• Anonym (Seft)

    Rätt eller fel med vård för 50 kr till asylsökande?

    Det har ju spridits ett inlägg förut på sociala medier. Undrar hur personer här ställer sig till det i att asylsökande får akut tandvård, akutvård och mediciner som de måste ta - på en kostnad för 50 kr?

    ~~~~~~

    Här är inlägget i sin helhet:

    "Kära vänner. Låt mig berätta om något som krossade mitt hjärta idag. Låt mig berätta om hur våra pensionärer som har byggt upp Sverige lever och behandlas genom våra politiker.

    En äldre man i 80 års åldern, nyss hemskickad från Karolinska kommer för att hämta ut sin nya blodtrycksmedicin. På doseringsetiketten har läkaren skrivit '??tas senast 36 timmar efter utsättning av ramipril'. Jag gör iordning medicinen och den mycket charmiga mannen frågar mig vad detta kalas kommer att gå på. Jag svarar att det kommer att kosta 1880 kr. Då blev mannen tyst. Jag önskar att ni kunde se förtvivlan i hans ögon när han insåg att det är alldeles för dyrt för honom. Skamset säger mannen att han inte har råd och försöker skämta bort det genom att säga att han kommer behöva råna en bank. Mannen lämnar apoteket utan sin medicin.

    Efter ett tag kommer en annan kund in, en kund som saknar asyl. Han har fått ett recept på ett läkemedel som kostar tiotusentals kronor. Pga regelverk så ska denna asylsökande endast betala 50 kr. 50 kr!!!!!!Oavsett läkemedlets pris. Resten ska faktureras till Migerationsverket som betalar fakturan.

    Jag tänker inte vara den som är så, men HELVETE vad jag blir förbannad. En människa som har jobbat 60 år av sitt liv, gjort rätt för sig och betalat skatt. En människa som har byggt upp Sverige. Denna människa ska få leva på småpengar. Denna människa ska inte ha råd med sin blodtrycksmedicin. Hur fan är det möjligt att vi lever i ett så fucked up samhälle?

    Vi bör skatta oss lyckliga som bor i Sverige där vi har privilegiet att endast betala max 2250 kr för ett läkemedel oavsett kostnad.

    Däremot visar våra svenska politiker gång på gång att de sviker pensionärerna. De lovar höjningar på 600 kr. Slopa höjningarna och låt våra äldre få gratis tandvård, gratis läkarvård, låt dem få mediciner för 50 kr som vi fakturerar till en mydighet som de kan uppkalla Pensionärsverket, ge dem samma särbehandling som våra asylsökande och andra får".

  • Svar på tråden Rätt eller fel med vård för 50 kr till asylsökande?
  • Konservativ
    SWO skrev 2018-07-13 13:54:21 följande:
    När det kommer till bidragen så har ett land som tar emot en asylsökande ansvar för denna människa. 
    Är det verkligen så? Jag trodde asylrätten var en rätt att få skyddmot förföljelse, inte en rätt att få ekonomiska bidrag. Hänvisa gärna till relevant fördragstext.
  • Anonym (k)
    Anonym (Jonsson) skrev 2018-07-13 21:24:37 följande:

    Nej, du har inte alls koll även om du jobbar i tandvården. Ekonomiskt bistånd till tandvård kan ALLA beviljas som inte kan bekosta det själva pga inkomster i nivå med riksnormen för försörjningsstöd. Det har inget att göra med några gula kort att göra utan är enbart en ekonomisk fråga. 

    Poängen är att man inte kan säga att pensionärer får vara utan tandvård för att de inte har råd medan asylsökande får eftersom pensionärer har rätt till ekonomiskt bistånd till tandvård om de har för låg pension. Och det behöver inte vara att de har någon hemtjänst, särskilt boende eller är funktionsnedsatta utan de kan vara fullt friska.

    Tyvärr tyvärr så vet många pensionärer inte detta och går och lider i onödan.


