Inlägg från: Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)

    LVU

    Anonym (q) skrev 2018-07-18 20:51:04 följande:
    Då förstår jag nog! Tyckte socialtjänsten att du skulle låta dem hålla koll på vad som hände på utredningshemmet så att du liksom blev straffad för att du la dig i när den andra föräldern redan var under utredning, eller hur har du uppfattat det?

    Jag har inte koll på hur sådant här brukar fungera, men det är intressant att höra!
    Jag blev lurad av socialsekreteraren, som sagt till mig att om det händer något mer så måste vistelsen avbrytas, och då detta hände oc hjag gjorde orosanmälan och inte längre ville att vistelsen skulle fortsätta fick socalsekreteraren "skäl" för LVU. Jag har senare genom olika källor fått reda på att detta hade varit avsikten en längre tid då socialsekreteraren av någon anledning ville ge "ensam" vårdnad till den andra föräldern men konstaterat att det inte skulle funger om man gick genom Tingsrätten. Så konstruktionen med LVU i hemmet gave samma resultat plus lite till i och med att socialsekreteraren samtidigt såg till att ta bort mig som förälder och samtliga anknytningspersoner på min sida.
  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)
    Anonym (Soc sekr) skrev 2018-07-18 21:59:57 följande:

    Jobbar som barnhandläggare. Vet att det självklart begås misstag som det alltid görs när människor är inblandade.

    Jag har varit inblandad i ett antal LVU-ärenden och jag har aldrig varit med om stt föräldern erkänt att det finns ett problem. Jag har suttit i förvaltningsrätten och visat upp positiva drogtester och föräldern säger att nääää det vet jag inte hur det kommer sig. Eller där barnen haft grova fysiska skador som föräldern blivit dömd för och ändå är de helt oförstående till varför det blivit lvu. I de fall där föräldern erkänner sina brister och tar emot hjälp jobbar vi stenhårt med att undvika placering. Kan de ta emot intensivt stöd? Finns det personer runt omkring som kan säkra och stötta upp? Om föräldern verkligen inte kan ens med stöd kan vi göra en solplacering, gärna i nätverket, där föräldern kan vara aktiv och delaktig och fortsätta finnas som en viktig person i barnets liv?


    Detta har varit konstigt från första stund, och även om kommunikationen mellan oss föräldrar inte varit den bästa så har detta inte påverkat vår lilla dotter hälsa och utveckling på ett sätt som skulle kunna rättfärdiga LVU.
  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)

    Det har framkommit att Socialsekreteraren redan på ett förhållandevis tidigt stadium i vistelsen på utredningenshemmet haft hemliga möten med den andra föräldern och dennes mor för att tillsammans gå igenom hur man får enskild vårdnad samt gått igenom upplägget med LVU i hemmet som alternativ metod då det inte hade varit troligt att Tingsrätten hade dömt till enskild vårdnad för denna förälder med tanke på tidigare inträffade händelser.

  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)

    Det känns så fruktansvärt hemskt att det i Sverige 2018 kan vara så otroligt rättsröta, ingen av mina nära vänner förstår överhuvudtaget någonting av detta.

    Det känns totalt främmande för en rättstat att det kan få gå till så här och att man kan bli helt utlämnad till godtycke från en enskild socialsekreterare som i detta fall inte ens är anställd utan är inhyrd som konsult.

    Inte någon annanstans i vårt samhälle fungerar det på det här sättet, alla andra myndigheter har en struktur som säkrar att allt går rättssäkert till, tyvärr så har socialtjänsten skapat sig en egen ordning där man innehar samtliga roller, polis, åklagare, domare samt bödel.

  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)
    Anonym (Soc sekr) skrev 2018-07-18 21:59:57 följande:

    Jobbar som barnhandläggare. Vet att det självklart begås misstag som det alltid görs när människor är inblandade.

    Jag har varit inblandad i ett antal LVU-ärenden och jag har aldrig varit med om stt föräldern erkänt att det finns ett problem. Jag har suttit i förvaltningsrätten och visat upp positiva drogtester och föräldern säger att nääää det vet jag inte hur det kommer sig. Eller där barnen haft grova fysiska skador som föräldern blivit dömd för och ändå är de helt oförstående till varför det blivit lvu. I de fall där föräldern erkänner sina brister och tar emot hjälp jobbar vi stenhårt med att undvika placering. Kan de ta emot intensivt stöd? Finns det personer runt omkring som kan säkra och stötta upp? Om föräldern verkligen inte kan ens med stöd kan vi göra en solplacering, gärna i nätverket, där föräldern kan vara aktiv och delaktig och fortsätta finnas som en viktig person i barnets liv?


    Jag ser gärna att du delar med dig mer av dina yrkeserfarenheter  då detta säkerligen kan ge nya perspektiv och insikter
  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)
    Anonym (Soc sekr) skrev 2018-07-19 08:03:12 följande:

    Sol sagt var. Där människor är inblandade begås det misstag. Det går inte att förhindra helt. Men vi har ett ganska säkert system idag där socialsekreteraren först gör en bedömning allt som oftast tillsammans med chef/arbetsledare. Det skickas vidare till politisk nämnd och sedan till förvaltningsrätten. Och rätten köper verkligen inte allt socialnämnden säger.

