igår tog jag blodprov för nipt.

    Med facit i handen hade det nog varit bättre att ha lånat till att ta privat nipt i v 10 istället för all denna väntan.

    Finns det allvarliga avvikelser så kommer abort bli tidigast v 15 och ev senare nu pga all tid som gått åt att vänta.

    Åh, jag förstår att det blir väldigt tuft. Vi valde att inte göra KUBen.. Vad jag har läst så är det inte lika tillförlitligt och kan visa sämre resultat än vad ett NIPT-test gör. 


    Men då borde du väl få besked om ca en vecka? Vilken vecka är du i nu?

  • FrökenFlower
    BellaKH skrev 2018-06-26 09:31:16 följande:

    Åh, jag förstår att det blir väldigt tuft. Vi valde att inte göra KUBen.. Vad jag har läst så är det inte lika tillförlitligt och kan visa sämre resultat än vad ett NIPT-test gör. 

    Men då borde du väl få besked om ca en vecka? Vilken vecka är du i nu?


    Ja kuben är bara en sannolikhet så säger inget exakt.

    Jag är i vecka 14 (13+3). Får svar om ca 7-10 dagar. Visar det på avvikelser så blir det fostervattenprov och sen vänta på dom provsvaren......
  • BellaKH
    FrökenFlower skrev 2018-06-26 11:01:19 följande:
    Ja kuben är bara en sannolikhet så säger inget exakt.

    Jag är i vecka 14 (13+3). Får svar om ca 7-10 dagar. Visar det på avvikelser så blir det fostervattenprov och sen vänta på dom provsvaren......
    Nej men fy... vilken orolig väntan! :( Förstår att det inte känns så lätt då.. och ännu mera väntan på FV-prov.. 

    Jag håller tummarna för att NIPT-testerna visar bra resultat <3 

    Men jag börjar bli nervös inför vårt test.. 25/7 har vi fått tid.. så om 5 veckor har vi väl förhoppningsvis fått resultatet.
  • Anotherone
    BellaKH skrev 2018-06-26 09:29:11 följande:

    Okej, vad skönt att höra att allt gått bra ändå! 

    Så man kan inte få sina resulat via datorn på något sätt, är det bara per post?


    Det beror nog på var man gör testet, jag har hört lite olika tillvägagångssätt.

    Men ja, jätteskönt med frisk och kry bebis. Håller tummarna för dig också!
  • senalena

    NIPT fungerade optimalt för oss. Det tog 20 dagar att få svar (stockholm) det stod tydligt att allt var ok.
    Har du bankid går du in via vårdkontakter, då finns en knapp där det står "kön" som du kan välja att klicka på. Får du resultat via papper står det XX eller XY längst ner.

    Jag skulle rekommendera alla att göra NIPT, det var så lugnande efteråt.

  • Summer18

    Jag gjorde kub i torsdags 21/6 och fick det chockartade beskedet att jag väntar tvillingar :) resultatet på kub blev 1/250 på ena och 1/444 på andra. BM ville varken säga om det var bra eller dåligt men sa att man går inte vidare med NIPT på tvillingar. Men jag har läst nu i efterhand att NIPT ska finnas tillgängligt i hela Sverige och att det även funkar på tvillingar! Ligger man inte i riskzonen så får man väl dock betala själv, ganska dyrt vad jag har sett? Men var går gränsen för att ligga i riskzonen? Känner mig orolig och förvirrad eftersom BM sa som hon gjorde...

  • Frax
    senalena skrev 2018-06-26 15:37:16 följande:

    NIPT fungerade optimalt för oss. Det tog 20 dagar att få svar (stockholm) det stod tydligt att allt var ok.

    Har du bankid går du in via vårdkontakter, då finns en knapp där det står "kön" som du kan välja att klicka på. Får du resultat via papper står det XX eller XY längst ner.

    Jag skulle rekommendera alla att göra NIPT, det var så lugnande efteråt.


