Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

    Följas åt ner i vikt med start i augusti?

    Hur har det gått för alla över jul? Jag vägde mig idag och låg på 62,1 så mer eller mindre samma som när jag vägde mig för en dryg vecka sen. Överraskande nog med tanke på att jag verkligen stoppat i mig julmat och socker men försökt äta allt jag vill men tänka på mängderna och hålla ner portionerna. Men risgrynsgröt till frukost typ varje dag kan ju inte va bra :-O

  • Loppan84

    Nej hörrni, nu ör jag så besviken. Vägde mig igen när jag gått på toa eftersom man ska göra det egentligen och det är så jag gjort de andra gångerna och då visade vågen 61,6. Tänkte att det är ju varan föe bra för att va sant att gått ner ett halvt kilo under julen. Tog ut vågen från badrummet och nu visar den 63,9. På ett annat ställe i badrummet visar den 64,3. Verkar som golvet kanske lutar lite där inne och det kan påverka?! Oavsett blir det ju omöjligt att veta hur vikten faktiskt legat i december då vågen stått där inne hela tiden men jag kan nog konstaterar att jag bara gått ner 3-4 kg totalt nu iaf och alltså har 7-8 kg kvar. Tröttsamt. Blir att köpa ny våg imorgon.

  • Loppan84
    asdfgh skrev 2018-12-27 23:02:23 följande:

    Vad tråkigt att det blir olika resultat beroende på var du har vågen! MEN har den stått på samma ställe i badrummet hela december borde ju resultatet vara någorlunda tillförlitligt mellan tillfällena även om det inte är 100% korrekt

    Själv såg jag alldeles uppsvullen ut på magen (inte mätt/kollat med kläder utan bara tittat i spegeln) men har haft känningar av magkatarr så tror att det mest är gaser. Det har varit en stressig december så det kom inte som någon överraskning men hoppas att det lugnar ner sig och inte blir värre än så här. Längtar tills träningen drar igång igen v3 men ska till gymmet ett par gånger tänkte jag. Mannen har anmält mig till en provträning på hans gym och sen finns ju det på jobbet som faktiskt är helt ok om man gillar att gymma. Bör vara rätt tomt på jobbet nu så här över jul...

    God Jul allihop!


    Ja tror det är många som har svullna magar av stress, särskilt i december. Så skönt att komma igång med träningen ja, knappt haft tid på hela december men tränade igår och i förrgår och nu är vi lediga hos svärföräldrarna aka världens mest villiga barnvakter en vecka så har ingen ursäkt att inte träna varje dag. Ska köra små pass här hemma (de har en crosstrainer och lite vikter plus att jag har Nike rraining appen) samt köra längdskidor tänker jag. Pepp!
  • Loppan84

    Heja alla! Nytt år nya möjligheter.

    Börjar året på ca 63,5 kg. Dock har jag mensen så får se om en vecka. Funderar på att bara väga mig en gång i månaden eftersom jag tydligen pendlar 1-2 kg både vid ägglossning och vid mens. Är plötsligt 1,5 vecka varje månad jag väger upp till 2 kg mer och blir lite konstigt att följa med på vikten då. Vet att min PT nämnde för nått år sen efter min graviditet att många kvinnor som vill ner i vikt bara väger sig en gång i månaden pga detta men hade ingen aning om att jag själv pendlar så mkt upp och ner föera gånger i månaden då jag aldrig haft anledning att väga mig regelbundet. Nästan så jag överväger att börja med minipiller igen

  • Loppan84
    asdfgh skrev 2019-01-08 21:26:35 följande:

    Både mannen och jag har gått upp i vikt över jul/nyår, det känns, men misstänker att det går över när man börjar jobba igen. En snabb promenad i 40 min kanske förbättrar konditionen men det kommer inte i närheten av hur mycket jag rör mig på jobbet även om jag inte rör mig så fort att jag blir svettig.