    Jag undrar vilka skäl som anges i utredningen kring ditt barn?


    Det enda som poängteras är att föräldrarna har svårt att kommunicera med varandra. inga problem med omvårdnad eller dyl.
  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)
    Anonym (ddd) skrev 2018-07-19 08:15:47 följande:
    Men om du nu vet detta - ta kontakt med en advokat och stäm denna sekreterare (eller Socialtjänsten) för tjänstefel, och (eller bara, om du inte orkar det första) söka ensam vårdnad via Tingsrätten, så att du går den vägen som du säger att denne sekreterare ville undvika! Startar du en vårdnadstvist kommer en ny utredning göras via Familjerätten, inte av Soc och det blir andra människor som gör en. Då kommer du ifrån just denna sekreterare. 

    Min erfarenhet av advokater och Tingsrätten är att det är en helt annan hantering än den som sker via Soc, då ju de inte har samma juridiska möjligheter som Rätten.

    Kontakta en firma som valt att fokusera på vårdnadstvister, berätta allt och visa de bevis d har, så får de säga vd de anser är rimligt att göra.  

    Det närmaste som går att göra är en JO anmälan då tjänstemannaansvaret togs bort av Socialdemokraterna redan på Olof Palmes tid.

    LVU kortsluter i stort sett all annan juridisk prövning.  vilket innebär att så länge det är LVU går det inte att exempelvis söka enskild vårdnad via Tingsrätten.

    Jag har kontakt tittat på advokat firman Advokatbyrå Zeijersborger & Co vilka vad jag förstår ska vara duktiga på familjerätt och där bl.a. LVU (zeijersborger.se/wp-content/uploads/2016/02/Folder-LVU_1405051.pdf
    )

    Men finns det de som har goda erfarenheter av någon annan advokatbyrå, så skulle den informationen uppskattas.
  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)
    Anonym (Soc sekr) skrev 2018-07-19 08:03:12 följande:

    Sol sagt var. Där människor är inblandade begås det misstag. Det går inte att förhindra helt. Men vi har ett ganska säkert system idag där socialsekreteraren först gör en bedömning allt som oftast tillsammans med chef/arbetsledare. Det skickas vidare till politisk nämnd och sedan till förvaltningsrätten. Och rätten köper verkligen inte allt socialnämnden säger.

    Jag undrar vilka skäl som anges i utredningen kring ditt barn?


    En liten fråga till dig som arbetar inom socialtjänsten, varför är det så otroligt svårt att få reda på vad som ligger till grund för det ställningstagande som socialsekreteraren lutar sig emot.

    Exempelvis när det gäller att det ska vara sk. umgängesstöd när jag ska träffa min dotter eller vad som är grunden att hon ska isoleras ifrån alla anknytningspersoner på min sida och bara träffa den andra förälderns två vuxna bröder och dennes mor?

    Det blir så obegripligt och så svårt att förhålla sig till då det bara ser ut som bestraffning och vendetta från socialsekreteraren för att hon blivit stött.

    Hur jag än har frågat så blir det enda svaret "det är vår bedömning" och det säger precis ingenting.
  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-19 10:13:45 följande:
    Det står självfallet i utredningen vilka skäl som ligger till grund för bedömningen. Det står exempelvis förälder x gör och reagerar si och så när...förälder x inser inte att..kan inte ta till sig..x talar om y på ett sätt som.. x anser inte...x kan inte möta behov..
    Sällan det är umgängesstöd om det inte finns starka skäl till detta, skäl som domstolen godkänt de skälen lär du tagit del av det är ju nämligen de skälen som du och din advokat ska visa inte är riktiga
    Det finns inga skäl beskrivna vare sig i skrift eller tal, och som du säkert förstår är detta otroligt enerverande att vara anklagad för något men inte veta vad det är som man anklagas för.

    "Det är socialtjänstens bedömning" är det enda svar som kommer från socialtjänsten hur än frågan ställs.

    Det du skriver verkar helt rimligt men tyvärr så är det inte så i detta fall.
  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)
    viviana.canoilas@dn.se skriver i en artikel publicerad i Dagens Nyheter 2018-07-09

    En misshandelsåtalad pappa får tills vidare ensam vårdnad om sin son för att ?bevisa sin oskuld?.


    Nu flyttas treåringen från sin mamma till ett utredningshem ? där pappan får visa hur han är som förälder.


    ? Man laborerar med ett barns vardag. Jag frågar mig om det är det lämpligaste sättet att få svar, säger psykologen Anna Norlén.


    www.dn.se/nyheter/sverige/pappa-far-ensam-vardnad-men-ska-bevisa-sin-oskuld-pa-utredningshem/

    Artikeln handlar om Varberg i detta fall men det kunde lika gärna ha varit Västerås eller Uppsala för den delen.

    Socialtjänsten använder våra barn som spelpjäser på ett shack bräde, där det är helt ok att slå ut en liten en så länge man håller koll på Kung och Drottning.

     
     
Svar på tråden LVU