• DVQ

    Vår civilisation går under - vad gör du?

    Hur mycket kommer klimatpolitiken att påverka hur ni röstar i valet?

    För mig är det en av de mest avgörande frågorna och jag kan inte fatta att det inte debatteras mer.

    På svts valkompass kunde man inte ens välja det som en av sina viktigaste frågor.

    Så. Vad tycker ni? Hur mycket påverkar klimatpolitiken och vilket parti tycker ni har bäst/sämst politik?

    Här är lite länkar:

    www.wwf.se/wwfs-arbete/valet-2018/klimatkompassen-2018/1743881-vilken-klimatpolitik-behover-vi

    www.sviv.se/val-2018-klimat/

    Handlar inte direkt om partipolitik men en ganska intressant rapport:

    www.lo.se/start/lo_fakta/fem_forslag_for_en_investeringsledd_klimatpolitik

  • Svar på tråden Vår civilisation går under - vad gör du?
  • nytt eller gammalt

    Jag gör en hel del själv, men tycker det är mer än oroande att alla runt omkring mig inte inser allvaret i klimatfrågan. De vägrar se längre än sin nästa semesterresa typ. Det är så himla sorgligt.

    På sistone har jag funderat över hur det blev såhär - att vi som är födda i en tid av fantastiskt välstånd och i ett land med otroliga förutsättningar för varje person inte orkar/vill tänka längre än att roffa åt oss så mycket som möjligt för egen del här och nu. Det gör mig också sorgsen.

    Det är hemskt att inget parti vågar stå upp för klimatfrågorna, men å andra sidan vore det väl dödsdömt . Det partiet skulle inte få särskilt många röster.

  • DVQ
    nytt eller gammalt skrev 2018-07-17 17:53:58 följande:

    Jag gör en hel del själv, men tycker det är mer än oroande att alla runt omkring mig inte inser allvaret i klimatfrågan. De vägrar se längre än sin nästa semesterresa typ. Det är så himla sorgligt.

    På sistone har jag funderat över hur det blev såhär - att vi som är födda i en tid av fantastiskt välstånd och i ett land med otroliga förutsättningar för varje person inte orkar/vill tänka längre än att roffa åt oss så mycket som möjligt för egen del här och nu. Det gör mig också sorgsen.

    Det är hemskt att inget parti vågar stå upp för klimatfrågorna, men å andra sidan vore det väl dödsdömt . Det partiet skulle inte få särskilt många röster.


    Ja, det är väldigt sorgligt. Samtidigt är vi många som bryr oss också. Jag läste någonstans att klimatfrågan är en av de frågor som flest oroar sig för. Tyvärr tar inte politiker vår oro på allvar.
  • Rataxes
    DVQ skrev 2018-07-17 17:22:11 följande:
    Nå, bra att jag fick förtydliga mig då.

    Det finns så vitt jag förstår olika uppfattning om kärnkraftens klimatpåverkan. T ex brytning av kärnbränsle är inte direkt klimatvänligt. Sedan har vi de långa förvaringstiderna av livsfarligt avfall.

    MEN kärnkraft är betydligt bättre än kol, olja och naturgas. Det måste vara prio ett att göra oss oberoende av. Innan det sker ligger inte en diskussion om avveckling av kärnkraft på bordet för mig.
    Kärnkraft ger minst klimatutsläpp sett till en hel livscykelanalys, från gruvbrytning (Ingen gruvbrytning är förresten klimatvänlig) via drift till slutförvar. Men det finns ju en metod som tar bort det mesta av problematiken från både gruvbrytning och slutförvar, Gen IV. Om vi bara ser till svenska förhållanden så finns det idag bränsle för 1000 års drift av motsvarande reaktorer som körs idag, i bergrummen under CLAB. Restprodukterna från Gen IV är ofarliga (strålningsmässigt) efter några hundra år. Under tiden har vi haft elproduktion utan klimatutsläpp.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • DVQ
    Rataxes skrev 2018-07-17 18:39:15 följande:

    Kärnkraft ger minst klimatutsläpp sett till en hel livscykelanalys, från gruvbrytning (Ingen gruvbrytning är förresten klimatvänlig) via drift till slutförvar. Men det finns ju en metod som tar bort det mesta av problematiken från både gruvbrytning och slutförvar, Gen IV. Om vi bara ser till svenska förhållanden så finns det idag bränsle för 1000 års drift av motsvarande reaktorer som körs idag, i bergrummen under CLAB. Restprodukterna från Gen IV är ofarliga (strålningsmässigt) efter några hundra år. Under tiden har vi haft elproduktion utan klimatutsläpp.