    Jobbade som bartender när jag var yngre samt extra medan jag pluggade, den förbränningen man får av att vara igång 8 gångar per dag (utöver vanliga vardagsmotionen och träninh då) kan ALDRIG ersättas r man har stillasittande jobb. Vägde under 45-50 kg de 5 åren (ofta för lite enligt BMI) och gick upp till 55 första året efter jag fick kontorsjobb. Nu strävar jag efter att komma ner till 57 men känns svårt lol Ok lite är åldern också men kan väl inte va allt? Är bara 33 nu, inte så gammalt för viktens skull väl?
  • Loppan84

    Gick ?ned? ett kg igen från en dag till en annan och nu har det hållt sig där i flera dagar. Varken mens eller ägglossning på g så inte uppenbart hormonellt heller. Funderar på att kasta ut vågen helt och hållet och fokusera på måtten. Ska mäta imorgon för första gången sen nyår så det blir spännande.

  • Loppan84

    Vikten är förresten 63 kg nu så det är inte helt där det ska. Min nya plan är 59 kg (inte 57 som innan) till maj. De här sista kg är långsamma, det är inte bara att banta bort som de första var utan träningen blir lika viktig här, så lika bra att vara realistisk och då känns 1 kg/månad rimligt ut.

  • Loppan84
    ermaaz skrev 2019-01-21 19:02:39 följande:

    Längesen jag uppdaterade här men jag har gått ner 45kg!!


    Wow wow!!! Du är i en helt egen liga. Bra jobbat!
  • Loppan84

    Heja alla!!!! Bra jobbat.

    Behöver lite hjälp att tänka här - fattar inte vad problemet är och varför inget händer.

    Jag ligger och pendlar runt 63-64 hela tiden. Fasen vilken platå jag är på. Ska jag behöva dra ner ännu mer på kcal? Jag ligger på ca 1350 kcal per dag mån-fre och runt 1800 på helgerna (är mkt mer aktiv på helgerna, då det leks med barn och är pulka och snögubbar från morgon till kväll medan jag har ett helt stillasittande jobb så tror faktiskt jag går plus minus noll på helgerna fast jag ökar (lägger på ytterligare ca 400-500 kcal de dagar jag tränar intensivt och 300 kcal de dagar jag tränar typ Ashtangayoga). Denna diet gjorde att jag gick ner 0,5-1 kg i veckan de 5 kg jag gått ner vilket var perfekt enligt planerna. Efter de 5 kg händer inget trots samma diet som sagt, fattar inte. Har 3-4 kg kvar enligt mitt mål då ligger jag mitt i hälsosamt BMI nu ligger jag i övre kant på ?normal? och innan låg jag på högt bmi. Med det sagt kan der inte va stopp här, jag har fortfarande en ordentlig valk runt magen, annars rätt fast och betydligt mer fast än när jag började särskilt runt ben armar, rygg oC armar. Men inte så mkt runt magen alltså :( Alltså vet jag inte riktigt hur jag ska kunna dra ner mer utan att tappa all energi. Andra tips? HJÄLP!!!

  • Loppan84
    Fröken Maria skrev 2019-01-29 06:59:40 följande:

    Hej på dej!

    Tänk på att det är många fler parametrar som styr din viktnedgång än kallorier in å ut. Två mycket viktiga bitar är sömn å stress. Själv har jag lärt mig att min kropp inte fungerar vid dålig sömn. Då är det fokus på det idtället på träning. Stress utsöndrar flera typer av hormoner vilka även de påverkar din vikt. Ut med vågen fokusera på de fyra bitarna i livet mat, träning, stress å vila/sömn så kommer resultatet så småningom om.

    Hälsningar en som gick ner 40 kg på 6 månader å tio år senare behållit den vikten


    September1518 skrev 2019-01-29 06:56:16 följande:

    Jag hade gått upp igen och vägde 65,4 imorse!  Jag verkar också ha hamnat på nån slags platå.. Är van att gå ner mycket snabbare när jag slutar med godis och bröd. På tre veckor har jag gått ner 1 kg nu.. Ska försöka glädjas åt att jag ändå väger mitt lägsta hittills.. Svårt.

    Hur länge har du legat runt 63-64? Tror inte det är så smart att dra ner på fler kcal! Du ligger på ett bra dietintag, äter du på samma sätt som när du gick ner? Du kanske har bytt ut mot nåt annat med samma kcal men att din kropp reagerar annorlunda och binder mer?

