Inlägg från: Dr Love |Visa alla inlägg
  • Dr Love

    Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven

    Några punkter att fundera över:


    Deras grundideologi är nationalismen. Kan vara bra att fundera över vad det innefattar.
    I principprogrammet pratar de mycket om att det är eftersträvansvärt att så många i befolkningen som möjligt tillhör den svenska nationen, vilket inte är samma sak som att tillhöra den svenska staten. Allt är väldigt luddigt formulerat och oklart definierat. Exakt vad menar SD att "svenskhet" är och varför spelar det roll?
    Det leder iaf, titt som tätt, till den här sortens uttalanden: https://twitter.com/richardjomshof/status/878266874592710656
    De vill inskränka aborträtten.
    Uttalar sig ofta kritiskt till HBTQ-rörelsen och deras rätt att gifta sig/adoptera.
    Har den absolut sämsta miljöpolitiken.
    https://www.naturskyddsforeningen.se/val2018/partierna-kliver-framat-i-miljopolitiken
    Vill minska asylmottagandet och sänka biståndet.
    Partiets representanter uttalar sig i större utsträckning, rasistiskt, homofobt, antisemitiskt och misogynt än andra partier. Är också oftare kriminella.
  • Dr Love
    familjefar12 skrev 2018-07-11 13:30:05 följande:
    Dagens lagstiftning inskränker också aborträtten. Det enda SD vill är att förändra tidsgränsen för abort till det som anses normen i EU. Majoriteten av alla aborter sker ändå innan vecka 12 så det är ju främst ett etiskt ställningstagande.

    Angående homoadoptioner är det inte en fråga som dom driver då det pågår en intern debatt om hur partiet ställer sig i frågan så det är ju inte relevant. 

    Vad menar du med den absolut sämsta miljöpolitiken? Precis som liberalerna förordar dom internationella samarbeten. Det är både billigare och åstadkommer mer.

    SD vill öka biståndet så att människor slipper fly till Sverige. Regeringen och moderaterna drog in flyktingbiståndet för att istället hjälpa de rika flyktingarna som hade råd att ta sig till Sverige. Vad är mest humant?

    Kan du nämna en högt uppsatt partiföreträdare som i ett formellt sammanhang gjort så? DVS inte personer som blivit uteslutna ur partiet för sina uttalanden. 

    Ekroth begick ett brott och blev utesluten trots sin ledande position inom partiet. Vad mer kan man begära?
    Det finns inga goda skäl att sänka tiden för fri abort. De kvinnor som genomför sena aborter gör det p.g.a. medicinska eller svåra sociala skäl; dessa kvinnor vill SD komplicera processen för samt öka administrationen för soc. Totalt verklighetsfrånvänt. Gällande lagstiftning skyddar redan livsdugliga foster. Jag hittar ingen etisk grund från SDs sida, gör du?

    SD har historiskt varit emot det. Det är ungdomsförbundet som lyfter frågan och SD är väldigt toppstyrt. Hur är det inte relevant? Det borde vara avskräckande fram tills de officiellt ändrat ståndpunkt, inte sant? Det är ungefär som att säga att vi kan rösta på nazistpartiet nu för att det pågår interna diskussioner om huruvida judeförföljelser ska få förekomma. Har de inte ändrat något är det den gamla linjen som gäller tillsvidare.

    Läste du inte länken? SD utlovar och uppnår minst miljömål av alla riksdagspartier.

    SD vill inte alls öka biståndet, de vill sänka det. Jag rekommenderar dig att läsa deras partiprogram innan du bildar dig en uppfattning. Du verkar ha fallit i deras retoriska fällor.
    Det mest humana är att ge asyl till de som söker sig hit som uppfyller kraven OCH ge internationellt bistånd. SDs politik är således minst human av alla.

    Ekeroth har lämnat sin riksdagspost, han är ej utesluten ur partiet. Det kan man verkligen begära. Jag tycker inte att det är för mycket begärt av ett parti som påstår sig ha nolltolerans mot rasism att faktiskt upprätthålla den nolltoleransen. Vad tycker du?

    Se verkligen upp med vart du får din information ifrån. Du verkar ha fått en hel del om bakfoten vilket tyvärr ofta är fallet med de som sympatiserar med SD. Får jag passa på att fråga dig vad det var från första början som fick dig att känna dig kluven gentemot SD? Vilka är dina röstalternativ?
  • Dr Love
    hockeyfrun25 skrev 2018-07-11 13:51:28 följande:
    För att svara lite kort på ditt inlägg. I partiets princippogram finns ett helt avsnitt om svenskhet, och vad det innebär enligt partiet. Där står det bland annat att alla som vill bli en del av den svenska gemenskapen ska kunna bli det. Oavsett vad du kommer ifrån. Sverigedemokraterna är kulturnationalister, inte etnonationalister. Stor skillnad. 