    Kan vi inte fortsätta den här diskussionen när vi fått bort kolet, oljan och naturgasen? ;)

    Vi tycker ju uppenbarligen inte så olika i just den här frågan.
  • Krepesm

    Gör inte så mycket politiskt, sålänge man inte hade kunnat påverka de större utsläppsländerna.

    Gör väl en del saker personligen, flyger i princip aldrig, källsorterar till viss del, undviker att slänga mat, och framförallt det miljövänligaste av allt: Kommer inte skaffa några ungar.

    Undviker dock kollektivtrafik så mycket jag kan.

    I övrigt försöker jag leva ett så bekvämt liv som möjligt.

  • nihka

    Jag återvinner, åker kollektivt, producerar/odlar en del egen mat och konsumerar lite.

    Finns inget riktigt bra politiskt parti när det gäller miljöfrågor, men tycker de flesta håller på att bättra sig utom klimatförnekande SD.


    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • vänsterhat
    nihka skrev 2018-07-22 21:43:39 följande:

    Jag återvinner, åker kollektivt, producerar/odlar en del egen mat och konsumerar lite.

    Finns inget riktigt bra politiskt parti när det gäller miljöfrågor, men tycker de flesta håller på att bättra sig utom klimatförnekande SD.


    Och så nämnde du 7 fordon...just sayin
  • nihka
    vänsterhat skrev 2018-07-23 01:03:16 följande:
    Och så nämnde du 7 fordon...just sayin
    De behövs för att producera mat och foder. Vad trodde du används för att sätta mat på ditt bord? Oxe och kärra?
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • vänsterhat
    nihka skrev 2018-07-23 09:49:34 följande:
    De behövs för att producera mat och foder. Vad trodde du används för att sätta mat på ditt bord? Oxe och kärra?
    Du får i uppgift att förklara för killBill hur dessa sju fordon går ihop med hens fossilfria samhälle.

    Det intressanta är att jag tror de flesta här inne kan försvara sina fordon med att de behövs. Exempelvis är Sveriges exportindustri beroende av fordon, och utan export kan vi inte importera.
  • HD2017dis
    Rataxes skrev 2018-07-08 22:35:56 följande:
    Obegripligt att de så kallade miljövännerna under mer än 40 års tid gjort sitt yttersta för att avskaffa den klimatvänligaste energiproduktion Sverige har.
    Obegripligt att de så kallade miljövännerna under mer än 40 års tid importerat folk som eldar bilar & skolor som är 1000 gånger värre ur gift/miljö/och sanering än någon eldande av kol och olja.
  • DVQ
    HD2017dis skrev 2018-07-23 10:22:23 följande:

    Obegripligt att de så kallade miljövännerna under mer än 40 års tid importerat folk som eldar bilar & skolor som är 1000 gånger värre ur gift/miljö/och sanering än någon eldande av kol och olja.


    Håll dig till ämnet eller starta en egen tråd. Här diskuterar vi klimatfrågan.
  • DVQ
    vänsterhat skrev 2018-07-23 10:16:35 följande:

    Du får i uppgift att förklara för killBill hur dessa sju fordon går ihop med hens fossilfria samhälle.

    Det intressanta är att jag tror de flesta här inne kan försvara sina fordon med att de behövs. Exempelvis är Sveriges exportindustri beroende av fordon, och utan export kan vi inte importera.


    Men det är väl lite min poäng med tråden. Vi kan göra mycket på ett individuellt plan. Vi kan sluta flyga, äta mindre kött och sluta överkonsumera.

    Det är toppen. Men sedan krävs politiska beslut för att sänka våra utsläpp. Modiga politiska beslut. Investeringar i omställning. Nya jobb i kölvattnet av klimatomställningsarbetet.

