• Anonym (mhm)

    kan man ändra en person?

    jag lever och har levt i ett jobbigt förhållande, och med jobbigt menar jag att jag fått bo i ett skyddat boende en period. vill inte bli för personlig
    jag undrar bara kan man ändra en man som man älskar, men hatar när han blir som han blir?   jag har ju hört att man blir hjärntvättad i såna här förhållanden men jag behöver få svar lite tankar från andra jag vill inte ringa kvnnofridslinjen för då börjar jag bara gråta och vill inte gråta inför människor. 

  • Svar på tråden kan man ändra en person?
  • Anonym (H)

    Ganska stor risk att han slår ihjäl dig om du stannar också. En dag kan det slå jäkligt fel.

    Det är inte kärlek han känner för dig, det är makt och kontroll. Du gör som han säger, annars...

    Allt är på hans villkor, precis allt.

    Vad du tycker tänker och känner skiter han fullständigt i.

    Såna som han funkar bara med svaga och osäkra tjejer som nedvärderar sig själva, som är snälla omtänksamma förstående och självutplånande TROTS hans skitbeteende, tjejer som inte kan sätta gränser och stå upp för sig själva utan tänker att det är ju bra ibland, han är snäll ibland.

    Det utnyttjar dessa män till max.

    Finns absolut INGEN kärlek i deras beteende.

    Och slutligen. Nej. Du kan inte ändra honom. Hur skulle du kunna det?

    Han respekterar ju inte ens dig.

    Man kan aldrig ändra en människa som inte vill ändras. Det måste komma från personen själv.

  • Fjäril kär
    Anonym (mhm) skrev 2018-07-12 22:22:31 följande:

    jag vet inte vad jag skulle säga till en vän, antagligen alltså...det är livsfarligt att lämna, alla som inte förstår det och bara säger "lämna honom", ja men då är det risk att man blir dödad.   men ja jag skulle råda en vän att lämna honom. men det handlar också om att jag inte vill vara ensam/singel   för min egen skull jag gillar inte ensamheten, lider av den.


    Risken att dö är ännu större om du stannar... Tänk på det.
  • Anonym (ttt)

    Chansen att han INTE slår ihjäl dig är också rätt stor, eller hur? Han vill väl knappast hamna i fängelse för mord? 

    Om du pratar med andra, tar hjälp att planera att du ska avbryta det hela, ordna i hemlighet med ett boende osv - gärna på annan ort - är risken mycket mindre att han faktiskt ska kunna göra dig något än om du bara sitter där i ert eget hem och är rädd för honom varje dag. Klart det är supersvåra att förändra, du är så van vid detta men du är uppenbarligen inte nöjd för då skulle du inte skriva de här frågorna. 

    Nu har du ju tagit steget eftersom du är i skyddat boende. Fortsätt på den vägen. Men du behöver hjälp, det är svårt att ordna allt ensam, speciellt om man går omkring och är rädd! Rädslan kan göra att ma anslår knut på sig själv och tar dåliga beslut (som tex att gå tillbaka) 

  • Anonym (Man)
    Anonym (mhm) skrev 2018-07-12 22:00:57 följande:

    jag lever och har levt i ett jobbigt förhållande, och med jobbigt menar jag att jag fått bo i ett skyddat boende en period. vill inte bli för personlig

    jag undrar bara kan man ändra en man som man älskar, men hatar när han blir som han blir?   jag har ju hört att man blir hjärntvättad i såna här förhållanden men jag behöver få svar lite tankar från andra jag vill inte ringa kvnnofridslinjen för då börjar jag bara gråta och vill inte gråta inför människor. 


    Klart du kan. Fast det kräver att han vill förändra sig.
  • Anonym (xch)

    Varför ska han ändra sig?

    Det är ju du som behöver ändra dig.

  • Anonym (H)

    Ja ändra dig så du dels kommer ifrån ditt nuvarande destruktiva förhållande, och inte ger dig in i nya destruktiva förhållanden som verkar bra i början men som är lika illa som de tidigare.

    Du behöver jobba upp din självkänsla och vad DU vill ha en relation och kunna styra det!!!

