Inlägg från: cb66 |Visa alla inlägg
  • cb66

    Gå inte ur Svenska Kyrkan!

    Svenska kyrkan har ungefär 6 0000 000 medlemmar som i snitt betalar 3000 kr per år. De drar in 18 miljarder kronor varje år. De har också tillgånga för 34 miljarder kronor. Svenska kyrkan får dessutom bidrag för att bevara viktiga byggnader och lånar gratis vissa stora kyrkor som ägs av staten. 

    Svenska kyrkan är svinrik och du behöver inte bekymra dig att nån annan religion tar över. Så länge kyrkoavgiften dras på skatten så fattar inte folk vad de betalar.  Kyrkan använder olaglig avtalsbindning där föräldrar ansluter barn till kyrkan när de är omyndiga, enligt lag måste man teckna nytt medlemskap när man är 18. Dessutom måste man enligt lag förnya sitt medlemskap varje år inte vara medlem för livet tills man går ur.

    Skulle alla medlemmar få en räkning på 3000 kr varje år skulle nog många sluta betala den.

  • cb66
    Attraktiv skrev 2018-06-27 01:34:51 följande:
    Du får väl Googla.

    www.gp.se/debatt/v%C3%A5ra-v%C3%A4rderingar-bygger-p%C3%A5-kristna-etik-och-id%C3%A9arvet-1.3640474
    Det är propaganda från kristdemokrater, vårt land bygger inte på kristna värderingar. Det är bara 2 av guds bud som är med i lagen. Vi tillåter kvinnor att rösta, vi är inte styrda av religösa högtider. Vårt land har vissa kristna traditioner kvar som påsk och jul. Midsommar är inte en kristen tradition och det är inte många som vet varför vi firar påsk egentligen.

    I kristendomen finns ingen demokrati, ingen jämställdhet. Om man skall säga att vi har kristna värderingar måste vi följa bibeln och det gör vi inte.

    Vi har en grund i liberala demokratiska värderingar som växte fram under sent 1700-tal när vi fick rösträtt. I Sverige så har vare sig kungen (utsedd av gud) eller prästerna nån makt vilket är viktigt enligt den kristna traditionen.

    Det vi kallar kristna värderingar, att ta hand om varandra, att låta alla människor leva sitt liv, att straffa stöld och mord är allmängiltiga mänskliga värderingar.

    Kristendomen vill lika gäran som islam utrota alla andra religioner (Guds bud nr 1) skulle vi ha kristna värdringar så måste vi kristna värden, missionera i andra länder, bygga kyrkor i afrika och tvinga på dom kristendomen, bränna häxor, döda de ofrälse och sånt slutade vi med i mitten på 1800-talet då vi insåg att man kan inte döda andra för deras tro.

    Enligt kristendomen får du inte vara homosexuell, du får inte göra abort och det är ok att sätta en 12-årig våldtagen flicka i fängelse eftersom hon födde ett dött barn.

    Idag så stoppar vi flyktingar, behandlar andra folk utan respekt och vill bara hjälpa oss själva - det är mycket okristligt. Hade Gud sett vad vi gör mot flyktingar i hans namn hade han nog blivit rätt förbannad.

    Och detta är ingen jämförelses med islam, buddism eller hindusim - de är alla mycket värre.
  • cb66
    Friger skrev 2018-06-27 10:20:50 följande:

    Är inte med i Svenska Kyrkan men skulle gärna vilja. Problemet är att det har blivit en extrem vänsterorganisation som lägger en massa pengar på vad jag anser vara rena stolligheter och vänstertrams. Lite som att ge pengar till Jonas Sjöstedt och Gustav Fridolin på steroider. Det bryter mot varje värdering jag har.

    Har kollat om det finns några frikyrkliga alternativ som inte är så extremt kristna. Utan mer "vardags-kristna" men inte funnit någon.


    Du kan ju inte gå med en "lagom kristen" organisation, antingen tror du på Gud och bekänner dig till den kristna tron, då hittar du ett samfund som matchar din övertygelse.

    Om du vill lägga 3000 kr per år för att hjälpa andra så finns det effektivare organisationer än Svenska kyrkan, det är inte många promille av deras omsättning på 18 miljarder som går till behövande kristna. Ta röda korset, omsätter 500 miljoner, gör massa nytta.
  • cb66
    Friger skrev 2018-06-27 11:16:59 följande:
    Jobbar du åt Svenska Kyrkan?

    "Ni är lätta att känna igen"? Antar att SD är fienden för Svenska Kyrkan...