    Antingen får du köra på som du gör men försöka gå tillbaka och se om du äter precis likadant. Alternativt ta ett tag då du inte höjer kalorierna när du tränar för att se om vikten släpper. Ibland behöver kroppen bara en paus, så det du annars kan göra är att slappna av en dag (vecka?) och inte tänka på vad du äter alls. Då kanske det släpper och sätter igång igen! Då menar jag inte äta exakt vad du vill hela tiden men ta en macka till mellis och ät en hamburgare till middag. Det brukar kunna funka för mig.

    Det var f.ö det jag gjorde nu när jag gick ner 0,8kg på en dag trots att jag gick upp det igen till idag haha! Ändå ligger jag på en minskning på 0,4 kg sen i föregår så det kanske har kommit igång för mig igen nu, det återstår att se! Återkommer imorgon 


    Tack för era svar <3 Alla faktorer i kosten är likt mot när vikten gick fort ner - också stress etc Jag använder Lifesum så är inte bara antal kcal jag tracker utan gram protein, fett och kolhydrater också så vet ju att jag äter väldigt likt och jämnt. Kanske att jag lägger på för mkt kcal de dagar jag tränar? Innan tränade jag bara 2-3 dagar i veckan men nu tränar jag 4-5 dagar. Så om jag lägger på för mkt efter träning så kan det ju faktiskt hända att dagar med träning är sämre för viktnedgången än dagar utan och då går det ju långsammare nu för att jag tränar mer :D Samtidigt säger PTn jag kör med att dagar med träning bör jag verkligen få i mig minimum 1800 kcal

    Enda andra grejen jag kommer på, men som jag tyvärr inte kan veta (eller påverka) är väl möjligen hormonnivåer
  • Loppan84
    September1518 skrev 2019-01-31 14:58:39 följande:

    Waow vilken superkropp! Bra jobbat!

    Ja så är det, på slutet tills man nått sitt mål kanske man behöver bli än mer strikt med salt och sötningsmedel och diverse som kan binda vätska.

    Imorse hade jag gått upp 0,5 kg igen så sitter fast känns det! Har bestämt mig att anteckna det jag äter en dag/en vecka och hålla mig stenhårt till kostschemat. Blir lätt mycket småätande för min del. Vill röra mig neråt nu!!


    Rekommenderar verkligen appen Lifesum för Tracking. Mycket mat ligger redan inne där så det är väldigt enkelt att få översikt (dock kolla att det verkligen är rätt kcal i början - ligger ofta flera alternativ och de flesta stämmer men finns en del som är helt fel också. När man väl valt en vara en gång kommer den upp först nästa gång man söker så det blir mer rätt efter hand om man bara kollar i början)
  • Loppan84
    September1518 skrev 2019-01-31 21:28:25 följande:

    Tror jag har använt den förut men kommit av mig då jag tycker det är så jobbigt att försöka komma ihåg att skriva in allt jag äter haha! Särskilt vägningen av maten glömmer jag alltid. Men jag skulle verkligen behöva få bättre koll på hur många kcal jag får i mig och hur mycket ?favoriträtterna? innehåller.


    Ah jag väger aldrig. I den brukar det finnas dl eller st också (tex en skiva ost eller ett knäckebröd etc).
  • Loppan84
    September1518 skrev 2019-01-30 07:56:20 följande:

    Låter mycket logiskt att det kan bero på att du tränar mer och därför äter mer. Du kanske ska testa att sänka bara 100-200 kcal de dagar du tränar och se om de gör skillnad. Hur tränar du? Tänker om du svettas och bränner riktigt mycket? Kanske inte gör nåt om du går ner lite mindre men tränar mer, du vinner så mycket annat!

    Det tar väldigt lång tid att bygga muskler och krävs ofta ett kaloriöverskott samt effektiv progressiv styrketräning, så tror tyvärr inte att det bidragit så mycket till att hon står still eftersom hon ligger på underskott..

    Jag gick faktiskt neråt idag, så lite som 100 g men ändå, känns kul att det börjar röra sig liiite lite igen! 


