Inlägg från: Gabbe75 |Visa alla inlägg
  • Gabbe75

    Ska antidemorater få ha samma yttrandefrihet som alla andra?

    Abegayle70 skrev 2018-07-05 16:30:12 följande:

    Nazisterna, som fått polistillstånd att hålla till i Almedalen har hittills misshandlat en kvinna, stört Annie Lööfs tal, hotat judar och det är bara vad jag hittat vid en snabb genomgång.


    När ska folk (läs polisen) vakna?


    Det där är ju också en väldigt skev vinkling av vad som skett.

    Den "misshandlade" kvinnan föll i marken när hon attackerade NMR eftersom de höll upp en banderoll som inte föll henne i smaken. Hon försökte riva den ur händerna på NMR-medlemmar.

    Under valrörelsen 2014 attackerade SSU och Ung Vänster Jimmie Åkessons torgmöten genom att stå och skramla med nyckelknippor. Det är ju då precis lika antidemokratiskt som NMR:s metoder, men här har jag inte sett Löfvén uttrycka något missnöje. Ett hyckleri är vad det är!

    Att RFSL säger sig vara så rädda för NMR att de inte ens törs visa sig är förstås oerhört tråkigt, men är rädsla ett skäl för att avskaffa demokrati och mötesfrihet? Jag tycker inte det.
  • Gabbe75
    Abegayle70 skrev 2018-07-05 16:30:12 följande:

    Nazisterna, som fått polistillstånd att hålla till i Almedalen har hittills misshandlat en kvinna, stört Annie Lööfs tal, hotat judar och det är bara vad jag hittat vid en snabb genomgång.


    När ska folk (läs polisen) vakna?


    Polisen kan inte upphäva grundlagar. Demonstrations- och mötesfrihet anges i grundlagen. I praktiken behövs inget polistillstånd. Polistillståndet syftar till att Polisen ska vara medvetna om vad som händer och avsätta resurser därefter. Det syftar också till att kontrollera den allmänna ordningen på plats. Det är egentligen bara bristande allmän ordning som kan motivera polisen att upplösa allmänna sammankomster.
  • Gabbe75
    TQR735 skrev 2018-07-06 00:40:57 följande:

    Om inte alla har yttrandefrihet så har ingen yttrandefrihet.

    Om "någon" har rätt att bestämma vad andra får säga så är du redan på väg in i en diktatur.


    Exakt! Så enkelt är det. Alla behöver inte gilla Nazister, Ung Vänster, RFSL, Jehovas Vittnen etc, men alla ska ha rätt att demonstrera och få uttrycka sina åsikter. Att anordna motdemonstrationer, störa ut sammankomster etc, tycker jag borde stävjas av polisen. Det ska givetvis vara tillåtet att motdemonstrera också, men inte på samma plats så att budskapen störs ut.
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-07-06 09:15:39 följande:
    Det stämmer inte alls - misshandeln var oprovocera. Det är märkligt att NRM och misshandel ska försvaras med en lögnKräkswww.helagotland.se/nyheter/nazistanhallen-for-misshandel-15231102.aspx

    "Enligt uppgifter till Aftonbladet ska målsägande i misshadeln vara en kvinnlig journalist.

    Aftonbladet, som pratat med kvinnan i fråga, uppger att misshandeln skett efter att journalisten tillsammans med några väninnor sökt provocera ett antal personer de uppfattade som medlemar ur nazistiska organisationen Nordiska Motståndsrörelsen genom att vifta med en regnbågsflagga framför dem och ropa ramsor om allas lika värde.


    Gensvaret ska ha blivit en kraftig tackling.


    ? Jag filmar en tjej som jag går bredvid och pratar med, och försöker förstå vad hon vill. Och jag ser det ju inte själv, men min kollega har berättat att en man kommer springande och knuffar mig som med en rugbytackling. Jag och min telefon flyger, och jag landar på bakhuvudet. När jag sätter mig upp ser jag att det sitter en civilklädd polis med batong över den här personen. Så polisen var vid vår sida hela tiden och det är jag så, så tacksam för. De tog honom direkt och samlade upp våra vittnesmål på plats, säger journalisten till Aftonbladet." 


