• Deeelicious

    Syskonvagn eller inte?

    Jag väntar mitt första barn och har i tanke att skaffa det andra rätt tätt inpå det första. Kanske till och med nästan direkt efter.

    Funderar på en syskonvagn eller en vanlig vagn. Vad är för och nackdelarna och vad har ni valt? :)

  • Svar på tråden Syskonvagn eller inte?
  • Deeelicious
    Anonym (Barnpsyk) skrev 2018-08-01 22:58:09 följande:

    Men VARFÖR planera för att skaffa nr 2 direkt efter ettan? Stackars barn.


    Varför skulle det vara synd om barnet?
  • brallison
    Deeelicious skrev 2018-08-02 10:12:45 följande:
    Varför skulle det vara synd om barnet?
    För att då äldsta barnet får aldrig tillräkligt med uppmärksamhet och "tvingas" att växa upp för fort, kraven ställs direkt för höga.
    Dessutom - man vet ju inte om ÄL kommer igång snabbt efter förlossningen, det kan dröja nåt år eller flera och då släppar man syskonvagn i onödan all denna tid.
  • Anonym (Missen)

    Jag fick fyra barn på mindre än fyra år och syskonvagn var ett måste. Jag skulle dock aldrig köpa en syskonvagn om jag bara hade Ett barn! Du vet ju inte om barn nummer två kommer att komma tätt.

  • Deeelicious
    brallison skrev 2018-08-02 10:42:33 följande:

    För att då äldsta barnet får aldrig tillräkligt med uppmärksamhet och "tvingas" att växa upp för fort, kraven ställs direkt för höga.

    Dessutom - man vet ju inte om ÄL kommer igång snabbt efter förlossningen, det kan dröja nåt år eller flera och då släppar man syskonvagn i onödan all denna tid.


    I många länder skaffar man flera barn efter varandra. Jag tror absolut att det är möjligt att ge två små barn tillräckligt med kärlek och uppmärksamhet trots att båda är små. Hur gör de som har tvillingar annars? Blir barnen psykiskt skadade då eller? Skulle inte tro det..
  • Jsv17

    Det finns ju inga garantier för att barn 2 kommer tätt, men gillar du Donkeyn även som singelvagn så spelar det ju ingen roll, då har du en vagn du tycker om och skulle tvåan komma tätt så köper du endast till en sittdel till och blir det inte så så behåller du kanske donkeyn ändå och har som singelvagn igen till nästa. Köper du donkeyn endast med tanke på syskon och egentligen gillar/skulle vilja ha nån annan vagn då hade jag kanske satsat på den.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • brallison
    Deeelicious skrev 2018-08-02 10:56:25 följande:
    I många länder skaffar man flera barn efter varandra. Jag tror absolut att det är möjligt att ge två små barn tillräckligt med kärlek och uppmärksamhet trots att båda är små. Hur gör de som har tvillingar annars? Blir barnen psykiskt skadade då eller? Skulle inte tro det..
    Tvillingar är där från början, så de lever med syskonet från dag 1. Yngre syskon tillkommer när äldre barnet precis börjar fatta nåt och det första det fattar att mamma/pappa ignorera hen för syskonet (i grova drag förstås).
    Och gällande andra länder - kan inte glömma flera tillfällen där jag såg äldre barn åka skridskor och minstingen i barnvagnen sitta och skrika för fullt för att få lite uppmärksamhet (dvs här blir det lite åt andra håll, men själva faktum att barn är tvunga att slås om föräldrarnas uppmärksamhet).
  • legomum

    Mina sov i vagnen tills de blev tre år. Vi var ute jämt och i flera timmar åt gången. Ofta heldagsutflykter.

    På slutet var vagnen med som enkelvagn och användes mest som packåsna.

    Så allt beror på hur ni lever om ni behöver syskonvagn eller inte.

  • legomum
    Mammitilltre skrev 2018-07-18 22:09:19 följande:

    Jag tycker inte alls att ligg- och sittdelarna är små, utan alldeles lagom. Vår 5,5-åring får plats utan problem fortfarande


    Ja tänk så olika det kan vara.

    Selen slutade jag med tidigt och hade den över låren endast och då var de 1,5 -2 år. Som tvååringar när de satt började benen bli för långa för att kunna sitta bekvämt.

    Mina är idag drygt 4.5 år och den ene är 123 cm lång. Han får inte plats alls längre. Hur lång är din stora?

    Maxvikten 15kg /sits, tror det var runt 1,5 år som de 'blev för tunga'

    Hade väldiga problem med karpaltunneln och handtaget när man kör.

    Men den har varit smidig att köra med och både på asfalt och offroad. Lättstyrd trots att vagnen med barn och packning vägt runt 55 kg.
  • Belljoh

    vi hade en bugaboo donkey till vårat första barn men sålde för knappt ett år sedan och nu har vi skaffat oss en annan som vi är jätte nöjda med.
    Dock så är ena 2 1/2 år och vårat andra barn är två månader.  
    Vi är ofta ute hela dagar, iväg mycket på helger och ganska ofta så är jag själv med båda.
    Till och från förskola behövs det inte då hon går själv.