    SD vill sänka abortgränsen till v12 resp v18, vilket inte alls är anmärkningsvärt eller inskränkt utan fullt rimligt. Majoriteten av alla aborter som görs har dessutom redan gjorts innan v12. 

    SD vill att alla som diskriminerar/skadar/hotar personer pga deras sexuella läggning ska straffas hårt för det. 

    SD vill sänka biståndet till skurkstater såsom palestina, kina och nordkorea etc. De vill ju fortfarande rikta bistånd till länder i nöd som använder pengarna väl. 
    SD kan inte definiera kulturen. Det är problemet. Varför ens vilja särskilja på människor när man saknar objektivitet eller syfte?

    Hur är det rimligt att belasta de mest utsatta abortsökarna? Vad har majoriteten av aborter att göra med saken? Samhället har ingen rätt att inskränka den egna kroppsliga integriteten och vi har redan goda säkerhetsmarginaler till när ett foster kan räddas.

    Jag tror säkert att de vill straffa brott. Det är bara normalt och SD får inga poäng där. Det som är anmärkningsvärt är att de ställer sig mot äktenskap och adoption för samkönade.

    Bistånd går inte till själva regimen utan sköts via FN, röda korset o.s.v. som har insatser på plats. Sverige ger inte bistånd till Nordkorea och minimala summor går till Kina.

    https://openaid.se/sv/aid/sweden/all-countries/all-organisations/all/2018/

    SD vill minska biståndet generellt och omfördela en stor del av biståndet till UNHCR, en insats som UNHCR själva kritiserat.
  • Dr Love
    familjefar12 skrev 2018-07-11 14:49:32 följande:
    Menar du på riktigt att det inte räcker med tre månaders betänketid angående om det är möjligt att ha ett barn i ens situation? Person som råkar ut för något oväntat kommer fortfarande att kunna göra abort efter tidsgränsen, det är så idag och dom vill inte förändra det. 

    Angående etik, anser du att personer ska kunna använda abort som en typ av prevfentionsmedel? SD håller ju med om att abort bör finnas, och att du väljer att dra det till sin spets är inget annat än anmärkningsvärt.

    Om du inte redan visste det är SD det enda partiet som vill erkänna israel som ett land. Att detta utgör grunden för din kritik visar på inget annat än din oförmåga att kritisera i sak.

    Är klimatproblemen ett svenskt problem som vi ska ultra-nationalister för eller är det ett globalt problem som lösas ÖVER HELA VÄRLDEN och inte bara i Sverige?

    Jag har läst deras partiprogram. Hade du själv läst det hade du vetat att SD hellre hjälper flyktingar i deras närområde i större utsträckning än idag. 

    Ekeroth företräder inte längre partiet. Vad vill du komma till?

    Jag blir gärna motbevisad. Om du tycker att jag har fel får du bevisa och inte bara säga så. Jag känner mig kluven därför att jag inte röstar på ett parti grundat på vad de hade för politik 30 år sedan. Jag vill gärna ha en intellektuell och saklig debatt, men jag har fortfarande inte fått det.

    De som gör sen abort gör det i hög utsträckning p.g.a. komplikationer som inte fanns ursprungligen. De kommer fortfarande att få göra abort men måste alltså gå genom soc. Varför det extra besväret då? Och varför den extra arbetsbelastningen på soc? Låter helt poänglöst och som slöseri med resurser plus att man riskerar att kränka kvinnors kroppsliga integritet.

    Om någon vill använda abort som preventivmedel hindras inte det av SDs lagstiftning så det är ett dött argument. Vad har jag dragit till sin spets?

    Vad pratar du om Israel? Jag har inte ens nämnt Israel. Vadå grunden för min kritik?

    Klart att det är ett problem för hela världen (inklusive Sverige). Vad har det att göra med SDs sopiga klimatpolitik?

    Det är det de hävdar. Du sade dock att de ville öka biståndet. Det är bara fel rent faktamässigt.

    Att han inte är utesluten trots att han deltog i järnrörsskandalen och hjälpte Almqvist att mörka för det som försiggått.

    Vad är det som inte är intellektuellt med denna debatt? Jag har ju förklarat lugnt och sakligt några av de problem som följer med SDs politik. Jag har källhänvisat till en objektiv bedömning av partiernas miljöpolitik.
    Jag utgår ifrån att de flesta saker jag tar upp är vedertagna. Önskar du källhänvisning för ett faktapåstående är det bara att säga till.

  • Dr Love
    familjefar12 skrev 2018-07-11 16:29:37 följande:
    Det blir ingen extra arbetsbelastning då försvinnande få aborter görs efter vecka 12. 

    Hur är det integritetskränkande att ha vecka 12 som gräns? risken för komplikationer ökar efter vecka 12, så om något är det ett beslut taget för mödrarnas egen hälsa. 