    Nu var det i och för sig inte det jag skrev. Jag skrev att jag vill ha en kyrka som inte ägnar sig åt politisk aktivism och extremism. Jag önskar att den ska vara opolitisk. Ska den ägna sig åt något så är det att bevara vår kultur och traditioner. Ska det ändras så ska det ske långsamt. Inte som som nu. Åsikterna är som en vindflöjel där tokigheterna avlöser varandra.
    Kyrkan kan inte vara "opolitisk", kristendom är en ideologi som har riktlinjer för hur man skall bete sig mot andra, hur man skall fördela pengar, hur man skall forma ett samhälle. Kristendom är politik. Om du vill att regeringen skall utgå från kristna värderingar så får du rösta på KD.

    SD är emot kristendomen, Jesus var jude, kristna vill öppna armarna för flyktingar och hjälpa andra. Kristna vill ta från de rika och fördela till de som behöver det bättre, kristna hjälper andra folk från andra länder. kristendomen skiljer inte på olika hudfärg. Kristendomen kommer från mellanöstern. Kristna vill att hela världen blir kristna, alla muslimer, budister med mera skall konvertera till kristendomen.

    All religion är politik, det ingår i religionen att vara samhällsbyggare.
  • cb66
    zdudmwml skrev 2018-06-27 23:22:07 följande:
    Du är fri att tycka vad du vill.

    Du spottar ur dig så många ord ändå har du inte sagt en enda sak som definierar 'svensk kultur'. Det är precis vad jag väntat mig, att alla SD-are spottar ur sig en massa svammel de inte har någon som helst koll på. Lite tragiskt att det är utmärkande för SD-are: noll koll och svammel.

    Så du tycker att ordet 'lagom' representerar svensk kultur? Du är för lustig du...

    Nej, jag svarade inte på din fråga. Det var riktigt.
    Lagom är väl ett väldigt bra ord för svensk kultur. Annars är den sociala omsorgen, att vi tar hand om varandra med relativt höga skatter och en fri vård och skola en sor del av kulturen. En annan stor skillnad på svesnkar och andra är vår öppenhet. Vi har offentlighetsprincipen och låter alla information vara tillgänglig för alla. 

    Den skandinaviska designen, ljuset och vår innovationsförmåga att bygga stora företag är en viktig del av kulturen. Att vårda våra bolag, gårdar och inte tjäna snabba pengar är en viktig del av vår företagskultur.

    Sen har vi vår öppenhet inom musik, vi har alltid anammat andra länders musik och gjort till vår egen, alltifrån tidig rock, 60-talspop och nu modern schalager där benjamin snor glatt från Timberlake
  • cb66
    punktslash skrev 2018-06-28 12:12:12 följande:
    Svenska kyrkan gör sitt i det hela... Tar med övergrepps-afghaner på konfirmationsläger, hjälper tiggare gömma stöldgods etc.
    Skyddar flyktingar, hjälper människor i nöd, bygger kyrkor i muslimska länder, skyddar pedofiler, dömer flickor till fängelse, hindrar skilssmässor, tvingar nunnor att bära sjalar, dödar läkare som gör abort, hindrar läkare att ge vård......
  • cb66
    Pizza77 skrev 2018-07-11 12:43:44 följande:
    Att kyrkan inte ska vara politiskt vinklad.
    Religion är politik! Det handlar om hur man skall bygga samhällen, det finns lagar och regler för hur man skall uppföra sig, hur man skall betala skatt och vem som bestämmer.
  • cb66
    oanonym skrev 2018-07-11 18:12:39 följande:
    Ja, i så fall är det nog kört för mig. Jag kan heller inte tro på saker utan belägg.

    Hur bibeln ska tolkas är irrelevant ur det avseendet.

    Om du hade bott någon annanstans på jorden, hur hade du tolkat denna djupa kärlek då, tror du? Du hade knappast varit kristen, om inte det var den största religionen där.

    Gudstro och religion har mestadels med geografi att göra.
    Uppfostran och tradition spelar stor roll. Jag tror inte att vi hade slentrianmässigt döpt våra barn eller utanb att vara troende gift oss i kyrkan om vi varit uppväxta i Indonesien.

    Det är förvånasvärt få personer som först kollar alla religioner innan de väljer den som de tror på.

    Sen är kristendom en monoteisk religion som kräver att alla skall följa den enda guden eller dö.
Svar på tråden Gå inte ur Svenska Kyrkan!