    Hur skulle ni gjort med vagn, skaffat en syskonvagn eller vad? 

  • Jsv17
    Belljoh skrev 2018-09-03 13:20:15 följande:

    vi hade en bugaboo donkey till vårat första barn men sålde för knappt ett år sedan och nu har vi skaffat oss en annan som vi är jätte nöjda med.

    Dock så är ena 2 1/2 år och vårat andra barn är två månader.  

    Vi är ofta ute hela dagar, iväg mycket på helger och ganska ofta så är jag själv med båda.

    Till och från förskola behövs det inte då hon går själv.

    Hur skulle ni gjort med vagn, skaffat en syskonvagn eller vad? 


    Om 2,5 åringen bara vill sitta i vagn ibland hade jag nog satsat på en billig begagnad syskonvagn att ta med vid heldagar iväg och behållt den andra vagnen du gillar att ha som förstahandsvagn.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Belljoh
    Jsv17 skrev 2018-09-03 13:33:38 följande:
    Om 2,5 åringen bara vill sitta i vagn ibland hade jag nog satsat på en billig begagnad syskonvagn att ta med vid heldagar iväg och behållt den andra vagnen du gillar att ha som förstahandsvagn.
    tack för svar, har du tips på någon du vet?:)
  • Jsv17
    Belljoh skrev 2018-09-03 13:40:20 följande:

    tack för svar, har du tips på någon du vet?:)


    Min kompis köpte en begagnad carena med två stittdelar och en liggdel för inte ens en tusenlapp tror jag... Den är ju tyvärr inte vändbar så 2,5åringen måste åka framåt så har man inget emot det så kan man komma över en sån billigt och hon tycker den är helt ok som extra vagn. Har hört om vagnen 2me också, där är alla delarna vändbara, det är ju en billig vagn i original har ingen aning om hur begagnande marknaden ser ut. Vill man lägga lite mer pengar, eller satsa på en lite äldre vagn, så finns det säker gamla emmaljungas till bra pris Du har ju haft donkeyn, dom är ju bra också men lite väl dyrt även begagnat om man bara ska ha den som extra vagn.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Belljoh
    Jsv17 skrev 2018-09-03 14:23:58 följande:
    Min kompis köpte en begagnad carena med två stittdelar och en liggdel för inte ens en tusenlapp tror jag... Den är ju tyvärr inte vändbar så 2,5åringen måste åka framåt så har man inget emot det så kan man komma över en sån billigt och hon tycker den är helt ok som extra vagn. Har hört om vagnen 2me också, där är alla delarna vändbara, det är ju en billig vagn i original har ingen aning om hur begagnande marknaden ser ut. Vill man lägga lite mer pengar, eller satsa på en lite äldre vagn, så finns det säker gamla emmaljungas till bra pris Du har ju haft donkeyn, dom är ju bra också men lite väl dyrt även begagnat om man bara ska ha den som extra vagn.
    tack så mycket:) jag har verkligen noll koll på vagnar så tips är verkligen toppen och ska kolla.
    Precis som du säger så är donkey väldigt dyrt för att ha som en extra vagn.
  • LFF
    Anonym (K) skrev 2018-07-18 18:53:28 följande:

    Hade inte rekommenderat donkeyn till någon. Sååå små sitt/liggdelar, ingen fjädring, plastig och glappig och tar enorm plats ihopfälld.

    Satsa på tex baby jogger city select lux som är perfekt som enkelvagn men sedan även en utomordentlig syskonvagn som inte bygger på bredden. Riktigt bra kvalitet. Rymliga ligg/sittdelar, som kan användas på alla platser på vagnen (både uppe och nere och med babyskydd). Suuuperliten ihopfälld och bra fjädring.


    Oj, och vi älskade vår "åsna" till våra tvillingar. Enda vagnen vi behövde tills de slutade med vagn vid ca 3 års ålder. Helt grym!
  • LFF
    Mammitilltre skrev 2018-07-18 22:09:19 följande:
    Tänk så olika man tycker! Jag tänkte själv rekommendera Bugaboo Donkey. Jag har fått tre barn på 4,5 år och jag och min man hade aldrig klarat oss utan Donkeyn. Den är så grym. Vi hade Bugaboo Buffalo till första barnet och sen föddes tvåan exakt två år efter ettan. Då bytte vi till Donkey och den fungerat fortfarande nu när vårt tredje barn är ett år fyllda. När vi går långt åker vår treåring och ettåringen i vagnen och fem och ett halvt-åringen cyklar. Jag tycker inte alls att ligg- och sittdelarna är små, utan alldeles lagom. Vår 5,5-åring får plats utan problem fortfarande.
    Oj, det hade ju inte mina gjort som snart fyller 5 nu. De började bli för stora för "åsnan" när de var ca 3 år. De har alltid legat på "0-kurvan" både på vikt och längd (grabbar).
Svar på tråden Syskonvagn eller inte?