    Fast det är ju du som inte har koll!! Jag skrev ju att pensionärer precis som alla andra kan få tandvård beviljat från soc. Däremot finns det nåt som heter nödvändig tandvård som är ett tandvårdsstöd som man får om man har mycket hjälp från hemtjänsten eller bör på särskilt boende. Då får man all tandvård för samma taxa som övrig hälso- och sjukvård. Googla så kanske du lär dej nåt nytt istället för att anta att du vet bättre än oss som jobbar med saken!
  • Anonym (Bjussig)
    Anonym (anneli) skrev 2018-07-14 06:16:30 följande:
    Men det finns väl i alla fall en smärtgräns när vår välfärd inte klarar mer? Jag är ingen ekonom MEN jag tror på ngt sätt att OM vi blir väldigt många fler så blir det också FLER som ska dela på pengarna(!?). Då gäller det att det kommer in nya friska pengar och inte att man sysselsätter folk med konstgjorda skattefinansierade jobb. VAD händer om det verkligen blir ofred i världen, och inte sådana där krig som man åker hem på semester till,  eller när klimatflyktingarna börjar komma.

    Om det finns en smärtgräns så är vi låååååångt långt långt ifrån den. Alla domedagsprofeter har tydligen missat hur bra det går för Sverige just nu, ingen systemkollaps så långt ögat kan nå. Problemet med vår välfärd är inte att vi tar emot asylsökande problemet med Sveriges välfärd är att dom områden som omfattas av välfärden är dåligt styrda samt är arbetsplatser där ingen verkar vilja jobba på grund av den fruktansvärda arbetsmiljön och låga lönen. Löser vi t.ex. sjuksköterskebristen genom att stänga våra gränser? Svar: Nej. Löser vi sjuksköterskebristen genom att erbjuda en attraktiv arbetsmiljö och värdig lön för arbetet? Svar: Kanske, mest troligt är det en viktig pusselbit. Detsamma gäller skolan, äldreomsorgen, socialtjänsten etc. Vården och skolan fungerade dåligt långt innan vi tog emot den stora flyktingströmmen 2015. 


    Just nu så tar vi knappt emot några asylsökande och det är extremt få som får permanenta eller tillfälliga uppehållstillstånd så jag fattar inte varför folk håller på och gapar om minskad invandring. 

  • SWO
    Konservativ skrev 2018-07-14 11:23:09 följande:

    Är det verkligen så? Jag trodde asylrätten var en rätt att få skyddmot förföljelse, inte en rätt att få ekonomiska bidrag. Hänvisa gärna till relevant fördragstext.


    www.unhcr.org/3b66c2aa10.html

    Kapitel 4 - välfärd - flyktingar ska ha samma mökligheter till välfärd som resten av befolkningen.

    Detta är från 50 talet, alltså tiden efter halva Europa var på flykt.

    Fungerar inte länken hittade jag den här - www.migrationsinfo.se/migration/varlden/flyktingkonventionen/

    SWO
  • SWO
    Anonym (Bjussig) skrev 2018-07-14 12:10:20 följande:

    Om det finns en smärtgräns så är vi låååååångt långt långt ifrån den. Alla domedagsprofeter har tydligen missat hur bra det går för Sverige just nu, ingen systemkollaps så långt ögat kan nå. Problemet med vår välfärd är inte att vi tar emot asylsökande problemet med Sveriges välfärd är att dom områden som omfattas av välfärden är dåligt styrda samt är arbetsplatser där ingen verkar vilja jobba på grund av den fruktansvärda arbetsmiljön och låga lönen. Löser vi t.ex. sjuksköterskebristen genom att stänga våra gränser? Svar: Nej. Löser vi sjuksköterskebristen genom att erbjuda en attraktiv arbetsmiljö och värdig lön för arbetet? Svar: Kanske, mest troligt är det en viktig pusselbit. Detsamma gäller skolan, äldreomsorgen, socialtjänsten etc. Vården och skolan fungerade dåligt långt innan vi tog emot den stora flyktingströmmen 2015. 

    Just nu så tar vi knappt emot några asylsökande och det är extremt få som får permanenta eller tillfälliga uppehållstillstånd så jag fattar inte varför folk håller på och gapar om minskad invandring. 


    Bra tankar om orsak och verkan.

