Inlägg från: Starka |Visa alla inlägg
  • Starka

    Berner sennen??

    Älskar sennen underbara hundar men som du vet så är det sjukdomar, väldigt mycket sjukdomar. Vänner till oss hade 6 stycken på tio år alla blev sjuka och fick avlivas.

    Det är mysiga hundar och ganska lätta att ha med att göra men egna hahaha senaste jag hade med att göra var helt enkelt sån att kände han inte för att träna den dagen vi var på kurs så var det bara så helt enkelt

    Det ska inte vara nån fara med smärtskoven om du istället kanske gör lite extra som mental stimulans dom dagarna, det mentala är ju nästan viktigast.

    Däremot hade jag inte skaffat så stor hund i lägenhet och absolut inte sennen om ni har trappor

  • Starka

    Usch ja så fruktansvärt att behöv säga farväl så tätt.

    Jag föredrar sele på valpar, ja även vuxna hundar.

    Med en stor, tung ras ska du vara försiktig i valp/unghundsåren med motionen, trappor, hoppa ner från säng/soffa osv deras leder är ju ett problem så det är bäst att ta de långsamt.

    Det är nervöst som första ägare men valpkurser är till stor hjälp, kolla bara upp vilka metoder dom lär ut, vissa är fortfarande fast i dominanstänketboch det kan bli såååå fel. Sunt förnuft kommer man långt med

    En sak som är väldigt bra att tänka på är att liten blir stor och allt ni tillåter lilla skrutten för den är sååååå söt hänger kvar sen när den är stor, lurvig och tung Been there, Done that hahahaha

  • Starka
    lindalicious skrev 2018-06-28 19:59:22 följande:

    Tack för råd, Jag skriver upp sele på listan här

    Ja jag har förstått att man ska vara (kanske extra?) försiktigt med motionen på valpar överlag och främst större raser. Att dom får springa fritt och tumla runt men inga ordentliga långa koppelpromenader. Men det tycker jag borde vara självklart med alla småvalpar. Ska tänka på det angående hoppa upp o ner i säng o soffa ofta också, det hade ingen av oss tänkt på.

    Ja det var bra tips det ska jag tänka på angående kurserna! Jag vill bara jobba med positiv förstärkning, absolut ingen bestraffning. Vi såg en ung kille här om dagen vars amstaff hade sprungit iväg okopplad, sen när ägaren fick tag på hunden bara brottade han ner den i marken, satte ett knä i halsen och skrek "GER DU UPP, GER DU DIG!" och bara ryckte i öronen . Helt sjukt!! Jag bara gapade och blev tårögd, men sambon gick fram och frågade vad han höll på med och då släppte han. Hunden såg ju livrädd ut. Sambon ringde polisen senare och berättade vad som hände och hur dom såg ut, men det leder väl ingenstans. Det gör så ont i hjärtat när folk förstör hundar på det där sättet. Inte konstigt dom får dåligt rykte

    Haha åh ja DET kommer verkligen bli ett problem framförallt för mannen. Jag är någorlunda bra på att sätta gränser och tänka att det betalar sig längre fram. Jag vill inte ha en femtiokilos klump som drar hela promenaderna när jag har ryggbesvär haha. Men min kille som alltid ska va så tuff blir så otroooligt mesig när det kommer till barn och hundar haha. Han har jättesvårt att säga nej. Jag är inte heller jättebra på det men ska verkligen försöka att vara konsekvent. Bra påminnelse, tack!

    Vilket är ditt bästa tips för att på sikt få hunden att gå fint och inte dra?

    På retrievern brukade jag stanna så fort hon drog och gå vidare när hon inte drog och då ge beröm. Det hjälpte lite men hon va åtta år när jag tog över henne så mycket satt redan "fast" så att säga.

    Vad är den/de viktigaste "reglerna" enligt dig att hålla på?


    Usch blir så ledsen när jag hör att folk hanterar sina hundar så jag jobbar också väldigt mycket med morot och att det ska vara ett roligt samarbete. Visst måste man ibland ta i men dom tillfällena är sällsynta. Tex va vår förra hund en 55 kilos omplacering som aldrig hört ordet nej och bara lekt kamplekar. Fy faen säger ja det första halvåret, vet inte hur många gånger ja satt i skogen o tjöt alldeles sönderbiten/riven o tänkte att jag får binda henne här i ett träd för hon är inte klok meeeen med ett jäkla jobb och ett tålamod jag inte trodde jag hade så blev hon en fantastisk hund ( o där tjuter ja igen för gud vad ja saknar henne)

    Angående dra i kopplet så är som du säger stoppmetoden bra, man kan även vända och gå på andra hållet par steg tex

    Viktigaste regeln är helt upp till er vår hund gör många saker som i en annan familj hade varit no no men det funkar hos oss. Det viktigaste är att ni är överens och konsekventa. Jag kan tycka att träna stanna, släppa, gå fint och att ni ska kunna ta mat/ leksaker osv är viktiga

    Vad gäller hane eller tik så är det för och nackdelar med bägge. Hanen är på vissa sätt enklare för när han är vuxen och färdig så att säga så lugnar han ner sig och försöker inte klättra på samma sätt längre. En til är aldrig riktigt klar kan få för sig o testa lite med jämna mellan rum. Sen tycker jag att tiken är roligare att jobba med, får liksom en annan lite djupare kontakt. Plus att dom måste köpa ditt resonemang medan hanen mer ok du är boss hahaha

    Nu är detta helt mina erfarenheter och säkert inte lag på alla hanar o tikar

    Kastrering kan vara en bra idé på båda
Svar på tråden Berner sennen??