    Jag älskar träningen nu så vill inte träna mindre. Kör bara styrketräning och ashtangayoga. Svettas en del på Ashtanga men är ju bara styrka i stort sett det också även om det är lite mer dynamiskt. Får kanske bara lägga på lite mindre.
  • Loppan84
    September1518 skrev 2019-02-26 07:01:36 följande:
    Hur går det för alla, kämpar ni på fortfarande? Det gör jag, det har gått otroligt segt i år.
    Såhär ser det ut från invägning i början av januari mot idag. Långsamt går det men neråt har det börjat röra sig igen.
    Start: 67,6 kg
    Idag: 64,4 kg
    Midjan har minskat i år med ca 3,5 cm, kunde inte avgöra om det blev 71 eller 72 cm i omfång så valde 71,5 haha, känns iaf rimligt att midjan skulle kunna hamna under 70 cm om jag når min målvikt.
    I höstas vägde jag över 72 kg och hade en midja på 78 cm. Folk i min omgivning har nu börjar påpeka min viktnedgång så känner mig väldigt peppad!
    Nja. Slutade fokusera på maten och viktnedgång och har resultat därefter. Har gått upp lite - ligger på 63,5 kg nu så ca 1 kg upp från när jag vägde som minst. Men måtten går bara neråt så antar att jag har mycket lägre fettprocent? Men runt själva buken vid naveln krävs en viktnedgång för där är det för mkt fett för atr bara träna sig tightare, men tänker att nu har jag tränat upp mig och kan köra en klassisk deff en stund och få fram musklerna. Men målet är att gå ner i cm i midjan istället för vågen. Vill ner till 80 där, det är 8 cm och hittills har jag varan gått ner 5 cm däe medan jag gått ner 13 cm runt midjan (där man är som smalast). Vad tror ni?

    Vikkt: idag 63,5 - start 68

    Midja: idag 75 cm - start 88 cm

    Vid naveln (där man är som bredast): idag 88 cm - start 93 cm

    Höft: Idag 96 cm - start 100 cm

    Lår: idag 59 cm - start 60 cm

    det mesta är ok, la aldrig på mig på benen utan problemet satt/sitter på magen och ryggen. Önskar jag mätt överarmarna för där har jag tightar till ordentligt från gäddhäng till ordentligt definierade armar och axlar. Men på magen/buken vill jag alltså ner några cm till.

    Vad tror ni - köra på med träningen som nu och bara börja räkna kalorier igen (1350 kcal netto innan påslag för träning) eller växla från styrka till kondition och äta ungefär som nu?
  • Loppan84
    asdfgh skrev 2019-04-11 00:25:26 följande:

    Hur går det för er?


    Stoppade på ca 62 kg och nu är det bebisverkstad så tränar för att känna mig stark och i god form inför nästa graviditet och så satsar jag på att gå ner allt nästa amningsperiod ;)
  • Loppan84
    September1518 skrev 2019-06-14 20:11:53 följande:

    Hur har det gått med bebisar? Har du fått något plus? Hoppas det! 


    Ja! Är i vecka 7 nu :) Kör ni också?
  • Loppan84
    September1518 skrev 2019-06-14 20:10:29 följande:

    Det har gått tre månader sen jag senast skrev, nästan två månader sen någon skrev.

    Tyckte själv att jag tappade kontrollen totalt och visste säkert att jag gått upp allt igen, jag var så stor i spegeln. Ställde mig på vågen och såg att jag hade bara ökat 0,7 kg sen jag vägde minst och 0,2 sen senaste vägningen i februari. Fatta sporren där! Nu är jag igång igen!

    Morgonens vikt: 63,6, midjan: 72cm. Lägsta vikten i början av året: 63,3, midjan: nästan 71,5.

    Någon mer som är redo att köra igång igen eller någon ny som vill komma i form under sommaren?


    Sorry såg denna kommentar nu efter jag svarat på deb andra. Heja heja! Smart att köra på sommaren när man har tid och energi, särskilt nu när det inte är så varmt ;) Hetsen att man ska ner i vikt TILL sommaren är ju egentligen lite kortsiktigt, precis som att göra allt jobbet bara för att va lite smalare just de där två månaderna. Lycka till! Jag börjar säkert pm ca 1 år igen när bebis (om allt går som det ska) är 3-4 månader.
Svar på tråden Följas åt ner i vikt med start i augusti?