    SWO
  • Anonym (H)
    Anonym (Bjussig) skrev 2018-07-14 12:10:20 följande:

    Om det finns en smärtgräns så är vi låååååångt långt långt ifrån den. Alla domedagsprofeter har tydligen missat hur bra det går för Sverige just nu, ingen systemkollaps så långt ögat kan nå. Problemet med vår välfärd är inte att vi tar emot asylsökande problemet med Sveriges välfärd är att dom områden som omfattas av välfärden är dåligt styrda samt är arbetsplatser där ingen verkar vilja jobba på grund av den fruktansvärda arbetsmiljön och låga lönen. Löser vi t.ex. sjuksköterskebristen genom att stänga våra gränser? Svar: Nej. Löser vi sjuksköterskebristen genom att erbjuda en attraktiv arbetsmiljö och värdig lön för arbetet? Svar: Kanske, mest troligt är det en viktig pusselbit. Detsamma gäller skolan, äldreomsorgen, socialtjänsten etc. Vården och skolan fungerade dåligt långt innan vi tog emot den stora flyktingströmmen 2015. 


    Just nu så tar vi knappt emot några asylsökande och det är extremt få som får permanenta eller tillfälliga uppehållstillstånd så jag fattar inte varför folk håller på och gapar om minskad invandring. 


    Håller med
  • Anonym (Jossan)

    Min far dog i cancer för att den hann sprida sig innan han hann få hjälp ;-( Han hade ett yrkesliv på över 50 år. I stödgrupp för anhöriga har jag mött många i liknande situation och vi har stöttat varandra. Det är svårt att acceptera att min far skulle varit med oss om han hade fått hjälp i tid. Jag jobbar själv ideellt med flyktingar och är för en human flyktingpolitik. Jag klandrar politiker som inte kunde hålla samhällskontraktet för min pappa. ;-( älskade pappa! Det gör mig arg att de folk som skriver här att vården funkar - ni har antagligen inte mist en nära anhörig på det sättet jag gjort. Snälla visa empati för alla de som blir utan vård. Sverige ska kunna uppfylla vårdgarantin för alla inom landet. Svenskar likväl som asylsökande. Det är inte asylsökandes fel och resurser behöver prioriteras rätt. Det här är ett svek! Min far var Socialdemokrat och alltid varit det så det smärtar att de svek honom!

  • Anonym (H)
    SWO skrev 2018-07-14 10:18:50 följande:
    De sakerna du tar upp (ww3 samt klimatflyktingar) är stora problem. Dock är lösningarna "enkla".

    Man skapar fred genom att INTE beskylla andra grupper för fel i samhället. Samarbetar man istället så tycker de flesta att man ska vara vänner.

    Man fixar klimatet genom att faktiskt göra något åt det. Sluta överkonsumera, sluta med olja, sluta äta mer än vad du behöver samt sluta slänga allt som blir "gammalt".

    Båda dessa är något som vissa partier är bättre på och vissa partier är sämre. Om någon börjar med "Sverige är så litet... vi kan inget göra" så ber jag er tänka om. Det är ofta de små som börjar visa vägen. Titta på historien, finns många exempel. Många bäckar små!

    Sedan känner jag lite att "men de beter sig illa då får jag med göra det" är lite förskolåldern och passar inte när vuxna ska bestämma om framtiden för våra barn.

    SWO
    Som alltid ett klokt inlägg av dig.
  • Anonym (Jossan)

    Det pratas för mycket om flyktingarna och alla problem glöms bort till följd av det. Snälla släpp debatten om flyktingar och se problemen i samhället. Jag blir så frustrerad när jag kollar i Almedalen och politiker ska ge sken av det går bra för Sverige. Det är nästan som att de ska försöka övertyga oss väljare! Jag gillar inte heller att alla problem omvandlas till ett flyktingproblem. Det blir två motpoler som inte är bra för Sverige. En del där allt läggs på flyktingarna och en annan del där det förnekas att det finns problem. Min far är en av de drabbade till följd av det ;-((( Sluta bråka och förenas istället i den eftersträvan att vi alla vill ha ett bra samhälle och hjälpa folk i världen och i Sverige. Sluta bråka för guds skull!

  • Anonym (anonym)

    Antingen får man ge asylsökande samma summa som de som går på försörjningsstöd och då får de betala sjukvård, medicin och tandvård med den taxa som gäller inom högkostnadsskydden dock så blir det en kraftigt ökad kostnad för administration om de likt de med försörjningsstöd ska söka extra för medicin, läkare och för akut tandvård. Det är ju nämligen så att vi här i landet har valt att inte låta människor självdö pga. de inte har råd att söka vård eller att köpa medicin

Svar på tråden Rätt eller fel med vård för 50 kr till asylsökande?