    Du drar debatten till sin spets genom att använda irrelevanta uttryck som exempelvis "integritets kränkande". Menar du på riktigt att abortlagstiftningen i en stor del av EU är integritetskränkande?

    Jag nämner Israel därför att du konstant försöker antyda att SD är nazister, rasister osv. jag tycker att det är viktigt att poängtera i detta fall.

    På vilket sätt är det en sopig klimatpolitik? har du något överhuvudtaget som kan styrka det?

    Du kan ju titta tillbaka själv och reflektera över huruvida du källhänvisat i de fall du kritiserat politiken
    Ca 7% av alla aborter görs mellan vecka 12-18, klart att det blir en extra belastning. Men framförallt, vad är poängen? Hur skulle ett sådant beslut främja mödrahälsan?
    Det är integritetskränkande att behöva redogöra för varför man tar ett beslut rörande sin egen kropp när det bara rör personen i fråga och ingen annan.

    Ja en abortlagstiftning som tvingar kvinnor att redogöra för anledningen till sin abort kränker deras integritet. Du tar ifrån dem deras autonomi och rätten att bestämma över sin egen kropp. Vi har redan en abortlagstiftning som tar hänsyn till fostret. Vad vinner vi på att sänka gränsen?

    Jag förstår ändå inte vad deras syn på Israel har med saken att göra. Låter som argumentet: "jag har en svart kompis, därför kan jag inte vara rasist".
    Misstanken om att SD skulle vara fullt av rasister har florerat sedan de klev ur bombarjackorna och in i kostymerna på 2000-talet. SD har hela tiden hävdat att så inte alls var fallet men gång på gång uppdagas ändå det ena anskrämliga uttalandet efter det andra; oftast när de var fulla, trodde att de var anonyma el liknande. SDs respons på uppdagandet av sådana uttalanden är inte heller tacksam.

    Något som styrker att klimatpolitiken är kass? Länken! Jag hade ju med den från första början.

    Ingen på ett forum källhänvisar varenda grej de säger (inte heller du). Jag källhänvisar i allmänhet rena siffror och när källor efterfrågas.
  • Dr Love
    PiperHalliwell skrev 2018-07-12 23:16:04 följande:

    Är tjej, 30 år, har universitetsexamen, är feminist och bisexuell. Varför jag nämner detta är för att det finns en felaktig bild av Sverigedemokraternas väljare som lågutbildade och i huvudsak män... typ folk som fyller i "livets hårda skola" under rubriken utbildning...

    Jag är vänster ekonomiskt (bland annat) i grunden men jävligt invandringskritisk. Märk väl att jag icke skriver eller menar *invandrarkritisk*... för det är nåt helt annat. Mina åsikter har i princip noll med "ras" eller något "vi/dom" att göra. Det handlar däremot om saker som ekonomi. Kriminalitet. Trygghet. Integration. Allt utom just rasse-/nasse-grejen, egentligen...

    Så jag är också kluven. SD har inte allt. Det har inget parti för mig. Men de törs ta i frågor om invandring och integration (som andra partier sen sakta, sakta börjar närma sig...) och det uppskattar jag. Så min röst går till SD även detta val. Det är en markering från min sida.


    Det är inte alls en felaktig bild. Majoriteten av SD-sympatisörer är lågutbildade män.

    Vad menar du med att det handlar om ekonomi, kriminalitet och trygghet? Går det dåligt för Sverige inom någon av de områdena?
    Hur ställer du dig till lika människovärde och den humanistiska nedprioritering som SD gör?
  • Dr Love
    Husmor22 skrev 2018-07-13 10:10:55 följande:
    Om vi ska titta på väljarbaser kan vi konstatera att majoriteten av S väljarbas är utlandsfödda. l.facebook.com/l.php%3A%2F%2Fwww.scb.se%2Fhitta-statistik%2Fstatistik-efter-amne%2Fdemokrati%2Fpartisympatier%2Fpartisympatiundersokningen-psu%2Fpong%2Fstatistiknyhet%2Fpartisympatiundersokningen-psu-i-maj-2017--partisympatier2%2F&h=AT0gh6N5-f1IINX59rJRHrnCIazd904kmFW8ztyrqSgJB6PeAbxVKRoamsaBK-mZ-AoP2vWHzt4zUYhlWrceZ4Drv2bA1lGPBDrl5AL54eqhthsITVQpAlnssRKWoxM7zFGk82b-fqp8m3E&s=1

    Det här är en av många anledningar till att islamister har suttit i partistyrelsen för S. sv.wikipedia.org/wiki/Omar_Mustafa
    Dina länkar fungerar inte, bara wiki-artikeln.

    Närmast komiskt att du tar upp Omar Mustafa som fick sitta i partistyrelsen i hela 6 dagar!
    Jämför med Ekeroth som fortfarande inte uteslutits ur SD efter närmare 6 år.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Kent_Ekeroth
Svar på tråden Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven