Inlägg från: jrockyracoon |Visa alla inlägg
  • jrockyracoon

    Om vi skulle jämföra pojkarna i grottan med sverigedemokraternas värderingar, skulle det betyda att SD skulle skicka tillbaka dem efter att de lyckats ta sig välbehållna ut

    Om vi skulle jämföra pojkarna i grottan med sverigedemokraternas värderingar, skulle det betyda att SD skulle skicka tillbaka dem efter att de lyckats ta sig välbehållna ut

    Är det den typen av värderingar vi vill ha i Sverige? Att när någon sträcker ut handen tar vi inte emot den.

    Jag undrar hur någon kan försvara en sådan inställning!

  • Svar på tråden Om vi skulle jämföra pojkarna i grottan med sverigedemokraternas värderingar, skulle det betyda att SD skulle skicka tillbaka dem efter att de lyckats ta sig välbehållna ut
  • jrockyracoon

    Anonym (Oj) skrev 2018-07-04 10:55:15 följande:
    Oj det där var lite långsökt. Pojkarna kommer inte från grottan, de tog sig in dit fast det var farligt. Man kan jämföra dem med journalister som tar sig in i krigsdrabbade och farliga länder. Inte med flyktingar.

    Tror inte någon vill att folk ska må dåligt där de är, inte SDare heller. Man har olika sätt att se på hur man kan hjälpa folk att må bra. Att alla kommer hit är inte bästa sättet enligt SDare. Inte enligt de flesta andra heller faktiskt. Du kan ju inte på allvar tro att 30% av Sveriges befolkning är onda?

    Hej!

    Inte det minsta långsökt! Jämförelsen är tvärtom väldigt träffande!

    Många som kommer hit har haft samma helvete som de här pojkarna. De kommer hit med händerna utsträckta och önskar få hjälp. SD vill inte släppa in dem. De vill s.a.s. att de ska återvända in till grottan...

    Jag säger inte att man är ond om man stödjer SD. Men man stödjer ett parti med usla värderingar och vars politik kommer ge konsekvenser för människor i nöd. Politik är nämligen på allvar.

  • jrockyracoon
    punktslash skrev 2018-07-04 10:52:14 följande:

    Du menar ifall de skulle komma till Sverige, och om SD skulle vilja skicka tillbaka dem till sitt hemland Thailand?


    Nej, inte så.

    Snarare att man vill utvisa människor som har gått igenom helveten i deras hemländer. Helveten som vi inte kan föreställa oss. Men det tar man inte hänsyn till, utan tycker att de ska nekas inträde och hjälp, för att istället skickas tillbaka.

    Att skicka tillbaka pojkarna till grottan efter att de lyckats ta sig ut genom tur och hjälp från andra, är precis samma sak. En sådan handling skulle också kunna försvaras genom att säga att det är bättre att man kan hjälpa dem på plats inne i grottan än att låta dem komma ut.

    Det går inte ihop värderingsmässigt att inte anse att invandrare i nöd inte ska få komma in i Sverige, och att tycka att pojkarna i grottan ska bli hjälpta ut. Jag ser ingen logik i att vilja hjälpa barnen x och y, men inte z och p.
  • jrockyracoon
    Anonym (A) skrev 2018-07-04 13:07:59 följande:

    Vi vet att du och sånna som du inte tycker om SD och vi vet att ni tycker de är rasister, nazister och allt annat ont som finns. Men det spelar ingen roll. Fattar du/ni inte det? Jag bryr mig inte om vad folk tycker om SD eller SD-are, jag är enbart trött på detta tjat för det är just tjatigt. Ni kommer inte kunna ändra en SD-are genom att skapa sånna här trådar. Ja, jag är rasist, nazist och värre än Hitler enligt vissas uppfattning. Det är ok. Jag bryr mig inte. Jag är rasist. Sen då? Tar argumenten slut där nu då eller? Nu när vi kommit fram till att jag enligt dig är en korkad människa med avskyvärda värderingar då finns det inte så mycket mer att snacka om va? För ändra mig med dina, enligt mig, pantade argument och korkade, naiva inställning kommer du aldrig kunna göra. Jag kommer rösta på SD i höst även om du skapar 476 nya trådar där du ojar dig över det och försöker måla upp en bild där man ska tycka synd om invandrare.