  • Anonym (Hm)
    AndreaBD skrev 2018-07-12 22:27:45 följande:
    Det är just det man inte kan! Och det är det som är den fällan som så många människor går i - de tror om det finns oaceptabla sidor hos partnern så kan man ändra dem. Men det går inte. Man måste hitta en partner som passar så som hen är.
    Håller med. Man kan bara ändra på sig själv.
  • Anonym (Lämnat)
    Anonym (mhm) skrev 2018-07-12 22:14:33 följande:

    jag vet inte,   jag vet att jag lever i ett dåligt förhållande, men när det är bra så är det så bra.         jag vågar inte lämna för jag vet att då kommer han döda mig


    Hej TS!

    Jag lämnade min för några månader sen. Jag vet hur svårt det är och det är HOPPET man lever på och som du säger när det är bra så är det så bra. Jag vet! Man förstår inte förrän ett tag efter och med hjälp hur fan man levde egentligen!

    Det är ensamt ibland men hellre det än att leva sådär hemskt! Man ser inget klart och tydligt när man är mitt i det. Rädslan för att dö + barn fick mig att lämna, vet inte hur jag lyckades och jag vet inte hur jag överlevde första tiden med panikångest och allt jag led av. Men man gör det. Mitt tips är tänk inte utan bara ge dig av, berätta för din omgivning innan så du kan få hjälp. Det blir aldrig bättre även om glimtarna finns. Man får bara blunda och kasta sig ut, för det är i princip omöjligt att lämna en sån här relation.. därför är det bra att din omgivning VET för ju mer stöd desto svårare att stanna. Vänd dig till kommun eller landsting för professionell hjälp/stödgrupp etc. Lider med dig. Det är hemskt, och hemskt farligt.
  • Anonym (Lia)
    Anonym (mhm) skrev 2018-07-12 22:00:57 följande:

    jag lever och har levt i ett jobbigt förhållande, och med jobbigt menar jag att jag fått bo i ett skyddat boende en period. vill inte bli för personlig

    jag undrar bara kan man ändra en man som man älskar, men hatar när han blir som han blir?   jag har ju hört att man blir hjärntvättad i såna här förhållanden men jag behöver få svar lite tankar från andra jag vill inte ringa kvnnofridslinjen för då börjar jag bara gråta och vill inte gråta inför människor. 


    Du kan aldrig ändra en annan människa. Det är endast personen själv som kan ändra sitt beteende. Och dessa män brukar sällan eller aldrig ändras. Själv ägnade jag 10 år av mitt liv åt att försöka ändra (mest mig själv för att duga) en sådan och kan säga att det är det mest onödiga jag gjort i mitt liv. Det bästa jag gjort (förutom mina barn då) var att lämna. Friden, välmåendet och livsglädjen som kommit av det beslutet skulle jag aldrig byta bort!
  • Anonym (Penix)

    Nej, det kan du inte. Han kommer inte bättra sig förän han dör, eller blir för gammal för att orka jävlas.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (H) skrev 2018-07-12 23:59:10 följande:
    Ganska stor risk att han slår ihjäl dig om du stannar också. En dag kan det slå jäkligt fel.

    Det är inte kärlek han känner för dig, det är makt och kontroll. Du gör som han säger, annars...
    Allt är på hans villkor, precis allt.
    Vad du tycker tänker och känner skiter han fullständigt i.

    Såna som han funkar bara med svaga och osäkra tjejer som nedvärderar sig själva, som är snälla omtänksamma förstående och självutplånande TROTS hans skitbeteende, tjejer som inte kan sätta gränser och stå upp för sig själva utan tänker att det är ju bra ibland, han är snäll ibland.
    Det utnyttjar dessa män till max.
    Finns absolut INGEN kärlek i deras beteende.

    Och slutligen. Nej. Du kan inte ändra honom. Hur skulle du kunna det?
    Han respekterar ju inte ens dig.
    Man kan aldrig ändra en människa som inte vill ändras. Det måste komma från personen själv.
    Håller med
Svar på tråden kan man ändra en person?