    För mig är det fullkomligt avgörande vilka svar partierna ger i de frågorna när jag lägger min röst på valdagen.
  • FDFMGA
    DVQ skrev 2018-07-23 10:45:05 följande:
    Men det är väl lite min poäng med tråden. Vi kan göra mycket på ett individuellt plan. Vi kan sluta flyga, äta mindre kött och sluta överkonsumera.

    Det är toppen. Men sedan krävs politiska beslut för att sänka våra utsläpp. Modiga politiska beslut. Investeringar i omställning. Nya jobb i kölvattnet av klimatomställningsarbetet.

    För mig är det fullkomligt avgörande vilka svar partierna ger i de frågorna när jag lägger min röst på valdagen.
    Min förhoppning är att vi får ett nytt miljöparti under den kommande mandatperioden, alternativt att något av de etablerade partierna orienterar sig mot en mer trovärdig och genomgripande miljöprofil.

    Vid nästa val ska jag rösta på detta partiSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    vänsterhat skrev 2018-07-23 10:16:35 följande:
    Du får i uppgift att förklara för killBill hur dessa sju fordon går ihop med hens fossilfria samhälle.

    Det intressanta är att jag tror de flesta här inne kan försvara sina fordon med att de behövs. Exempelvis är Sveriges exportindustri beroende av fordon, och utan export kan vi inte importera.
    Och du får i uppgift att sluta ränna efter mig under ständigt nya nick.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Pentra

    Vad jag gör? Jag jobbar gratis. Nej, förresten; jag betalar för att jobba... ... /Pentra

  • Konservativ
    DVQ skrev 2018-07-08 10:27:03 följande:

    Hur mycket kommer klimatpolitiken att påverka hur ni röstar i valet?

    För mig är det en av de mest avgörande frågorna och jag kan inte fatta att det inte debatteras mer.

    På svts valkompass kunde man inte ens välja det som en av sina viktigaste frågor.

    Så. Vad tycker ni? Hur mycket påverkar klimatpolitiken och vilket parti tycker ni har bäst/sämst politik?

    Här är lite länkar:

    www.wwf.se/wwfs-arbete/valet-2018/klimatkompassen-2018/1743881-vilken-klimatpolitik-behover-vi

    www.sviv.se/val-2018-klimat/

    Handlar inte direkt om partipolitik men en ganska intressant rapport:

    www.lo.se/start/lo_fakta/fem_forslag_for_en_investeringsledd_klimatpolitik


    Tror inte ett dugg på att civilisationen ska gå under. De organisationer som framför sådant vill att vi ska vara rädda så att vi skänker dem mer pengar. Det är inga småsummor dessa parasitföretag får av godtrogna människor.

    Så kallad klimatpolitik påverkar inte mitt val alls.
  • Rataxes
    http://afp.omni.se/6f5a4c49-c637-43ff-a9ec-68a1c8a2583d

    "Hundreds of people are missing and an unknown number believed dead after the collapse of a hydropower dam in southeast Laos, state media reported Tuesday.


    The accident happened at a dam in southeastern Attapeu province late Monday, releasing five billion cubic metres of water with "several human lives claimed, and several hundreds of people missing," Laos News Agency said.


    The dam is being built by Xe Pien-Xe Namnoy Power Company, or PNPC.


    ask-joe/jta"

    Jaha, tror någon att det blir någon diskussion om vattenkraftens säkerhet efter denna dammkatastrof? I SVT's nyhetssändningar nämndes överhuvudtaget inte att det var en kraftverksdamm.
    Lite skillnad mot kärnkraftsrelaterade incidenter, det räcker ju att någon spiller radioaktivt vatten över sig så blir det rubriker.


    någon blev visst bajsnödig av ett citat från Leif GW Persson. Ja du vet själv vem du är
  • nihka
    Pentra skrev 2018-07-23 14:48:14 följande:

    Vad jag gör? Jag jobbar gratis. Nej, förresten; jag betalar för att jobba... ... /Pentra


    Oj. Kan inte föreställa mig vad du menar. Kan du förklara mer?
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Vår civilisation går under - vad gör du?