    Nej, nej. Du ska inte tycka synd om någon givetvis. Inte ett barn som har blivit torterat - inte heller ett barn som har svultit i en grotta...

    Om du vill kan du ju gärna hålla fast vid en ideologi du inte kan försvara. Det är helt upp till dig. Jag tänker att om du kunde försvara din ideologi så skulle du göra det istället för att komma med osanna påståenden om ditten och datten och dra på dig offerkoftan.
  • jrockyracoon
    punktslash skrev 2018-07-04 14:14:57 följande:

    Två kommentarer på detta:

    1) Socialförsäkring är så att säga en försäkring som man föds in i systemet för. Våra föräldrar har betalt premien för oss som barn, sedan förväntas vi själva betala in premien (som skatt). Inget försäkringsbolag i världen skulle överleva om det betalade ut ersättning till personer som har annat försäkringsbolag.

    Min bil är försäkrad i Folksam. Skulle de börja betala ut en massa ersättning till bilägare med andra försäkriingsbolag skulle min premie höjas avsevärt samtidigt som min eventuella ersättning i samband med olycka drastiskt minska. (Om det vore så skulle jag byta försäkringsbolag!)

    2) Att i Sverige rädda en 20-årig afghan från arbetslöshet kostar miljonbelopp per år. För samma belopp kan man ge hundra barn mat, färskt vatten och skolgång på deras hemmaplan.

    Vill du hellre rädda unge vuxne A än barnen B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, X, Y, Z, Å, B2, C2, D2, E2, F2, G2, H2, I2, J2, K2, L2, M2, N2, O2, P2, Q2, R2, S2, T2, U2, V2, X2, Y2, Z2, Å2, B3, C3, D3, E3, F3, G3, H3, I3, J3, K3, L3, M3, N3, O3, P3, Q3, R3, S3, T3, U3, V3, X3, Y3, Z3, Å3, Ä3, Ö3, B4, C4, D4, E4, F4, G4, H4, I4, J4, K4, L4, M4, N4, O4, P4, Q4, R4, S4, T4, U4, V4, X4, Y4, Z4 och Å4?


     
    Tack för ditt inlägg. Uppskattar det särskilt eftersom du till skillnad från en del andra kommer med argument för din åsikt!

    Jag tänker att det lär ha tagit en hel del resurser i anspråk att rädda de här pojkarna i grottan. Dyra experter har arbetat för högtryck, över 1000 personer varav många med specialiteter. Dessutom har man lagt alla dessa resurser utan någon försäkring om att det kommer att hjälpa, eftersom man inte visste om pojkarna levde. Konstigt nog är det inget som kritiseras i medier - varför tror du det är så? Varför har de här människorna gått in och riskerat sina liv för att få ut pojkarna? Jag tänker att man väger de här pojkarnas liv högre än vad insatsen kostar i pengar och resurser.

    Resultatet blev då, antar vi, att pojkarna kommer överleva. Att människorna känner värme och närmar sig varandra i och med bragden att de är räddade. Pojkarna kommer växa upp och få barn och barnbarn och barnbarnsbarn. Dessa kommer sannolikt bidra med mycket gott till samhället.

    Jag kan inte tycka att ekonomin ska få styra när vi pratar om att rädda dessa stackars barn i grottan. När det gäller ett annat barn som kommer till Sverige och har genomgått liknande saker är det orimligt att vi skulle vända ryggen till.

    Vissa som räknar på invandrarkostnaderna kommer fram till att det är en förlust, andra att det är en vinst. Jag har hört båda. Jag tror att om man räknade på vad invandrarnas kommande generationer kan bidra till samhället med, så får vi det tillbaka.

    Hur kommer det sig att de länder med större invandring har bättre ekonomi än de som inte tar emot så många. Enligt ditt sätt att resonera borde Finland gå betydligt bättre än Sverige exempelvis, men det är tvärtom.

    Jag hjälper gärna barn i andra länder, bra förslag. Men de som flyr från tortyr och krig och lyckas ta sig hit vill jag ändå inte stänga dörren för.
  • jrockyracoon
    Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-04 17:52:27 följande:

    Ska alla som vill bo i Sverige, är min motfråga?

    Om det handlar om att tolv pojkar skulle söka asyl efter att bott i en grotta, inga problem.

    Idag lever runt 767 miljoner människor i extrem fattigdom, hur skulle det gå om alla dessa, eller låt oss säga 10% av dessa, ville komma till Sverige, skulle du släppa in dom? Var går gränsen?

    Vad vill ni, som förespråkar obegränsad invandring, att vi tar bort för att få råd och plats? Förutom det vi redan nu prioriterar bort: skola, vård och omsorg.


    Hej!

    För min del är jag inte så intresserad av just nu att diskutera fri invandring eller var gränsen går för hur många invandrare vi kan ta emot. Det går ju att hitta en gräns, tänker att det har med vilka möjligheter till integration vi har, etc...

    Det som jag undrar i tråden är hur man kan försvara SD:s ideologi och samtidigt agera med medkänsla i andra sammanhang. Det går inte ihop logiskt för mig.

    Sedan om du tycker det är intressant att diskutera fri invandring, så gör gärna det för all del...
  • jrockyracoon
    Maria 434 skrev 2018-07-04 14:35:35 följande:
    Wow du gillar verkligen att utnytjtja andras lidande och de risker räddningdarbetarna tar (som kommer från flera olika länder)

    Pojksrna och coachen är Thailändare så hur lyckas du koppla detta till SD??

    Känns lite som "hjulet snurrar men hamstern är död"
    Hej! 

    Vad fint att du tänker på andras lidande, och inte vill att andra ska må dåligt eller lida. Där håller jag helt med dig. Vi måste alla sträva mot att minska lidandet på jorden. Det är därför jag ville göra den här intressanta jämförelsen. 

    Anledningen till att jag valde denna jämförelse är att den så tydligt visar vilken usel ideologi som SD har. Om denna ideologi sätts i praktik kommer många människor att lida, dö och bli torterade- något som jag tycker skulle vara förskräckligt. Om vi kan rädda åtminstone en del av dessa människor skulle det bidra till en bättre värld.

    Om hjulet snurrar med en levande hamster på din sida så inser du säkert att Thailändare eller inte thailändare har ingen betydelse för den liknelse jag gjorde. 
  • jrockyracoon
    Sandraberg skrev 2018-07-04 14:29:47 följande:

    Det viktiga enl mig är att man hjälper de som verkligen behöver det. Inte afghaner som har passerat mängder med säkra länder där de kan söka asyl. 

    Det är fler som blir hjälpa om man hjälper på plats där de bor.


    Så de som flyr från tortyr och krig. De ska alltså stanna i landet där de blir torterade och dödade och inte fly. Ska man ha sån här varannan dag-schema tänker du. Först in i stora byggnaden och bli torterad, nästa dag gå till Jimmys läger och få lite vatten och mat...?

    Menar du att om man passerar ett land utan att be om asyl i det landet behöver man inte hjälp? Behovet av hjälp handlar väl mer om att man inte kan leva i sitt land p.g.a. förföljelse och tortyr.

    Om du månar om att hjälpa de som behöver det, tänker jag att man kan ge hjälp till de som behöver oavsett om de är i sitt hemland eller inte. 
  • jrockyracoon
    Gabbe75 skrev 2018-07-08 10:06:20 följande:
    Eller hur? Vilken idiottrådstart detta är. Känns som ett solklart fall av trollskapande trollstart.

    Man kan ju också fundera över vilken människosyn TS besitter.
    Människosynen speglas väldigt bra i flyktingfrågan. Det är ett kvitto på empati om man kan förstå vad andra människor har gått igenom - och har man det bildar det en bas för ens politiska hållning. Man får rösta på vilket part man vill, men man får också ge uttryck för vilka urusla värderingar ett parti står för.

    Jag noterar också att du inte argumenterar emot min liknelse. Jag önskar gärna få kritik med argument, men de lyser ju med sin frånvaro i din värld, verkar det som. Kanske är det det som är så härligt med att vara tillhörig SD. Man kan tycka eller säga vad som helst, och om någon kritiserar så kan man antingen dra på sig offerkoftan, eller också kalla vederbörande för idiot. Argument eller intellektuellt resonemang hör tydligen inte till SD-väljarens repertoar tycks det som.
  • jrockyracoon
    Anonym (Lustigkurre) skrev 2018-07-08 10:12:56 följande:
    Vilket konstigt inlägg!

    Om jag var instängd i en grotta i Thailand skulle jag verkligen vilja komma hem efter att ha kommit ut därifrån. Jag skulle absolut inte vilja ha asyl där för det.

    Pojkarna i grottan kommer inte från krigshärjade länder, de bor ju i Thailand med sina egna familjer.

    Jag förstår inte var du vill komma...
    Hej! 

    Det är en enkel analogi utifrån värderingar.

    Om 12 pojkar med dess tränare kom till Sverige och hade gått igenom tortyr och hemskheter, skulle SD vilja skicka tillbaka dem därifrån de kom. 

    Resonemanget att man kan vara empatisk mot 12 pojkar i en grotta och gråta en skvätt när de räddas och samtidigt skicka 12 andra tillbaka till tortyren, är ett resonemang som inte går ihop värderingsmässigt. 

    Poängen är att liknelsen visar att SD:s ideologi blir svår att försvara för någon som har vanlig anständighet och en gnutta empati (och tankeförmåga).
  • jrockyracoon
    Nimzay skrev 2018-07-08 11:46:09 följande:
    Lol sämsta jämförelsen ever
    Jag tycker jämförelsen är väldigt träffande - och särdeles svår att försvara sig mot. 

    Försök gärna att förklara hur man kan vilja rädda 12 pojkar i ett sammanhang men inte i ett annat. Hur menar du att det går ihop?

    Hittills har ingen lyckats visa några i mina ögon övertygande argument för att SD:s ideologi håller samman utifrån liknelsen.

    Det är lite som med Trumps försök att avskräcka emigranterna in i USA, genom att skilja barn och föräldrar åt. Ideologiskt var det helt rätt utifrån Trumps perspektiv och vad han hade gått till val på. Problemet var att det snabbt blev uppenbart för många att det handlade om riktiga människor, som led riktiga kval när Trumps galna ideologi hade satts i verket.

    Samma är det kanske med SD:s ideologier. Det känns säkert spännande och fräscht, ekonomiskt sunt och på många sätt klokt att stoppa invandringen till Sverige. Men det jag tror att många missar är att en sådan politik på riktigt orsakar verklig smärta och död, hos människor som blir tillbakaskickade till länder där de utsätts för hat, tortyr och mördande. 
  • jrockyracoon
    Gabbe75 skrev 2018-07-08 10:06:20 följande:
    Eller hur? Vilken idiottrådstart detta är. Känns som ett solklart fall av trollskapande trollstart.

    Man kan ju också fundera över vilken människosyn TS besitter.
    Hmm.. Om jag vore ett troll, skulle jag givetvis inte argumentera mot SD, samt ta upp grundläggande värderingsfrågor. 

    Vart har tiderna tagit vägen när man blivit "troll" för att man önskar en ideologi som inte krasar sönder vid en enkel liknelse?
  • jrockyracoon
    bergslagstrollet skrev 2018-07-09 22:56:18 följande:

    Majoriteten av de afghaner som det handlar om kommer ju ursprungligen från Iran där afghaner visserligen inte behandlas väl men knappast utsätts för tortyr och direkt förföljelse. Det är fullständigt förståeligt att dessa ungdomar vill skaffa sig en bättre framtid i Europa för sig själva och sina familjer men det bor ca 3 miljoner afghaner bara i Iran (Självklart så vill inte alla dessa migrera till Europa men tillräckligt många för att det skulle ställa till problem.)

    Nu tycker jag själv att idén med repatriering är rätt korkad och antagligen omöjlig i praktiken att genomföra men jag tycker definitivt att vi bör ha en starkt kontrollerad invandring, inte minst för att bevara legitimiteten för svensk flyktinginvandring. Lyckligtvis behöver jag inte rösta på SD (som jag ser som direkt inkompetenta att inneha regeringsmakten överhuvudtaget) för de flesta partier har redan förstått detta.


    Säkert kommer det flyktingar hit som inte har behov av skydd och fristad. Dessa kan man tycka ska utvisas eller inte, det är inte en fråga som jag vill lägga ned tid för att diskutera  just här och nu.

    Men faktum är att många av de som kommer hit och får uppehållstillstånd får det för att det har blivit torterade eller hotas av att bli det, eller andra hemska konsekvenser. 

    Utan att vara insatt i migrationsverkets regelverk så tänker jag mig att eftersom man ändå tar emot så pass få flyktingar av alla de som flyr, väljer man säkert ut de som man anser vara i stort behov. Men visst, det finns säkert andra flyktingskäl än just tortyr. T.ex. att man är i en krigssituation och att återvända skulle betyda att man sannolikt gick under. 

    Vi har redan en starkt kontrollerad invandring, men jag antar att du menar starkt begränsad invandring. Ja, det kan man ju tycka låter klokt, särskilt på papperet, så länge man inte specifikt får veta om människan bakom och kan blunda och vissla lite när denne skickas tillbaka till det helvete hen lyckats fly ifrån.
  • jrockyracoon
    Anonym (Palle) skrev 2018-07-09 23:32:51 följande:

    jag förstår analogin men tycler du drar förhastade slutsatser. Många mindre utvecklade stamfolk invandrar från utvecklongsområden. Det betyder inte att alla bodde i grottor onnan de kom till Sverige. Tycler TS stigmatiserar folkgrupper mot varandra. Själva insinieringen anspeglar på pinnar i näsan och håltagningar i öronen..Känner mig obekväm med din beskrovning av de som kommit hit. Hyddor ja . Grottor ..långt ifrån alla.


    Haha... Du visade mig just att andra verkligen kan tolka saker annorlunda än vad en själv gör...

    Min tolkning hade inte med grottor att göra, snarare att man vänder ryggen åt t.ex. barn som är i behov av hjälp...
  • jrockyracoon
    Nimzay skrev 2018-07-10 03:55:19 följande:

    Så hela världen är alltså i dina ögon en grotta man sitter fast i och det enda som återstår av världen förutom denna grotta är alltså typ norra Europa, eller vaddå?

    Eller alltså du tror att Afrika och Mellanöstern är två stora grottor man sitter fast i och med möda lyckas klättra ut ur och då vips hamnar i Sverige, eller va? Hahaha i så fall bör du nog läsa på om hur det ser ut i världen. ;PMen va??!!! Så du tror helt seriöst att det BARA är 12 personer som invandrat till Sverige??? I så fall kan man ju självklart försöka hjälpa dem...

    Eller ärligt tala så...tänker jag såhär kring det: bara för att man är emot att hjälpa människor i en situation men inte i en annan behöver det nödvändigtvis inte innebära att man skiter i personerna som befinner sig i den ena av situationerna.

    Istället tror jag att det snarare handlar om sunt förnuft - att se det som självklart att några människor som fastnat i en grotta i sitt hemland ska få all möjlig hjälp att ta sig ut ur själva grottan, men att samtidigt kunna inse att det ändå inte är rimligt att hjälpa horder av människor som väller in i ett land långt ifrån sitt hemland och som till på köpet har passerat en massa säkra länder på sin väg dit.

    Alltså tror jag det handlar om förmågan att inse vilken situation det är rimligt att hjälpa i, och i vilken det är totalt orimligt och naivt att ge sig in i att försöka hjälpa.

    Exempelvis önskar jag personligen att alla i hela världen som är i behov av hjälp skulle kunna få den hjälp de behöver, men jag inser samtidigt att det är totalt omöjligt att hjälpa alla i hela världen samt även vilket totalt orimligt och dumdristigt projekt det skulle vara man gav sig in in om man försökte hjälpa exakt alla i hela världen - särskilt om man gjorde det på ett extremt effektlöst sätt, vilket jag anser att invandringen i Sverige de senast åren har varit.Så du pratar alltså om att vända ryggen åt människor nu...förstår du inte att det är PRECIS vad invandringspositiva människor i Sverige gör?

    Dels vänder de ryggen åt människor ur den egna befolkningen eftersom de prioriterar att hjälpa horder av krävande invällare på dessas bekostnad, och dessutom vänder de även ryggen åt massvis med lidande människor på olika  håll i världen som man hade kunna välja att satsa på att göra mer för att hjälpa, om man låtit bli att lägga resurserna på en massa stora gäng med giriga invällare (inklusive de av "invällarna" som också är i behov av hjälp - fast i deras hemländer - alternativt deras hemländers närområden).


    Så vadå - du förstår inte en enkel jämförelse utan ska försöka hitta orimliga tolkningar av denna. Om du tycker liknelsens poäng var svår att förstå så har jag förklarat den i tråden ett flertal gånger.

    På vilket sätt (förutom rent fördragsmässigt) spelar det någon roll vilken väg och vilka länder de har besökt innan de kom hit. Blir de mindre i behov av hjälp för att de har besökt andra länder innan? Jag begriper inte din tankegång här.

    Jag märker att du har tagit åt dig av SD-retoriken, d.v.s. vi hjälper dem på plats. Och så vill du försöka påskina att de som är empatiska och vill hjälpa flyktingar i själva verket är de som åsamkar världen lidande. Ett väldigt enkelspårigt och bekvämt sätt att resonera. Ungefär som att säga: Jaså, det brinner visst en skogseld och någon har föreslagit att vi ska undsätta människorna i nöd - nej, då är det bättre att vi delar ut brandsäkerhetsråd till den stora del av befolkningen där det inte brinner för att förebygga brand. På så sätt hjälper vi ju så många som möjligt!

    Man kan givetvis både hjälpa människor på plats och ta emot människor i nöd. Det finns ingen motsättning i detta. Det begriper ju vem som helst att anledningen att många framför sådana argument är att de vill döva sitt samvete när de vänder ryggen mot sina medmänniskor som är i behov av akut hjälp. Då kan de betala en liten slant, och sedan bekvämt stänga gränserna och sitta hemma vid sina grillar, käka hamburgare och må gott och fint i sin egen lilla bubbla.

    Okunnigt att generalisera om gruppen invandrare och tror att de (som grupp) är giriga och dessutom tro att de försämrar villkoren för oss som bor i Sverige. Ju fler som erbjuder tjänster och konsumerar i en ekonomi, desto bättre går det för den ekonomin. Fler kreativa, kunniga och kompetenta personer till Sverige gör att hjulen snurrar bättre och det tjänar alla på. Det är svårt med en syn som din, att förklara att de länder som tagit emot flest invandrare har fått bäst ekonomier och bäst samhällen.

    Sen kommer inte Sverige någonsin ta emot alla världens flyktingar, men det är inte det som frågan gäller. Min åsikt är att vi ska göra rätt för oss, vi ska inte överlåta på andra länder att ta emot vår andel flyktingar, utan ställa upp när det behövs. Vi behöver stå upp för det fina i Sverige, d.v.s. vår syn på att göra rätt för oss, dela med oss till andra, och känna solidaritet för varandra och för andra.

    Den här inriktningen som du tycks företräda, d.v.s. att ljuga för oss själva och benämna personer från andra kulturer än vår egna som giriga och parasiterande, har vi redan fått facit på utifrån ett historiskt perspektiv. Och vad fick vi ut av det? Krig och död.

    Jag tycker det blir löjligt att komma med såna här fåniga ursäkter, som att det är bättre att hjälpa personerna på plats, att ta emot nödställda är inte ett effektivt användande av skattepengarna, vi kan inte ta emot hela världens flyktingar, de som får stanna är inte i behov av hjälp, jada, jada, jada... Har man den minsta uns av sunt förnuft, inser man att detta bara är dåliga ursäkter för att man helt enkelt inte vill ha invandrare i Sverige. Ärligare då, att säga det, istället för att hitta på massa gallimatias, kring det.

    Och är det så att man inte vill ha invandrare i Sverige, så tror jag det oftast beror på ologiskt tänkande, ett fånigt hemmakokt paket av felaktiga generaliseringar och fördomar. Hur kommer det sig att när de fördomsfulla människorna lär känna en "invandrare" lite närmare så blir ofta reaktionen: "Ja, Omar, han verkar ju ganska okej - men de andra, de är de som vi inte vill ha här."

    Det är lätt att uppehålla en syn på att en viss grupp människor är si och så, men när man träffar dem och inser att de är av kött och blod, och så väldigt lika oss själva, så blir det inte lika lätt.
  • jrockyracoon
    Anonym (vv) skrev 2018-07-16 07:15:24 följande:

    Ska man ha rätt till uppehållstillstånd om man varit med om en olycka i annat landet?  Så idiotisk fråga så jag tvingas rösta på SD.


    Jaha, intresseflagga, verkligen...

    Är det ett vanligt fenomen bland er som röstar på SD, att säga det till kreti och pleti som om det vore intressant?

    Men din intellektuella förmåga att inte kunna tolka en liknelse på ett vettigt sätt, gör nog dig själv till idioten. Kom igen, när du har något vettigt att säga, annars gör du nog klokast i att hålla munnen stängd, är mitt råd.
Svar på tråden Om vi skulle jämföra pojkarna i grottan med sverigedemokraternas värderingar, skulle det betyda att SD skulle skicka tillbaka dem efter att de lyckats ta sig välbehållna ut