    Låter inte som att det är samma händelse?

    Jag förutsatte att det var denna händelse:

    https://www.expressen.se/nyheter/almedalen/nazister-skapade-tumult-vid-svensk-israelisk-forening-/

    "På en film som Expressen tagit del av från platsen syns hur flera medlemmar ur nazistiska NMR försöker dra fram en banderoll. Egenföretagaren Christina Toledano Åsbrink, som är aktiv i Vänskapsförbundet Sverige-Israel, tog tag i banderollen ? och slets till marken. Kontentan är att en av dem puttade mig, jag håller i banderollen och släpper inte den eftersom jag inte vill ha den framför vårt tält. Jag hamnar på marken och de släpar mig och river i mina händer, säger Christina Toledano Åsbrink. "

    Verkar råda en irriterad stämning på platsen.
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-07-06 09:42:29 följande:
    Det finns dessutom en film som journalisten spelade in då hon attackerades - inget stödjer din falska beskrivning av händelsen. Tvärt om stödjer den journalistens beskrivning.

    Fega nazzar som är rädda för en pride-flagga.Kräks
    Är detta händelsen du tänker på?
    Verkar först som att en medlem går in i en stor prideflagga som spänts upp mellan två personer på ett torg. Därefter går pridegänget efter NMR-medlemmarna och ofredar dem. Frågar vad de heter osv. De blir arga och slår ifrån sig?

    Det är ungefär vad jag ser på filmen. Vad ser du?

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/misstankt-misshandel-i-visby-polisen-utreder-hatbrott
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-07-06 10:53:22 följande:
    Nazzarna vill ha rätt att synas, höras och att provocera - men om de själva bemöta på samma sätt, jag då är det de som är utsatta för provokation och ska vara ursäktade KräksSkrikhögerns offermentalitet påminner mig om nazzen jag gick i skolan med.. Ingen var så utsatt som han var, han bara hatade alla och vi var dumma som skrattade då han fick smaka lite av sin egen medicin... smile2.gifStackars nazze som inte fick mobba andra *snyft*
    Jag tycker det verkar precis tvärtom. Det trycks upp prideflaggor i nyllet på NMR-gänget. Det uppstår handgemäng och i pressen beskrivs det hela som "nazistattacken".  Grejen är ju bara att prideaktivister, vänstermänniskor, liberaler, kalla dem vad du vill - ger nazisterna precis vad de vill ha. Konfrontation och uppmärksamhet. Inte speciellt smart. Nästan varenda partiledare tar upp "problemet med nazisterna". Frågar man däremot vanligt folk, även invandrargrupper är jag helt övertygad om att nästan ingen har problem med nazister på gator och torg. Det hela visar bara på den enorma klyfta som finns mellan folket och de folkvalda. Det här kommer inte gå hem i valet för de traditionella partierna.
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-07-07 00:17:16 följande:
    Det resonemanget är inte utan likhet med Trumps ord om händelserna i CharlottesvilleKräks

    Med Nazister är det knappast rimligt att resonera 'å ena sidan och å andra sidan'

    Du kan inte rättfärdiga rugbytacklingen med att två kvinnor gick på torget med en flagga mellan sig och nordfront-mannen med skadeglädje gick rakt genom flaggan och häll fast dem med sina armar...

    Nazzarnas demonstrationer och närvaro kan varken tigas ihjäl eller pratas ihjäl. NRMs aktivteter föder sina skara och lockar avfällingar från demokratin på samma sätt som SDs medvetna politiska taktik gjort.

    Än sägs det att det är för att SD inte fått vara delaktiga och än är det för att man bjuder in SD som de normaliseras och växer. Varför skulle det vara annorlunda med NRM? Det är två rörelser födda ur samma unkna historiaKräks

    Förbjud nazistiska organisationer, kasta ut NRM m.fl. från gatubilden

    För att polisväsendet ska få agera behöver lagarna ändras, det är redan gjort i tex finland och tyskland - det måste gå att göra här också.
    Det går inte att förbjuda åsikter. Säg att NMR, ANIFA, Ung Vänster m.fl. blir förbjudna. Vad kommer hända? De växer bara upp på nytt under ny skepnad. Dessutom får de då ett martyrskap. För övrigt finns det gott om nazistiska organisationer i såväl Finland som Tyskland, så "förbudet" tycks fungera lite halvskralt för att uttrycka sig milt.

