Inlägg från: Anonym (JJ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (JJ)

    Gravid för första gången

    Jappe87 skrev 2018-06-29 11:10:15 följande:

    Jag har plussat i veckan (är i vecka 4 enligt appen) och det är första gången i mitt liv. jag vill behålla barnet och är jätte glad så klart MEN jag vet ingenting om denna värld.. vad gör jag nu?

    Kan jag träna som vanligt (tung styrketräning och löpning)?

    Är det vanligt med missfall?

    Kan jag äta mina mediciner?

    Behöver bolla med någon som har erfarenhet eller är i samma situation känner jag! 


    Angående träning: att lyfta tungt höjer chansen för missfall/förtidsbörd när man är långt gången. Det är dock högst individuellt var gränsen går. Det rekommenderas att inte lyfta mer än 4-5 kilo åt gången. Om man lyfter 12 kilo eller mer upprepande gånger har det visat sig att man lägger sig i riskzonen. Upprepande lyft = skadligt. Ett tungt lyft = antagligen inte så skadligt om du har en normal graviditet men lyftet ska inte överstiga 5 kilo helst. Så vad som kan vara OK kan vara en matkasse, ett syskon till bebisen i magen med mera. Tung styrketräning är inte att rekommendera men du kan träna med små vikter i repetitioner om cirka 10 ggr. Konditionsträning är däremot ingen fara alls! Men man bör ta det lilla lugna senare. Men det märker du, kroppen blir väldigt belastad av att ha en bebis i magen! :)

    Angående missfall: risken beror lite på din ålder. Cirka 15% chans generellt (kända graviditeter). De allra flesta graviditeter går bra. De allra flesta missfall sker innan vecka 12+0 men även sena missfall kan ske men de är betydligt ovanligare.

    Angående medicin: så beror det på och du bör kolla med din läkare/MVC-kontakt och stämma av så att alla dina mediciner är konpatibla med graviditet. Lycka till! :)
  • Anonym (JJ)
    Jappe87 skrev 2018-06-29 13:44:34 följande:

    tack snälla! försökte få tag på dem idag men utan resultat.. testar på måndag igen. Får man komma till dem så här tidigt?


    Vecka 7-8 ungefär :)
Svar på tråden Gravid för första gången