• Ericsson93

    Sjukskriva sig pga stress.

    Hej, Hade velat veta vad ni andra tänker angående sjukskrivning och känna att man psykiskt inte orkar längre. Jag jobbar som sjuksköterska på en vårdcentral (tog examen juni förra året). Har sedan aug jobbat med stress då kollega varit sjukskriven men i våras blev allt mycket värre och vi har varit underbemannade och får ej ta in ny personal plus att allt känns som kaos på jobbet.

    Innan jag gick på semester (vid midsommar) så kunde jag gråta varje dag på jobbet för att jag var så trött på stressen. Kunde inte sova på nätterna för drömde om jobbet. Jag tänkte att semester skulle göra allt bättre. Jag börjar arbeta den 16 juli igen och är då i v 31. 

    Är meningen att jag ska arbeta 6-7 veckor till men tror inte jag klarar av detta. När jag kommer åter till jobbet så kommer jag vara den enda fasta bland sjuksköterskor, undersköterska och distriktssköterska på jobbet. Plus att chefen har semester 3 veckor till så jag kommer få det ansvaret.

    Jag känner verkligen att jag inte orkar med detta. Har redan ångest och gråtit idag,Hur bör jag göra? Ska jag gå till jobbet och försöka igen eller ska man redan nu kontakta läkare för att diskutera sjukskrivning? Har någon annan här varit sjukskriven för samma sak?

  • Svar på tråden Sjukskriva sig pga stress.
  • kaeg

    Boka in samtalskontakt tex psykolog via egna vårdcentralen (där du är listad, inte där du jobbar). Eller gå via arbetsgivarens företagshälsovård.

    Boka läkartid och prata igenom dina besvär.

    Jobbar själv också på vårdcentral som sjuksköterska och sjukskriven pga onda sammandragningar och hotande förtidsbörd bl.a. mycket stressrelaterat (även om jag ej mått psykiskt dåligt eller känt mig stressad).


    * Pojke 2006 * Flicka 2008 * Flicka 2015 * BF aug 2018
  • Ericsson93

    Ja ibland känns det som att man behöver prata med någon. Dock är det extremt lång väntetid på psykologer i GBG. Som t.ex den VC jag jobbar på är det flera månaders väntetid :(

    Det jag tycker är jobbigast är att om jag väl går till jobbet nästa vecka så kommer jag inte ta tag i att kontakta läkare ang sjukskrivning. Skulle skämmas på jobbet att berätta att jag inte orkar mer. Speciellt för att jag ibland kan upplevas väldigt positiv och alla märker nog inte hur dåligt jag mår. 

  • kaeg

    Det är nog spontant bättre att försöka, gå på måndag och se hur det känns... ibland kan man ju också få större spöken av att tänka på det än hur verkligheten är på plats.

    Kän hur det känns och handla sedan därefter... mår du dåligt måndag-tisdag så har du ju rätt att själv sjukskriva dig en vecka.

    Vad säger din barnmorska?

    Försök med kontakt med företagshälsovården om det är långa väntetider. Arbetar du inom landsting eller privat?


    * Pojke 2006 * Flicka 2008 * Flicka 2015 * BF aug 2018
  • Ericsson93

    Kommer få gå dit nästa vecka och se hur det känns. 
    Sist nämnde jag för barnmorskan om stressen och berättade hur jag mår. Då tyckte hon att jag skulle känna efter semestern och känns det inte bra så boka tid till läkare.Ska till BM igen på onsdag, dock träffa någon annan då "min" BM har semester.

    Jag jobbar privat så har inte så bra koll på vilken företagshälsovård vi är kopplade till :(

Svar på tråden Sjukskriva sig pga stress.