    De som bråkar med nazisterna har aldrig haft taktiken att tiga som strategi. De har heller aldrig haft taktiken att debattera som strategi. De har bara sökt fysiskt våld. Det triggar bara nazisterna ännu mera. Det är som att hälla bensin på elden.
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-07-07 00:50:19 följande:
    Nej, åsikter går inte att förbjuda, men organisationer och demonstrationer kan förbjudas, självklart ska NRM, IS och andra antidemokratiska organisationer med våldskapital förbjudas.

    Hur man bråkar genom att tiga får du gärna visa och förklaraDrömmer

    Att vara tyst fungerar inte, att argumentera fungerar inte heller om man vill vinna över personer. All debatt slutar huvudsakligen med att debattörerna är mer fast i sin egen övertygelse.  Det finns en liten del obestämda som möjligen kan påverkas. De förlorade är och förblir förlorade.
    Exakt - vad är problemet? De som vill debattera får väl göra det. De som vill tiga får göra det. Det jag vänder mig mot är våld och trakasserier och det gör jag oavsett grupp som det riktas mot och kommer ifrån. Ställer du dig också mot våld?

    Var har jag skrivit att man bråkar genom att tiga?

    Förbjuder du någon av de här organisationerna bildas bara nya. Förbjuds dem bildas återigen nya. Sedan kan man fundera på vem som ska fatta beslut om förbud och på vilka grunder.
  • Gabbe75
    EnAnonumius skrev 2018-07-07 07:16:19 följande:
    Även organiserad kommunism med. För kommunismen är allt annat än demokratiskt.
    Då skulle m.a.o. vänsterpartiet ryka då det fortfarande finns en betydande andel av deras medlemmar som definierar sig själva som kommunister....
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-07-07 09:51:53 följande:
    Ja, jag ställer mig mot våld . oavsett det kommer från afa eller sd-svansen och nazzarna.

    Så du fördömer nazzarna som bråkar här tex  ... kan du skriva som svar på inlägget att du fördömer nazzarna?

    www.expressen.se/nyheter/almedalen/fem-nazister-gripna-i-almedalen-i-natt/

    Annars är SD med svans nazzevänliga i stor omfattning

    nyheter24.se/maktkamp24/910754-bara-halften-av-sd-valjarna-ser-nazismen-som-ett-hot

    "SD-väljarna inte så säkra  Men Sverigedemokraternas väljare sticker ut i mätningen. Enligt Sifo anser bara 50 procent av SD-väljarna att nazismen är ett hot mot demokratin. 29 procent av SD:s väljare svarar "instämmer delvis" på påståendet om att nazistiska organisationer är ett hot mot demokratin. Bara 21 procent instämmer helt och hållet. 

    Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson har tidigare gått ut och sagt att han kan tänka sig förbjuda nazistiska NMR, men enligt nya Sifo-mätningen har han inte stöd för det inom sitt eget parti. Bara 36 procent av SD-väljarna tycker att ett nazistförbud är en bra eller en ganska bra idé. "


    Nu får du faktiskt hålla isär saker och ting. Bara föra att man inte upplever nazismen som ideologi som ett stort hot mot Sverige idag, betyder det inte att man är "nazistvänlig".

    Jag tror de flesta som bor i Sverige idag, oavsett om man är svensk, eller har invandrarbakgrund upplever betydligt större hot. Framförallt från olika former av yrkeskriminella som påverkar närmiljön för stora grupper av människor. Det skjuts närmast dagligen i Sverige och det är väl bara en tidsfråga innan utomstående kommer i vägen för kulregnet. Inbrott, sexualbrott, personrån är i en starkt stigande trend. Många människor känner obehag att röra sig ute efter mörkrets inbrott i alltfler bostadsområden. DET om något tror jag de flesta människor upplever som betydligt större hot ett något hundratal "nazister". Ser inget konstigt i det.

    Jag har vänner som är både homosexuella och invandrare. Det är inte nazister de fruktar, det kan jag lova dig. En är förresten engagerad i moderaterna och han blev misshandlad av ANTIFA. Där har du ett stort hot mot demokratin som enligt SÄPO är minst 10 gånger allvarligare och mer frekvent än dessa "nazister" du pratar om. Nazisterna är duktiga på att synas och de får enormt med uppmärksamhet. Mycket beroende på att deras värsta motståndare enbart tycks tänka med reptilhjärnan. Ytterst få människor kan tänka sig att rösta på ett nazistiskt parti (de kommer aldrig få över ens 1%). Däremot finns det fruktansvärt många människor inkl jag själv som tycker att Sverige för en alldeles för generös/ansvarslös invandringspolitik. Den hotar allvarligt stabiliteten och välfärdssystemet i det här landet.
  • Gabbe75
    EnAnonumius skrev 2018-07-07 16:45:58 följande:
    Hade du påtalat om Kommunistiska partiet så hade du haft en poäng, för de är för diktatur.
    Men nu gör du inte detta utan drar upp om vänsterpartiet. Du samma (dumma) förväxlingar och dömer ett helt parti och deras, parti agenda, baserat på individer, så som många andra gör.

    Nu är du bara en i mängden som vägra att skilja på "sak/politiska manifestation" och "individer". 

    Du är kan diskutera politik och partipolitik, med mig, när du har lärt dig skillnaden mellan "individer" och "politisk manifestation".
    Samma skrot och korn tyvärr. Vänsterpartiets ungdomsförbund syns ofta demonstrera tillsammans med den sk autonoma vänstern såsom ANTIFA som tycker att våld är en självklar arbetsmetod.


  • Gabbe75
    EnAnonumius skrev 2018-07-07 17:03:32 följande:
    Märkligt..
    Det är INGEN som har sagt att man ska förbjuda åsikter. Inte ens Finland och Tyskland har förbjudit åsikter i sig, fast de har sin lagstiftning om (politiska/religiösa) organisationer som kan leda till att demokratin störtas, är förbjudet att skapa.

    Ja och dessa Nazistiska organisationer du hänvisar till, i både Tyskland och Finland, är förbjudna att ställa upp i politiska val. Bara för att det är just organisationer som kan leda till att demokratin störtas.
    Det där är ju en högst glidande skala. Vad är demokrati för dig?
    Demokrati betyder ju fritt översatt folkstyre. Vilka utgör då folket?
    Jag skulle svara de röstberättigade inom nationen.

    Här kan jag konstatera att våra "folkvalda" numera skrivit in EU-medlemsskapet i grundlagen. Det går alltså inte på demokratisk väg att utträda EU om vi skulle hålla en folkomröstning och sidan för utträde skulle vinna. Vi har fått en överstatlig union över oss som vi inte kan utträda om vi demokratiskt skulle vilja. Är det demokratiskt? Visst, det går ju att ändra grundlagar men det är en mycket lång process där det ska hållas riksdagsval mellan. Med det synsättet är faktiskt redan demokratin störtad, eller i vart fall blivit kraftigt vingklippt.  


  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-07-07 21:58:24 följande:
    Vilka är hoten mot demokratin i Sverige?

    aip.nu/2017/07/04/storsta-hotet-kommer-fran-hogerextrema/

    "Efter ett halvår på posten konstaterar den nationella samordnaren Anna Carlstedt att många kommuner upplever att det största hotet kommer från högerextremt håll.

    ? De vill använda våld för att förändra samhället och många lokalpolitiker vittnar om att de låter bli att ta vissa uppdrag för att de känner sig utsatta, säger hon.


    ? Om man frågar kommunerna säger en majoritet av dem att den våldsbejakande högerextremismen är det stora hotet, säger Anna Carlstedt, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism sedan årsskiftet.


    Det är tydligt, menar hon, att många kommuner anser att de högerextrema krafterna både är väldigt synliga och hotfulla. De är uttalat våldsbenägna och vill använda våld för att förändra samhället.


    ? Det största bekymret är det vi kan kalla otillåten påverkan. Politiker, journalister och andra blir hotade och hatade, förklarar Anna Carlstedt och menar att det kan hända att politiker avstår från att prata om vissa saker i kommunfullmäktige eller att journalister avstår från att skriva vissa saker.


    Hon har också fått signaler om att det förekommer att kommunpolitiker inte tar vissa uppdrag för att de känner sig utsatta.


    ? Vi får rapporter om det här ganska ofta. Då är det verkligen ett hot mot demokratin."

    expo.se/2015/07/h%C3%B6gerextremister-ofta-bakom-hot-mot-journalister

    "Var tredje redaktion hotades under det senaste året.
    Var tredje journalist hotades under samma period.
    Hoten mot svenska medieredaktioner har inte ökat jämfört med ett år tidigare - men inte heller minskat och ofta ligger högerextremister bakom hoten."

    motargument.se/2016/05/08/hogerextremister-och-sd-sympatisorer-hotar-kulturen/


    "En undersökning om hot, trakasserier och våld mot konstnärer och författare i Sverige.
    www.kulturanalys.se/wp-content/uploads/2016/04/Hotad-kultur.pdf


    Så vilka ligger bakom?


    I över 50% är det högerextremister/rasister och personer med kopplingar till ett visst parti som ligger bakom.


    I figuren ovan framgår det att förövaren/förövarna vid hälften av händelserna uppfattades tillhöra någon form av högerextrem eller rasistisk grupp. Detta kan jämföras med alternativet vänsterextremistisk grupp som angavs i 4 procent av händelserna och antifeministisk grupp samt religiös grupp som angavs vid 15 procent av händelserna. En närmare analys av överlappande svar visar att mer än hälften av de respondenter som angav alternativet politiskt parti också angav alternativet högerextrem/rasistisk grupp. Ingen annan överlappning var tillnärmelsevis lika omfattande.


    Vid 58 procent av de händelser där förövaren/förövarna uppfattades representera ett politiskt parti angavs Sverigedemokraterna som det parti som förövaren/förövarna representerade. Vid 33 procent av händelserna angavs alternativet ?annat parti? utan precisering.


    I 59 procent av de sammanlagt 182 händelserna där förövaren/förövarna uppfattades vara en enskild person med politiskt motiv uppfattade den utsatta att det rörde sig om vad som i det fördefinierade svarsalternativet har rubricerats som ?högerextremt/rasistiskt motiv?.


    När det gäller vilka som hotar journalister vill jag citera Anders Lindberg från Aftonbladet i en debatt med den sverigedemokratiska riksdagsledamoten Paula Bieler:


    När jag skriver om och jag skriver inga snälla saker om moderater, jag skriver inga snälla saker om centerpartister. I värsta fall får jag skäll av en pressekreterare. I värsta fall. När jag skriver om Sverigedemokraterna, bara nämner Sverigedemokraterna då får jag enorma mängder mejl jag blir uthängd på de här hatsajterna, jag får enormt? mitt Twitter spammas fullständigt av dom. Det här är alla journalister med om som skriver om er."


    Kan du inte bara sluta att länka och citera vänsterextrema tomtar? Flera av dem utgör ett betydligt större hot mot demokratin än nazisterna. Flera av dem är dessutom dömda för grova brott. Det är bara löjligt att ange sådana källor då trovärdigheten och objektiviteten ligger långt under nollan.
  • Gabbe75
    EnAnonumius skrev 2018-07-07 23:29:48 följande:
    Du vägra att begripa förstår jag?
    Du dömer ut ett partipolitiskt program, baserat på INDIVIDER i ett parti.
    När skall du begripa att du aldrig kan göra detta? Skall jag behöva citera dig där du i klartext bevisar att du inte kan skilja på enskilda individer från parti program?
    Gabbe75 skrev 2018-07-07 20:56:23 följande:
    Det där är ju en högst glidande skala. Vad är demokrati för dig?
    Demokrati betyder ju fritt översatt folkstyre. Vilka utgör då folket?
    Jag skulle svara de röstberättigade inom nationen.

    Här kan jag konstatera att våra "folkvalda" numera skrivit in EU-medlemsskapet i grundlagen. Det går alltså inte på demokratisk väg att utträda EU om vi skulle hålla en folkomröstning och sidan för utträde skulle vinna. Vi har fått en överstatlig union över oss som vi inte kan utträda om vi demokratiskt skulle vilja. Är det demokratiskt? Visst, det går ju att ändra grundlagar men det är en mycket lång process där det ska hållas riksdagsval mellan. Med det synsättet är faktiskt redan demokratin störtad, eller i vart fall blivit kraftigt vingklippt.  
    Vad pratar du om här? Det du skriver i detta inlägg har knappast samröre med det jag citerade och svarade dig på där DU medvetet sitter och förväxlar parti program med enskilda individer. Du anser ju att Vänstern skall förbjudas bara för att det finns INDIVIDER i vänsterpartiet som är som de är.

    Sedan så påtalade jag för dig när du kom med ett falskt påstående att "man inte kan förbjuda åsikter" till en person som berättade om Tysklands och Finlands lag där man förbjuder organisationer att delta i politiska val som kan störta demokratin. 
    Nu citera du och citera ett inlägg och svara på något helt annat.

    Vad har ditt svar här med kontexten om Tysklands och Finlands lagar som förbjuder bildande organisationer som vill delat i politiska val som kan störta demokratin?



    Vi kan alltså sammanfatta det med att du inte förstått ett smack. Bra - då har vi det klargjort! Skrattande
  • Gabbe75
    themia skrev 2018-07-10 23:24:05 följande:
    Alla individer ska självklart ha samma rättigheter att yttra, publicera och demonstrera sin(a) åsikt(er)
    Dessa rättigheter gäller dock inte lika självklart för organisationer, med vissa särskilt (i TF och YGL) angivna undantag.
    Det bör alltså gå att förbjuda NMR och liknande organisationer utan att brott mot grundlagen begås.
    Det man förbjuder är då inte själva organisationen utan dess yttringar, som symboler, fanor, uniformer och marcher i militärliknande parader mm.
     Det fanns tidigare en lag som förbjöd.k. "kårverksamhet", det är kanske läge att låta den lagen återuppstå.
    och vad är syftet och vad vinner man på det?

    Förbjuda symboler, kläder och hur medlemmarna promenerar? Seriöst...

    Faktum är ju att man i en demokrati måste tillåta alla former av åsikter och yttringar. Det behöver inte betyda att man delar åsikterna. Självklart måste också mötes- och demonstrationsfrihet råda i ett demokratiskt land. Vad är det alla är så rädda för? Förstår inte folk att man spelar nazisterna direkt i händerna genom att argumentera för förbud. Det kommer bara att heta att "nu är våra politiska motståndare så nervösa, så nu vill de till och med förbjuda oss". Därmed har man berättigat sin existens ännu mer.

    Man kan inte förbjuda tankar och åsikter. Man kan inte göra det olagligt att människor med liknande åsikter träffas och organiserar sig. Inte om man samtidigt vill kalla sig för en demokrati.

    Jag kan förstå att en homosexuell svart man kan finna obehag genom att promenera över ett torg fyllt av nazister. Jag kan också förstå om en nazist känner obehag av att promenera över ett torg fyllt med ANTIFA-medlemmar.

    Säkerheten på det här torget måste skötas av polisen. Polisen måste vara yttersta garanten för att ingen råkar illa ut. Att ingen blir misshandlad eller dödad.

    Alla behöver inte gilla varandra eller varandras åsikter, men något våld ska absolut inte accepteras oavsett vem som är offer eller förövare.
  • Gabbe75
    Less is more skrev 2018-07-14 06:08:33 följande:
    Det har du verkligen rätt i.

    Det är inte bara tankar och ord. De är aggressiva och går till handling också. Ingen respekt och hänsyn till andra människor vilket är demokratins fundament.
    Låter som en beskrivning på socialdemokraterna faktiskt.
Svar på tråden Ska antidemorater få ha samma yttrandefrihet som alla andra?