    20 dagar ?! Jättelänge ju! Max 16 är jag lovad men hoppas på tidigare. Gjorde nipt på mamma mia kista som skickades till ks solna. Vart och när gjorde du?
  • senalena
    Frax skrev 2018-06-26 16:23:33 följande:
    20 dagar ?! Jättelänge ju! Max 16 är jag lovad men hoppas på tidigare. Gjorde nipt på mamma mia kista som skickades till ks solna. Vart och när gjorde du?
    Jag gjorde min också på MamaMia kista! :) Det tog 20 dagar för det var mitt i sommaren och semestertider, så jag blev förvarnad. 
  • senalena
    Summer18 skrev 2018-06-26 16:10:10 följande:

    Jag gjorde kub i torsdags 21/6 och fick det chockartade beskedet att jag väntar tvillingar :) resultatet på kub blev 1/250 på ena och 1/444 på andra. BM ville varken säga om det var bra eller dåligt men sa att man går inte vidare med NIPT på tvillingar. Men jag har läst nu i efterhand att NIPT ska finnas tillgängligt i hela Sverige och att det även funkar på tvillingar! Ligger man inte i riskzonen så får man väl dock betala själv, ganska dyrt vad jag har sett? Men var går gränsen för att ligga i riskzonen? Känner mig orolig och förvirrad eftersom BM sa som hon gjorde...


    Gör ett NIPT, det är värt pengarna.
  • senalena
    Summer18 skrev 2018-06-26 16:10:10 följande:

    Jag gjorde kub i torsdags 21/6 och fick det chockartade beskedet att jag väntar tvillingar :) resultatet på kub blev 1/250 på ena och 1/444 på andra. BM ville varken säga om det var bra eller dåligt men sa att man går inte vidare med NIPT på tvillingar. Men jag har läst nu i efterhand att NIPT ska finnas tillgängligt i hela Sverige och att det även funkar på tvillingar! Ligger man inte i riskzonen så får man väl dock betala själv, ganska dyrt vad jag har sett? Men var går gränsen för att ligga i riskzonen? Känner mig orolig och förvirrad eftersom BM sa som hon gjorde...


    Gör ett NIPT, det är värt pengarna.
  • Grodan7

    Jag gjorde NIPT (Panorama test) när jag var 9+2. Fick resultat häromdagen och det visade låg risk på alla Trisomier mindre än 1 på 10000. Så jag är väldigt nöjd med valet att betala privat istället för att först göra KUB, ev få dåliga soffor, oro och väntan på svar från NIPT eller fostervattensprov. Så jag rekommenderar NIPT helt klart!

  • Anotherone

    I Stockholm ligger gränsen för att få göra nipt på landstingets bekostnad på 1:200. Får man sämre siffror än så är nipt steg 2.

    Jag gjorde mitt test på Vasamamma i Stockholm och fick veta att svaret kunde dröja upp till 14 dagar. Men jag lämnade blod på måndagen och hade svaret redan tisdag veckan därpå så 8 kalenderdagar tog det. Babyz podcast har ett helt avsnitt bara om nipt, lyssna på det om ni är nyfikna! Har för mig att de pratar om tvillingar där och att det kan vara knepigt att analysera för att man inte vet helt säkert att man kunnat urskilja celler från båda barnen. I värsta fall kommer man fram till att bebisarna är friska men så visar det sig att man analyserat ena barnet och missat nr 2 som kanske då bär på en avvikelse.

  • Anonym (GravidNr4)
    Summer18 skrev 2018-06-26 16:10:10 följande:

    Jag gjorde kub i torsdags 21/6 och fick det chockartade beskedet att jag väntar tvillingar :) resultatet på kub blev 1/250 på ena och 1/444 på andra. BM ville varken säga om det var bra eller dåligt men sa att man går inte vidare med NIPT på tvillingar. Men jag har läst nu i efterhand att NIPT ska finnas tillgängligt i hela Sverige och att det även funkar på tvillingar! Ligger man inte i riskzonen så får man väl dock betala själv, ganska dyrt vad jag har sett? Men var går gränsen för att ligga i riskzonen? Känner mig orolig och förvirrad eftersom BM sa som hon gjorde...


    Hej!

    Grattis till tvillingarna!! :D

    Vad jag förstått det som så är det svårt att göra nipt på tvillingar, för man får inte korrekt svar. Kolla upp det! Jag har gjort nipt och det visade lågt. Fostervattensprov kan du väl göra också! Tycker du ringer din bm och pratar med henne, dumt av henne att säga så tycker jag.

    Lycka till!
Svar på tråden NIPT - era erfarenheter?